Katten krabben opeens de bank kapot

10-12-2010 08:39 16 berichten
Hallo!



Ik heb twee Britse kortharen van ruim een jaar oud. Sinds een paar weken krabben ze opeens aan de bank. In een korte tijd ziet mijn bank er helemaal gerafeld uit... balen! Ze hebben een grote krabton en ook een krabplank. Eerst gebruikten ze die gewoon, maar nu lijkt mijn bank opeens interessanter.Weet iemand hoe ik ze dit kan afleren? Het probleem is dat ze het niet doen als ik er ben, dus 'ingrijpen' is moeilijk.



Overigens heb ik sinds een paar weken een relatie. Als mijn vriend bij mij slaapt, mogen ze niet op de slaapkamer slapen (want te weinig ruimte in bed = voeten aanvallen, rommelen onder bed, de slaapkamer doorrennen en dus weinig nachtrust voor ons). Als ik alleen ben, slapen ze op mijn voeteneinde. Daarnaast zijn ze nu iets vaker een nachtje alleen, maar dat komt neer op 1 nachtje per week ongeveer. Verder zijn zowel mijn vriend als ik gek op ze, dus ze krijgen van ons allebei veel (knuffel)aandacht.



Iemand enig idee of mijn relatie (= minder vaak op mijn voeteniend slapen) met het krabben te maken kan hebben? En nog belangrijker: hoe kan ik het krabben aan de bank weer afleren?



Thanx voor de recatie(s).



groetjes, Satire
Alle reacties Link kopieren
kattennip/kruid op de krabpalen smeren. Dan leren ze daar weer heen te gaan. In het begin kunnen ze daar de hele dag op liggen maar het helpt enorm. Mijn kat krabde alle stoelen kapot aan alle 4 de kanten. Inmiddels doet ze dat niet meer.
He, da's een goeie! Ik ga het proberen. Ik neem aan dat het gewoon bij de dierenwinkel te koop is?
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, kost niet eens heel veel geld. Maar het heeft enorm geholpen bij mijn kat. En ik zat in dezelfde situatie als jij.
Alle reacties Link kopieren
Catnip wordt inderdaad veel gebruikt om een krabpaal of speeltje aantrekkelijker te maken voor de kat. Zorg wel dat het 'object' waar niet aan gekrabt mag worden een stukje van de krabpaal en krabton vandaan staat. Eventueel kun je ook nog wat 'keep-off' spray op de plekken spuiten waar ze niet mogen krabben.
Alle reacties Link kopieren
Catnip vinden mijn katten helemaal niet boeiend, het is niet bij alle katten geliefd.



Hier krabbelen ze momenteel aan de spachtelputztmuur in de gang. Dat doen ze doorgaans nooit want met minder koud weer zijn ze vaak buiten en nemen dan altijd een boom te grazen. Nu het koud is behelpen ze zich dus met de spachtelputz, daar ben ik op zich blij mee want je ziet er echt helemaal niks van.



Is het bij jouw kat misschien ook zo? dat ie het doorgaans buiten deed en nu niet ivm de kou?
Alle reacties Link kopieren
Een Brit iets afleren??? Moet je die van mij vertellen. Die krabt zich letterlijk een gat door de deur om te vertellen dat hij naar buiten dan wel naar binnen wil. (Ja, er zit al een spleet tussen de ruit en de deur. De ruitenlat is al helemaal weg.) En alle deurportalen zien er ook uit of er een tijger in huis woont.



Je kan ze wel dingen aanleren (hij geeft pootjes voor smoepjes), en ik heb een spuitflesje catnip wat ik af en toe op een speeltje spuit om hem te verwennen. Is ie dagen zoet mee.



Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
@ Gunievieve, ik heb binnenkatten, dus daar ligt het niet aan. Ze hebben overigens drie versipeingen tot hun bechikkeing waar ze mogen komen, dus een gebrek aan ruimte zal het ook niet zijn.



@ Fame... haha, een complete lat weggekrabt. Knap . De mijne krabben ook wel eens aan de slaapkamerdeur als ze naar binnen willen, maar even negeren en ze zijn binnen twee minuten weer weg (misschien wel om vervolgens aan de bank te gaan krabben, bedenk ik me nu.. ).



Ik ga dat catnip eens proberen, hopelijk zijn mijnn heren er dol op.
Oja, hoe gaat het bij jullie met een kerstboom?? Ik wil er morgen een gaan zetten, maar zie het nu al gebeuren dat die niet lang staat.
Alle reacties Link kopieren
Geen probleem hier. Ik hang wel voor de zekerheid aan de onderkant alleen plastic ballen. Als ze die er uit tikken is er geen schade. MAar die vinden ze dus niet bijster interessant.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Je kunt ook valeriaan op de krabpaal doen daar zijn ze ook dol op en doe geen keep-off spray op de bank, want sommige katten gaan daar dan overheen plassen om het weer hun eigen geur te geven. Tussen de teentjes zitten namelijk ook feromonen en zo ruikt de bank door het krabben naar hunzelf.



Je kunt dus beter tijdelijk dubbelzijdig tape op de bank doen, dat zie er gek uit, maar het werkt wel.



Verder krabben katten om een aantal redenen: nagels scherpen, markeren met hun eigen geur en met een zichtbaar spoor én ze doen het om stress af te reageren en zich weer lekker te voelen.



Ze doen dit alleen verticaal, dus meestal op het behang of bij jullie dus op de bank, want ze zijn zeer gevoelig voor veranderingen en in jouw geval zijn er veel veranderingen geweest: een nieuwe man over de vloer, soms niet meer op het voeteneind mogen, jij bent minder vaak thuis.



Je katten zijn dus verward en zoeken geruststelling door te knabben (wees maar blij dat ze niet plassen ). Een Feliwaystekker kan hierbij helpen of leg wattenpads met hun eigen feromonen door het hele huis. Dit zit bij hun mondhoeken, bij de kale ruimte tussen hun wangen en hun oren en bij de aanhechtingsplek van de staart op hun rug.
quote:iris1969 schreef op 10 december 2010 @ 12:21:

Ze doen dit alleen verticaal, dus meestal op het behang of bij jullie dus op de bank, want ze zijn zeer gevoelig voor veranderingen en in jouw geval zijn er veel veranderingen geweest: een nieuwe man over de vloer, soms niet meer op het voeteneind mogen, jij bent minder vaak thuis..



Oohh... mijn arme aandachtsjunkies! Het is inderdaad wennen voor ze. Gelukkig is nieuwe vriend dol op ze. En zij ook op nieuwe vriend, denk ik, de ene wil liever bij hem op schoot dan bij mij. Dus het zal wel goed komen. Ik ga iig valeriaan/ catsnip proberen. Overigens zijn ze bij mij gekomen omdat ze in het vorige huis gingen plassen van de stress (nadat hun baasje ging samenwonen). Bij mij plassen ze gelukkig niet en ze zijn nog steeds lief en aanhankelijk.



De bank heb ik net gestopt op 10.000 plekken... Is nog best goed gelukt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren toevallig zitten kijken naar 101 cats op Animal planet en daar was een vrouw die hetzelfde probleem had. En die kocht gewoon lappen/restanten vloerbedekking en die hing ze her en der op. Dat vond die kat geweldig en die maakte daar grif gebruik van en liet de meubels met rust.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het ook omdat ze minder buiten komen.
@ iones, misschien is dat ook nog een optie.



Het catsnip werkt fantastisch... in de zin dat ze er dol op zijn. Zodra ik het op de krabton smeer, gaat de ene linea recta naar de bank om daar te krabbelen en om zich vervolgens in de krabton te nestelen en lekker te gaan liggen snuiven daar.... Mijn doel is vooralsnog dus niet bereikt.



Dus dan de vloerbedekkinglappen maar proberen.
Je moet ook even gelijktijdig de bank onaantrekkelijk maken, anders werkt het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven