Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?



Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?



Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
@Nostra; hier erg getwijfeld over die speciale mix, maar ivm financien (vermiculiet schijnt nogal duur te zijn) heb ik toch gekozen voor gewone potgrond. En dat gaat heel prima. Enige 'nadeel' is dat je dat dus niet jarenlang kan gebruiken omdat het uitgeput raakt. Nu wil ik elk jaar mijn bakken ophogen tot (uiteindelijk) werkhoogte, dus hier is dat niet zo'n probleem.



Moi: bietjes in hele dunne plakjes, gaat heel goed op de grill! En de groente idd door elkaar, zalm apart van de groenten gegrilld (ik heb zo'n grote grillplaat) Groenten en zalm dus beiden 'marineren' met grove bieslook/olie/knof.

De vijver is er al trouwens alleen die zalm nog niet (i wish!)





En woooooow Spicegirl, 6 kilo bonen????

Welk nat weer trouwens? Wij snakken naar regen hier!
En nog ff spammen!



De snijbonen







Paprika Merit:







Eindelijk de eerste pompoen;







Komkommerkruid;







Aardappel Desiree (denk dat ik zo'n 5 kilo geoogst heb vandaag)

Alle reacties Link kopieren
@ Sarah; Mooie foto's! En wat heerlijk dat je zoveel kunt oogsten van je moestuin.



@ Nostradame: Leuk dat je ook aan de slag gaat. Er zijn al veel tips gegeven van de groentes die je nu nog kunt zaaien.

Paprika en tomaat zou ik in het nieuwe jaar zaaien. Het zijn tropische planten en behalve een hoge temperatuur hebben ze ook een bepaalde hoeveelheid licht nodig. Op het peperforum (google op peper + forum) kun je veel info geven als je een het toch wil proberen.

De mix zou ik niet doen: http://www.asbestslachtof ... ?ctx=145975,287115,296024

Ik heb de paprika's en tomaten in een kas staan. Daar loopt de temperatuur soms op tot 35gr. en dat kunnen de planten wel hebben. Ik moet ze wel vaak en voldoende water geven.



@ Spicegirl: Phytophthora kan niet overslaan op de courgette. Wel op alle familiesoorten van de aardappel. Op de courgette zit meeldauw of valse meeldauw. Het heeft geen invloed op de vruchten, maar het put de plant uit. Je kunt de ernstig aangetaste bladeren verwijderen. Deze schimmelsoort slaat ook over op andere leden van de komkommerfamilie (Cucurbitaceae).



@ Oogst: wat heerlijk om te lezen wat jullie allemaal oogsten! Ik zit momenteel helemaal in de tomaten en de paprika's. De paprika's zijn erg vroeg dit jaar. Vorig jaar kon ik ze pas (rijp) oogsten in oktober en nu heb ik begin augustus al de eerste snackpaprika's kunnen oogsten.



@ Sarah: Het water loopt me bijna in mijn mond. Jammer dat ik niet naar je babymeet kan komen ik had graag willen proeven van je kookkunsten!

En mooi hè, het komkommerkruid! Ik vind ze ook mooi, ik heb ze dit jaar voor het eerst in de tuin staan.
Ohja Heli, jouw bericht (asbest) was destijd idd ook een dikke MIN voor mij voor de vermiculiet-mix.



Oh enneuh; Die babymeet....Hmpf.

Er is wel een enschede-meet in de maak! *hint*
Alle reacties Link kopieren
Oh, ga je echt meeten? Hmmmm... Ik durf dat geloof ik niet zo goed.
LOL ik durf ook niet, maar met tukkers (oke oke, voornamelijk tukkers) durf ik wel Meer op eigen gebied he, dan durf ik wel. Denk ik. Hoop ik. Hihi. Ik moet gewoon van mezelf Lijkt me hartstikke leuk, dus ik moet gewoon over de drempel
Alle reacties Link kopieren
Stoer van je! Ik denk er over na.
Hier is wel slaapplaats hoor (als je wilt, ook voor Heli-baby )
Alle reacties Link kopieren
Lief van je! Maar ik denk dat ik dan gewoon heen en weer rij. Is nog wel te doen voor me. Al is een roséetje bij je vijver ook wel aanlokkelijk idee
Kijk maar, niks moet uiteraard, alles mag



*gaat foto's kijken* Klinkt goed!!
*breekt even in*quote:Garden_of_Sarah schreef op 22 augustus 2010 @ 23:32:

Hier is wel slaapplaats hoor (als je wilt, ook voor Heli-baby )



Als nog steeds een beetje tukker volg ik het Enschede-topic.

Ik begrijp inmiddels dat de afterparty bij jouw in de tuin is.

Ik vind je grappig!



Nu ik toch hier ben, ook dit topic volg ik met weemoed. Op mijn balkon kan ik nu nog niks, maar als ik een tuin heb.... Inspiratie voldoende hier! Thanks!



*er weer vandoor*
Enschede-meet? Hmm, misschien moet ik toch eens buiten mijn vaste topics lezen (nee hoor grapje, ik geniet juist van de anonimiteit op internet, voor zover ik nog anoniem ben).



Hier eet ik me ongans (samen met vriend en kinderen) aan de tomaten. Ze zijn heerlijk en ik heb tenminste oogst. Mijn courgettes zijn definitief ten onder aan de meeldauw. En mijn pompoenen groeien dit jaar maar niet. Herkent iemand dit: ze groeien niet groter dan formaat tennisbal, terwijl het normaal gesproken voetballen worden. Ik snap er echt niets van, normaal groeien die dingen waar je bij staat.
En aardappels gingen toch beter dan verwacht (ik stop altijd lukraak wat uitgelopen aardappels in de grond en wacht dan af). Ik dacht dat ze heel klein waren, maar dieper in de grond zaten toch nog wat grotere exemplaren.
quote:juliaana schreef op 22 augustus 2010 @ 23:55:

*breekt even in*





[...]





Als nog steeds een beetje tukker volg ik het Enschede-topic.

Ik begrijp inmiddels dat de afterparty bij jouw in de tuin is.

Ik vind je grappig!



Nu ik toch hier ben, ook dit topic volg ik met weemoed. Op mijn balkon kan ik nu nog niks, maar als ik een tuin heb.... Inspiratie voldoende hier! Thanks!



*er weer vandoor*

Hahaha ja lijkt er wel op Maar ik vind het zo zot om een (duur) hotel te moeten boeken terwijl ik best veel ruimte heb waar mensen kunnen overnachten. En bovendien lijkt me het ook gezellig



Hé enneeh op een balkon kan je ook moestuinieren hoor, kijk maar naar Jody!
Hier ook (net pas) een heel klein pompoentje Anky! Maar dit is mijn eerste pompoenjaar, dus geen idee eigenlijk over tennisbal/voetbal



Aardappels hier waren ook best oke qua formaat, had ze kleiner verwacht!



Vandaag is het SNERTweer. Yuk.
Alle reacties Link kopieren
Huh, kan ik nu nog een keer peultjes zaaien? Kunnen die tegen koud weer dan?



Hier heb ik ook één pompoen waar je net mee kan tennissen. Zou ik nog pompoen kunnen opkweken of is het daar te laat voor?



Tomaten beginnen nu langzaam te rijpen. Van de courgetteplant heb ik wat bladeren weggehaald of opzij gelegd zodat er wat meer zon op de babycourgettes kan komen en ik heb de grond eromheen geschoffeld. Vanmiddag nog maar eens wat bijmesten en hopelijk krijgen ze nog een groeispurt.



Mijn mais begint nu ook een beetje te komen. Ik zie al wat beginnende maiskolven. Jippie, kan niet wachten!



Wat leuk om te lezen hoe iedereen plezier beleeft aan de moestuin en vooral aan het opeten van de opbrengst.



Sarah, hoezo snertweer, yuk. Je wilde toch zo graag regen
Poep, wie heeft jou gescheten?
Mooie foto's Sarah!



Ik ga jullie tips ter harte nemen en ga dus:

- zaaien wat nog kan

- geen plantjes binnen in huis maar wachten tot het voorjaar

- geen speciale mix want er zit rommel in

Dank



Ik heb er zin in! Mijn ouderlijk huis had een enorme tuin, waarvan een groot gedeelte moestuin. (knip)



Leuk om nu zelf op kleine schaal een beetje te prutsen
quote:louise1 schreef op 23 augustus 2010 @ 09:37:

Huh, kan ik nu nog een keer peultjes zaaien? Kunnen die tegen koud weer dan?

Peultjes (althans de zaden) kunnen tegen -15 dus je zou zeg maar februari de eerste keer al kunnen zaaien. Ga ik komend jaar ook proberen. Peultjes heb ik hier voor een week of 2 geleden gezaaid en echt het groeit zo hard, dat hou je niet bij. Heb vandaag de twee eerste peulen er af gehaald en de planten zijn al 2m hoog nu.





quote:Sarah, hoezo snertweer, yuk. Je wilde toch zo graag regen Hahaha ja, i know. Altijd als ik dat zeg krijg ik enorme plensbuien op m'n kop Vandaag dus niet buiten gewerkt, maar wel (eindelijk, na 1,5 jaar ) lampjes boven t aanrecht opgehangen, broodtrommel eindelijk opgehangen en nog meer van dat soort klussen gedaan). Morgen hopelijk droger dan vandaag!
Nostradame, wat een mooie herinnering heb je opgeschreven. En ja, die echte stront haha gelukkig zijn er nu wat 'vriendelijker' middelen voor hetzelfde effect

Hoop dat mijn kinderen later ook zulke mooie herinneringen zullen hebben aan onze moestuin
Ik heb inderdaad mooie herinneringen:



knip!
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik ook Nostradame, dat ik besef dat het nooit meer terug komt. Ik kan daar ook soms heel verdrietig om worden.
Alle reacties Link kopieren
@gos, wij rijden ook elk jaar de paardenmest uit over het land hoor. Oude tijden herleven hier



@nostradame, mooie herinneringen ja. En wat is het waar dat je dat pas op waarde schat als die tijd niet meer terugkomt.



Vanavond de 6 kilo bonen geblancheerd en ingevroren. Vriezer wordt nu aardig vol.
Alle reacties Link kopieren
mn tuin is een drama!

mn artisjok liet het hoofd al hangen mn komkommerplanten worden geel en mn tomaten vallen onreip in de blubber.





als er al iets rijp of oogstklaar is kun je t niet plukken want je zakt tot over je enkel in de blubber ...

en er komt nog meer regen aan
Mooi Nostra......kruiwagenracen doet mijn man ook met de kinderen, ze gieren het altijd uit



Dat gevoel dat het nooit terugkomt, heb ik ook gehad met mijn ouderlijk huis. Nu ik zelf helemaal geweldig woon, is dat gemis gelukkig wel minder geworden.



Yamuna!

T*ring hey....zo erg is het hier (nog?) niet.

Ik ga eens voorspellingen kijken voor hier.
Hier valt het mee, voor zover ik kan zien. Gelukkig......kunnen we tenminste morgen lekker in de tuin aan de slag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven