Mijn ouders verwachten veel maar ondersteunen weinig..

19-08-2014 12:05 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Mijn ouders verwachten veel dingen van mij

Mijn vader wilt dat ik hem dus help om een huis te kunnen kopen (bv) school geld zelf betalen.. zelf alles regelen

Hij steunt mij nergens in.. ik kan bijna nooit praten met hem over hoe ik denk en hoe ik mij voel

Hij zegt als je later gaat trouwen doet je man het wel

Of doe het zelf gewoon

Mijn vader gaat van werk naar coffiehuis

En maakt geen tijd vrij voor mij

hij maakt veel ruzie en praat altijd over zijn eigen "moeilijke leven" (wat eigenlijk wel meevalt)



Mijn moeder wilt scheiden en wilt dat ik haar begrijp en ondersteun ze spreekt slecht nederlands dus dan moet ik met haar mee naar haar afspraken ze heeft veel gezondheidsproblemen dat komt doordat ze destijds veel ging stressen (lang verhaal)

Ze zegt dat ik haar kan helpen als ik mijn best doe op school

Ik wil haar wel helpen

Maar wanneer ze boos is kwets ze me behoorlijk

Ze zegt dat ik niks kan en dat ik waardeloos ben



Ik ben 17 jaar oud natuurlijk zijn ze mijn ouders

Ondanks alles wat ze doen maar hoe kan ik een gezond verstand hebben.. natuurlijk heb ik niet alleen zulke momenten maar dit is wel wat mij telkens lastig aan het vallen is :/ mijn zelfvertrouwen is gezakt ik stel veel eisen aan mezelf ik wil veel dingen doen en bereiken maar ik weet nog amper veel bijvoorbeeld van rotterdam naar den haag alleen gaan als het nodig zou zijn of dingen alleen kunnen zonder mijn ouders..





Wat kan ik doen?



*sorry voor mijn zin's verdeling en zeker voor het weg laten van punten en komma's maar ik moest het ff snel doen*



Alvast bedankt
1. Wat een mega vaag verhaal



2. Verkeerde peiler
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je beter af bent in een leuk studentenhuis, en laat je ouders het zelf maar uitzoeken, dat is niet jouw verantwoordelijkheid! Zij willen scheiden, moeten ze het ook zelf regelen.
Alle reacties Link kopieren
Ga op kamers en leef je eigen leven.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Als een buitenlander begrijp ik je goed.



Maar helaas kan je niet veel doen. Mijn ouders waren ook ongeveer hetzelfde. Het leek of ze alleen maar aan zichzelf dachten. Heb je geen broertjes/zusjes? Dat je bijvoorbeeld met ze afspreekt wie wat en hoe wat gaat doen thuis. Dat niet alles op je neervalt.

Je bent nog jong, je hoort ook leuke dingen te doen. Spreek vaker met je vrienden af en praat veel met ze. Kan een opluchting zijn. Het huis uit gaan zal je niet zomaar kunnen doen maar probeer ook met je ouders te praten dat je de huis situatie erg vervelend vind. En als je ziet dat je ouders samen niet trekken, misschien moeten ze maar scheiden? Hoe vervelend dat is het kan ook een opluchting voor jullie allemaal zijn.



Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Rot dat ze jou daarmee opzadelen, lief van jou dat je ze wil helpen. Maar ze moeten het zelf oplossen, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Heb je niet een tante of een andere volwassene waar jíj bij terecht kunt? Die jou kan helpen? Sterkte en succes meid, ik hoop dat je het goed doet op school en snel je eigen leven op kunt bouwen.
Go green, fuck a vegetarian
Je ouders gedragen zich kinderlijk en manipulerend en leggen de verantwoordelijkheid voor hun leven bij jou neer. Dat is niet eerlijk. Ik denk dat je moet proberen het zoveel mogelijk naast je neer te leggen en proberen je er niets van aan te trekken. Dat is moeilijk, dat snap ik. Concentreer je op je opleiding. Niet om je ouders een plezier te doen, maar zodat je zo snel mogelijk op eigen benen kunt staan. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Trek je eigen plan.

Van je ouders valt blijkbaar niets te verwachten.

Is er op school een mentor of vertrouwenspersoon waar je mee kunt praten?

Kijk of je een andere volwassene kunt vinden waar je terecht kunt met vragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je ouders nog in het verleden in een dorp in Turkije leven. In Nederland helpen kinderen hun ouders niet om een huis te kunnen kopen, hier helpen ouders hun kinderen om een huis te kunnen kopen en om een zelfstandig bestaan op te bouwen. Je ouders hebben ervoor gekozen om in Nederland te wonen, dat betekent dat ze zich een beetje moeten aanpassen aan wat hier gebruikelijk is. Ze hoeven geen erwtensoep met worst en spek te eten maar ze zouden wel wat concessies mogen doen aan wat hier tussen ouders en kinderen gebruikelijk is. Je bent over niet al te lange tijd achttien, dan hebben ze niets meer over je te vertellen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Idd ga op jezelf wonen en wat betreft je moeder; zolang je haar bij iedere afspraak helpt omdat ze slecht Nederlands kan zal ze het natuurlijk nooit leren
Alle reacties Link kopieren
quote:charriejj schreef op dinsdag 19 augustus 2014 12:39 1. Wat een mega vaag verhaal



2. Verkeerde peiler

Wat is hier ingewikkeld aan?



Kijk of je een mogelijkheid vind om op kamers te gaan. Ik zat van de wee voor iemand anders te kijken en ik zag dat er in bepaalde grote steden nog redelijke kamers vrij staan. Of is dat geen oplossing?
Alle reacties Link kopieren
Wat een lastige situatie voor jou. Het klinkt of jouw ouders leven in de cultuur waarin zij groot zijn geworden, waarschijnlijk Turkije. En jij klinkt vernederlands en zit tussen deze twee culturen.



Zijn er mensen die jij in vertrouwen kunt nemen. Bijvoorbeeld een docent op school, de ouders van een vriendin, een oom of tante, buurvrouw of wat dan ook? Om gewoon eens over jouw problemen te kunnen praten?
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 19 augustus 2014 @ 13:24:

Ik denk dat je ouders nog in het verleden in een dorp in Turkije leven. In Nederland helpen kinderen hun ouders niet om een huis te kunnen kopen, hier helpen ouders hun kinderen om een huis te kunnen kopen en om een zelfstandig bestaan op te bouwen. Je ouders hebben ervoor gekozen om in Nederland te wonen, dat betekent dat ze zich een beetje moeten aanpassen aan wat hier gebruikelijk is. Ze hoeven geen erwtensoep met worst en spek te eten maar ze zouden wel wat concessies mogen doen aan wat hier tussen ouders en kinderen gebruikelijk is.

Dat is allemaal mooi en aardig, maar niet de verantwoordelijkheid van Turskaa.

Zij kan haar ouders niet veranderen. Dat moeten ze zelf doen. Maar helaas denk ik, dat dat niet gaat veranderen.

Dus, dat is een gegeven waar topic opener mee verder moet.



Turskaa, als je 17 bent, ben je niet verantwoordelijk voor je ouders. Je bent verantwoordelijk voor je zelf, je eigen ontwikkeling en toekomst. Probeer je daar op te richten. Laat je geen schuldgevoel aanpraten. Als je op je 17de niet egoístisch voor je eigen toekomst mag gaan, wanneer dan wel?



Je kan het. Je komt er wel!
Alle reacties Link kopieren
quote:noreservations schreef op 19 augustus 2014 @ 14:02:

[...]



Dat is allemaal mooi en aardig, maar niet de verantwoordelijkheid van Turskaa.

Zij kan haar ouders niet veranderen. Dat moeten ze zelf doen. Maar helaas denk ik, dat dat niet gaat veranderen.

Dus, dat is een gegeven waar topic opener mee verder moet.



Turskaa, als je 17 bent, ben je niet verantwoordelijk voor je ouders. Je bent verantwoordelijk voor je zelf, je eigen ontwikkeling en toekomst. Probeer je daar op te richten. Laat je geen schuldgevoel aanpraten. Als je op je 17de niet egoístisch voor je eigen toekomst mag gaan, wanneer dan wel?



Je kan het. Je komt er wel!Het is wel haar verantwoordelijkheid om zichzelf onafhankelijk te maken van haar ouders en dat zal echt niet makkelijk zijn. Turkse ouders gaan nou eenmaal héél anders om met hun dochters dan de meeste Nederlandse ouders. Een gesprek een maatschappelijk werker die een paar handvatten aanreikt kan wellicht meehelpen om tot een oplossing te komen. Die kan misschien ook zorgen voor een goed gesprek met de vader.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Kan je gaan praten met de maatschappelijk werkster op je school?
Alle reacties Link kopieren




Wat een vervelende situatie!



Weet dat er heel veel meisjes zijn die hetzelfde meemaken als jij. Je ouders kunnen en mogen niet verwachten dat jij alles voor hen doet op praktisch en emotioneel gebied. Jij bent immers het kind en niet de ouder. Veel kinderen die op een jonge leeftijd (te) veel verantwoordelijkheid krijgen, worden somber en voelen zich onzeker.



Zomaar je ouders links laten liggen is waarschijnlijk geen optie voor je omdat je je ook veel van hen houdt en je je anders erg schuldig zult voelen. Jij en je ouders zullen moeten leren wat de verantwoordelijkheden van hen zijn en welke dingen jij kan doen. Daarnaast zal het ook tijd kosten voordat je zelfvertrouwen is gegroeid en je je zelfstandig genoeg voelt om op jezelf te gaan wonen.



Een maatschappelijk werker kan je hierbij helpen. Woon je in Den Haag? Het JIT (jeugdinterventieteam) heeft coaches met ervaring op jouw gebied. Anders kun je ook naar de school maatschappelijk werker gaan op jouw school of naar de huisarts. Voordeel van de huisarts is dat de huisarts je ouders kan helpen met de zaken waar zij moeite mee hebben en eventueel doorverwijzen naar de hulpverlening. Er zijn ook Turkse maatschappelijk werkers waar je moeder bijvoorbeeld naar toe zou kunnen gaan.



Voel jezelf in ieder geval niet schuldig/waardeloos als je hulp gaat zoeken.Je bent het waard!



Alle reacties Link kopieren
quote:Oceanide schreef op 19 augustus 2014 @ 13:00:

Rot dat ze jou daarmee opzadelen, lief van jou dat je ze wil helpen. Maar ze moeten het zelf oplossen, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Heb je niet een tante of een andere volwassene waar jíj bij terecht kunt? Die jou kan helpen? Sterkte en succes meid, ik hoop dat je het goed doet op school en snel je eigen leven op kunt bouwen.





Ik heb helaas geen familieleden hier in Nederland

Gelukkig niet wat ik wil is mezelf ontwikkelen.. mijn ouders hebben in hun familieomgeving niet veel gezien vooral mijn vader heel erg.. maar ik weet dus niet waar ik moet beginnen ik werk dus ik heb een bijbaantje en ik ga naar school.. ik voel me waardeloos maar ik wil mijzelf motiveren anders wordt ik straks gek :p





Ik weet dat jij niks eraan kan gaan doen

Maar wat kan ik doen aan mijn onzekerheid

ik wil dus ondanks mijn leven wil ik een zelfstandigi sterke meid worden en vooral onafhankelijk zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 19 augustus 2014 @ 13:30:

Wat een lastige situatie voor jou. Het klinkt of jouw ouders leven in de cultuur waarin zij groot zijn geworden, waarschijnlijk Turkije. En jij klinkt vernederlands en zit tussen deze twee culturen.



Zijn er mensen die jij in vertrouwen kunt nemen. Bijvoorbeeld een docent op school, de ouders van een vriendin, een oom of tante, buurvrouw of wat dan ook? Om gewoon eens over jouw problemen te kunnen praten?





Ik ben inderdaad van turkse afkomst

Goed opgemerkt dus :p



Ja ik ben hier geboren en ik hou ook van Nederland

Tja als je mijn vader zou horen zou je denken dat hij ook echt een Nederlander is (hij is van kleins naar NL gekomen) Maar hij is echt ouderwets.. dus niet is alles wat het lijkt



Daaraantegen mijn moeder niet zo erg bedoel ze snapt me soms wel



Het is soms wel een probleem ja cultuur,geloof enz..

In het algemeen is dat gewoon een Big issue dat merk ik ook in mijn dagelijkse leven (ik draag een hoofddoek)



Ik heb geen familie leden hier NL



Ja.. je kan er ook niks aan doen maar ik heb het zo moeilijk



Mijn enige hoop is school,werk en een (goede vriend/man )
Alle reacties Link kopieren
quote:turskaa schreef op 19 augustus 2014 @ 20:34:

[...]





Ik ben inderdaad van turkse afkomst

Goed opgemerkt dus :p



Ja ik ben hier geboren en ik hou ook van Nederland

Tja als je mijn vader zou horen zou je denken dat hij ook echt een Nederlander is (hij is van kleins naar NL gekomen) Maar hij is echt ouderwets.. dus niet alles is wat het lijkt



Daaraantegen mijn moeder niet zo erg bedoel ze snapt me soms wel



Het is soms wel een probleem ja cultuur,geloof enz..

In het algemeen is dat gewoon een Big issue dat merk ik ook in mijn dagelijkse leven (ik draag een hoofddoek)



Ik heb geen familie leden hier NL



Ja.. je kan er ook niks aan doen maar ik heb het zo moeilijk



Mijn enige hoop is school,werk en een (goede vriend/man )
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 19 augustus 2014 @ 13:04:

Je ouders gedragen zich kinderlijk en manipulerend en leggen de verantwoordelijkheid voor hun leven bij jou neer. Dat is niet eerlijk. Ik denk dat je moet proberen het zoveel mogelijk naast je neer te leggen en proberen je er niets van aan te trekken. Dat is moeilijk, dat snap ik. Concentreer je op je opleiding. Niet om je ouders een plezier te doen, maar zodat je zo snel mogelijk op eigen benen kunt staan. Sterkte!





Bedankt! de enige motivatie is mijn opleiding,werk enz..

Zo probeer ik mij een beetje gezond te houden ik probeer mijn thuis situatie te vermijden.. ik werk bijna elke dag..



Ik hoop dat ik in de toekomst een slimme,zelfsfandige,onafhankelijke dame wordt (dat wens ik alle meiden toe!)
Alle reacties Link kopieren
Wat voor werk doet je vader, dan kan hij zelf een huis kopen toch?



Hoe lang is je moeder al in Nederland en waarom spreekt ze geen Nederlands? Je kan toch gewoon op cursus gaan?



Begrijp me goed, ik heb respect voor jou en voor het feit dat je je eigen weg probeert te vinden en voor jezelf een goede toekomst te verzorgen.



Maar wat ik niet begrijp, is dat mensen als je vader en moeder, die er (neem ik aan) bewust voor hebben gekozen in onze samenleving te komen wonen in plaats van in hun vertrouwde cultuur in Turkije te blijven, geen enkele bereidheid lijken te tonen om zich aan te passen aan het land waar ze zelf voor gekozen hebben. Als ik in een ander land ga wonen, moet ik me ook aanpassen en anders heb ik problemen. Die problemen hebben ze blijkbaar, en laat hen die problemen niet JOUW problemen maken. Maak iets van je leven, en veel succes daarbij!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:mala8 schreef op 19 augustus 2014 @ 14:13:

Kan je gaan praten met de maatschappelijk werkster op je school?



Heb ik vroeger gedaan.. en ik heb er spijt van

ze zouden mij verplaatsen naar een ander gezin.. :s
quote:turskaa schreef op 19 augustus 2014 @ 20:49:

[...]





Bedankt! de enige motivatie is mijn opleiding,werk enz..

Zo probeer ik mij een beetje gezond te houden ik probeer mijn thuis situatie te vermijden.. ik werk bijna elke dag..



Ik hoop dat ik in de toekomst een slimme,zelfsfandige,onafhankelijke dame wordt (dat wens ik alle meiden toe!)



Je hebt de goede instelling dus dat gaat je vast lukken. Denk niet negatief over jezelf. De dingen die je moeder tegen je zegt, kloppen niet. Waarschijnlijk zegt ze zulke dingen vanuit haar eigen frustratie.



Ik heb het volgende eens gelezen:

Als iemand je een cadeau wil geven, en je accepteert het niet, dan blijft dat cadeau eigendom van degene die het wilde geven. Hetzelfde geldt voor negatieve opmerkingen. Als jij ze niet "aanneemt", dan blijven ze van degene die ze uitspreekt. Ze worden nooit van jou, en ze worden ook niet "jou".

Het doet dubbel pijn als je ouders zo negatief over je zijn. maar bedenk de volgende keer dat het niets met jou te maken heeft, maar alles met henzelf en hun eigen instelling.



Nog één goede raad wil ik je geven: stap niet te snel in een relatie. Dat kan verleidelijk lijken, zeker als de jongen in kwestie wat ouder is en al op eigen benen staat. Je ziet het dan misschien als een kans om aan je thuissituatie te ontsnappen, maar de kans dat je van de regen in de drup komt, is best groot. Zorg dat je eerst écht voor jezelf kunt zorgen. Op zo'n manier wordt je nooit afhankelijk van een man.



Blijf in jezelf geloven, dan kom je er wel!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 19 augustus 2014 @ 20:49:

Wat voor werk doet je vader, dan kan hij zelf een huis kopen toch?



Hoe lang is je moeder al in Nederland en waarom spreekt ze geen Nederlands? Je kan toch gewoon op cursus gaan?



Begrijp me goed, ik heb respect voor jou en voor het feit dat je je eigen weg probeert te vinden en voor jezelf een goede toekomst te verzorgen.



Maar wat ik niet begrijp, is dat mensen als je vader en moeder, die er (neem ik aan) bewust voor hebben gekozen in onze samenleving te komen wonen in plaats van in hun vertrouwde cultuur in Turkije te blijven, geen enkele bereidheid lijken te tonen om zich aan te passen aan het land waar ze zelf voor gekozen hebben. Als ik in een ander land ga wonen, moet ik me ook aanpassen en anders heb ik problemen. Die problemen hebben ze blijkbaar, en laat hen die problemen niet JOUW problemen maken. Maak iets van je leven, en veel succes daarbij!





Mijn vader is onderhoudsmonteur

Natuurlijk kan ik geen huis kopen dat weet hij zelf ook dondersgoed maar hij verwacht gewoon veels te veel van mij.. ze denken dat ik zonder begeleiding alles zelf kan regelen en dat willen ze maar zo sterk sta ik dus niet op mijn voeten en ouders horen dat toch te regelen..

Mijn vader is ouderwets maar hij past zich redelijk aan de nederlandse cultuur alleen zijn probleem is dat hij van kleins af aan niet veel heeft meegekregen qua opvoeding

Mijn moeder is moderner maar ze heeft door mijn vaders niet de kans gekregen om zich zelf tot opgeleidde vrouw te kunnen presenteren en nu is ze ziek.. ze spreek matig nederlands maar ze begrijpt het natuurlijk wel



Misschien heb ik het iets te overdreven vertelt

Maar zo erg gehecht zijn wij ook niet meer (turkije)



Alleen mijn ouders zen opvoeding is gewoon slecht

Me moeder weet niks me vader weet het maar door zijn opvoeding doet hij bijna niks met mij terwijl ik het leven niet zo gemakkelijk vind gaan
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 20 augustus 2014 @ 09:26:

[...]





Je hebt de goede instelling dus dat gaat je vast lukken. Denk niet negatief over jezelf. De dingen die je moeder tegen je zegt, kloppen niet. Waarschijnlijk zegt ze zulke dingen vanuit haar eigen frustratie.



Ik heb het volgende eens gelezen:

Als iemand je een cadeau wil geven, en je accepteert het niet, dan blijft dat cadeau eigendom van degene die het wilde geven. Hetzelfde geldt voor negatieve opmerkingen. Als jij ze niet "aanneemt", dan blijven ze van degene die ze uitspreekt. Ze worden nooit van jou, en ze worden ook niet "jou".

Het doet dubbel pijn als je ouders zo negatief over je zijn. maar bedenk de volgende keer dat het niets met jou te maken heeft, maar alles met henzelf en hun eigen instelling.



Nog één goede raad wil ik je geven: stap niet te snel in een relatie. Dat kan verleidelijk lijken, zeker als de jongen in kwestie wat ouder is en al op eigen benen staat. Je ziet het dan misschien als een kans om aan je thuissituatie te ontsnappen, maar de kans dat je van de regen in de drup komt, is best groot. Zorg dat je eerst écht voor jezelf kunt zorgen. Op zo'n manier wordt je nooit afhankelijk van een man.



Blijf in jezelf geloven, dan kom je er wel!





Verlopig heb ik dat wel ja

Bedankt voor je tips

Maar ik merk dat ik nu veel aandacht krijg van jongens..

Je hebt eigenlijk wel gelijk.. ik kwam gisteren een hele leuke nederlandse jongen tegen maar nu ik er over na moet denken :/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven