Kosten verwarming?

24-07-2014 08:38 35 berichten
Wat betalen jullie per maand aan stookkosten?

Wij hebben stadsverwarming en betaalden 88 euro. Nu kreeg ik gisteren een brief dat de stookkosten omhoog gaan naar 126 euro.

Los van het feit dat dat een belachelijk forse verhoging is vraag ik me af of 126 euro een reëel bedrag is.

Energielabel van ons huis is D.
Ik betaal aan gas 50 euro per maand. Daar gaat de verwarming op en heb een gasfornuis. Heet water gaat ook via de ketel natuurlijk. Voor elektriciteit ook 50 euro per maand.

Dat energielabel kan er wel mee te maken hebben natuurlijk. Heb je enkel glas bv? Slecht geïsoleerd huis?
Naast het energielabel is de grootte van het huis van belang, en vooral jullie stookgewoonten. Of de verwarming altijd op 18 of altijd op 24 graden staat scheelt nogal wat. En ook of jullie 'm 's nachts lager draaien of niet. Of dat je alleen in de woonkamer de verwarming aanhebt, of in het hele huis. Zonder die gegevens kan niemand iets zeggen over de hoogte van het bedrag.

Afgezien daarvan vind ik 126 euro alleen voor verwarming veel geld; ik betaal maandelijks 85 euro voor gas en stroom, en dan krijg ik jaarlijks nog meer dan een maand terug ook.
119 euro. Kleine eengezinswoning.
Dat is een enorme verhoging! Hebben ze een verklaring gegeven? Is het verbruik gestegen, of zijn het enkel de gestegen energiekosten en -belastingen?



Ik weet niet hoe het werkt met stadsverwarming, maar is het een vast bedrag ongeacht je verbruik, of wordt je verbruik gemeten? Heb je wel eens moeten bijbetalen aan het eind van het jaar/seizoen, of kreeg je geld terug?



Wij hebben geen stadsverwarming, maar wij betalen voor gas én elektriciteit 200 euro per maand in een grote vrijstaande woning uit 1910, met energielabel E. Maar goed, vergelijken is tamelijk zinloos omdat stookgedrag ook veel doet. Wij zijn veel weg overdag (en stoken dan dus niet, en 's nachts ook niet) en als we wel thuis zijn staat-ie standaard op 17 graden. 's Avonds zetten we hem soms even op 18 of 19. Mijn oma woont in een klein appartementje, volledig geïsoleerd, maar is de hele dag thuis en heeft de thermostaat dag en nacht op 24 graden staan. Die betaalt bijna evenveel...
HR++ glas. Verwarming is niet op temperatuur in te stellen. Wij zijn geen grote stokers. Wonen dan weer wel op de hoek.

Vind het vooral vreemd omdat we afgelopen jaar een warme winter hadden en dus weinig verwarming aan. En dan juist gaat het bedrag zo omhoog.



Ga vandaag wel even bellen naar de wbv, misschien klopt er ergens iets niet met de meters hier.
@ appeltjesgroen: wij hebben meters, op elke radiator zit er één, die schijnbaar op afstand afgelezen kunnen worden. Dus verbruik wordt per radiator genoteerd.



Keuken en badkamer staan standaard uit. Slaapkamer 1 heeft afgelopen winter ook niet aangestaan.

In slaapkamer 2 heel beperkt, slaapkamer 3, de kleinste slaapkamer wel bijna dagelijks in de wintermaanden. In de woonkamer maar één van de twee.



Ter vergelijking: vorige winter beide radiatoren in de woonkomer, slaapkamer 2 veel vaker en zelfs de keuken een tijdje toen het zo koud was.
Oh, we wonen hier ruim twee jaar, dus een correctie tov de vorige bewoners kan het ook niet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij betalen ong 60 euro per maand aan stadsverwarming maar dat is dus bijna alleen vastrecht en af en toe een paar keer de verwarming aan in de woonkamer en badkamer. Hebben namelijk een houtkachel. Zouden wij wel gewoon 'normaal' verwarmen dan zitten we op ongeveer 80/90 euro voor een goed geisoleerde tussenwoning waarbij alleen in de avond en in het weekend dan verwarmd wordt.



Jouw 88 komt dus een beetje daarbij in de buurt, alleen is ons huis volgens mij beter geisoleerd. Of dat zo een verschil kan maken weet ik niet.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
quote:lechatrose schreef op 24 juli 2014 @ 08:57:

@ appeltjesgroen: wij hebben meters, op elke radiator zit er één, die schijnbaar op afstand afgelezen kunnen worden. Dus verbruik wordt per radiator genoteerd. Dat is sowieso een heel onnauwkeurig en oneerlijk systeem. Ik ken mensen die daar ook problemen mee hadden. Hun woning werd alleen door de verwarmingsbuizen in de vloer al zó warm dat ze zelden de verwarming aanhadden. Toch moesten ze heel veel bijbetalen elke keer. Het bleek dat die metertjes de temperatuur van de ruimte meten, en dat dan het totale verbruik voor het hele appartement werd omgeslagen naar hoe warm het in die appartementen was geweest. Zo betaalden degenen die weinig stookten mee aan de kosten van degenen die de verwarming de hele dag lieten loeien. Zou er bij jullie ook zoiets aan de hand kunnen zijn?
Zou best kunnen Trotter. Klinkt zelfs heel logisch, want met de zonnige winter en het zonnige voorjaar staat de zon er goed op bij drie radiatoren die onder het raam hangen... Plus dat we onderburen hebben.



Maar wat kan ik daar dan aan doen? Het systeem zullen ze niet veranderen en ik kan niet bewijzen dat ik de verwarming amper aan heb gehad. Misschien isolatiefolie aanbrengen tussen gevel en radiator.
Alle reacties Link kopieren
Ik had dit al getypt maar na het lezen van trotter haar bericht is dit misschien niet echt relevant aangezien het ook gaat om appartement





Wij betalen 118¤ per maand. 4 persoonshuishouden,Hoekhuis , overal dubbelglas, goed geïsoleerd maar wel een vide waardoor we warmer moeten stoken omdat warmte naar boven vliegt. Weet niet wat energielabel is van dit huis. Maar



Bij ons zijn de maandlasten ook best gestegen het afgelopen jaar voor gas. En verder denk ik dat label D ook wel te maken heeft met het hoge verbruik.
love2dance wijzigde dit bericht op 24-07-2014 09:16
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Bij nader inzien kan het denk ik niet aan de meters liggen. Althans, als het om verbruik gaat zou ik moeten bijbetalen in de halfjaarlijkse afrekening. Zomaar tussentijds het voorschot verhogen is heel ongebruikelijk.



Zo maar even bellen. Vreemde gang van zaken. Staat helemaal geen uitleg in de brief. Terwijl we vorig jaar toen we na die koude winter moesten bijbetalen keurig een begeleidende brief met uitleg kregen.



Dacht ook nog even aan de nieuwe warmtewet, maar die is per 1 januari al ingegaan en zou sowieso geen gevolgen moeten hebben voor het voorschotbedrag.
Alle reacties Link kopieren
Hier voor een flat van nog geen 70m2 ook 85 euro pm voor de stadsverwarming.

Afgelopen jaar nog eens 225 moeten bij betalen.

Ik zet de kachel nooit hoger dan 21 als het koud is, overal dubbele beglazing.

In mijn ogen is het veel duurder dan gas maar zij zeggen van niet.

Helaas is er geen andere keuze.

Heb al gekeken hoe ik de gj om kan rekenen naar gas m3 want dat ze dezelfde prijs hanteren lijkt mij sterk
@waaromdan: klopt, was laatst ook bij kaasa/radar oid dat stadsverwarming heel duur is, volgens mij omdat je twee keer vastrecht betaalt oid.
Het mysterie is opgelost. Even gebeld.

Blijkt dat ze het doen omdat we vorige winter (dus over de winter 2012/2013) 300 euro moesten bijbetalen. Maar 300 euro gedeeld door 12 is nog altijd 26 en geen 38.

En dan doen ze dat 8 maanden na de naheffing van december 2013...

Als het goed is gaan ze het weer terug zetten naar 88.
Alle reacties Link kopieren
Ok maar 88 euro vindt ik nog steeds fors klasse D woning is daar debet aan maar ook de stookbron. Stadsverwarming etc is gewoon duur stoken waar je voor betaald.



Hier eengezinswoning 125m2 6 personen en betaal slecht 35 euro per maand.



Dus goedkope stoken is verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Oh dat wist ik helemaal niet! Zodra ik thuis ben ga ik de afrekening er nog maar eens bijzoeken.

Weet nog wel dat die niet zo uitgebreid was als de Nuon.



Als er dan zoveel klachten over zij. Snap ik niet dat er niets aan gedaan wordt. Ik dacht dat een monopolo positie niet meer mocht
Alle reacties Link kopieren
En ja Slobberbone verhuizen zou ik ook wel willen. Als dat zo makkelijk ging
Tja, ik woon in 030 en daar zijn praktisch geen huizen zonder stadsverwarming. Dus ja, een monopolie. En dat is zo makkelijk niet op te lossen, want de hele infrastructuur voor warmtelevering moet dan anders.

En verhuizen helpt dus ook niet, tenzij uit 030 en dat is geen optie ivm werk.
Over de kosten van stadsverwarming:

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... fgesproken
Alle reacties Link kopieren
Hier ook stadsverwarming en ook een hoekhuis.

Ik betaal 137 per maand ,de verwarming gaat nooit hoger dan 29 gr,en staat alleen beneden en in de douche aan ,slaapkamers nooit .
29 graden??
29 graden? Denk 20
quote:Desperate_Housewive schreef op 24 juli 2014 @ 10:46:

29 graden? Denk 20 Of 19.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven