Kattenpies

26-07-2013 10:34 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer eens zover: onze poes heeft alweer op de bank geplast.

Vorig jaar rond deze tijd heeft ze op een ander deel geplast en daar heb ik de lucht gelukkig uit gekregen. Nu heeft ze op het middelgedeelte van de hoekbank geplast. En ze blijft er iedere dag weer op plassen.



Waar ik in eerste instantie nog wel begrip wilde tonen omdat we pas waren verhuisd, er een kindje bij gekomen was omdat er een drukke dreumes in huis rondliep. Is mijn begrip nu op. Ik ben echt kwaad op haar. Ze verpest onze meubels ! Heeft onze (kunst)leren stoelen al verpest door haar nagels erin te zetten en nu dus weer de bank.



Wat kan ik eraan doen ? Ga zo direct maar weer aan de slag met biotext, reinigingszout, de stomer en azijn. Hoop dat ik de lucht er echt uit krijg.

We zijn al bij de dierenarts geweest en lichamelijk hebben we alles kunnen uitsluiten



Sinds een week of 6 wilt ze ook steeds naar boven, terwijl ik voorheen gewoon de gangdeur open kon laten en ze niet naar boven liep. Hadden haar geleerd dat ze niet naar boven mocht, maar nu luistert ze ook niet meer als je haar naar beneden wilt tillen.



Haar bak is netjes en schoon, gebruiken nog hetzelfde zand. Hebben wel kortgeleden een nieuwe bak gekocht maar het probleem was hiervoor al.



Ik sta op het punt om haar weg te doen, ben er helemaal klaar mee ! Maar we hebben toen voor haar gekozen als lieve wollige kitten, en moeten haar nu 8 jaar verder ook een kans geven.



Wie heeft er een goede tip om de geur uit de bank te krijgen en eventueel haar gedrag te veranderen ?
Alle reacties Link kopieren
Felliway al geprobeerd? Waarschijnlijk heeft ze gewoon last van stress door alle nieuwe dingen (kind, bak etc).
Alle reacties Link kopieren
Bel de dierenarts. Je moet eerst uitsluiten of er een medische reden is dat ze anders dan op de bak plast.

Zie dat je al bij de da geweest bent. Als er echt geen medische reden is, zal het inderdaad stress zijn. Gun poes de tijd om te wennen aan de nieuwe situatie.



En ik moet zeggen dat je niet erg liefdevol klinkt. Ja, een dier plast wel eens ergens, kotst, poept, etc. Een dier zal wel eens iets stuk maken. Als je daar niet tegen kunt, moet je geen dier in huis halen.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee, lijkt me wel ontzettend frustrerend!
Ik gebruik Simple Solution om de stank ergens uit te krijgen, dat werkt als een tierelier.
Alle reacties Link kopieren
quote:ClaudeFiolle schreef op 26 juli 2013 @ 10:37:

Bel de dierenarts. Je moet eerst uitsluiten of er een medische reden is dat ze anders dan op de bak plast.



En ik moet zeggen dat je niet erg liefdevol klinkt. Ja, een dier plast wel eens ergens, kotst, poept, etc. Een dier zal wel eens iets stuk maken. Als je daar niet tegen kunt, moet je geen dier in huis halen.



Dierenarts zijn we al geweest. Medische oorzaken uitgesloten door de arts.

Bij de eerste 10 plassen was ik nog erg liefdevol en begripvol, maar nu ik mijn bank gewoon naar de kl*te zie gaan ben ik iets minder begripvol.
Alle reacties Link kopieren
Kwaad worden op de kat geeft alleen maar meer stress, dus meer ongewenst gedrag. Ik neem aan dat je ook snapt dat het niks helpt, om boos te doen tegen een kat, want die weet echt niet dat je het over het bankplassen hebt.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Onze kat begon ook overal te plassen nadat ze in een stressvolle situatie had gezeten. Er was een hond bij ons over de vloer gekomen haha. Toen de hond weg was ging t langzamerhand steeds beter..
Alle reacties Link kopieren
Ecodor schijnt goed te werken bij het verwijderen van kattenpies.

En maak een hekje voor de trap als de kat niet naar boven mag.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ClaudeFiolle schreef op 26 juli 2013 @ 10:37:

Zie dat je al bij de da geweest bent. Als er echt geen medische reden is, zal het inderdaad stress zijn. Gun poes de tijd om te wennen aan de nieuwe situatie.



De 'nieuwe' situatie is ondertussen al een jaar de situatie. Wonen hier nu een jaar, de dreumes is er al 2,5 jaar en de baby ondertussen ook al ruim een jaar. Het nieuwe zou er dan toch wel vanaf moeten zijn ? Het plas probleem is dus ook al ruim een jaar aan de orde, dus mijn geduld is gewoon op.
Alle reacties Link kopieren
tsja, ik herken de frustratie, heb zelf ook een selectief onzindelijke poes. Ik heb het leren accepteren en natuurlijk word ik er niet vrolijk van als ik ergens weer een plasje aantref, maar boos worden heeft toch geen zin. Onze poes is gewoon wat stressgevoelig en ziet in van alles een aanleiding om geen gebruik te maken van haar kattenbak(ken). Zelf heb ik goede ervaringen met het gebruik van Bach rescue druppels in het drinkwater van de poes, gecombineerd met een vaste structuur van bakken schoonmaken etc.



Er zijn verschillende producten op de markt, speciaal gericht op het verwijderen van de geur van kattenurine. Ik heb zelf alleen ervaring met Capturine Pets-Bio-Cleaning, maar er zijn ook nog wel andere merken op de markt. Hopelijk krijg je de geur er dan uit, want zolang de poes het zelf nog ruikt, blijft ze die plek ook gebruiken. Wellicht helpt het om een stuk aluminiumfolie op die plek te leggen? Dat maakt een gek geluid als ze erop loopt en spettert als ze erop plast.



Verder ben ik geen expert, maar wellicht kun je eens nadenken over de volgende zaken: Hoeveel kattenbakken heb je? Heb je al geexperimenteerd met kap erop/eraf/luikje eruit etc? Krijgt de poes wellicht niet genoeg aandacht?
Alle reacties Link kopieren
quote:ClaudeFiolle schreef op 26 juli 2013 @ 10:41:

Ecodor schijnt goed te werken bij het verwijderen van kattenpies.

En maak een hekje voor de trap als de kat niet naar boven mag.



Dat rekje is er al voor de kinderen. maar zodra je met een kind op arm het rekje opendoet glipt ze ertussendoor.



Heb een beetje het idee dat je denkt dat we alleen maar boos op haar doen of dergelijke. Maar dat is niet zo, we schelden niet op haar nadat ze heeft geplast en gaan boven gewoon weer zoeken (ze verstopt zich graag op de zolder) om haar vervolgens gewoon naar beneden te tillen en haar daar in haar mandje te leggen.



Ze plast trouwens ook alleen als we er niet zijn, dus kunnen haar er ook nooit op betrappen. En gaan schelden of mopperen als het leed al gebeurd is heeft ook geen zin.
Alle reacties Link kopieren
quote:gympie26 schreef op 26 juli 2013 @ 10:45:

tsja, ik herken de frustratie, heb zelf ook een selectief onzindelijke poes. Ik heb het leren accepteren en natuurlijk word ik er niet vrolijk van als ik ergens weer een plasje aantref, maar boos worden heeft toch geen zin. Onze poes is gewoon wat stressgevoelig en ziet in van alles een aanleiding om geen gebruik te maken van haar kattenbak(ken). Zelf heb ik goede ervaringen met het gebruik van Bach rescue druppels in het drinkwater van de poes, gecombineerd met een vaste structuur van bakken schoonmaken etc.



Er zijn verschillende producten op de markt, speciaal gericht op het verwijderen van de geur van kattenurine. Ik heb zelf alleen ervaring met Capturine Pets-Bio-Cleaning, maar er zijn ook nog wel andere merken op de markt. Hopelijk krijg je de geur er dan uit, want zolang de poes het zelf nog ruikt, blijft ze die plek ook gebruiken. Wellicht helpt het om een stuk aluminiumfolie op die plek te leggen? Dat maakt een gek geluid als ze erop loopt en spettert als ze erop plast.



Verder ben ik geen expert, maar wellicht kun je eens nadenken over de volgende zaken: Hoeveel kattenbakken heb je? Heb je al geexperimenteerd met kap erop/eraf/luikje eruit etc? Krijgt de poes wellicht niet genoeg aandacht?



Ik ga het echt niet accepteren ! Dan is het helaas voor de poes en zullen we een nieuw baasje voor haar moeten vinden.

We kopen al vanaf dat ze een kitten is hetzelfde merk bak. Wisselen zelfs niet van kleur. Ook het zand is gelijk gebleven.



Aandacht weet ik niet. Ze heeft nooit veel aandacht gevraagd en vond het zelfs onprettig als je haar aanhaalde. De bak wordt om de dag verschoond door mijn man aangezien ik in verwachting ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik kocht bij de dierenarts zo'n flesje dat je in een stopcontact moet doen. Daar komt een voor katten rustgevend geurtje uit.

Werkte hier 100%.
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.
quote:warmwaterbadeendje schreef op 26 juli 2013 @ 10:46:

[...]



Ze plast trouwens ook alleen als we er niet zijn, dus kunnen haar er ook nooit op betrappen. En gaan schelden of mopperen als het leed al gebeurd is heeft ook geen zin.



En schelden en mopperen als je haar wel betrapt heeft ook geen zin.



Ik gebruik trouwens Ecodor voor de ongelukjes en dat werkt erg goed.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat hebben jullie concreet al geprobeerd om de stress te verminderen?
Alle reacties Link kopieren
quote:gympie26 schreef op 26 juli 2013 @ 11:09:

Maar wat hebben jullie concreet al geprobeerd om de stress te verminderen?Hebben een dicht mandje gekocht zodat de kinderen niet bij haar kunnen als ze lekker ligt te slapen. Een mandje op een stoel waar de kinderen niet bij of op mogen komen. Een dekentje beneden in de gang, zodat ze zich kan terugtrekken wanneer de kinderen druk spelen in de woonkamer. Deur open laten zodat ze naar buiten kan als ze het te druk vind enzovoorts.
Wat dacht je van Poes wel naar boven laten gaan en daar een extra kattenbak neerzetten?



De stress blijft (en wordt groter) want de 1-jarige wordt steeds mobieler en dus bedreigender voor Poes.



En dan komt er nota bene nog een kind bij.



Arme Poes trekt dit niet.

Dus óf je zorgt er voor de Poes zich beter kan terugtrekken óf Poes kan vertrekken.



Het zal het laatste wel worden, geloof ik.
Je dierenarts geeft aan dat het stress is. Jij zeg dat de nieuwe situatie al een jaar gaande is en dat de kat er maar aan moet wennen. Geloof me, dat gebeurt niet. Jouw kat probeert een rustige plek te vinden (namelijk boven), maar dat mag niet en dus zet je haar constant terug in de situatie waar ze graag uit wil. Daar zou je zelf toch ook gestrest van worden? Onze oudste poes kreeg een plasprobleem toen wij er een kat bij namen. Van alles geprobeerd, maar uiteindelijk hebben wij de nieuwste aanwinst naar vrienden kunnen laten verhuizen. Pas toen die weg was, werd onze eerste kat weer een beetje zichzelf.



Als je er moeite in wilt stoppen, dan raad ik je een kattengedragstherapeut aan. Kost alleen wel tijd en geld, en je komt niet over als iemand die hier moeite in wilt stoppen of die begrip heeft voor hoe het dier zich voelt. Mocht je opzoek gaan naar een ander onderkomen, regel er dan 1 zonder kinderen, wang blijkbaar reageert je kat daar niet goed op. Bij het kiezen voor je kat 8 jaar geleden heb je eigenlijk de belofte gemaakt er goed voor te zorgen. En op dit moment ben jij niet echt zorgzaam naar je kat toe.
Alle reacties Link kopieren
quote:Caribou schreef op 26 juli 2013 @ 11:23:

Wat dacht je van Poes wel naar boven laten gaan en daar een extra kattenbak neerzetten?



De stress blijft (en wordt groter) want de 1-jarige wordt steeds mobieler en dus bedreigender voor Poes.



En dan komt er nota bene nog een kind bij.



Arme Poes trekt dit niet.

Dus óf je zorgt er voor de Poes zich beter kan terugtrekken óf Poes kan vertrekken.



Het zal het laatste wel worden, geloof ik.



Wil de poes niet boven hebben omdat ik dit erg onhygiënisch vind. Ze gaat dan op de bedden liggen (ook in het ledikant of het wiegje van de baby) en dat vind ik vies



Kan slechts de kinderen op hun kamer opsluiten zodat de kat de woonkamer voor zichzelf heeft. Beetje omgekeerde wereld in mijn ogen. 1 jarige is trouwens al mobiel en loopt, rent en huppelt nog net niet. Maar ook zij mag niet bij de poes komen wanneer deze in haar mandje ligt, hier let ik erg op !



Ga vanavond nog maar een keer naar de dierenwinkel om iets te halen om de bank in te sprayen. Hoop dat het daarmee gedaan is.

Dat ze soms zeurt (nachtenlang miauwen), naar boven probeert te piepen of heeft gekrabt in de stoelen is mijn minste zorg. De plas is het ergste ! Als we haar dat afgeleerd krijgen ben ik al dik tevreden. Vind plas in of op mijn meubels gewoon onhygiënisch met een dreumes, een peuter en binnenkort een baby in huis die op diezelfde bank spelen.
Alle reacties Link kopieren
Wat nou als je de slaapkamers dicht houdt boven? Is er dan nog een rommelzolder of zo waar poes zich kan terugtrekken?

Kun je in de woonkamer een hoge plek voor de poes maken? Iets op een kast of zo, met een krabzuil zodat poes erheen kan klimmen?
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yin schreef op 26 juli 2013 @ 11:25:

Je dierenarts geeft aan dat het stress is. Jij zeg dat de nieuwe situatie al een jaar gaande is en dat de kat er maar aan moet wennen. Geloof me, dat gebeurt niet. Jouw kat probeert een rustige plek te vinden (namelijk boven), maar dat mag niet en dus zet je haar constant terug in de situatie waar ze graag uit wil. Daar zou je zelf toch ook gestrest van worden? Onze oudste poes kreeg een plasprobleem toen wij er een kat bij namen. Van alles geprobeerd, maar uiteindelijk hebben wij de nieuwste aanwinst naar vrienden kunnen laten verhuizen. Pas toen die weg was, werd onze eerste kat weer een beetje zichzelf.



Als je er moeite in wilt stoppen, dan raad ik je een kattengedragstherapeut aan. Kost alleen wel tijd en geld, en je komt niet over als iemand die hier moeite in wilt stoppen of die begrip heeft voor hoe het dier zich voelt. Mocht je opzoek gaan naar een ander onderkomen, regel er dan 1 zonder kinderen, wang blijkbaar reageert je kat daar niet goed op. Bij het kiezen voor je kat 8 jaar geleden heb je eigenlijk de belofte gemaakt er goed voor te zorgen. En op dit moment ben jij niet echt zorgzaam naar je kat toe.De dierenarts heeft nooit gezegd dat het stres is. Volgens haar was het baldadig gedrag omdat ze haar zin niet krijgt: naar boven gaan. We moesten haar vooral haar zin niet geven en laten zien dat wij de 'baas' zijn. Ze mocht al niet naar boven voordat de kinderen er waren. Mocht ze ook niet toen ze nog bij mijn schoonouders en huidige man in huis woonde. Toen we zijn gaan samen wonen hebben we dezelfde regels aangehouden als in het ouderlijk huis van mijn man. Ze is trouwens wel gewend aan kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ClaudeFiolle schreef op 26 juli 2013 @ 11:31:

Wat nou als je de slaapkamers dicht houdt boven? Is er dan nog een rommelzolder of zo waar poes zich kan terugtrekken?

Kun je in de woonkamer een hoge plek voor de poes maken? Iets op een kast of zo, met een krabzuil zodat poes erheen kan klimmen?Wij slapen op zolder, is een open ruimte. Vandaar dat we dat niet willen. Ze ligt regelmatig voor de tv op de tv kast. Dat is prima en mag ze ook ! Verder hebben we een tijdje een plekje voor haar in de muurkast gemaakt, en de deur open gelaten natuurlijk. Maar ook daar begon ze te plassen.
Tjonge jonge, kwaad worden omdat de kat pist? Denk je dat ze het expres doet? Uit baldadigheid? Die DA van jullie heeft er weinig kaas van gegeten.

Ik zou ander huisje voor haar zoeken. Dit wordt helemaal niks bij jullie thuis.
Alle reacties Link kopieren
quote:MilaDila schreef op 26 juli 2013 @ 11:47:

Tjonge jonge, kwaad worden omdat de kat pist? Denk je dat ze het expres doet? Uit baldadigheid? Die DA van jullie heeft er weinig kaas van gegeten.

Ik zou ander huisje voor haar zoeken. Dit wordt helemaal niks bij jullie thuis.sorry hoor, maar ze is al 8 jaar bij ons zonder problemen. Sinds de verhuizing is de gaan plassen op de bank. Dan mag ik toch wel geïrriteerd zijn ? Hebben hard moeten werken voor onze nieuwe meubelen. Letten er streng op dat de kinderen niet eten of drinken op de bank ivm vlekken en dan gaat zij de bank zo verpesten ! Ja dan wordt ik inderdaad boos. Ik weet niet waarom ze het doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven