Katten newbie heeft hulp en advies nodig

27-07-2014 18:41 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na veel wikken en wegen hebben we besloten om een kat te nemen.

We zijn een aantal maanden terug verhuisd naar een huis en jaren geleden mijn dochter een kat beloofd als we ons eigen huisje kregen.

Nu is het huisje zo goed als af en ik wil graag mijn belofte houden, ze heeft er 3 jaar op moeten wachten.



Ik heb me natuurlijk verdiept en ingelezen over tips en aanschaf etc maar zou graag van ervaringsdeskundigen toch een aantal dingen willen weten.



Wij hebben 3 woonlagen (120m2) en beneden naast de garage is er een hobby kamer die nu niet gebruik wordt. Mijn idee was om daar de kattenbak te zetten. Het is daar rustig, ver van eten en drinken zodat ze daar zonder gestoord te worden haar behoefte kan doen (haar want we willen een poes). Mijn vraag is alleen, is het niet te ver af? Het is geen open trap naar beneden dus ze kan er niet tussendoor glijden oid maar dan moet ze wel iedere keer de trap op en af.

Het is de bedoeling dat het een binnen kat wordt trouwens.

Ik heb hier op het Viva forum ook gelezen dat bijvoorbeeld Whiskas troep is voor een kat, waarom is dat? En wat zouden jullie aanraden? Dat zijn even mijn eerste vragen zie mij zo te binnen schieten maar alle tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
is het een oude of een jonge kat ?



Hoe oud? hoe ver moet hij/zij lopen, alleen trap op en af?



Ik geef mijn katten zelf droog prins voer, is in het asiel waar ik werkte ook het standaard voer. Wel te doen qua geld. Whiskas is niet persé slecht zitten alleen te veel suikers in.



Hoe vaak wil je de kat natvoer geven? als dit meerde malen is kan whiskas wel.
Juist goed dat een binnenkat vaak trap moet lopen. Of neem je een kitten. Dan zou ik met een (lage) bak in de woonkamer beginnen. Je hebt best veel ruimte dus misschien een idee om 2 katten te nemen?

Wat betreft voer ben ik zelf ook nog aan het puzzelen. Iets duurder voer schijnt wel beter te zijn omdat er meer vlees inzit i.p.v. granen en andere vulstoffen.
Alle reacties Link kopieren
quote:veronica22 schreef op 27 juli 2014 @ 18:48:

is het een oude of een jonge kat ?



Hoe oud? hoe ver moet hij/zij lopen, alleen trap op en af?



Ik geef mijn katten zelf droog prins voer, is in het asiel waar ik werkte ook het standaard voer. Wel te doen qua geld. Whiskas is niet persé slecht zitten alleen te veel suikers in.



Hoe vaak wil je de kat natvoer geven? als dit meerde malen is kan whiskas wel.



De poes die we willen zal onder 1 jaar oud zijn.



Ik heb gelezen dat het aangeraden wordt om enkel droogvoer te geven, hoe zit dat dan?



Nou het is niet zo ver, als je in de woonkamer staat heb je een klein halletje waar ook de wc is, hoekje om dan heb je de trap naar beneden en beneden gelijk links, zeg 2 stappen, is de hobby kamer.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef mijn katten al vanaf jongs af aan voornamelijk droogvoer. Echter geef ik ze in de avond een beetje natvoer (nu ze 1 jaar zijn ieder een half zakje felix) zodat ze toch iets lekkers hebben.



Het is beter als ze droogvoer hebben omdat sommige katten anders het droogvoer laten staan. Terwijl dit echt belangrijk is voor de tanden!



Ik zou beginnen met twee kattenbakken bij katten onder 1 jaar oud, ik had de mijne eigenlijk veel te jong. Dit resulteerde erin dat ze de kattenbak niet konden vinden.



Dus ik zou beginnen met twee kattenbakken, (zonder luikjes en bovenkant) en dat langzaam naar elkaar toe schuiven.



Plus de eerste paar dagen een paar keer per dag de kat op de kattenbak zetten. Zo weet de kat hem gelijk te vinden! Door de kattenbakken rustig naar elkaar toe te schuiven kan je later na een paar weken over gaan op een kattenbak. (leert hij en dat hij de kattenbak moet gebruiken, dus moeite met vinden is minder, en waar hij staat.)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad wel met een kattenbakje beneden beginnen. Dit ook omdat je niet weet of de kat de kattenbak meteen kan vinden (als dat op een grote afstand is en de bak niet naar 'kattenbak ruikt' lijkt me dit lastig). Op den duur kan je de bak dan steeds meer verplaatsen, tot hij uiteindelijk op de gewenste plek is. Ook is dichterbij wat handiger als de kat nog erg moet wennen aan het nieuwe huis; anders moet hij grote afstanden doen en dat kan hij eng vinden.



Wat betreft voer kan ik weinig uitspraken doen; de katten van mijn ouders zijn bijvoorbeeld 21 en 22 geworden met goedkoop voer (eigen merk aldi, c1000 etc). Elke dag brokjes en af en toe wat natvoer (ook goedkoop).

Mijn katten zijn straalverwend en krijgen vrij duur voer (Purina One etc), moet wel zeggen dat ik wel verschil merk met bijv. Whiskas/eigen merk voer: hun vacht is mooier en ze braken minder. Ook hun tanden blijven mooi, terwijl ze van ander voer erg uit hun bek gaan ruiken en hun ontlasting ook erg stinkt (ja charmant!:P).
Alle reacties Link kopieren
haha gucciguilty! dat herken ik wel, katten met slecht voer hebben meer stinkende ontlasting! Plus hun vacht is vaak minder mooi. Niet dat ze er persé slechter op worden maar voor een binnen kat vind ik het wel heel belangrijk dat ze het goed+lekker voer is. Ze kunnen er niet op uit om beter voer te halen/jagen zeg maar
Alle reacties Link kopieren
quote:Snyggin schreef op 27 juli 2014 @ 18:53:

[...]





De poes die we willen zal onder 1 jaar oud zijn.



Ik heb gelezen dat het aangeraden wordt om enkel droogvoer te geven, hoe zit dat dan?



Nou het is niet zo ver, als je in de woonkamer staat heb je een klein halletje waar ook de wc is, hoekje om dan heb je de trap naar beneden en beneden gelijk links, zeg 2 stappen, is de hobby kamer.



Ikzelf geef ze elke dag brokjes en water, en 1 keer in de week krijgen ze natvoer. Heel soms ook wat kattenmelk, maar niet te vaak want merk dat hun darmen daarvan nogal wat van streek raken. Heb ook weleens gelezen dat elke dag natvoer niet goed is, maar weet eerlijk gezegd niet waarom.. Misschien worden ze dan te zwaar of laten ze de brokjes staan? Ik hou het vooral bij 1 keer per week omdat ik merk dat ze dan erg gaan stinken (ontlasting en bek ) en omdat ze daar helaas ook een dure smaak in hebben Elke dag dure brokken en duur natvoer gaat me even ietsje te ver



Edit: lees net je beschrijving van de afstand, dat lijkt me inderdaad meevallen! Moet kunnen denk ik! De eerste dagen steeds even op de bak zetten en laten snuffelen, meestal komt het dan goed!
Alle reacties Link kopieren
Voer je een kat die binnen blijft ook minder dan een buitenkat? (het antwoord lijkt me vrij logisch aangezien een binnenkat minder verbrandt maar even om te checken).
Alle reacties Link kopieren
Ik geef wel whiskas. Mijn raskat maakt het geen hol uit wat ie eet, maar die ander gaat overgeven van alle andere voer. Ook dat dure.



Ik geef ze per kat 1 klein bakje met brokken, daarnaast krijgen ze brokjes in gelei en paté. Ze krijgen dus ook gewoon echt vlees binnen.
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Sommige katten laten dan inderdaad hun brokjes staan,

kan je vergelijken met mensen en snoep, meer snoepen en minder gezond eten.

Iedere dag natvoer is niet slecht (mits een redelijk merk) het moet gewoon niet teveel zijn. daarom maakt een half natvoer zakje ook niet zoveel uit. In het asiel hebben we heel veel katten die alleen natvoer aten, maar als gevolg dan ook een slecht gebit hadden



Kattenmelk is inderdaad lastig, naarmate katten ouder worden kunnen hun darmen minder goed melk verwerken, dit is voor iedere kat natuurlijk anders. Soms geef ik de mijne ook een schoteltje lauwwarm melk. Zorg vooral ervoor dat het niet koud is! Dit is slecht voor de lever van katten
Alle reacties Link kopieren
quote:mrsnem schreef op 27 juli 2014 @ 19:09:

Ik geef wel whiskas. Mijn raskat maakt het geen hol uit wat ie eet, maar die ander gaat overgeven van alle andere voer. Ook dat dure.



Ik geef ze per kat 1 klein bakje met brokken, daarnaast krijgen ze brokjes in gelei en paté. Ze krijgen dus ook gewoon echt vlees binnen.



een vriendin had een kat dat allergisch was , gaf dus ook altijd over, zelfs van de dierenarts dat hypoallergene brokjes spul. Toen prins aangeraden had ze nergens meer last van.

Was natuurlijk wel nog een omschakeling,



Maar alle katten doen het in asiel goed op prins, ''goede'' ontlasting , goede vacht, geen allergische reacties. Misschien een idee?
Alle reacties Link kopieren
@ Snyggin je hebt speciaal voer voor buiten en binnenkatten (staat meestal op de zak)



Hier staat ook op hoeveel je de kat moet voeren!

Maar als je een super actieve kat hebt die toch honger heeft kan het altijd net ietsjes meer nodig hebben. Verschilt echt per kat. Maar probeer eerst de richtlijnen op de zak gewoon aan te houden dan kom je meestal al een eind
Alle reacties Link kopieren
Ok dus op de checklist voor aanschaf staan sowieso:



2 kattenbakken

pooper scooper

kattengrid

vooral droogvoer - beetje natvoer

krabpaal

voer en drinkbak

slaapmandje

borstel/kam



Vergeet ik nog niets?
Alle reacties Link kopieren
quote:veronica22 schreef op 27 juli 2014 @ 19:14:

@ Snyggin je hebt speciaal voer voor buiten en binnenkatten (staat meestal op de zak)



Hier staat ook op hoeveel je de kat moet voeren!

Maar als je een super actieve kat hebt die toch honger heeft kan het altijd net ietsjes meer nodig hebben. Verschilt echt per kat. Maar probeer eerst de richtlijnen op de zak gewoon aan te houden dan kom je meestal al een eind



Ik zal het asiel vragen welk voedsel zij hebben en dan ook gewoon dat voedsel aanhouden, lijkt me het beste toch?



Dat er speciaal voedsel was voor binnenkatten wist ik niet
quote:Snyggin schreef op 27 juli 2014 @ 19:16:

Ok dus op de checklist voor aanschaf staan sowieso:



2 kattenbakken

pooper scooper

kattengrid

vooral droogvoer - beetje natvoer

krabpaal

voer en drinkbak

slaapmandje

borstel/kam



Vergeet ik nog niets?

Ovenwanten

Grote handdoek die je kunt wikkelen

Pleisters

Alle reacties Link kopieren
een doos, kattenmand liggen de mijne zelden in, als het een klein beest is haal een doos, is hij een gelukkige kat :D
Alle reacties Link kopieren
quote:StoraHuntur schreef op 27 juli 2014 @ 19:18:

[...]



Ovenwanten

Grote handdoek die je kunt wikkelen

Pleisters





Foei



Ik zal eerlijk bekennen dat ik ook meer een hondenpersoon ben maar belofte maakt schuld dus als we het gaan doen moet het wel gelijk goed gebeuren
Alle reacties Link kopieren
quote:veronica22 schreef op 27 juli 2014 @ 19:19:

een doos, kattenmand liggen de mijne zelden in, als het een klein beest is haal een doos, is hij een gelukkige kat :DDa's een goede, ga ik onthouden, leuk voor zo'n beest!
Alle reacties Link kopieren
quote:Snyggin schreef op 27 juli 2014 @ 19:17:

[...]





Ik zal het asiel vragen welk voedsel zij hebben en dan ook gewoon dat voedsel aanhouden, lijkt me het beste toch?



Dat er speciaal voedsel was voor binnenkatten wist ik niet



niet persé speciaal, maar op meeste merken staat gewoon voor indoor katten en outdoor katten.

Dat houd ik aan voor de mijne, precieze verschil weet ik er ook niet van moet ik bekennen

komt de kat van het asiel of een nestje ?? sowieso kan je er niet vanuit gaan dat de kat bijvoorbeeld in een keer omstapt naar ander voer. Zou gewoon even uitgaan van wat de kat nu krijgt en dan kan je de overstap altijd maken naar ander voer
Een furminator is ook wel cool als kan/borstel. Evt een vlooienkam?
Alle reacties Link kopieren
En vergeet de kattenspeeltjes niet! Muisjes met kattenkruid bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
een binnenkat moet je misschien ook de nagels in de gaten houden, ze kunnen niet zo makkelijk aan de boom gaan hangen om ze te scherpen. Wij hebben buitenkatten maar knippen toch af en toe de nagels omdat het zo zeer doet als ze op je schoot staan te stampen (voordat ze eindelijk eens gaan liggen..) met die nagels uit.

Die van ons zijn gek op kartonnen kattenmeubels, google maar eens. Je kunt je geld wel kwijt aan poes Beetje catnip erop en je hebt een blije kat.
quote:Snyggin schreef op 27 juli 2014 @ 19:16:

Ok dus op de checklist voor aanschaf staan sowieso:



2 kattenbakken

pooper scooper

kattengrid

vooral droogvoer - beetje natvoer

krabpaal

voer en drinkbak

slaapmandje

borstel/kam



Vergeet ik nog niets?- Kattenvriendje.
Mijn kat slaapt op de bank, op de grond, op de vensterbank, op een stoel, of op de verwarming. Mandjes zijn weggegooid geld hier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven