'Katteneigenaren verantwoordelijk voor schade aan fauna

21-08-2013 08:51 282 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in de krant weer een groot artikel waarin wordt genoemd dat het een steeds groter probleem wordt dat er, vooral 's nachts, katten buitenlopen en op strooptocht gaan.



Het plan is om alle gemeenten en de provincie te informeren over het probleem en een protocol te gaan opstellen waarin een gedragscode wordt uitgewerkt waarin katteneigenaren zich dienen te houden.



Als een hond bijvoorbeeld een ree wegjaagt, kan de boete voor hondeneigenaren al oplopen tot 600 euro. Waarom voor katteneigenaren niet??



Ik zelf volg regelmatig alle klachtentopics over loslopende katten en ben dan ook van mening dat er verplicht moet worden gechipt en gesteriliseerd. En vooral, zoals tevens in het artikel word vermeldt, katten verplicht binnenhouden 's nachts.



Wat is jullie mening hierover?
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
De kattenoverlast word inderdaad erger de laatste jaren.



Deze zomer hebben ze zelfs 2 eekhoorntjes gedood in mijn tuin. Ook zijn er veel vogeltjes gesneuveld, o.a. de vrouwtjesmerels, en een paar koolmezen.



Van mij mogen de regels ook voor katten gelden. Als mijn hond een stap verkeerd zet, krijg ik al een boete. ( toen mijn hond over een grasveldje liep, en daar helemaal niets deed, geen plasje niks, kregen we al een boete van 70 euro). Maar katten 'mogen' alles.

En dat klopt niet.

Houd ze lekker op je eigen terrein !
Alle reacties Link kopieren
quote:wendy7474, 6 minuten geleden



Ik heb liever helemaal geen stront in mijn tuin of op de stoep. Poep = poep. En kattenpoep is ook nog eens gevaarlijker.'s Nachts op weg naar huis stropers betrappen in het bos, dat is pas gevaarlijk. Doe mij maar wat kattenstront hoor.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Een kat kan toch geen grote dieren vangen in zijn eentje? Hooguit een rat (alhoewel, dat zou eerder omgekeerd zijn). Misschien wat kleine vogels en muizen.
Alle reacties Link kopieren
quote:blommit, 2 minuten geleden

Een kat kan toch geen grote dieren vangen in zijn eentje? Hooguit een rat (alhoewel, dat zou eerder omgekeerd zijn). Misschien wat kleine vogels en muizen.Een beetje goeie kat vangt ook weleens een wild konijn of een rat, maar de meesten mogen al blij zijn met een muis of een ziek vogeltje.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Meerdere honden houden is onbetaalbaar (hoge hondenbelasting). Opruimplicht, boetes als je het niet opruimt en een losloop verbod.

Katten lopen overal en plassen en poepen alles onder. Ergens vind ik dat toch een beetje raar.
Alle reacties Link kopieren
Als ik mijn hond in jou tuin laat poepen dan schreeuw je ook moord en brand... maar jou kat in mijn tuin is doodnormaal?
Alle reacties Link kopieren
quote:Flashy, 29 seconden geleden

Meerdere honden houden is onbetaalbaar (hoge hondenbelasting). Opruimplicht, boetes als je het niet opruimt en een losloop verbod.

Katten lopen overal en plassen en poepen alles onder. Ergens vind ik dat toch een beetje raar.



Zo heel raar is dat niet. Honden worden van oudsher gehouden om te waken. En dat kunnen ze prima vast aan de ketting of op een afgesloten terrein. Katten worden van oudsher gehouden voor ongediertebestrijding en daarvoor moet je ze nou eenmaal los laten lopen en het liefst 's nachts als het ongedierte actief is.



Wat mensen in rijtjeshuizen in dichtbewoonde gebieden allemaal doen met een hoop honden en katten op een kluitje is vragen om problemen. Niemand is verdraagzaam blijkbaar en ze hebben genoeg tijd om overal maar last van te hebben. Ik vind het gewoon gezeur, gemekker en een hoop onverdraagzaamheid naar elkaar toe. Overigens heb ik nog nooit last gehad van een dier, van mensen daarentegen....
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:Flashy, 4 minuten geleden

Als ik mijn hond in jou tuin laat poepen dan schreeuw je ook moord en brand... maar jou kat in mijn tuin is doodnormaal?Ja, dat is jouw hond zijn territorium helemaal niet. En als jij geen ongedierte in je tuin houdt, zie je er ook weinig katten waarschijnlijk.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Hier loslopende katten. We wonen 'vrij'. Maar die jagen geen 'ree' weg. Sterker nog, ook geen vossen want die zijn gevaarlijk voor ze. Wat ze vangen nemen ze mee naar huis en vreten ze op. Beestjes die ze vangen worden gezien als 'pest'. Zoals mollen en muizen. Omdat we in de 'natuur' leven doen ze hun behoeften ook vrijuit in de natuur en niet bij de naaste buren in de tuin. Waarom zouden ze, ze hebben een hectare of tig aan bosland ter beschikking



Buren hier hebben geen last van mijn beestjes en passen beiden graag op het grut als we op vakantie gaan.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:blommit schreef op 21 augustus 2013 @ 10:20:

Een kat kan toch geen grote dieren vangen in zijn eentje? Hooguit een rat (alhoewel, dat zou eerder omgekeerd zijn). Misschien wat kleine vogels en muizen.Mijn kat vangt helemaal niks, want 1. hij heeft een belletje aan zijn halsband hangen en 2. het is zo'n eikel die uitgebreid gaat miauwen naar zijn 'prooi'. Die hem dus al lang in de gaten hebben
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, dat 'vrij wonen in het groen'was een eis ivm de katten. Ik wil ze niet in een woonwijk hebben. Klaar. Sneu voor de beestjes en voor buren aan wie ze dan overlast geven
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:Flashy schreef op 21 augustus 2013 @ 10:25:

Meerdere honden houden is onbetaalbaar (hoge hondenbelasting). Opruimplicht, boetes als je het niet opruimt en een losloop verbod.

Katten lopen overal en plassen en poepen alles onder. Ergens vind ik dat toch een beetje raar.Hoge hondenbelasting? Hoe kom je daar nou toch bij? Is een paar tientjes per jaar. En da's dan een dure gemeente.
quote:soley79 schreef op 21 augustus 2013 @ 10:12:

Terwijl ik dit topic lees, hebben er dus alweer twee in de tuin gezeten hier. Als ik erachter kom van wie ze zijn, gaat hun (overigens niet begraven) achtergelaten uitwerpsel retour afzender naar de eigenaar.

Ik ben er wel eens achtergekomen bij een andere kat, eigenaar aangesproken en die haalde zijn schouders op. Natuur van het beestje he, was de reactie. Ongelooflijk asociaal gedrag.

Ik baal er zo van, die smerige stront in de tuin. Kan met dochter niet in de tuin werken samen op deze manier, net nu ze i nteresse krijgt in de moestuin.Tuinhandschoenen?
quote:zoetie schreef op 21 augustus 2013 @ 09:30:

Ach jeetje, daar gaan we weer. Het zoveelste anti buitenkattentopic op internet. Katten brengen schade toe aan fauna? En hoe zit het dan met al die auto's die zo ontzettend veel vogels, egels en konijnen e.d. dood rijden? Die ook maar wat meer laten staan dan. En hoe zit het met de mensheid die deze prachtige wereld naar de klote helpt? Ik lees in de krant dat hongerige herten worden afgeschoten, de 'wilde' paarden in de Oostvaarders Plassen laten we in de winter uithongeren, want ze zijn wild, terwijl het hele natuurgebied omheind is. Hoezo wild? Maar nu gaan we weer zeiken over katten, die buiten lopen. Sommigen zijn echt GEK geworden in dit land.





Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat mijn kat heerlijk gescheten heeft in de bosjes. Soms komt ze ook trots als een pauw binnen lopen. Net als een tevreden vent na 10 minuten op het toilet. Erg schattig.



Nee, het lukt niet, ik voel me nog steeds niet schuldig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 21 augustus 2013 @ 10:38:

[...]





Hoge hondenbelasting? Hoe kom je daar nou toch bij? Is een paar tientjes per jaar. En da's dan een dure gemeente.Onze hondenbelasting is over de 100 euro voor 1 hond per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het helemaal niet belangrijk of katten nou wel of niet iets vangen, hun behoefte doen in andermans bloemperken, de goudvissen uit de vijver van de buurman vissen, of wat dan ook.



Waar het om gaat is dat je je huisdieren niet los over straat laat zwerven. Ongeacht wat ze dan wel of niet uitvreten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 21 augustus 2013 @ 10:31:

[...]





Zo heel raar is dat niet. Honden worden van oudsher gehouden om te waken. En dat kunnen ze prima vast aan de ketting of op een afgesloten terrein. Katten worden van oudsher gehouden voor ongediertebestrijding en daarvoor moet je ze nou eenmaal los laten lopen en het liefst 's nachts als het ongedierte actief is.



Wat mensen in rijtjeshuizen in dichtbewoonde gebieden allemaal doen met een hoop honden en katten op een kluitje is vragen om problemen. Niemand is verdraagzaam blijkbaar en ze hebben genoeg tijd om overal maar last van te hebben. Ik vind het gewoon gezeur, gemekker en een hoop onverdraagzaamheid naar elkaar toe. Overigens heb ik nog nooit last gehad van een dier, van mensen daarentegen....

Helemaal mee eens. En spreek je mensen aan op hun overlast, dan krijg je te horen dat je maar op de hei moet gaan wonen.



Mensen kunnen niets meer hebben tegenwoordig en bepaalde types hebben last van een blaf van hond A en een drol van kat B, en ondertussen staat de stereo op 10 zodat ze hem gezellig kunnen horen in de tuin.
quote:Ikbenanoniem schreef op 21 augustus 2013 @ 10:40:

[...]



Tuinhandschoenen?Dus ik moet handschoenen kopen om in mijn tuin te werken omdat anderen mijn tuin zien als openbaar toilet? Rare denkwijze!
quote:flakes schreef op 21 augustus 2013 @ 10:42:

Ik hoop dat mijn kat heerlijk gescheten heeft in de bosjes. Soms komt ze ook trots als een pauw binnen lopen. Net als een tevreden vent na 10 minuten op het toilet. Erg schattig.



Nee, het lukt niet, ik voel me nog steeds niet schuldig.
Alle reacties Link kopieren
quote:

soley79 schreef op 21 augustus 2013 @ 10:12:



Terwijl ik dit topic lees, hebben er dus alweer twee in de tuin gezeten hier. Als ik erachter kom van wie ze zijn, gaat hun (overigens niet begraven) achtergelaten uitwerpsel retour afzender naar de eigenaar.

Ik ben er wel eens achtergekomen bij een andere kat, eigenaar aangesproken en die haalde zijn schouders op. Natuur van het beestje he, was de reactie. Ongelooflijk asociaal gedrag.

Ik baal er zo van, die smerige stront in de tuin. Kan met dochter niet in de tuin werken samen op deze manier, net nu ze i nteresse krijgt in de moestuin.



Handen wassen na het tuinieren?



Ik ben blij met de katten in mijn moestuin, scheelt weer een hoop gewasschade door konijnen, koolduiven en vogels die alle aardbeien opvreten.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt schreef op 21 augustus 2013 @ 10:45:

[...]





Dus ik moet handschoenen kopen om in mijn tuin te werken omdat anderen mijn tuin zien als openbaar toilet? Rare denkwijze!Oh, ik zou ze ook kopen vanwege de vogelschijt, de mollen, de ratten en muizen.
quote:sandt schreef op 21 augustus 2013 @ 10:45:

[...]





Dus ik moet handschoenen kopen om in mijn tuin te werken omdat anderen mijn tuin zien als openbaar toilet? Rare denkwijze!

Het is een oplossing. Dan kan dochter van weet ik wie gewoon meehelpen in de tuin. Het is veilig, je houdt je handen en nagels een stuk schoner.

Zoals je zelf al zei: zwerfkatten hebben geen eigenaar en zullen hun behoefte toch ook doen.



Maar het is natuurlijk leuker om te miepen dat kind niet mee kan helpen en dat het allemaal de schuld van katten is.
quote:flakes schreef op 21 augustus 2013 @ 10:42:

Ik hoop dat mijn kat heerlijk gescheten heeft in de bosjes. Soms komt ze ook trots als een pauw binnen lopen. Net als een tevreden vent na 10 minuten op het toilet. Erg schattig.



Nee, het lukt niet, ik voel me nog steeds niet schuldig.
Ik heb ook een hekel aan vogelpoep op mijn ramen, helaas de vogels zijn geen eigendom van iemand, ook nooit geweest, daar heb ik dus mee te dealen. Katten zijn iemands eigendom en daar ligt voor mij de grens, iemand is er verantwoordelijk voor! Iemand vindt het prima dat kat in mijn tuin poept, piest en sproeit! Ik vind dat in een dichtbevolkt land als Nederland niet kunnen.



Want naast de twee zwerfkatten lopen hier verder natuurlijk ook nog andere katten rond!



Ooit wilde ik zelf een kat want ik vind katten leuk, helaas Sandtman is super allergisch, dus die kat komt er niet. Ik ben dus geen kattenhater!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven