Kattenbakgrit

20-07-2014 18:45 22 berichten
Ik ben bij iemand op bezoek geweest die twee binnenkatten heeft op een bak, waarin ze niet schept en die een keer per week uit. De bak ziet er dus niet uit, mijn kater zou daar echt niet op gaan, maar je rook helemaal niets in huis (wel met je hoofd ervoor).

Ze gebruikt een of ander klontvormend grit, van hout, met 'Cat' in de naam. Hebben jullie enig idee welk grit dat zou kunnen zijn? Of misschien een razendgoede tip voor grit waarbij je nooit wat ruikt? Ik heb zelf twee bakken voor twee katten, schep ze tweemaal daags uit, en toch ruik je ze soms. Ik gebruik de klontvormende korrels van Jumbo (blauwe doos, met parfum).
Betjebig, hoeft niet alleen aan het soort grit te liggen, maar ligt ook aan het voer dat je geeft hoeveel het stinkt.

Is het niet CatSan of zoiets?
Ik doe de bakken van onze kat 2x per week, ruik nooit wat (en ook bezoek niet).

heb beauty cats (dit kochten we altijd in duitsland dus ik moet in NL nog op zoek naar zoiets
Biokat's DuoActive classic kattenbakvulling



met klei en houtvezels. ik weet niet o je die bedoelt. Te koop bij pet's place
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden altijd Cat's Best Oko Plus. Eruit scheppen wat kat had gedaan en door de wc spoelen en de gehele kattenbak hoefde maar eens in de zoveel tijd, je rook ook niks met je hoofd ervoor.
Kun je het haar zelf niet vragen? Weet je het gelijk en hier krijg je toch 10x een ander antwoord.

En idd, voer kan ook veel schelen in de geur.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ah huismerk, extra hiegiene die volgens verpakking 6x langer meegaat.

Wij scheppen 1x per dag de bak en ruikt zelden (enkel als hij net een drol heeft gedaan ruik je het 10 min)
Wij hebben kattengrit van Perfect, het eigen merk van oa Deen. Het bevalt prima, vormt klonten, blijft niet aan hun poten hangen en houdt heel lang geur tegen. Maar het scheelt enorm wat voor voer je geeft. Mijne krijgen Royal Canin Fit brokjes en af en toe zo'n zakje van Felix. Onlangs had ik van die zakjes van Whiskas gekocht. Mijn hemel wat een meur opeens!



Dat houtspul heb ik ook geprobeerd maar dat vond ik door het hele huis. Het is zo licht dat het aan hun poten blijft plakken en dan zijn mijn katten nog kortharig en hebben heel kleine pootjes.
Ik gebruik het fijne klontvormende grit van de AH. Heb ook weleens de extra hygiëne variant gehad, maar dat ruikt erg naar waspoeder en onze ene kat krabt dan niks onder. Ik schep de bakken (twee stuks, twee poezen) drie keer per week uit.



Maar ik merk het vooral aan het voer wat ze eten, als ze harde brokjes (hills, Royal canin, iam, etc) en water geven ruik je niks, als ze een keertje kattenmelk of zacht voer of als ze whiskas of Felix harde brokken krijgen ruik je het wel.

Dus ik koop alleen nog maar de harde brokken van de wat duurdere merken van de dierenwinkel of tuincentrum.
Ik gebruik 'Magic clean' met 1 kat en 1 bak.

Elke dag uitscheppen en kan er 4 weken mee doen. Als ik me vergis en ben 1 week te laat, dan gaat de bak pas ruiken.

Grit klontert niet, de korrels neemt de plas op. Korrels zijn na 4 weken geel en groen ipv wit en blauw.



Zak van 5 kilo kost gemiddeld zo'n 6,50 euro. Maar het gemak van eens in de 4 weken verschonen heeft dit weer op voor mij.

De bak wordt door niemand geroken, mensen vragen me altijd waar haar bak staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze







Eigenlijk is het scheppen en aanvullen. Ik gooi het trouwens niet door het toilet maar in een vullisbakkie voor kattengrit.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Hmmm, de katten van mijn kennis krijgen idd nooit zacht voer, maar altijd kwaliteitsbrokjes. Bij mij doen ze het ook voornamelijk op brokken (Royal Canin kitten en Canagan), maar 's avonds delen ze een kuipje Sheba (80 gram totaal). Dat is hun hoogtepunt van de dag dus ook een beetje sneu om het af te schaffen.

Zouden ze dan van dat kleine beetje blikvoer zo gaan stinken? Het is overigens vooral grote kater. Zijn ontlasting ruikt altijd zurig en zijn urine stinkt ook erg. Kleine kater (13 weken) ruik je eigenlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Geen Catsan nemen! Dat is echt een ramp! Ik had ook een gigantisch stinkend huis, zeker nadat meneer de grote boodschap had gedaan en de kleine stonk vrij gauw ook...



Nu heb ik BioKat (gewoon de normale) en alle problemen qua stank zijn opgelost, heerlijk!!! Wanneer hij echt een schone bak wil (omdat ik het vergeten ben of geen tijd heb gehad) dan gaat hij gewoon heel irritant eeuwen in zijn bak schrapen en tegen het deurtje aantikken, consequent. Dan bied ik gauw mn excuses an en maak ik zn bak weer fijn schoon! (Zonder te kokhalzen, want het stinkt niet!!!)
quote:strawberry- schreef op 20 juli 2014 @ 19:16:

Wij hadden altijd Cat's Best Oko Plus. Eruit scheppen wat kat had gedaan en door de wc spoelen en de gehele kattenbak hoefde maar eens in de zoveel tijd, je rook ook niks met je hoofd ervoor.Deze! Wij hebben de grove korrel, want een langhaar. Het is zeker niet goedkoop, maar ik doe echt lang met een grote zak. Bijna nooit geurtjes, tenzij de drollen niet zijn ondergegraven. Nu met de warmte ruik je het ook wel iets meer, maar verder echt nauwelijks. En we spoelen het inderdaad door de wc, superhandig!
Alle reacties Link kopieren
quote:strawberry- schreef op 20 juli 2014 @ 19:16:

Wij hadden altijd Cat's Best Oko Plus. Eruit scheppen wat kat had gedaan en door de wc spoelen en de gehele kattenbak hoefde maar eens in de zoveel tijd, je rook ook niks met je hoofd ervoor.Die hebben wij ook! De kattenbak staat naast de wc, en zelfs in zo'n minuscule ruimte stinkt het nog niet, mits je maar een paar keer per dag de klonten eruit schept. En dat wordt weer erg makkelijk gemaakt doordat je het gewoon in de wc mag gooien. Als ik naar de wc ga dan controleer gelijk even de bak.
quote:betjebig schreef op 20 juli 2014 @ 21:33:

Hmmm, de katten van mijn kennis krijgen idd nooit zacht voer, maar altijd kwaliteitsbrokjes. Bij mij doen ze het ook voornamelijk op brokken (Royal Canin kitten en Canagan), maar 's avonds delen ze een kuipje Sheba (80 gram totaal). Dat is hun hoogtepunt van de dag dus ook een beetje sneu om het af te schaffen.

Zouden ze dan van dat kleine beetje blikvoer zo gaan stinken? Het is overigens vooral grote kater. Zijn ontlasting ruikt altijd zurig en zijn urine stinkt ook erg. Kleine kater (13 weken) ruik je eigenlijk niet.



Je zou eens kunnen overstappen op voer tegen blaasgruis. Ik koop zelf altijd die van sanabelle en die eten ze hier alle 8 met smaak. Zes katten zijn van mij en buiten staan (goedkope) brokjes voor de aanlopers, maar als die de kans krijgen komen ze binnen .



Ik gebruik een klontvormend bio-grit, ik ruik niks. Nouja, als er eentje nét op de bak geweest is. Naast de bakken staat een bio emmertje met een schepje, poep schep ik altijd meteen uit de bak. Voor het bio emmertje gebruik ik weer bio-afvalzakjes. En dit grit mag in de bio bak. Het mag zelfs in de wc, maar dat doe ik alleen een enkele keer boven, als ik toevallig een keertje midden in de nacht wakker word en merk dat de bak gebruikt is. Dan heb ik geen zin om naar beneden te lopen voor het emmertje. Maar dan heb ik het over 2x per jaar ofzo.
Tigerino! Bij zooplus. Lekker betaalbaar, topspul, kattenbak stinkt nooit! Hier twee katten op 1 bak met dagelijks poepscheppersoneel ;)
quote:poezels schreef op 20 juli 2014 @ 22:04:

Tigerino! Bij zooplus. Lekker betaalbaar, topspul, kattenbak stinkt nooit! Hier twee katten op 1 bak met dagelijks poepscheppersoneel ;)

Precies! Dat zijn silicaatkorrels en die ruik je echt niet. Ideaal.

Ik heb tegenwoordig een fijnere variant, ook bij Zooplus vandaan. Daarbij is het minder rot als je op een korrel gaat staan, want het is meer gruis-achtig. Die wordt ook gebruikt voor kleinere huisdieren, maar ik kan even niet op de naam komen.

Maar sowieso: silicaatkorrels!
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 20 juli 2014 @ 21:33:

Hmmm, de katten van mijn kennis krijgen idd nooit zacht voer, maar altijd kwaliteitsbrokjes. Bij mij doen ze het ook voornamelijk op brokken (Royal Canin kitten en Canagan), maar 's avonds delen ze een kuipje Sheba (80 gram totaal). Dat is hun hoogtepunt van de dag dus ook een beetje sneu om het af te schaffen.

Zouden ze dan van dat kleine beetje blikvoer zo gaan stinken? Het is overigens vooral grote kater. Zijn ontlasting ruikt altijd zurig en zijn urine stinkt ook erg. Kleine kater (13 weken) ruik je eigenlijk niet.



Volgens mij verschilt het ook per kat. De mijne krijgt Sanabelle en Acana, in het verleden Taste of the wild en een ander graanvrij voer waarvan ik niet op de naam kan komen, maar met alles stinkt hij een uur in de wind



Ik gebruik Cat's Best en ben er best tevreden over. Als hij net geweest is, is het gasmaskertijd, maar erna wordt de geur snel opgenomen en ruik je er weinig tot niks van.
Alle reacties Link kopieren
Laat je niet te veel misleiden die van de Jumbo is erg goed geloof bij Kassa als beste getest toen is hier als beste bevallen voor een zeer vriendelijk prijs.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik al anderhalf jaar Tigerino Crystals. Ik ruik zeer weinig van de bak, je moet hem wel regelmatig omscheppen zodat de urine geabsorbeerd blijft worden, maar ik hoef maar eens in de anderhalf a twee weken de complete bak te verschonen. Ik heb 2 katten die momenteel niet buiten komen dus ik vind het echt meevallen. De korrels kun je via zooplus bestellen, ideaal want je hoeft er dus niet mee te zeulen
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik al jaren Belmondo (de witte korrels in een gele zak) en ben daar erg tevreden over. In combinatie met Hill's voer ruik ik mijn twee (oude) katten die samen 1 bak delen, helemaal niet. Wel dagelijks even uitscheppen.

Dit grit wordt jammer genoeg niet door Zooplus verkocht waardoor ik die zware zakken bij de Jumper moet halen. Heb al avonden gegoogeld, maar kan geen online verkooppunt vinden. Iemand een tip?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven