'Katteneigenaren verantwoordelijk voor schade aan fauna

21-08-2013 08:51 282 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in de krant weer een groot artikel waarin wordt genoemd dat het een steeds groter probleem wordt dat er, vooral 's nachts, katten buitenlopen en op strooptocht gaan.



Het plan is om alle gemeenten en de provincie te informeren over het probleem en een protocol te gaan opstellen waarin een gedragscode wordt uitgewerkt waarin katteneigenaren zich dienen te houden.



Als een hond bijvoorbeeld een ree wegjaagt, kan de boete voor hondeneigenaren al oplopen tot 600 euro. Waarom voor katteneigenaren niet??



Ik zelf volg regelmatig alle klachtentopics over loslopende katten en ben dan ook van mening dat er verplicht moet worden gechipt en gesteriliseerd. En vooral, zoals tevens in het artikel word vermeldt, katten verplicht binnenhouden 's nachts.



Wat is jullie mening hierover?
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Ik moet opeens zó nodig poepen
Alle reacties Link kopieren
quote:glitternagellak, 4 minuten geleden

Ik snap ook niet waarom sommigen een kat aanschaffen, om het beest bijna 24/7 buiten te laten. Ik zie het bij ons in de flat regelmatig, erg vreemd en ook wel zielig voor het diertje.



Ik krijg die van mij in de zomer geeneens binnen. Ik pak ze weleens allebei onder mijn armen en sleur ze naar binnen, maar dan staan ze binnen no time keihard te miauwen in de bijkeuken bij de achterdeur. Of ze zeiken op het kleed van de hond om een statement te maken. Dan mogen ze van mij lekker naar buiten. En ben niet bevreest, de buren wonen hier kilometers ver vandaan, die zullen vast weleens in stront grijpen met het tuinieren, maar niet van mijn katten.



In de winter halen de katten het allemaal wel weer in, niet buiten te schoppen, dan willen ze hele dag lekker bij kachel liggen. Ook weer op het kleed van de hond. De enige die echt overlast heeft van mijn katten is onze hond.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand, 5 minuten geleden

Ik moet opeens zó nodig poepenNiet achter een boom, ja!
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 21 augustus 2013 @ 14:02:

Ik moet opeens zó nodig poepenWel opruimen he
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
quote:Star, 56 minuten geleden



Lighten up zeg. Het is mooi weer.

Meurt die kattenpoep nog erger; lekker broeien in de zon Valt reuze mee, die van mij schijten altijd onder onze(!) coniferen en ik ruik er niks van. Ik ruim af en toe de drollen op en dat stinkt eigenlijk niet. Zeker niet als ik het vergelijk met de stront van de hond in de inrit en op de parking. Zelfs de paardenstal stinkt meer dan die natuurlijke kattenbak van ons.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:glitternagellak schreef op 21 augustus 2013 @ 13:55:

Ik snap ook niet waarom sommigen een kat aanschaffen, om het beest bijna 24/7 buiten te laten. Ik zie het bij ons in de flat regelmatig, erg vreemd en ook wel zielig voor het diertje.



Ik ging weleens boodschappen doen en als ik dan terugkwam zat kat in het raamkozijn te blèren. "ach, heb je honger, was je de heeeele dag buiten en komt vrouwtje nú pas thuis van werk?' heb ik regelmatig gehoord van voorbijgangers. Terwijl dat beest echt misschien 10 minuten in dat raamkozijn zat.



Jaja, ze wist wel op het gevoel van mensen in te spelen hoor!
Nou inderdaad. Als je in een flat woont is het al helemaal idioot dat je je kat naar buiten gaat laten. Ik heb in de afgelopen maand welgeteld 5 keer mijn oma's balkon op staan ruimen en schoonmaken omdat de buuf het vertikt haar beest binnen te houden. En even de balkondeur open laten staan zit er ook niet in want dan komt hij naar binnen.
Honden- en kattenschijt is wat mij betreft 1 pot nat. Jouw beest, als het ergens schijt kun je het gewoon opruimen. Maar dan moet je er wel bij zijn. En honden worden doorgaans niet in andermans achtertuin uitgelaten.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 21 augustus 2013 @ 14:39:

Honden- en kattenschijt is wat mij betreft 1 pot nat. Jouw beest, als het ergens schijt kun je het gewoon opruimen. Maar dan moet je er wel bij zijn. En honden worden doorgaans niet in andermans achtertuin uitgelaten.+1
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 21 augustus 2013 @ 13:50:

[...]





Sorry heb geen tijd om een uur te kijken (vast interessant!) maar heb dan ook wel weer eens gehoord dat katten verder lopen dan de meeste eigenaren denken. En ja.. ik zie in de wei nogal eens een kat lopen, toch op redelijke afstand van de bewoonde wereld.Hoeft ook niet, voor de echte kattenliefhebber erg leuk om te kijken op een druilerige zondagmiddag, wanneer de kat braaf binnen zit en niet bij de buren aan het kakken is
Poes hier is gechipt, gesteriliseerd en sinds we een tuin hebben ook buiten. Ze was altijd een binnenkat sinds wij haar hadden, ze wilde in een flat niet naar buiten. Daarvoor was ze een zwerfpoes. Wij hebben haar binnengehaald, laten inenten, chippen, steriliseren en zorgen voor haar. we zijn verhuisd en nu ze is 's nachts binnen maar overdag loopt ze in de buurt. Nu heeft het hele rijtje hier een kat, dus ik vermoed geen klachten.



Wat moet ik dan? Het beest binnenhouden is geen doen met deuren die openstaan door in en uitlopende kinderen in de zomer. Ze doet niemand kwaad en als wij haar niet hadden geadopteerd was ze nog steeds altijd op straat en zorgde ze voor veel meer overlast en nieuwe kittens.
quote:matroesjka_ schreef op woensdag 21 augustus 2013 14:39 Honden- en kattenschijt is wat mij betreft 1 pot nat. Jouw beest, als het ergens schijt kun je het gewoon opruimen. Maar dan moet je er wel bij zijn. En honden worden doorgaans niet in andermans achtertuin uitgelaten.Ik kreeg afgelopen week voor de derde keer een kind in huis met poep onder de schoenen. Hondenpoep welteverstaan, in het speeltuintje waar ze niet uitgelaten mogen worden. Dat heb je met katten niet.
Alle reacties Link kopieren
het aantal katten en honden die hier in de straat wonen is ongeveer gelijk. Niemand heeft last van elkaar en die katten hebben allemaal een eigen plek waar ze poepen (als ze het buiten doen) Ook in mijn tuin, ja, geen probleem, zo bakenen ze 'hun' territorium ook af en weten ze onderling dat dat ene plekje onder die ene struik van hen is...

De honden worden allemaal uitgelaten in velden en bos, dus niks geen poep ruimen. Paardenpoep midden op straat, dat vind ik dan weer een beetje vies.
Uhum, ik deed even iets fout, bij het quoten van een deel van m'n eigen post. Gehele post is in een latere post wel terug te vinden in een quote.
Ik heb nooit een kitten gehad, poes als bijna volwassen poes van straat geplukt. Dus daar deed ik het niet om. En dat ze graag naar buiten wil? In onze flat heeft ze nooit ook maar een stap over de drempel gezet, deuren open of niet.



In ons nieuwe huis stond ze vanaf dag 1 te loeren of er een deur open stond en zodra er een deur opengaat rent ze naar buiten. Zo langs je heen.

Terwijl ze daar veel meer ruimte en speelmogelijkheden heeft dan in onze flat. Kennelijk trekt buiten toch.



Ik zou nooit bewust een kitten of poes in huis nemen, deze kwam aanwaaien en dat is prima en dan zorg ik ervoor. Een nestje gaat ze nooit krijgen, ze is meteen geholpen.



En alle risico's die je noemt zijn vast waar, maar die zijn er ook met bijvoorbeeld mijn kinderen die ook nog weleens onverwacht oversteken of omvallen met hun fietsje, of herrie maken in de speeltuin. Moet ik die dan ook binnenhouden? Er zijn vast mensen die ook dat lastig vinden, buitenspelende kinderen. Of poepende vogels, zodat je auto er weer onder zit, of de slakken die je tuin opeten, of de buurman die de auto elke ochtend om 6 uur start, of de buurjongen die rondhangt en lawaai maakt met zijn brommer, of de hond van de buren die blaft.



Als het binnen redelijke grenzen blijft snap ik al die ergernis niet, ik heb mij echt nog nooit geërgerd aan katten van een ander,en ik was nooit een kattenliefhebber. Nog niet, ik vind die van mij leuk, verder vind ik huisdieren niet bijzonder.

Als ik extra belasting moet betalen aan de gemeente voor mijn kat, prima. geen probleem mee. Maar door een zwerfkat op te vangen doe ik geloof ik de mensheid ook een plezier, ik had haar ook kunnen laten lopen, waardoor ze altijd, en ongesteriliseerd buiten zou lopen. Inclusief alle kittens die ze dan ongetwijfeld zou krijgen.



Nu zit ze 's nachts binnen, plant ze zich niet voort, en ja, ze zal vast eens door een ander zijn tuin lopen, gelukkig heeft niemand hier daar moeite mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 21 augustus 2013 @ 15:58:

[...]





Ik kreeg afgelopen week voor de derde keer een kind in huis met poep onder de schoenen. Hondenpoep welteverstaan, in het speeltuintje waar ze niet uitgelaten mogen worden. Dat heb je met katten niet.

Voor het zelfde geld heb jij een moestuin waarin jij in de kattenstront graait, of de zandbak van jouw kinderen waar kattenstront in zit, of allerlei vormen van kattenoverlast waar jij nog niet aan gedacht had, maar die ik al bij diverse mensen voorbij heb zien komen. Wat is het verschil?



Het is allebei overlast. Honden dringen niet in jouw tuin of in jouw huis. Katten doen dat wel.





Het zou echt veel beter zijn als mensen hun kat gewoon op eigen terrein hielden. Dat zou ook alweer nestjes met kittens schelen.



De schade die katten echter aanrichten in de natuur, ligt aan de mensen: zij dumpen de dieren daar. En dan moeten ze zich maar zien te redden.
Alle reacties Link kopieren
Tjah zodra er hier een deur openstaat trekt de natuur mijn hond ook en wil ze naar buiten.



Maar daarom zijn er commando's. Uit onderzoek is gebleken dar katten net zo goed commando's kunnen leren want zo dom zijn e niet. Jammer dat de meeste katteneigenaren daar zo nalatig in zijn.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
quote:vrouwtje89 schreef op 21 augustus 2013 @ 17:54:

Tjah zodra er hier een deur openstaat trekt de natuur mijn hond ook en wil ze naar buiten.



Maar daarom zijn er commando's. Uit onderzoek is gebleken dar katten net zo goed commando's kunnen leren want zo dom zijn e niet. Jammer dat de meeste katteneigenaren daar zo nalatig in zijn.

Niet alle honden zijn echt goed af te richten.

Daarom zijn er voor bepaalde rassen een continu aanlijngebod, en dat zijn de rassen die onder de windhonden vallen.



Deze honden hebben een sterk jachtinstinct en hebben op bepaalde momenten net zo veel maling aan het roepen van een baas als menig kat.

Het verschil zit hem erin dat die honden aan de lijn moeten, maar katten niet. En ze zijn allebei evenmin goed af te richten en de schade die ze aanrichten onder loslopend wild is hetzelfde



Ik denk dat je bij het nemen van een kat of een hond eens goed moet nadenken over wat je het dier te bieden hebt, en of het valt binnen de grenzen van anderen overlast geven.

Honden en katten moeten allebei naar buiten kunnen. Heb je zelf niets te bieden, dan kun je in het geval van honden met de auto ergens heen waar ze wel ruimte hebben om los te kunnen rennen. Als je er bezwaar tegen hebt om je kat binnen te houden, moet je er gewoon geen nemen, of zorgen dat je een tuin hebt die je af kunt bakenen.
Ik rem niet voor dieren op de weg als het niet verantwoord is.
Ik héb een moestuin, en ja ik héb andere katten in mijn tuin en ik hoor andere katten s nachts. Die van mij zit dan binnen. Het hondje van de buren loopt hier af en toe per ongeluk ook naar binnen, het boeit me allemaal niet zo. Je hond laten schijten in een speeltuin is een bewuste actie, daar ben je bij. Alles wat ik aan overlast kan voorkomen voor een ander doe ik: chippen, steriliseren, voeren, 's nachts binnen, enzovoorts.



Doe ik met mijn kinderen ook, die voed ik op enzo, ik chip ze dan weer niet. Maar er is een grens aan overlast beperken, ik ga mijn kat niet binnenhouden, evenmin als mijn kinderen en die vast ook weleens voor overlast zullen zorgen volgens sommigen.



Maar ik kan en wil niet alles voorkomen. Alternatief is kat weer terug op straat gooien of naar het asiel brengen en hopen dat de volgende eigenaar het beter doet. Hier 5 katten naast elkaar en ze lopen alle,aal buiten, niemand die klaagt.
quote:vrouwtje89 schreef op 21 augustus 2013 @ 17:54:

Tjah zodra er hier een deur openstaat trekt de natuur mijn hond ook en wil ze naar buiten.



Maar daarom zijn er commando's. Uit onderzoek is gebleken dar katten net zo goed commando's kunnen leren want zo dom zijn e niet. Jammer dat de meeste katteneigenaren daar zo nalatig in zijn.

Uhuh...

Ik ga mijn kat niet proberen op te voeden, sorry.





Je kat zomaar naar buiten laten de godganse dag is ook een bewuste actie!!
Oh en ik vind de hond van de buren dus ook weleens in mijn tuin of huis. Ondanks dat mijn hele tuin is afgesloten.
Godganse dag? Mooie invulling.
Ik bedoelde niet jou specifiek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven