Katten buren vs onze vogeltjes

15-10-2014 00:16 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi all,



Wij wonen in een (tot 6 maanden geleden) "katloze" buurt. Sinds een half jaar hebben we nieuwe buren. Hele leuke, aardige mensen met twee kleine kindjes en.... 2 katten!



Wij hebben thuis al zo'n 4/5 jaar 5 vogeltjes in de tuin (parkietjes) en sinds de katjes groot zijn geworden komen ze steeds meer in onze tuin om zo bij onze vogels te komen. Ze bespringen de kooi en proberen met hun klauwen uiteraard onze vogeltjes te pakken.. Heel vervelend!! Er zijn al 2 vogeltjes gepakt door de kat en doodgegaan hierdoor. Heel sneu.



Als wij de katten in onze tuin zien, gooien we de deur open zodat ons hondje (jack russeltje) de katten het snelste weg kan jagen of pakken we de plantenspuit om de katten op die manier weg te jagen. Toch komen ze telkens terug. Echter werken wij ook gewoon en zijn dus niet de hele dag thuis..



Ik weet niet goed wat we hier tegen kunnen doen 😟 we zijn dierenvrienden, maar de katten zitten ons enorm dwars.



We hebben al eens bij onze buren aangebeld, maar die laten hun katten gewoon los en weten ook niet goed wat ze moeten doen hiertegen (wat ik begrijp).



Heeft er iemand tips om de katten weg te houden van onze tuin? Nogmaals naar onze buren lopen heeft geen zin. Ik hoop dat hier iemand een oplossing heeft



Alvast mijn dank voor de moeite!
don't eat yellow snow
Emmer water ipv plantenspuit?
Alle reacties Link kopieren
Kun je die kooi niet zo neerzetten/ophangen dat ze er niet bij kunnen?
verba volant, scripta manent.
Je hebt ook wel kattenverjaagsystemen die een hoge toon uit zendt
Alle reacties Link kopieren
Plexiglas voor de volière?
Speechless
Alle reacties Link kopieren
We hebben inderdaad plexiglas onderin zitten (gok 50 cm hoogte), maar de katten klimmen via het dak van de kooi en klimmen zo naar beneden (echt waar!). De linkerkant kunnen we helaas niet bedekken met plexiglas, omdat hier de opening zit van de kooi....
don't eat yellow snow
Alle reacties Link kopieren
quote:Pilou schreef op woensdag 15 oktober 2014 00:20 Je hebt ook wel kattenverjaagsystemen die een hoge toon uit zendtHmm, nooit van gehoord! Dank voor de tip. Zal eens kijken naar de opties....
don't eat yellow snow
Inderdaad een hoog piepgeluid apparaat. Maar ik zou wel even checken of je vogels daar geen last van hebben.



En anders schrikdraad.. Het is vrij rigoreus, maar als je even een paar dagen goed observeert waar de katten langs komen, kun je op die plekken speciaal kattenschrikdraad monteren.



Zonde van de kosten voor jullie kant, dat wel. Zijn de twee overleden parkieten vergoed door de buren? Indien het mijn katten waren had ik dat namelijk wel gedaan. Ook zou ik meebetalen aan je schrikdraad. Je woont toch naast elkaar, he?



Ik doe ook mijn uiterste best om mijn katten van het terras van onze buuf te houden (kattenfobie, ja echt..). Ik steek er tijd en geld in, dus zij accepteerd het als 1 van de katten weer eens een nieuw tructje leert om tóch naar de buuf t verhuizen.



Hoezo konden die katten trouwens 2 vogeltjes pakken als ze in een voliere zitten? Ik denk echt dat schrikdraad op de juiste plekken kan helpen.



Mochten ze nou steeds op 1 specifieke plek de schutting oid over komen, kun je daar ook nog een sensor verstuiver neerzetten. Zo eentje met een lekker geurtje die spuit bij beweging. Daar schrikken ze vast van.
Alle reacties Link kopieren
Ga vooral met je buren praten over mogelijke oplossingen (vooral financieel), want eigenlijk hebben zij ervoor gezorgd dat jullie nu met deze problemen zitten.
Alle reacties Link kopieren
Die hoge piepapparaten zijn afschuwelijk: dieren, kinderen en volwassenen met een goed gehoor horen ze ook! Ik zou schrikdraad proberen of de buren vragen ervoor te zorgen dat katten in hun eigen tuin blijven. Als ze alleen via het dak van de volière komen dan kun je overwegen om hier een rand op te plaatsen die dit voorkomt.
Alle reacties Link kopieren
Wij

hadden hetzelfde probleem maar dan andersom, onze katten kwamen

ongewenst in andermans tuinen waar ze hun behoefte deden. We hadden een

groot dakterras daar. We hebben toen een rol kattennet gekocht van 75

meter bij zooplus, kost 100 euro dacht ik. En dat rondom het hele

dakterras gespannen. Met latjes en bezemstelen zodat je het overhangend

naar je toe kunt plaatsen, lastig uit te leggen. Zoals prikkeldraad bij

een gevangenismuur is opgespannen, zeg maar. Dan lukt het ze niet om

erover heen te springen. Het kost wat en je moet wat werk verzetten maar

dat hield onze katten weg bij de buren.



Maar ja, jij bent de buurvrouw die last heeft dus eigenlijk is het niet

aan jou om dat te doen. Alleen, als je je vogels heel wilt houden, zit

er niks anders op dan zelf een oplossing bedenken, als de buren niet mee

willen werken.



Nu moet ik wel toegeven dat mijn katten ook wel eens een vogel hebben

vermoord. Dat waren geen voliere vogels, maar toch. Het zijn soms wrede

beestjes, katten.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Een Jack Russel is ook een wreed beest. Dat is een jachthond.



Die katten zijn natuurlijk niet alleen het probleem. Vogeltjes kunnen zich niet zo lekker verdedigen tegen roofdieren, of dat nou andere (roof) vogels zijn, of katten. Hun enige verdediging is wegvliegen. En die mogelijkheid heb je ze ontnomen door ze als sitting ducks in een kooi in de tuin te zetten. Zelf zie ik de lol van vogels in kooitjes nooit zo, maar als je ze dan toch hebt zul JIJ ervoor moeten zorgen dat ze veilig zijn. Je weet tenslotte dat er in Nederland loslopende katten, roofvogels, eksters, vossen, etc. zijn.

Theoretisch zou je de schade van een dode vogel op de buren kunnen verhalen als je kunt aantonen dat het hun kat was. Maar je kunt de buren niet laten opdraaien voor de kosten van beveiliging van jouw vogelhok.
óu sont les neiges d'antan

Merano : serieus?? Jij maakt er echt de omgekeerde wereld van! TO heeft nooit ergens last van gehad, totdat deze 2 katten kwamen. Lijkt mij de taak van de buren om te zorgen dat de katten geen overlast veroorzaken.



TO : kunnen de buren hun tuin niet afzetten, zodat de katten er niet uit kunnen?
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 15 oktober 2014 @ 06:18:

Een Jack Russel is ook een wreed beest. Dat is een jachthond.



Die katten zijn natuurlijk niet alleen het probleem. Vogeltjes kunnen zich niet zo lekker verdedigen tegen roofdieren, of dat nou andere (roof) vogels zijn, of katten. Hun enige verdediging is wegvliegen. En die mogelijkheid heb je ze ontnomen door ze als sitting ducks in een kooi in de tuin te zetten. Zelf zie ik de lol van vogels in kooitjes nooit zo, maar als je ze dan toch hebt zul JIJ ervoor moeten zorgen dat ze veilig zijn. Je weet tenslotte dat er in Nederland loslopende katten, roofvogels, eksters, vossen, etc. zijn.

Theoretisch zou je de schade van een dode vogel op de buren kunnen verhalen als je kunt aantonen dat het hun kat was. Maar je kunt de buren niet laten opdraaien voor de kosten van beveiliging van jouw vogelhok.+1
Alle reacties Link kopieren
Lelies in je tuin zetten. Even aanbellen bij je buren om ze te waarschuwen. Lelies zijn nl heel giftig voor katten.
quote:Desperate_Housewive schreef op 15 oktober 2014 @ 06:34:

Merano : serieus?? Jij maakt er echt de omgekeerde wereld van! TO heeft nooit ergens last van gehad, totdat deze 2 katten kwamen. Lijkt mij de taak van de buren om te zorgen dat de katten geen overlast veroorzaken.

Het lijkt mij de taak van de eigenaren van de vogels, om te zorgen dat de vogels veilig zijn. Ze in een kooi in de tuin zetten vraagt om problemen, door katten, honden en (roof)vogels. TO heeft mazzel gehad dat dit probleem niet eerder ontstond, omdat ze geen katten in de buurt had, nu heeft ze die mazzel niet meer dus zal ze andere maatregelen moeten nemen om haar vogels veilig te houden.

Zet ze lekker binnen, probleem opgelost! Of anders bescherm je inderdaad je tuin, zodat andere dieren er niet in kunnen. Hoge afrastering boven de hele tuin heen lijkt me het handigst, dan kunnen ook roofvogels er niet in.
Wij hebben een net met kattengaas om onze ruin gespannen zodat ze er niet uit kan. Buurvrouw blij en wij blij.
Dit in je tuin zetten, katten vinden het vreselijk stinken, koningskroon



Alle reacties Link kopieren
Ik heb een volière en wel 20 buurt katten.



Maar ik werk thuis en zie alle aanvallen, dus kan direct ingrijpen. Nou kunnen de katten er ook niet bij want is een grote volière en de vogels kunnen niet in het hangen ( hangt een doorzichtig net voor).

Maar de katten zijn inmiddels op de hoogte van de hond en de het waterballet dus ze laten het allemaal wel uit hun hoofd.

Ik zit er wel aan te denken om prikkeldraad te spannen op het dak zodat er geen katten meer op kunnen springen, want er zijn wel een aantal katten die er snachts op springen en dat zorgt voor grote onrust in de volière, dus maar dar is alleen zodat ze zich niet doodvliegen in het donker.
Zo werkt het wettelijk gezien gelukkig niet merano. De buren zijn verplicht om te zorgen dat anderen geen overlast van hun katten ondervinden. Ze komen op het terrein van TO en schade die ze daar maken dienen de buren dan ook te vergoeden.



Ook moeten ze zorgen dat de katten niet opnieuw overlast kunnen veroorzaken, en is het redelijk te verwachten dat ze meedenken en betalen aan een oplossing.



Katten binnen houden lijkt mij het makkelijkst.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben destijds schrikdraad geplaatst. Het ging in ons geval niet alleen om de katten van de buren, maar ook onze eigen katten wilden graag een gokje wagen. Was voor ons een prima oplossing.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Mijn grootouders hadden eenzelfde probleem. Een volière in de tuin waar katten op af kwamen. We hebben dat toen opgelost door niet alleen de buitenkant van de volière maar ook de binnenkant met vogeltjesgaas te bekleden. Hierdoor ontstond tussen de beide 'lagen' een buffer van ettelijke centimeters. Vogeltjes konden nog steeds lekker tegen het gaas aan hangen maar de kattennagels konden er niet meer bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Teigera schreef op 15 oktober 2014 @ 07:10:

[...]



Het lijkt mij de taak van de eigenaren van de vogels, om te zorgen dat de vogels veilig zijn. Ze in een kooi in de tuin zetten vraagt om problemen, door katten, honden en (roof)vogels. .

Er zijn geen problemen zolang de katten van een ander uit TO's tuin blijven.

Haar tuin.
Alle reacties Link kopieren
Stel nou he dat TO's jack russel over de schutting springt en een kat van de buren dood bijt, zou dat net zo erg zijn als een vogeltje van TO?
Alle reacties Link kopieren
Zo'n mosquito lijkt me inderdaad een slecht idee, ik ben (tot nu toe) gezegend met een uitstekend gehoor dus ik hoor hem ook en ik ben nota bene 64, ze zeggen dat alleen jongeren het horen. Buren van een tante hebben zo'n ding, als je in de tuin zit word je knettergek. Tante is stokdoof dus die heeft er geen last van. Ik denk dat de vogeltjes er net zo veel last van krijgen als de katten.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven