Kat miauwt 's nachts alsof de wereld vergaat

15-09-2014 10:49 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag vivaforummers/kattenkenners, ik ben sinds vier jaar in het gelukkige bezit van een zeer eigenzinnige lapjespoes. Ze kan zowel overdag als 's nachts naar buiten. Dat ging altijd prima, maar sinds een aantal maanden miauwt ze midden in de nacht alsof de wereld vergaat, eerst buiten, vervolgens voor het kattenluikje.



Ik woon in een soort studio en heb geen deur in mijn slaapkamer. Eenmaal binnen hobbelt poes dus linea recta naar de slaapkamer om me te verblijden met uitgebreide knuffels en het wassen van elk stukje huid dat boven het dekbed uitsteekt. Ze vertoont dit gedrag overigens niet altijd, maar wel heel regelmatig (en als mijn vriend er is eigenlijk altijd, als ik alleen ben ligt ze soms ook hele delen van de nacht op het voeteneind van het bed)



Hoe dol ik ook ben op mijn kat, ik vind mijn nachtrust toch ook wel belangrijk (en mijn vriend vindt het inmiddels ook niet echt schattig meer ) Ik probeer haar op zo'n moment zoveel mogelijk te negeren, maar als ze op je hoofd gaat zitten gaat dat toch wat lastig. De kat 's nachts binnenhouden heb ik ook geprobeerd, maar dan gaat ze echt door het lint (en word ik alsnog wakker)



Zou dit gedrag voortkomen uit stress of is het puur aandachttrekkerij? En valt er wat aan te doen? Tips en trucs zijn heel erg welkom!
Alle reacties Link kopieren
Wat hier helpt is eten geven als je naar bed gaat. Allereerst gaan zze na het eten wassen en slapen. En ze maken mij niet snachts wakker omdat ze trek hebben.



Verder voor je gaat slapen een uurtje spelen met de kat, dan zijn ze lekker moe, eten geven en dan slapen ze hier wel door. Soms zie ik wel dat ze zelf nog wat gespeeld hebben in de nacht maar niet dat ze mij wakker maken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
mijn kat had dat ook als ze krols was. Zo heel luid miauwen snachts...ging vanzelf weer over
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je reactie Mylene_Valerie! Ik heb altijd brokjes staan, maar ik zal eens proberen het natvoer net voor bedtijd te geven. En ik zal haar eens flink afmatten
Alle reacties Link kopieren
Jules, mijn kat is 'geholpen' dus krols is ze niet meer, maar het klinkt wel ongeveer hetzelfde. Maar wie weet gaat het inderdaad vanzelf over, dat zou heel fijn zijn!
Alle reacties Link kopieren
quote:pindabakje schreef op 15 september 2014 @ 11:17:

Jules, mijn kat is 'geholpen' dus krols is ze niet meer, maar het klinkt wel ongeveer hetzelfde. Maar wie weet gaat het inderdaad vanzelf over, dat zou heel fijn zijn!



Ik heb het lang geleden ook een keer gehad met 1 kat. Gek werd ik ervan, en hij was ook geholpen.



Dus de eerdere tips hielpen bij mij en ik vergeet nog iets, ik had Bach homeopatische druppels. Klein flesje kost maar een paar euro. Op hun site staat vermeld dat het mag bij katten, wel nog extra bij het bedrijf gechecked. Paar druppels in het water of direct in het bekkie. Het hielp echt goed. Ik heb het dacht ik maar 4 dagen gebruikt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Als het klinkt als krols zijn, zou het ook kunnen dat ze buiten ruzie heeft met een andere kat.



Ik zou alleen niet zo goed weten wat je daar aan kunt doen. Ligt ook een beetje aan de buitensituatie. Komt het kattenluik uit op je tuin?
Water op het voer doen, voorkomt blaasgruis en steeds aandrang.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn kat is het aandachttrekkerij en echt behoefte aan lijflijk contact. Ik pak de mijne dan altijd in de 'houdgreep', zodat ze geen kant opkan en tegelijkertijd aandacht krijgt. Al snel smelt ze en gaat lekker bij mij liggen slapen.
Is de kat ook werkelijk vier, of is ze ouder.

Dit verschijnsel, dat miauwen, kan namelijk ook duiden op slecht funktionerende nieren en/of dementie.



Misschien eens urine na laten kijken?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties1 Bach bloesem ga ik zeker proberen, had ook al iets gelezen over Feliway maar dit lijkt me beter. En ze is echt vier, ik heb haar als kitten gekregen. Maar dat wil niet zeggen dat er niet iets mis kan zijn met haar nieren bijvoorbeeld, zal toch ook maar eens met haar naar de dierenarts.



Ik had zelf het idee dat behoefte aan aandacht is, ze is sowieso vaak heel aanhankelijk (constant achter me aan lopen). Ik dacht dat ze het feit dat mijn vriend er soms is als stressvol ervaart maar misschien dicht ik haar dan te veel menselijke eigenschappen toe...het gemiauw klinkt in ieder geval heel paniekerig, zo zielig vind ik dat (ik ben echt een softie als het op mijn kat aankomt) Kattenluikje komt inderdaad direct uit op de tuin.



De vastpak-aanpak van Mevrouw75 ga ik ook proberen, als ze inderdaad aandacht wil helpt dat wellicht om haar rustig te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven