Kat naar buiten laten in flat

22-09-2014 16:37 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon op de tweede verdieping in een niet al te grote flat. Ik wil graag mijn kat van ongeveer 5 maanden oud naar buiten laten, zodat ze daar vrij kan spelen en jagen/op ontdekkingsreis gaan etc



Ik heb haar al naar beneden gelaten via de gezamelijke gang en deur, maar daar bleef ze uren in de bosjes zitten.. Aan die kant is een rustige weg, maar je kon wel merken dat ze bang was voor alles wat voorbij kwam. Na een tijdje ging ze wel rondsnuffelen, maar alleen maar in de bosjes. Dit is ook niet zo handig omdat ik dan niet zou weten wanneer ze weer naar binnen wil.



Nu heb ik ergens op internet gelezen dat sommige mensen de kat in een stevig mandje doen, en om dat mandje naar beneden via het balkon te laten. Mijn balkon zit aan de andere kant van het gebouw en komt uit op een zeer rustige grote parkeerplaats met veel gras en bomen. Voor de veiligheid heb ik dus liever dat mn kat daar rondloopt. Heeft iemand ervaring met zo'n mandje? En vooral: hoe leer je dit aan de kat? Ik kan me voorstellen dat ze van stress 'onderweg' eruit springt..



Of heeft iemand misschien andere ideeën?
Ik heb wel een idee: laat je kat binnen.
Alle reacties Link kopieren
Laat je kat binnen.
Alle reacties Link kopieren
En waarom laat je haar al buiten? Ze is nog niet gesteriliseerd.
Alle reacties Link kopieren
En jij denkt dat je kat keurig aan de kant van de flat blijft waar jij haar naar buiten laat? Zo'n kat gaat verder weg en is dan andere mensen tot last of ligt binnenkort onder een auto.



Zo te horen zit jouw kat niet miauwend voor de deur dus waarom laat je haar dan naar buiten?



Bovendien ik weet niet of je werkt maar zo ja dan vind ik het zielig om je kat 's ochtends naar buiten te kieperen zodat ze de hele dag kan wachten tot ze s avonds weer naar binnen mag.
ehhh.. hoe gaat die kat dat weer naar binnen? Moet ze in het mandje gaat zitten tot je zin hebt om daar naar te kijken en haar weer naar boven te laten?
Alle reacties Link kopieren
Je kiest voor een kat op een flat. Waarom maak je er dan ook niet gewoon een binnenkat van?
Alle reacties Link kopieren
Ze is inderdaad nog niet gesteriliseerd, maar ook niet vruchtbaar. Dat is pas na een half jaar, dan ga ik naar de dierenarts hiervoor. Ik wil haar graag naar buiten laten omdat ik vind dat het toch natuurlijker is. En als het niet kan, kan het niet, maar ik ben op zoek naar de mogelijkheden.



@n87, dat weet ik niet, daarom vraag ik naar ervaringen
Alle reacties Link kopieren
Ze zal vroeg of laat verdwijnen, doe het alsjeblieft niet. Zorg voor speeltjes, een mooie krabpaal en het liefst een maatje (als het een sociale kat is), dan komt ze niks tekort.
Alle reacties Link kopieren
Maak je balkon dicht met gaas en zet daar klim en klauterspul op, een lekkere grote boomtak, plankje hoog ophangen zodat ze daar op kan liggen, hangmatje in de zon, speeltje ophangen aan een elastiekje. Daar doe je je kat een veel groter plezier mee.
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn met 3/4 maanden al geslachtsrijp, dat kan makkelijk. Verder zou ik me dus iets meer inlezen. En niet naar buiten als je op een flat woont.
Alle reacties Link kopieren
Balkon afzetten met een kattennet dan kan je kat daar zich vermaken en een frisse neus halen. Elke andere optie vind ik zielig, hoe geeft je kat dan aan als hij weer naar binnen wilt? Plus de overlast voor anderen als een kat lawaai gaat maken omdat ie naar binnen wilt.

Heb zelf binnenkatten die alleen het balkon opkunnen, maar daar komen ze niet eens zo vaak.
Alle reacties Link kopieren
Vriend van mij laat zijn kat ook met een maandje naar beneden.Hij heeft hem op een goeie dag gewoon in dat mandje gezet en naar beneden laten zakken, die kat vond alles best. Als hij terug naar boven wilt gaat hij onder het balkon zitten en geeft een miauw. hij gaat dus alleen naar buiten als hij er zelf is.
Afgezien van het feit dat het voor jou onhandig en onoverzichtelijk is om haar buiten te laten, veroorzaken loslopende katten ook overlast.



Had je je maar eerder moeten bedenken dat jouw woning dus niet voldoet aan jouw eisen om een kat te kunnen houden.



Wat mij betreft: geen eigen (afgeschermde) tuin = kat binnen.
Alle reacties Link kopieren
Leer dat beest aanbellen.

En lukt dat niet; fijn binnenhouden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Dus de mensen die in de omgeving van je flat wonen moeten in hun tuin (en eromheen) maar last hebben van andermans katten?

Dat snap ik niet.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 september 2014 @ 16:58:

Leer dat beest aanbellen.

En lukt dat niet; fijn binnenhouden.Dat is natuurlijk veel te hoog! Een smartphone moet ie hebben, veel praktischer voor zo'n klein beestje!
Alle reacties Link kopieren
@sugarmiss, geen zorgen, ik was alleen voor plan om de kat naar buiten te laten als ik zelf ook thuis ben en ik die dag niet meer weg hoef



@Zusenzoo, ik ben vorige week nog bij de dierenarts geweest (inenting), die zei dat ik erop moest letten dat ze bij 6 maanden vruchtbaar kon worden dus daarbij moest opletten als ze eventueel naar buiten gaat. Nu zou er nog geen kans zijn op vruchtbaarheid.



Een net spannen vind ik ook een goed idee, ik weet alleen niet of dit mag van de woningbouwvereniging.



@geordie, bedankt! Naar deze reactie was ik dus op zoek.



Over de overlast: ik verwacht niet dat er overlast komt, er lopen erg veel katten in de buurt rond, maar bijna alle tuinen zijn afgeschermd. Zodra ik merk dat mijn kat ergens overlast bezorgt neem ik natuurlijk maatregelen of laat ik haar binnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:rsb schreef op 22 september 2014 @ 17:03:

@sugarmiss, geen zorgen, ik was alleen voor plan om de kat naar buiten te laten als ik zelf ook thuis ben en ik die dag niet meer weg hoef



@Zusenzoo, ik ben vorige week nog bij de dierenarts geweest (inenting), die zei dat ik erop moest letten dat ze bij 6 maanden vruchtbaar kon worden dus daarbij moest opletten als ze eventueel naar buiten gaat. Nu zou er nog geen kans zijn op vruchtbaarheid.



Een net spannen vind ik ook een goed idee, ik weet alleen niet of dit mag van de woningbouwvereniging.



@geordie, bedankt! Naar deze reactie was ik dus op zoek.



Over de overlast: ik verwacht niet dat er overlast komt, er lopen erg veel katten in de buurt rond, maar bijna alle tuinen zijn afgeschermd. Zodra ik merk dat mijn kat ergens overlast bezorgt neem ik natuurlijk maatregelen of laat ik haar binnen.Er zijn katten die al eerder vruchtbaar zijn en de dierenarts kan dat niet vanaf de buitenkant zien. Verder, als je kat bang in de bosjes gaat zitten en niet zelf naar binnen kan, waarom dan in godsnaam naar buiten laten? balkon afzetten met net van nettenlijn.nl of zooplus.nl en de kat gewoon binnenhouden
quote:rsb schreef op 22 september 2014 @ 17:03:

Zodra ik merk dat mijn kat ergens overlast bezorgt neem ik natuurlijk maatregelen of laat ik haar binnen.



Je doet alsof het zo makkelijk is. Dat als het jou achteraf toch niet bevalt dat je van je buitenkat dan wel ff een binnenkat maakt.



Als hij eenmaal gewend is om buiten te lopen, dan gaat hij dat elke dag en nacht willen. Dan heb je een hele lastige kat die tegen de muren opvliegt als hij alleen maar binnen wordt gehouden. En die door bepaalde mensen dan wordt gedropt in het asiel, omdat hij zo lastig is terwijl zij dat zelf veroorzaakt hebben.



Houd die kat binnen. Beter voor de kat, beter voor de buurt en beter voor de prooidieren die buiten lopen/vliegen.
Alle reacties Link kopieren
Jouw kat is 5 maanden en kan al zwanger worden ze zou niet de eerste zijn. En houd haar gewoon binnen ze gaat ook in de tuin van anderen schijten.

Laat haar op je balkon dat is prima en een kat die de buitenlucht heeft geroken wil als maar verder dus dat kan nooit meer een binnen kat worden.
Alle reacties Link kopieren
En jouw kat komt niet binnen met een mededeling : " Ik heb bij nummer 8 in de tuin gepoept". En denk jij dat al die mensen de tuin voor hun lol hebben afgeschermd ?
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat zaliger kwam alleen aan een riempje buiten, nou ja, met moeite want ze was echt een binnenkat. Bij windkracht drie schoot ze alweer naar binnen. Afzetten kan best, ook bij een huurwoning, het is immers niet iets dat je aan je balkon vastbouwt.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:rsb schreef op 22 september 2014 @ 17:03:

Zodra ik merk dat mijn kat ergens overlast bezorgt neem ik natuurlijk maatregelen of laat ik haar binnen.



En hoe denk je dat je dat gaat merken?

Denk jij dat die mensen met een tuintje weten wie waar in welk flat woont en of ze een kat hebben?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik hou van alle dieren hoor, dat vooropgesteld, dus hier spreekt geen kattenhater. Maar kunnen we er in het beschaafde Nederland er alsjeblieft vanaf dat als men een kat neemt, deze ook maar makkelijk naar buiten wordt gelaten?



Katten zijn gedomesticeerde dieren en dus uitstekend binnen te houden, mits je dit van kitten af aan leert. Als je een kitten leert dat het ook naar buiten kan, zal het later ook niet meer accepteren dat het binnen moet blijven. En dan wordt het zielig, ja. Leer je ze het vanaf het begin binnen te blijven, niks aan de hand.



Ik vind het dus bloedirritant, al die loslopende katten die mijn tuinen (voor en achter) als kattenbak gebruiken. Ik lees dat TO zegt dat de tuinen bij haar in de buurt zijn afgeschermd tegen katten, dit vind ik vreemd en de omgekeerde wereld. Je tuin afschermen zodat er geen katten in kunnen komen kost aardig wat en lijkt me geen taak voor de persoon die de katten niet heeft. Dus ik vind dit niet aannemelijk. Ik denk dat zij eerder die indruk heeft omdat er waarschijnlijk een schutting omheen staat. Bijna iedereen weet dat dit een kat niet zal tegenhouden.



Ik vind echt dat er in NL een wet moet komen dat loslopende katten gaat verbieden of anderzijds, zoals kattenbelasting of iets dergelijks zodat mensen beter gaan nadenken of ze een kat willen nemen. Hondeneigenaren betalen tenminste belasting voor voorzieningen zoals poepbakken, hondenuitlaatplekken e.d. Ik vind dit niet meer dan normaal en belachelijk dat er voor katten geen regeling is.



Bovendien vind ik het ook vaak zielig ja, de katten die naar buiten geschoven worden en weleens mauwend bij mij voor de deur zitten omdat ze naar binnen willen maar hun baasje niet thuis is. Om nog maar niet te spreken over aangereden katten, aangevallen katten, etc .etc.



Ik vind dat dit raar geregeld is in Nederland en vind dat (toekomstige) katteneigenaren het normaler moeten gaan vinden hun kat binnen te houden ipv andersom. Maar dat is mijn blijkbaar niet zo heel gewone mening....



TO, waarom wil je precies je kat naar buiten laten? Denk je dat je haar of hem hier een plezier mee doet? Of vind je dat dit zo hoort?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven