Lamp en aardedraden

19-08-2014 15:58 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Ik heb een mooie oude kroonluchter en wil deze graag ophangen in de slaapkamer.



Alleen.... ik snap de draden niet. Uit het plafond steekt een kroontje met een blauwe en bruine draad. Los daarvan steekt er ook een groen/gele draad uit, de aardedraad. Die heeft geen kroonsteentje en is afgedopt met iets wat er wel af te peuteren is desnoods.



Uit de lamp komen dezelfde 3 draden alleen dan alledrie zonder kroonsteentje. Nu dan mijn vraag:



Moet ik nu een extra kroonsteentje bevestigen en de aardedraden ook met elkaar verbinden, of moet ik beide aardedraden negeren en afdoppen?



De lamp is deels van metaal, maar ik zie ook niks waar ik de aardedraad aan zou kunnen verbinden. Ik kan uiteraard wel op zoek naar een kroonsteentje voor de aardedraden indien nodig.



Alvast bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vermoeden dat ik de aardedraden met elkaar moet verbinden, al lees ik ook veel dat men zegt: joh, die aardedraad, lekker negeren.



Dit is eigenlijk de enige link waarbij het er op lijkt dat aardedraden met elkaar verbonden moeten worden. Het wordt alleen nergens expliciet gezegd en ik kan soms nogal onhandig zijn, vandaar mijn vraag aan jullie.
Alle reacties Link kopieren
De slaapkamer is geen natte ruimte (tenzij je onder een lekkend dak woont), in feite is die aardedraad overbodig maar je kunt hem ook gewoon aansluiten.
verba volant, scripta manent.
Zelf ben ik geneigd te denken dat een aardedraad niet voor joducus aan een lamp zit
Alle reacties Link kopieren
als die groen/gele al uit de lamp komt, hoef jij niets meer aan die lamp zelf vast te zetten. Die groen/gele zal binnenin wel ergens tegen het metaal aan zitten.



Ik zou er inderdaad dan een enkelpolig kroonsteentje voor gebruiken om de aarde met de afgetopte in het plafond te verbinden.



De andere 2 verbind je ook.

Ik zou bij een lamp een zwarte in plaats van een bruine uit het plafond verwachten: zwart is de draad die van de schakelaar afkomt namelijk.



http://www.goeievraag.nl/ ... lauwe-draad-plafond.24231
Alle reacties Link kopieren
voor het overbodig zijn:



stel dat de fase draad lostrilt en tegen de metalen binnenkant van je lamp aan komt na verloop van tijd.



misschien op een manier waarbij de lamp uitgaat, misschien ook niet.

als je de lamp met je vingers aanraakt, als er geen aarddraad verbonden is, voel je waarschijnlijk wel waarom die draad er toch aan zat
Alle reacties Link kopieren
Als er een aardlekschakelaar in de meterkast zit is het niet nodig.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ok, maar de aardedraad aansluiten wil dan dus zeggen de aardedraad uit het plafond aansluiten binnen een kroonsteen op de andere aardedraad (nmlk die uit de lamp)?
Alle reacties Link kopieren
sorry ik ben nogal pietluttig met dit soort dingen
Alle reacties Link kopieren
ja, aardedraad die uit het plafond komt met een kroonsteentje oid. verbinden met de groen/gele uit de lamp.



--

Er kan dan wel een aardlek zijn, maar het lijkt me toch fijner als de foutstroom in voorkomende gevallen via zo'n groen-geel draadje naar de "aarde" wegvloeit en de aardlek eruit vliegt, dan dat die stroom via mijn vingers naar mijn voeten moet.



Kan best zijn dat het maar een fractie van een seconde is, maar toch....



En een aardlekschakelaar kan ook wel eens zijn dag niet hebben en wat slomer reageren, of helemaal niet reageren.
Alle reacties Link kopieren
Top, bedankt!! Ik stel m nog even uit want vriend denkt dat de lamp te zwaar is. De lamp weegt 6 kilo en we weten niet waar het plafond van gemaakt is. Lijkt gipsplaat te zijn.



Het bevestigingspunt zit precies op het midden van een naad volgens mij, dus ik denkt dat die bevestigd is aan een versteviging er onder maar goed. Vriendlief stelt dat hij niet kan slapen als hij bang is dat de lamp op ons dondert. Is ook wat voor te zeggen natuurlijk.



Iig bedankt voor de duidelijke uitleg!!
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft het gewicht: kijk een naar een splitplug met tuimelaar. Hier hangen ook lampen van 7 kilo aan een stuc op riet plafond zonder problemen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:ivo70 schreef op 19 augustus 2014 @ 16:39:

ja, aardedraad die uit het plafond komt met een kroonsteentje oid. verbinden met de groen/gele uit de lamp.



--

Er kan dan wel een aardlek zijn, maar het lijkt me toch fijner als de foutstroom in voorkomende gevallen via zo'n groen-geel draadje naar de "aarde" wegvloeit en de aardlek eruit vliegt, dan dat die stroom via mijn vingers naar mijn voeten moet.



Kan best zijn dat het maar een fractie van een seconde is, maar toch....



En een aardlekschakelaar kan ook wel eens zijn dag niet hebben en wat slomer reageren, of helemaal niet reageren.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
thanks doe ik!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven