Met minder kracht, langer doorzuigen

27-08-2014 07:23 93 berichten
Ik ben dol op stofzuigen. En om het nog wat leuker te maken heb ik een Numatic Hetty met MAXIMALE zuigkracht.



Dat schijnt dus niet meer te mogen van EU.



Het maximaal vermogen van een stofzuiger wordt beperkt tot 1600 watt en de toestellen krijgen een nieuw energielabel. Vanaf september 2017 mogen nieuwe stofzuigers nog maar 900 watt leveren. [...] De stofzuigers die in 2013 het beste uit de test kwamen bij de Nederlandse Consumentenbond voldoen allemaal niet aan deze eisen. De EU hoopt dat de regel stroomverbruik zal reduceren.



We moeten dus langer doorzuigen met minder vermogen volgens de nieuwe EU richtlijnen.



Ik vraag me af wie dit bedenkt? Als ik dit soort dingen zou mogen bedenken, zo vanachter mijn Mac-book in Brussel met een dikke salarisstrook, dan had ik een droombaan.



Helpen jullie met meer regeltjes verzinnen?



Zou het mogelijk zijn om een wet te maken waarin bepaald wordt hoeveel water je in je vissenkom mag doen? Of hoe lang je het licht thuis aan mag houden? Kunnen we ook het maximaal aantal te rijden auto-uren beperken tot bijv. 2 uur per dag per bestuurder?



Daarnaast vind ik dat er ook een bepaling mag komen hoe lang je per dag bezit mag nemen van een landschap zodat ook andere mensen zonder verstoring van het uitzicht tijdens een wandeling of het hardlopen kunnen genieten. Hiervoor zouden we best een soort tolpoortjes bij natuur- en wandelgebieden (en parken!) kunnen plaatsen. Het beste lijkt mij dat er dan (op kosten van de burger) een chip op de ID-kaart of het paspoort wordt geperst waarmee je als het ware kunt in- en uitchecken.



Bij succes kan dit dan ook doorgevoerd worden in winkelcentra en supermarkten.



Zijn er nog meer mensen best wel verbaasd over dit soort maffe wetten?



Zie het hele Stofzuigartikel:



http://www.dagelijksestan ... tocht-tegen-de-stofzuiger
O, dat is dan wel weer sympathiek van de stofzuiger fabrikanten
quote:Ginevra schreef op woensdag 27 augustus 2014 08:25 Bij mij weten wordt stroomverbruik gemeten in kilowatt per uur.

Hoe is dan een uur zuigen met 900 watt zuiniger dan een half uur met 1800 watt? Je hoeft niet ineens een uur te zuigen.. Heel veel stofzuigers zijn nu 'overpowerd' en dat zal alleen maar meer worden als daar nu niets aan wordt gedaan. Zeg nou zelf 4500 watt voor een stofzuiger, dat is toch mega onzin?!?
Alle reacties Link kopieren
Komt het idee niet van een Spanjaard? In Spanje is 1 september wat 1 april is bij ons.
verba volant, scripta manent.
quote:masquenada schreef op 27 augustus 2014 @ 07:59:

[...]





Ik verbaas me ook echt over de verlichte, lege kantoren in de nacht.



Waarom wordt dat dan niet aangepakt?



Gewoon een hele grote stekker op zo'n bedrijventerrein en die gaat er dan om 22u uit. Das pas besparen!Jep, dat zou waarschijnlijk veel meer opleveren dan lagere wattage van stofzuigers. Nu met zijn allen op naar de winkel voor een voorraadje hoog wattage stofzuigers
Alle reacties Link kopieren
quote:larva schreef op 27 augustus 2014 @ 08:42:

[...]



Je hoeft niet ineens een uur te zuigen.. Heel veel stofzuigers zijn nu 'overpowerd' en dat zal alleen maar meer worden als daar nu niets aan wordt gedaan. Zeg nou zelf 4500 watt voor een stofzuiger, dat is toch mega onzin?!?Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lucky_Birdie schreef op 27 augustus 2014 @ 08:23:

Als thuisbasis voor het Europees Parlement (EP) is in 1992 Straatsburg: (Frans: Strasbourg, Duits: Straßburg, Elzassisch:Strossburi) aangewezen als officiële zetel. De secretaris-generaal, belast met de organisatorische en aansturende taken, bevindt zich in Luxemburg. In de praktijk verblijven de europarlementariërs voornamelijk in Brussel. Daar vinden alle activiteiten plaats, en de talrijke vergaderingen van de vaste parlementaire commissies.





De vier dagen durende plenaire vergadering vindt maandelijks plaats in Straatsburg. Daartoe rijden elke maand zes verhuiswagens met ongeveer 3.700 stalen kisten met documenten de 450 kilometer van Brussel naar Straatsburg. De ruim 700 ambtenaren reizen per vliegtuig, trein of auto. Alle parlementariërs krijgen een riante reis- en onkostenvergoeding. Het Europese Parlement maakt jaarlijks 200 miljoen euro aan kosten voor de vierwekelijkse volksverhuizing. Om de parlementariërs op en neer te brengen tussen hotels en parlementsgebouw, komt een vloot taxi;s uit andere steden naar Straatsburg.





Maar stofzuigers minder krachtig maken, daar valt de winst te behalen!



Wel eens van een telefonisch vergaderen gehoord daar in Straatsburg?
quote:Lucky_Birdie schreef op 27 augustus 2014 @ 07:55:



Mijn onze vorige, minder krachtige stofzuiger kon ik 3x hetzelfde stuk stofzuigen, maar het steentje bleef liggen, met mijn nieuwe krachtige stofzuiger is alles in 1x weg, en ben ik dus sneller klaar.



Steentje even oprapen is geen optie?
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 27 augustus 2014 @ 08:44:

Komt het idee niet van een Spanjaard? In Spanje is 1 september wat 1 april is bij ons.



Haha, dacht ik ook meteen aan.



De website is geen echte nieuwssite, maar zo'n site als de speld. Dus neem de waarheid met een flinke korrel zout. Wel grappig bedacht van ze.



Oh sorry, moet het terugnemen. Ook de NOS heeft hierover bericht...



Nutteloos, inderdaad , met weinig vermogen duurt het stofzuigen ook veel langer.
quote:ikdus2010 schreef op woensdag 27 augustus 2014 09:10 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="MarianneDavids in "Met minder kracht, langer doorzuigen"" class="messagelink">MarianneDavids schreef op 27 augustus 2014 @ 08:44</a>:</b>

Komt het idee niet van een Spanjaard? In Spanje is 1 september wat 1 april is bij ons.</div></blockquote>



Haha, dacht ik ook meteen aan.



De website is geen echte nieuwssite, maar zo'n site als de speld. Dus neem de waarheid met een flinke korrel zout. Wel grappig bedacht van ze. Dat zou echt jammer zijn..
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad idioot bedacht. Ik moest een nieuwe stofzuiger hebben en had er tijdelijk 1 te leen. Maar toen ik zag dat per 1 sept. de stofzuigers aan banden werden gelegd, heb ik asap een turbo stofzuiger van wel 2200 Watt (jaja) gekocht haha. Hij zuigt idd. super, dus ben sneller klaar met mijn kleden dan voorheen.



Ik vond het ook een idiote bezuiniging. Dan kun je beter een beperking qua stroomverbruik per huishouden doorvoeren, dan dit soort domme regeltjes. Dus ik mag wel 50 energieslurpende apparaten hebben en tegelijk aanzetten a la fohn, krultang, droger, airco, zonnebank, als de stofzuiger maar niet boven 1600 watt uitkomt
Alle reacties Link kopieren
quote:larva schreef op 27 augustus 2014 @ 07:41:

Nee! Het wordt eens tijd dat mensen gaan consuminderen. Dit kunnen we blijkbaar niet zelf dus prima zo.

Helemaal met je eens. Maar dit is een kul oplossing. Zoals al gezegd, zet dan een beperking op het aantal apparaten of hanteer quota qua energieverbruik. Zodat je meer moet betalen boven een bepaald verbruik of uberhaupt niet meer kunt verbruiken, omdat je huishoudbundel voor die maand op is (ik zeg maar wat). Of subsidieer de zonnepanelen gewoon heel sterk, zodat veel huishoudens hun eigen groene stroom kunnen opwekken.



Tig meer mogelijkheden dan zo´n onzinnig idee.
quote:bestpittig schreef op woensdag 27 augustus 2014 09:21 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="larva in "Met minder kracht, langer doorzuigen"" class="messagelink">larva schreef op 27 augustus 2014 @ 07:41</a>:</b>

Nee! Het wordt eens tijd dat mensen gaan consuminderen. Dit kunnen we blijkbaar niet zelf dus prima zo. </div></blockquote>

Helemaal met je eens. Maar dit is een kul oplossing. Zoals al gezegd, zet dan een beperking op het aantal apparaten of hanteer quota qua energieverbruik. Zodat je meer moet betalen boven een bepaald verbruik of uberhaupt niet meer kunt verbruiken, omdat je huishoudbundel voor die maand op is (ik zeg maar wat). Of subsidieer de zonnepanelen gewoon heel sterk, zodat veel huishoudens hun eigen groene stroom kunnen opwekken.



Tig meer mogelijkheden dan zo´n onzinnig idee. Eens.. Maar onder het motto beter iets dan niets..
Alle reacties Link kopieren
Nee, het is geen grap. Je kunt het ook teruglezen op div. websites die huishoudelijke apparaten verkopen en bij mediamarkt werd mij hetzelfde verteld toen ik me aan het orienteren was op een nieuwe stofzuiger.
Alle reacties Link kopieren
Beter iets dan niets is een gekke opmerking. Regeltjes verzinnen voor de regeltjes is mensen aan het werk houden, zonder daadwerkelijke opbrengst. Er worden nu tig reeds geproduceerde stofzuigers van de markt gehaald die ineens niet meer mogen worden verkocht. Over afvalberg gesproken.



Steek dan je energie in structurele oplossingen, want een stofzuiger die 2200 watt is, is echt een stuk krachtiger. Misschien niet evenredig, maar toch behoorlijk. Ik had tot twee maanden geleden een 1600 watt. Sinds vorige week een 2200 watt en ik vlieg over mijn vloerbedekking heen qua schoonmaaknivo. Ik kan me dus echt voorstellen dat tot op zekere hoogte een hogere zuigkracht wordt omgezet in efficientie,



En natuurlijk krijg je niet almaar sterkere stofzuigers. Op een gegeven moment kom je niet meer voor of achteruit, omdat je stofzuiger zich heeft vastgezogen aan het oppervlak.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Sinds een tijdje ben ik idiote overheidsregels aan het 'verzamelen'. Dit is er zeker één van. Overheidsbemoeienis is natuurlijk prima op een hoop (belangrijke) vlakken, maar gaat ook vaak veel te ver als je het mij vraagt.



Zo laatst het bericht over de NS-poortjes en stations die afgesloten gaan worden. Nu woon ik in Leiden waar het station echt als doorgang gebruikt wordt tussen de stad en de andere kant (waar het ziekenhuis en de universiteit is, o.a.). Als het station straks afgesloten wordt met poortjes, kun je bij de gemeente een kaart krijgen met een 'recht op doorgang'. WTF!!!
Ik dacht dit móet toch een grap zijn?!?

Is het dan serieus echt waar? Ongelofelijk, waar bemoeien ze zich mee.

Ik ben absoluut voor bezuinigen, maar er zijn toch hele andere manieren voor die veel effectiever zijn.

Nou dan zal ik binnenkort ook een nieuwe stofzuiger kopen.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig stelt de EU niet alleen eisen aan het wattage maar ook aan de efficiëntie waarmee stof wordt gezogen. Ik heb gezien dat EU regels op gebied van wasmachines, vriezers en koelkasten mijn energieverbruik om laag heeft gebracht.



Ik zie ook graag een zuiniger stofzuiger, die waarschijnlijk ook nog stiller is, aangezien hij minder vermogen heeft. Blijkbaar hebben fabrikanten regels nodig om energiezuinige apparaten te ontwikkelen. Het zou beter zijn natuurlijk als ze dat uit zichzelf zouden doen.



https://blogs.ec.europa.e ... tter-vacuum-cleaners-ever
Alle reacties Link kopieren
quote:Lucky_Birdie schreef op 27 augustus 2014 @ 07:55:

Mijn hond verhaart, en sleept van alles in zijn vacht mee naar binnen, zand ,aarde, soms kleine steentjes, takjes,blaadjes e.d.

Mijn onze vorige, minder krachtige stofzuiger kon ik 3x hetzelfde stuk stofzuigen, maar het steentje bleef liggen, met mijn nieuwe krachtige stofzuiger is alles in 1x weg, en ben ik dus sneller klaar.



Dus hoezo, minder krachtig is zuiniger?welke stofzuiger heb jij? Ik baal namelijk van de mijne en met 2 honden wil ik graag een fatsoenlijke kopen. (al doe ik ook veel met bezem/ stoffer/ blik/ dweil, maar de bank en het kleed goed schoon kunnen zuigen is toch wel prettig!
Alle reacties Link kopieren
dan moet je een Kirby nemen, Renske.

enorme zuigkracht en maar 600 watt.

ik heb hem al 11 jaar, en als het goed is gaat hij levenslang mee, dus je consuminderd ook.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook maar een nieuwe stofzuiger gekocht. De onze was al aan vervanging toe, dus nu het nog kan hebben we weer een sterke gekocht. Wat een vreemde regeltjes weer.
quote:Ginevra schreef op 27 augustus 2014 @ 08:25:

Bij mij weten wordt stroomverbruik gemeten in kilowatt per uur.

Hoe is dan een uur zuigen met 900 watt zuiniger dan een half uur met 1800 watt?Waarom zou je opeens een uur gaan stofzuigen met een apparaat dat minder stroom verbruikt, terwijl je er normaal maar een half uur over doet? Meer wattage betekent niet altijd dat het ding efficiënter is, alleen maar dat het meer stroom verbruikt. Ik vind het dus een prima plan als er energiezuinige(re) en toch efficiënt zuigende stofzuigers op de markt komen. Net zoals ik het prima vind dat gloeilampen zo zoetjesaan allemaal vervangen worden door spaar- en ledlampen. Ik juich het alleen maar toe dat de overheid hier regels voor stelt, aangezien mensen uit zichzelf blijkbaar niets willen doen om hun stroomverbruik te verminderen (kijk maar in dit topic al naar hoeveel mensen nu opeens nog even snel een nieuwe stofzuiger met een hoog wattage gaan kopen...).
quote:Capibara_ schreef op woensdag 27 augustus 2014 11:34 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Ginevra in "Met minder kracht, langer doorzuigen"" class="messagelink">Ginevra schreef op 27 augustus 2014 @ 08:25</a>:</b>

Bij mij weten wordt stroomverbruik gemeten in kilowatt per uur.

Hoe is dan een uur zuigen met 900 watt zuiniger dan een half uur met 1800 watt?</div></blockquote>Waarom zou je opeens een uur gaan stofzuigen met een apparaat dat minder stroom verbruikt, terwijl je er normaal maar een half uur over doet? Meer wattage betekent niet altijd dat het ding efficiënter is, alleen maar dat het meer stroom verbruikt. Ik vind het dus een prima plan als er energiezuinige(re) en toch efficiënt zuigende stofzuigers op de markt komen. Net zoals ik het prima vind dat gloeilampen zo zoetjesaan allemaal vervangen worden door spaar- en ledlampen. Ik juich het alleen maar toe dat de overheid hier regels voor stelt, aangezien mensen uit zichzelf blijkbaar niets willen doen om hun stroomverbruik te verminderen (kijk maar in dit topic al naar hoeveel mensen nu opeens nog even snel een nieuwe stofzuiger met een hoog wattage gaan kopen...). Dit!
Want oeh oeh oeh ze zullen maar iets mislopen!!
Alle reacties Link kopieren
Als ze toch willen bezuinigen, laten ze dan maar krimpen op het nutteloos verzinnen van regeltjes.

Hoe minder de vermogen des te langer de werktijd.



Ik ben niet van plan om meer tijd te besteden aan het stofzuigen. Ik heb nog ander werk te doen.

Tegen de tijd schaf ik een (reserve)stofzuiger Dyson aan.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:Jaja007 schreef op 27 augustus 2014 @ 12:07:

Als ze toch willen bezuinigen, laten ze dan maar krimpen op het nutteloos verzinnen van regeltjes.

Hoe minder de vermogen des te langer de werktijd.

En dat is dus niet altijd waar. Net zoals een ledlamp niet minder lichtopbrengst heeft dan een gloeilamp, kan ook een stofzuiger met een laag wattage beter zuigen dan een met een hoog wattage.

En het gaat niet om het bezuinigen op geld, maar specifiek om bezuinigen op energie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven