Kattenluik ondergepiest door vreemde katten

11-03-2013 20:21 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
In onze tuin lopen regelmatig vreemde katten. Op zich heb ik daar geen probleem mee. Maar helaas wordt er door die vreemde katten regelmatig op ons eigen kattenluik en de deur/deurpost gepiest. Voorheen kwamen ze zelfs binnen door het luikje. Dat hebben we weten tegen te houden door een luikje te plaatsten dat alleen op de chip van onze poes reageert. Nu is onze dame (bijna 10 jaar) niet meer zo actief en laat het allemaal gelaten over zich heen komen. Zodra ze buiten komt snuffelt ze meteen alles rond het luikje af. Helaas is zij niet de enige die het ruikt. Het stinkt gewoon naar kattenpies op ons terras...

Zodra ik een vreemde kat zie, jaag ik hem meteen weg, laat hem schrikken, gooi met water, etc. Ik maak regelmatig de hele boel schoon met een sterk ruikend schoonmaakmiddel. (Dit trouwens ook juist een tijdje niet gedaan om te zien of dat juist meer gesproei veroorzaakte)

Heeft iemand nog tips wat ik kan doen om ze weg te houden, of in ieder geval niet meer te laten sproeien? En dan natuurlijk wel zo dat onze eigen kat nog het huis uit kan/wil.
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval NIET schoonmaken met chloor. Dan gaan ze geheid daar sproeien.
Liever tegen je kattenluik dan dat ze de boel onder piesen bij de buren die geen katten hebben.

Mijn hele tuin stonk altijd naar kattenpis omdat de meeste buren gemiddeld 3 á 4 katten hadden die elke dag om 7 uur de deur werden uitgezet.
Alle reacties Link kopieren
Oh.. Je hebt zelf ook een kat. Wou eerst als advies geven om je tuin zo goed mogelijk af te sluiten. Dat helpt goed. Maar ja, dan kan jouw kat natuurlijk ook niet meer naar andere tuinen om daar de boel onder te piezen.



Ben net als redband iemand die geen katten heeft, maar wel de katten van de buren op visite krijgt.



Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een luik met chip en bij ons is er vorige week ook tegenaan gezeken! Mijn kat zat buiten voor het luik heel zielig te janken want die wilde daar natuurlijk met zijn koppie niet doorheen. Heb alles goed schoongemaakt met doekjes en het is nu nog niet gebeurt... Ik jaag andere katten wel weg uit mijn tuin :-)
Alle reacties Link kopieren
Als iedereen zijn kat gewoon binnenhoudt of op de eigen grond houdt, zou dit probleem niet bestaan.



Stel dat ik een topic zou openen over de hond van de buren die elke dag los rondloopt en zijn behoefte doet in mijn tuin, zou men dat dan ook mijn probleem vinden?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt bij de dierenwinkel volgens mij spuitbussen wat dat tegen kan gaan. Plasweg heet het geloof ik. In elk geval blij Faunaland. Het is 100% natuurlijk goedje. Misschien kan je dat eens proberen, het is niet zo duur, rond de 6 euro voor een busje.
Alle reacties Link kopieren
Is het een optie om een hond te nemen? Kan je perfect africhten om samen met jouw kat te leven, maar andere katten te verjagen.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Onze katten komen niet buiten, maar de katten van de buren staan op hun gemakkie tegen onze voordeur te piessen. Wat enigzins helpt is koffieprut. Dat hebben we een tijd voor de deur neergelegd, en dat helpt redelijk
Alle reacties Link kopieren
Is jouw poes gesteriliseerd? Als het zo naar kattenpies ruikt lijkt het me dat het ongecastreerde katers zijn. Dan kan het om zwerfkatten gaan of om katten van eigenaren die castratie 'aantasting van de integriteit van het dier' vinden. Als jouw kat niet gesteriliseerd is zullen ze blijven sproeien.
quote:cestoda schreef op 11 maart 2013 @ 20:51:

Is jouw poes gesteriliseerd? Als het zo naar kattenpies ruikt lijkt het me dat het ongecastreerde katers zijn. Dan kan het om zwerfkatten gaan of om katten van eigenaren die castratie 'aantasting van de integriteit van het dier' vinden. Als jouw kat niet gesteriliseerd is zullen ze blijven sproeien.Dat heeft er in dit geval niets mee te maken, want dit is vlaggetjes afzetgedrag van die andere katten. Het heeft dus te maken met de strijd om het territorium.
quote:janna1986 schreef op 11 maart 2013 @ 20:41:

Ik heb ook een luik met chip en bij ons is er vorige week ook tegenaan gezeken! Mijn kat zat buiten voor het luik heel zielig te janken want die wilde daar natuurlijk met zijn koppie niet doorheen. Heb alles goed schoongemaakt met doekjes en het is nu nog niet gebeurt... Ik jaag andere katten wel weg uit mijn tuin :-)

Dit vindt hij niet vies, maar hij is bang van of boos op die andere katten die hun geurvlaggetje op de grens van zijn territorium hebben gezet.



Het huis is van hem, het kattenluik is de grens en de tuin is op dit moment het doelwit van die katten die dit als territorium hebben of willen hebben.
Je kunt overigens dit gebruiken om de urinegeur echt mee weg te halen:







Er zijn nog veel meer natuurlijke middeltjes, maar dit schrikken helaas ook je eigen kat af en dat wil je natuurlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Doordat mijn buurvrouw haar kat elke dag lekker buiten flikkert en meneer ook even een rondje langs mijn voordeur komt doen, pissen mijn gecastreerde katers binnen tegen de voordeur omhoog.



Je zegt het tegen buurvrouw en ze haalt haar schouders op en zegt heel zielig: ja, ik kan hem niet binnen houden..hij gilt alles bij elkaar...



En waarom bouw je dan geen grote kooi in je achtertuin buurvrouw? Ja, dat kost geld....en dat geven we liever uit aan een vakantie aan de Costa del snol en dan opeens kan de kat wel 3 weken opgesloten zitten als de oppas langskomt....
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Je arme gestresste katers . Heb je al aan plakplastic op je ramen gedacht?
Alle reacties Link kopieren
Misschien doen jouw katten ook wel ergens anders pissen. Tsja, dat krijg je als iedereen zijn kat overal laat rondsjouwen. Dan krijgen anderen last van jouw dieren maar.... jij ook last van andermans dier!



Mensen moeten dieren in hun eigen tuin houden. Ook voor katten zijn daar mogelijkheden voor.
Alle reacties Link kopieren
Ze zien hem niet. Ik woon 1 hoog. je komt bij mijn voordeur door een trap op te lopen die voor iedereen te bereiken is, dus ook voor de buurman kat. Deur heeft geen raam erin tot onderen, alleen vanaf boven tot halverwege.

Het is een schat van een beest en ik zeg hem ook altijd even gedag als ik hem buiten zie (aaitje over de bol), maar als hij bij mij op de trap wil komen jaag ik hem weg met een kssst en dan luistert hij altijd.



Ze kunnen elkaar denk ik, horen of ruiken door de spleet in de deur.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
BTW: mijn katten lopen niet buiten, komen alleen buiten op dakterras als ik ook buiten ben. Ik wil katten en als mijn buren katten willen, dan kopen ze zelf maar. Buiten dat zou ik bij elke buslijn 20 een hartverlamming krijgen dat ze platgereden worden.



Dus ik kan met 100% zekerheid zeggen, dat mijn katten alleen thuis pissen, meestal in de bak, soms tegen de voordeur aan de binnenkant
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 11 maart 2013 @ 21:26:

Ze zien hem niet. Ik woon 1 hoog. je komt bij mijn voordeur door een trap op te lopen die voor iedereen te bereiken is, dus ook voor de buurman kat. Deur heeft geen raam erin tot onderen, alleen vanaf boven tot halverwege.

Het is een schat van een beest en ik zeg hem ook altijd even gedag als ik hem buiten zie (aaitje over de bol), maar als hij bij mij op de trap wil komen jaag ik hem weg met een kssst en dan luistert hij altijd.



Ze kunnen elkaar denk ik, horen of ruiken door de spleet in de deur.Aha, dan wordt het lastig. Zou zo'n ijzeren mat wellicht kunnen helpen als extra barricade voor de deur?
Zoiets:



Alle reacties Link kopieren
Nee, dan glij ik met metalen mat en al zo de betonnen trap af..Voor de voordeur liggen tegels, gelukkig goed dweilbaar, dus daar is zijn pies altijd zo weg, als het alleen tegen de deur en op de tegels ligt. Helaas sproeit meneer ook tegen de bakstenen en ja, dan gebruik ik vieze luchtjes weg van HG. Werkt ook goed.



Ik neem het dat beest niet kwalijk die volgen alleen hun natuur. Alleen de buurvrouw, die neem ik het wel kwalijk. Daarnaast telt ook niet mee dat kat paar jaar geleden een schot hagel in zijn hoofd heeft gehad, dus er zijn meer mensen die last van hem hebben en daar zo hun eigen maatregels tegen nemen. Ik snap niet nadat je kat halfdood is geschoten je hem nog steeds doodleuk buiten laat. Bouw een mooie kooi in je achtertuin, hij vrij buiten in zijn eigen tuin, iedereen gelukkig....



Van de zomer was hij niet goed, mottige vacht, mager en hij zag er gewoon belabberd uit. Ze gaat gewoon niet naar de DA. Vreselijk, dus ik ben ook bang als ik te veel klaag, hij eindigt in een asiel of erger een spuitje krijgt en daar is ie veel te leuk voor. Dan dweil ik maar een keer extra...
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat ze erg veel om het dier geeft.... Maar waarom heeft ze hem dan genomen???????
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat is gesteriliseerd, voor zover dat er mee te maken heeft. Ze is bijna 10 jaar en een beetje een watje. Ze jaagt de andere katten niet de tuin uit, dus die komen inderdaad hun territorium markeren. Ik ga in ieder geval dat spul halen om de geur te maskeren. Dan kunnen we straks, als die winter ooit voorbij gaat, lekker op ons terras zitten in de frisse lucht. Maar daar blijven ze natuurlijk niet van weg. De huis tuin en keuken middeltjes als koffiedrap en peper rondstrooien wil ik liever niet doen, omdat onze poes er ook nog moet wonen...
Alle reacties Link kopieren
Hmm, misschien moet onze poes maar op assertiviteitstraining...
Ja dat kan. Je kunt je kat onverschilliger en stoerder maken tegenover andere katten door stressreducerende middelen in te zetten. Dan reageren ze niet meer op hem, omdat ze weten dat hij de baas is van de tuin.



Dit kan bijv. door Royal Canin Calm brokjes, Zylkene en een Feliwaystekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven