Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?



Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?



Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
de tuin staat al een week vol water .

mn moeder heeft nog een sleuf gegraven en 100 emmers!! water er uit gehoosd (tuintje 5 bij 5 meter.)

maar het is dweilen met de kraan open.




Godsamme wat k*t.
Oh shit, wat jammer Yamuna, wat ontzettend balen



Sarah, wij gierden het inderdaad ook uit, wat leuk dat je dit beleeft met je kinderen
Hier ook plensweer nu!



Lekker zeg, een huis in Frankrijk! Idd prachtige gelegenheid voor de zelfde soort herinneringen voor je kinderen

Ken het gevoel mbt ouderlijk huis (hier ook niet meer in the picture wegens scheiding ouders, mijn vader is er ook niet meer inmiddels).
Alle reacties Link kopieren
Hier nu best mooi weer. Wat balen Yamuna van je tuin....

Mijn ouders hadden vroeger wel wat groente bij de tuin, maar is langzaam aan verdwenen.

(kan me nog vooral het emmers vol bonen doppen herinneren - die dan vervolgens niet te eten waren door van die slierten aan de zijkant

Maar nu heeft mijn vader gewoon een volkstuintje. Ik heb hem op ideeen gebracht.
Alle reacties Link kopieren
ik heb heel veel tomaten van de tuin gehaald , en een hele emmer wortelen.

ik heb de mais geoogst, ookal mochten sommigen nog wel effe verder groeien.

de tuin is een groot modderzwembad , de mais was al bijna omgewaaid.

liever kleine worteltjes dan rotting in je wortelen door het water.
Alle reacties Link kopieren
@yamuna, je tuin ziet er vreselijk uit, zo nat. Balen hoor. En verstandig dat je nu zoveel mogelijk oogst.



Vandaag weer een paar kilo bonen geoogst. Ik heb nu zo'n 12 kilo in de vriezer liggen. En nu maar hopen dat ze een beetje lekker smaken na het ontdooien



Vanavond weer lekker bietjes gehad, morgen weer sla. Het zal echt jammer zijn als ik weer groente in de supermarkt moet gaan kopen.
12 kilo bonen in de vriezer



Slecht weer onderweg Ben benieuwd wat er allemaal komt....
Alle reacties Link kopieren
Jee Yamuna, wat een hell is jouw tuin! Hoe komt dat? Is er voor volgend jaar iets tegen te bedenken? Want in mijn tuin zakt het toch aardig weg. Waarom bij jou niet?



Over stilstand:



Pompoen zie ik nog niks van. Alleen nog maar blad. Waren er maar tennisballen.

Mijn koolrabi staat al wekenlang stil op stand baby-knollen. Gaan die dingen ooit nog verder groeien?

Mijn tomaten zijn grotesk, maar nog immer groen en dat al weken. Het blad heb ik al weggehaald.

1 courgetteplant heeft welgeteld 3 courgettes opgeleverd. De andere courgette helemaal niks. Als ik lees dat dat soort planten tientallen vruchten leveren, valt het erg tegen vinnik. Misschien nog maar even boosten met wat mestkorrels.



Misschien ga ik nog peulen kweken. Ik las dat (sarah?) ze onlangs nog heeft gezaaid? Tof, heb ik nog wat te doen deze komende herfst.
Alle reacties Link kopieren
mn man wilt volgend jaar een drain ingraven. kijken of dat helpt.

ik heb vandaag nog maar niet gekeken naar mn modderzwembad.
Alle reacties Link kopieren
quote:louise1 schreef op 23 augustus 2010 @ 09:37:





Van de courgetteplant heb ik wat bladeren weggehaald of opzij gelegd zodat er wat meer zon op de babycourgettes kan komen en ik heb de grond eromheen geschoffeld.



Toch voorzichtig zijn met bladeren weg te halen van de courgetteplant. De stelen zijn hol en kunnen regenwater ophouden, waardoor de plant kan rotten.
Schouderklopje; ja! Heb de eerste al geoogst, maar het groeit echt reuzehard die peulen.



Yamuna, lijkt ook wel alsof het kleiig is, of niet?



@Roef: zeg dat dan eerder! Heb ik potverdrie mijn planten bijgeknipt van de week....
Hier valt de schade alleszins mee! Wel een heeeeele volle vijver, en wat bloempotten overstroomt, verder alles oke Geluk gehad hier dus, 25 km Nederland in ligt 10 cm water overal (bij mijn mams)
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen schade ondanks een omhoogkomend doucheputje. Gelukkig maar...

Gisteren nasi gegeten met prei, courgette, paprika uit eigen tuin.

het is wachten op kip en rijst uit eigen tuin en dan zijn we helemaal zelf voorzienend :p
Alle reacties Link kopieren
@Yamuna, is het een idee voor volgend jaar je tuin wat op te hogen, kan dat??? misschien dat je er dan minder last van hebt. Al is een drain natuurlijk ook wel een goed idee....



Bij het afknippen wat Roef zegt. Even om denken dat je ze niet te dicht bij de 'hoofdader' afknipt.... En inderdaad dus wel rotting in de gaten houden...



Hebben jullie de peulen trouwens voorgetrokken??
Nee, gewoon in de moestuinbak gedouwd



Lekkage aan ons dak is (hopelijk) weer gefixed. Vijver stroomt over, planten schieten de grond uit, ik ben druk met engelen en heb vandaag een pechdag, blegh. Stuk uit mijn vinger gejast, bijna k.o. gegaan (kan zoooo slecht tegen bloed uit mijn vingers ) en allemaal van dat soort suffe dingen vandaag.



Sorry voor de ego-en-geen-moestuin post
Alle reacties Link kopieren
quote:moi1978 schreef op 27 augustus 2010 @ 09:52:

Hier ook geen schade ondanks een omhoogkomend doucheputje. Gelukkig maar...

Gisteren nasi gegeten met prei, courgette, paprika uit eigen tuin.

het is wachten op kip en rijst uit eigen tuin en dan zijn we helemaal zelf voorzienend :pmet ons "klimaat" overwoog ik bijna om rijst te gaan verbouwen

Alle reacties Link kopieren
wat een waterboel!!!!!!!!

*medelijden, medelijden, medelijden*

Ook met jou GoS.

En dat terwijl je zo'n mooie blog hebt geschreven!
Och Yam!



Dank, Moi!
Alle reacties Link kopieren
Wat een waterellende als ik dat zo zie. Vreselijk is dat, aldat werk dat je er aan besteedt en dan krijg je zulke toestanden.

Gelukkig heb ik hier geen problemen met overvloedig water, enkel mijn tomaten willen niet rijpen met dat kwakkelweer .
Alle reacties Link kopieren




Ik lees hier nare dingen over een oogst die in het water valt, een vinger die er bij na af is gesneden en tegenvallende oogst. Gelukkig lees ik ook mooie herinneringen, die geschreven zijn met liefde. Heel mooi!



Ik heb het lekker druk! Ik ben bezig met een nieuwe zadenlijst en voor een ander forum bezig met een zadenruilbeurs-achtig iets. En die twee zaken nemen meer tijd dan ik dacht.



In de moestuin begin ik al weer op te ruimen: boontjes zijn nu echt op, de uien zijn net op tijd geoogst. Maar ook blijf ik gelukkig oogsten: de courgette gaat nog wel even door, de paprika's rijpen nu een voor een af, de tomaten gaan rustig door met afrijpen en de komkommers gaan nog wel even door (in de kas).
Heli

Ik had je stiekem al een beetje gemist



Hier nog steeds droge voeten gelukkig, ze laten nu gecontroleerd de weilanden om ons stadje heen vol water lopen zodat de rivier/kanaal/meer niet te veel schade zal veroorzaken.

Vandaag opnieuw een heleboel regen gevallen hier



Ontopic: hier boontjes ook op, ga ze komende week voor t laatst oogsten en daarna mogen ze eruit.

Komkommer (Fatum) doet het heel goed!

Snijbonen doen het meer dan goed (hangt alweer een maaltijd aan)

Andijvie wat ik verspeend heb slaat ook heel goed aan.

Bloemkolen en broccoli nog steeds niks

Bieten groeien niet echt meer geloof ik....



In de kas groeien de tomaatjes en paprika's nog prima, alleen nog geen poging tot afrijpen geloof ik
Alle reacties Link kopieren
hallo



ook hier waterschade . Ik had nog een laatste keer sla gezaaid, maar die zaadjes liggen nu in een zwembadje.....



Verder zak ik vooral weg in mijn klei moeras.



De bonen lopen hier ook op het eind. De snijbiet doet het nog volop. Van de komkommer zien de bladeren er niet zo mooi meer uit. Nog wel bloemen, ik ben benieuwd mof daar nog wat aankomt. Ik merk echt dat de komkommer stil staat nu met die kou.

We hebben heel veel mexicaanse minikomkommertjes. Ik ga proberen ze in te maken.



De sierpompoem begint nu wat te worden, zit nog heel veel bloem in.



In mijn broccoli heb ik een ieniemienie plukje ontdekt. Ben benieuwd of dat iets wordt....



@heli, je maakt me nieuwsgierig naar je zadenlijst. En naar die ruilbeurs. Kun je daar iets meer over vertellen?



@gos, fijn he, dat oogsten.



@yamuna, voor rijst heb je hogere temperaturen nodig anders was het een goed idee
Alle reacties Link kopieren
quote:Garden_of_Sarah schreef op 29 augustus 2010 @ 20:54:

Heli

Ik had je stiekem al een beetje gemist



Je kas mag overdag met dit weer wel dicht of is hij al weggewaaid?



De komkommers staan stil met dit weer, het is zo zonde. Ik ben net een week of 3 citroenkomkommers aan het oogsten. Hij komt laat op gang, maar de opbrengst is enorm.

En de mexicaanse komkommer is uit de kas geslingerd. Heel erg grappig om te zien. Hij is tussen de glasplaten door gegaan



De nieuwe zadenlijst wil ik 1 september online hebben. Ik heb nog niet alle zaden kunnen oogsten, maar al wel veel. Wat gek is dat veel paprika's geen zaden hebben.



De zadenruilbeurs-achtig iets is niks anders dan een envelop met zaden die steeds naar een forumlid wordt gestuurd. Die haalt er zaden uit, vult weer aan en stuurt de envelop weer door. Ik heb daar een keer een 'spicegirl' gespot, maar ik weet natuurlijk niet of jij dat bent geweest.



Er zijn op internet wel vaker van dit soort initiatieven. Op het peperforum hebben ze een Pass the Parcel, Groei&Bloei heeft een zadenruil op initiatief van een van de leden. Uit mijn hoofd die van Bartjes tuin, maar dat weet ik niet zeker.

En zelfs internationaal zijn er zgn swaps. Maar daar heb ik nog nooit aan meegedaan.
Alle reacties Link kopieren
Leuk idee die zadenruilbeurs.



Mijn tomaten scheuren allemaal, zelfs de groene/halfrijpe. Komt natuurlijk door al die regen maar ja, wat doe je daar aan? Ze staan in de volle grond dus...



Verder zoek ik nog een recept voor een pompoen ter grootte van een tennisbal :-)
Poep, wie heeft jou gescheten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven