Kleding Katholieke Begrafenis

26-08-2014 15:20 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva-forumlezers.



Zaterdag heb ik een Katholieke begrafenis van de opa van mijn vriend. Zelf zijn wij niet Katholiek opgevoed, en nu zitten wij met de vraag 'wat moeten we aantrekken?'.

Is het bijvoorbeeld gepast om een jurk te dragen met daaronder een dichte zwarte panty waar je mijn knieën niet doorheen ziet of is dat niet ok? En moet mijn vriend ook lange mouwen aan? Graag wat advies hierover van iemand die het weet



Groetjes van ons.
ach bij een deel mijn familie is er live muziek en sterke drank, en een priester voor de vorm.



Het is maar wat je gewend bent maar bij een NL katholieke begrafenis kan je denk ik niet uit de toon vallen met een simpel donker jurkje en donkere panty hoor.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn geen speciale kledingvoorschriften, maar ga wel representatief, dus bijv. geen spijkerbroek, dat is zo ongepast.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 26 augustus 2014 @ 15:43:

[...]





Dat klopt niet. Ik woon in een zwaar gereformeerde gemeente, en ze lopen hier alleen in het donker als ze weduwen zijn. De rest loopt erbij of ze naar een bruiloft gaan! Nou, de keren dat ik rond kerktijd in de buurt van Capelle a/d IJssel kom zie ik toch echt voornamelijk driekleurig donker. Idem in Katwijk, keurige lange zwarte of donkerblauwe rokken maar wel met een split tot aan de venusheuvel.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Paars is in de katholieke kerk de rouwkleur. Misschien kun je daar nog wat mee. Ik had naar de katholieke begrafenis van een tante een zwarte rok (met zwarte panty en schoenen) en donkerpaars topje aan. Heb veel mensen gek zien kijken maar dat had er meer mee te maken dat wij als niet-katholieken geen idee hadden wanneer we moesten staan en zitten en we zelf op de voorste rij zaten, dus geen katholieke familie meer voor ons bij wie we konden afkijken. Maar dat terzijde
Alle reacties Link kopieren
Pollen: geen paars dat is heel ouderwerts.



Verder zwarte of donkerkleding, geen spijkerbroek. Als vrouw kun jij in broek of rok. Liefst op de knie dan wel. En je vriend gewoon een nette blouse en/of trui.



Meest belangrijke: geen sieraden, behalve parels.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft de koffietafel (even vanuitgaande dat deze er is): veel eten en drinken en je kunt vrij gaan zitten waar je wilt.



Vrij grote kans dat de koffietafel overgaat in een borrel omdat het een zaterdag is.
Alle reacties Link kopieren
quote:twijlfelmiep schreef op 26 augustus 2014 @ 16:24:

Pollen: geen paars dat is heel ouderwerts.



Verder zwarte of donkerkleding, geen spijkerbroek. Als vrouw kun jij in broek of rok. Liefst op de knie dan wel. En je vriend gewoon een nette blouse en/of trui.



Meest belangrijke: geen sieraden, behalve parels.



Geen paars want dat is ouderwets, maar wel je parels aandoen?

Want dat is niet ouderwets...
Alle reacties Link kopieren
Ook ouderwets, maar in mijn familie nog wel gebruikelijk.

Grootouders waren zwaar katholiek.
Alle reacties Link kopieren
Belangrijkste is vanwaar de overledene vandaan komt in Europa is het over algemeen gewoon zorgen dat je bedekt bent en in donkere kleuren.

Zuid-Amerika zijn kleurrijke kleuren en in Azie is het wit
Alle reacties Link kopieren
Waarom vraag je het niet even aan de ouders van je vriend of er een dresscode is? Sommige mensen vinden het getuigen van respect om in donkere kleding te verschijnen, anderen zeggen juist doe maar lekker zomers! Hangt dus helemaal af van de persoon en niet zo zeer van het geloof als je het mij vraagt.



Gecondoleerd trouwens.
No worries
Alle reacties Link kopieren
Van huis uit ben ik katholiek opgevoed. Maar met alle uitvaarten die ik gehad heb kwam alleen ikzelf maar opdagen in een zwart pak met grijs bloesje. Mijn ouders hadden altijd een nette broek aan en een net jasje in donkere kleuren , en mijn ooms en tantes kwamen op enkelen na zelf in jeans Daar werd nooit moeilijk om gedaan . Alleen mijn nicht die wilde nog wel eens in een kort wit rokje komen, en kreeg dan wel commentaar. Al was dat ook altijd en eeuwig van zelfde persoon. ( oma) Maar met een uitvaart in onze familie heeft nooit iemand echt rouwkleren aan.
Alle reacties Link kopieren
Naar een begrafenis gewoon donkere kleding. Een echt korte mouw zou ik niet doen maar een donker jurkje met halflange mouw of tot even boven de elleboog kan wel hoor. Je vriend een donkere broek aan. Heeft hij die niet kan een donkere niet verschoten jeans ook het liefst wel met nette donkere trui of jasje.

En je mag best een gewone panty aan hoor als je dat mooier vind, hoeft echt geen 30 denier te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:pollen schreef op 26 augustus 2014 @ 16:20:

Paars is in de katholieke kerk de rouwkleur. Misschien kun je daar nog wat mee. Ik had naar de katholieke begrafenis van een tante een zwarte rok (met zwarte panty en schoenen) en donkerpaars topje aan. Heb veel mensen gek zien kijken maar dat had er meer mee te maken dat wij als niet-katholieken geen idee hadden wanneer we moesten staan en zitten en we zelf op de voorste rij zaten, dus geen katholieke familie meer voor ons bij wie we konden afkijken. Maar dat terzijde

Paars? Mijn oma was de jongste uit een zeer katholieke familie en is ook als laatste van de 15 overleden, maar nooit paars gezien hoor.

Dacht trouwens dat paars de koninklijke rouwkleur was.
Alle reacties Link kopieren
Ben toch moderner dan de meesten onder jullie.
Wij hebben laatst een uitvaart georganiseerd. Ben toch blij dat mensen gewoon met korte mouwen zijn gekomen want het was die dag hartstikke warm. Ik en de andere dames van de familie hadden ook gewoon jurken met korte mouwen aan.



Verder geen ervaring met katholieke begrafenissen. Vraag het aan een familielid van de overledene?
Volgens mij heeft het tegenwoordig meer te maken met welk milieu je uit komt dan van welk geloof je bent. Vroeger was het altijd, voor iedereen, netjes zwart. Tegenwoordig menen sommige mensen dat spijkerbroek en bloemenjurkje ook helemaal moet kunnen.

Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat iemand zo op kwam dagen, niet bij gereformeerde, katholieke of atheistische begrafenissen. Dat zou in mijn famile- en vriendenkring (van alle geloven en ongeloven) als zéer ongepast worden gezien!

Ik zou dus maar het zekere voor het onzekere nemen en je gewoon houden aan de etiquette: bedekte schouders en bovenbenen en zwart van kleur.

Daarvoor bestaat die hele etiquette, niet om ouderwets te doen maar simpelweg zodat je je nooit af hoeft te vragen wat gepast is. Het zijn sociale regels om duidelijkheid te scheppen en het leven wat makkelijker te maken.
Liefje, trek gewoon iets aan wat je prettig vind zitten. Geen felle kleuren, geen blote armen, niet boven de knie. Donkere jeans kan zelfs ook nog. We leven in de 21ste eeuw hoor!!

Geen witte broek of witte legging trouwens, dat is een no-no . . . . . .

maar dat snap je volgens mij wel!!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon netjes, geen spijkerbroek, beetje bedekt, geen bloemetjesjurken maar kleur mag en kan best.

korte mouw kan ook zeker prima, zolang het maar netjes is. Voor mannen kan een pak trouwens ook.



Tot zover de etiquette voor een katholieke begrafenis.



Ik hoop zo dat mensen tzt op mijn uitvaart gewoon komen zoals ze zijn. Etiquette zegt mij nl op verdrietige momenten vrij weinig. Zolang ze er maar voor mijn liefsten zijn om ze te troosten.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Toen ik trouwens 3 maanden was bevallen van mijn tweeling overleed mijn schoonvader.

Het was snikheet en werkelijk niks paste.



Een roze shirt zonder mouwen en een witte broek met sandalen. Nee, niet leuk, maar tijd om te winkelen was er echt niet met een tweeling die bv kreeg en een peuter die nogal wat veranderingen in haar leventje kreeg.



Niemand die mij als tokkie of asociaal zag. En als dat toch zo was, tja. De mening van een ander was niet bepaald mijn prioriteit.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:bloemetje77 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 17:29 Volgens mij heeft het tegenwoordig meer te maken met welk milieu je uit komt dan van welk geloof je bent. Vroeger was het altijd, voor iedereen, netjes zwart. Tegenwoordig menen sommige mensen dat spijkerbroek en bloemenjurkje ook helemaal moet kunnen.

Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat iemand zo op kwam dagen, niet bij gereformeerde, katholieke of atheistische begrafenissen. Dat zou in mijn famile- en vriendenkring (van alle geloven en ongeloven) als zéer ongepast worden gezien!

Ik zou dus maar het zekere voor het onzekere nemen en je gewoon houden aan de etiquette: bedekte schouders en bovenbenen en zwart van kleur.

Daarvoor bestaat die hele etiquette, niet om ouderwets te doen maar simpelweg zodat je je nooit af hoeft te vragen wat gepast is. Het zijn sociale regels om duidelijkheid te scheppen en het leven wat makkelijker te maken. Echt, niemand keek vreemd op van mijn rk met bloemen. (Was overigens wel een hele nette rok, dat dan weer wel).
Alle reacties Link kopieren
quote:twijlfelmiep schreef op 26 augustus 2014 @ 16:24:

Pollen: geen paars dat is heel ouderwerts.





Ik ben geen katholiek, dus heb er weinig verstand van, maar volgens een oud-opdrachtgever in de katholieke hoek (en ook volgens wikipedia;)) is paars de katholieke rouwkleur van tegenwoordig.



Dat ik het weet is omdat er door een collega een voorstel voor deze opdrachtgever werd gedaan waar paars bij kwam kijken en de vergaderruimte nog net niet te klein was. Hoe durfden we iets in de rouwkleur voor te stellen... Er zijn blijkbaar katholieken die er wel aan hechten.



Anyway, was enkel bedoeld als opmerking om in het achterhoofd te houden. Kleed je netjes en met donkere tinten, dan zit je altijd goed.
Alle reacties Link kopieren
De kleur paars komt terug in het priestergewaad, de bloemen en eventueel decor (tafelkleden/servetten bij de koffietafel).

Ik loop er momenteel heel veel af (zoals ze dat hier zeggen) en een donkere jurk met dichte panty is prima. Niet al te hoge hakken, niet teveel make up. Voor de man lange mouwen, colbertjasje voor de oudere mannen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 26 augustus 2014 @ 15:52:

[...]



Een goede, met alles er op en er aan, duurt zeker voor de familie heel lang en eindigt met een flink stuk in de kraag.En met een hoop heibel als het meezit tenminste wel in mijn familie.
Ten eerste gecondoleerd.



Aangezien het de opa van je vriend betreft denk ik toch aan de oudere generatie en zou ik dus voor bovenstaande kleding kiezen. Met een sobere kleur (jeans, broek of jurk) en bedekte armen (hoge temperaturen uitgezonderd natuurlijk, maar ik zie het kwik niet plotseling tot 30 graden stijgen deze week) zit je altijd goed. Makkelijker kan haast niet.
Iedere katholiek is weer anders. Net mensen dus eigenlijk



De meeste begrafenissen waar ik ben geweest waren van katholieken (kom uit het zuiden des lands) en ze wijken eigenlijk niet af van niet-katholieke begrafenissen, behalve dat er meer gegeten en gedronken wordt. Ook alcohol, ja.



Een paar jaar geleden was ik op een zeer katholieke begrafenis, en daar waren de mensen nogal uitbundig gekleed: minirokjes met laarzen eronder, diepe decolletés, grote gouden sieraden, dikke lagen make-up, noem maar op. Was in Zuid-Limburg, beetje nouveau-riche milieu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven