Konijn in laten slapen

24-07-2014 08:38 13 berichten
Gisteravond heb ik mijn konijn in moeten laten slapen. Hij was pas 1,5. Heb een half jaar geleden een maatje voor hem erbij gehaald maar dit bleek niet goed te gaan, heb het andere konijntje dus terug gebracht naar de opvang waar ze vanaf kwam. Sindsdien had mijn konijn last van ontzettend hoesten en niezen. Hij heeft 5 antibioticakuren gehad en uiteindelijk was hij bang voor iedereen... Normaal kwam hij altijd naar me toe rennen en likte hij mijn handen als ik hem aaide maar nu rende hij steeds weg van me. Na 5 kuren en 39 graden koorts vond ik het genoeg geweest, hij lag daar maar in zn kooitje, at bijna niet meer (hooi al lang niet meer) en had ontzettende haaruitval, je kon de plukken zo eruit trekken.



Gisteravond naar de dierenarts en hem laten inslapen... Ze zei me dat hij waarschijnlijk ook schurft had (door de schilfers in de haren). En wat voel ik me schuldig dat ik hem daar zo lang mee heb laten zitten. Bah!



Ik denk dat die konijn uit de opvang hem besmet heeft, heb haar daarna nooit meer op de site zien staan maar ze was er nog wel, heb een aantal maanden geleden een mailtje gestuurd.



Ik weet ook niet of het mogelijk is dat mijn andere huisdiereb (hond en 2 katten) ook schurft kunnen hebben nu.



Het was maar een konijn, maar wel mijn konijn. En ik voel me er rot over.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
Sterkte!



Op je vraag of je andere huisdieren ook schurft kunnen zou ik geen antwoord kunnen geven. Je zou allicht de dierenarts voor advies kunnen bellen?
Ja, de andere dieren kunnen ook schurft hebben idd.



Had je de 2 konijntjes bij elkaar in een binnenhokje?



Sterkte trouwens, een dier moeten laten inslapen is altijd rot.
Ja de 2 konijntjes zaten samen binnen. De konijn uit de opvang hebben ze wel van buiten, die liep los met een groepje andere konijntjes.



Mijn hond heeft namelijk vlooien gehad maar nu die weg zijn blijft hij rode uitslag met schilfers en jeuk houden, vandaar. Met hem dus ook even naar de dierenarts, dankjewel voor de lieve reacties!
Ai.

Je hebt er nu niks meer aan maar ik wil je wel op het hart drukken dit niet meer zo te doen. Geen konijnen binnen en al helemaal niet met zijn tweetjes in een mini ruimte. Ik wil ook niet zomaar met mijn buurvrouw 24-7 in de wc zitten.



Het dier is waarschijnlijk niet ziek bij jou gekomen maar ziek geworden door stress en narigheid. Hij zat heerlijk buiten met een hoop anderen en wordt uit die omgeving gehaald en in een kleine ruimte gezet met een dier dat hij niet kende. Is je bij de opvang niet verteld dat dit niet zo'n goed idee is?



Afijn, het is gebeurt en ik ga geen verwijten maken, het is rot genoeg maar ik zou je hok leeg laten.

En inderdaad met de hond naar de dierenarts want de kans is groot dat het schurft is. Rotaandoening.
Ik heb juist gezorgd dat ze genoeg ruimte hadden. Ze hadden een grote kamer voor hun alleen, daar stond een kooi in die 24/7 open stond en heb genoeg schuilplaatsjes e.d. voor ze gemaakt. Deze konijn uit de opvang had nergens last van toen ze bij mij was, het ging gewoon niet goed samen, ze was te dominant en als ik bij mijn eigen konijn kwam beet ze hem.
Alle reacties Link kopieren
sterkte.



Klinkt idd alsof ze genoeg ruimte hadden een hele kamer voor hun zelf. Daar kan menig konijn helaas alleen van dromen.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Dat kan maar het gehoest is daar niet diir te verklaren. Konijnen horen niet binnen trouwens. Daar krijgen ze zeker ook luchtwegproblemen van.
quote:MadameQetesh schreef op donderdag 24 juli 2014 11:22 sterkte.



Klinkt idd alsof ze genoeg ruimte hadden een hele kamer voor hun zelf. Daar kan menig konijn helaas alleen van dromen. Konijnen horen te rennen en te graven. De binnenlucht en temperatuur is dodelijk. Zeker met de hitte van de afgelopen dagen.
Ik heb mijn best gedaan ze zoveel mogelijk ruimte te geven en heb gezorgd dat ze niet in de tocht of iets dergelijks zaten. Heb zelfs een zandbak neergezet om te graven.



Ik heb er eentje bij gezet omdat ik overal las dat het zielig was, eentje alleen.



Dat gehoest en genies, dat weet ik niet waar dat vanaf komt, ik ben wel 10x naar de dierenarts geweest, had op een gegeven moment alleen nog handdoeken in zijn kooi liggen omdat ze dachten aan allergieën, verwarming uit, genoeg ventilatie en geen stof, er staat verder maar 1 kast in de kamer.



En dat ze beter buiten kunnen zitten, ja dat is waar maar ik heb nog nooit van iemand gehoord dat het zielig is om ze binnen te hebben. Heb van te voren bij de opvang ook gezegd dat ik ze binnen wilde houden en dat was geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
"Konijnen horen te rennen en te graven. De binnenlucht en temperatuur is dodelijk. Zeker met de hitte van de afgelopen dagen."



Dat klopt. De mijne zitten ook buiten. En binnentempratuur is hier koeler dan buiten juist met die hitte.

De meeste binnen konijnen zitten helaas in een klein hok, daarom vind ik het juist goed dat to haar konijnen binnen zoveel ruimte bied.

Kan menigeen met binnen konijnen wat van leren.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven