Mijn tuin is een oerwoud!

10-07-2014 13:30 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn tuin is een regelrechte ramp. Al een aantal keer heb ik de boel met wortel en al leeg getrokken en het lijkt steeds erger terug te komen.



Gister de buurman aan de deur. Het onkruid heeft zich een weg weten te banen door de afschutting en de doorntakken zegevieren nu in hun tuin.

Schaam me dood.

En ja, ik heb het echt laten verloederen.



Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen. Sta op het punt om met een zeis door de tuin te gaan..

(wat eerder op de lachzenuwen van straatbewoners zou werken dan op het onkruid)



Hoe red ik mijn tuin?
Op marktplaats een beun zoeken die het weer fatsoenlijk maakt voor je en dan vanaf die tijd gewoon goed bijhouden.
Eraan gaan beginnen! En start dan bij de schutting, zodat de buurman snel van zijn probleem verlost is. Wat voor soort planten struiken bomen heb je erin staan? Hoe groot is de tuin?
Alle reacties Link kopieren
Wil je de tuin helemaal leeg hebben? Spuit dan met onkruidverdelger. Of moet er wel wat blijven staan?



Onkruid moet je echt bijhouden. Dus eenmalig alles leegtrekken en vervolgens niets meer doen heeft niet het gewenste effect, dan wordt het alleen maar erger.



Dus toch maar weer alles leeghalen en het bijhouden. Of aanpassingen maken in de tuin, zodat er minder onkruid kan groeien.
Alles eruit trekken en opnieuw laten aanleggen. Dat is het enige dat bij ons geholpen heeft. Ik had ook zo'n oerwoud dankzij de vorige bewoner. De stokrozen kwamen hier overal uit de grond. Heb de hele tuin leeggetrokken uiteindelijk, want je kon aan de gang blijven. In de zomer had ik alles eruit gehaald, week later kon ik opnieuw beginnen. Nu dus grotendeels laten bestraten, stuk kunstgras erin en een border met split erop. Overal zit antiworteldoek onder en ik heb bijna geen onkruid meer.
Het is groeizaam weertje



Om alles binnen de perken te houden (letterlijk) zul je echt regelmatig iets aan je tuin moeten doen; óf worteldoek en tegels neerleggen.

Tips geven vind ik lastig, omdat ik niet weet welke planten je precies in je tuin hebt. Zelf heb ik eens een braam gehad die onmatig woekerde. Die heb ik weggehaald en elke keer als hij weer dreigde op te komen, bij de grond afgeknipt (het is me nooit gelukt om alle wortels uit de grond te krijgen). Na een tijdje heeft ie het opgegeven
Alle reacties Link kopieren
Met worteldoek en tegels ben je echt niet van het onkruid af. Er blijft dan nog steeds ruimte voor onkruid, de zaadjes worden immers verspreid door de wind, vogels e.d..
Alle reacties Link kopieren
Zoek een tiener die wat wil bijverdienen deze zomer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb begin dit jaar een huis gekocht. Waarbij de vorige bewoners ook heel de tuin vol

Struiken en klimops hebben gezet, maar uiteindelijk niet bijgehouden. Waardoor de klimops onderhand serieuze stammen zijn geworden en de struiken een regelrecht oerwoud.

Ik heb iemand laten komen die de tuin helemaal

Leegsloopt, en daarna weer opnieuw aanlegt. Ze doen dit met een graafmachine.

Zelf eraan beginnen is niet te doen. Je kunt een struik doen en je kliko zit alweer vol
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inderdaad gelijk de takken bij de schutting gekapt!



De tuin is zo'n 35 m²

Er ligt een stenen pad met een paar vakken (bomvol onkruid)

De bovenste laag kan ik wel plukken. Maar ik geloof dat de hele bodem uit wortels van onkruid bestaat. Het blijft de spuigaten uitlopen.

Het staat ook enorm hoog nu.



Ik ben geen groenkenner, maar volgens mij hebben alle (misschien zelfs niet ontdekte ) soorten onkruid zich zo'n beetje verzameld in mijn tuin. Met name ook distels..
quote:Dahlia74 schreef op 10 juli 2014 @ 13:44:

Met worteldoek en tegels ben je echt niet van het onkruid af. Er blijft dan nog steeds ruimte voor onkruid, de zaadjes worden immers verspreid door de wind, vogels e.d..Alleen onkruid dat in het zand tussen de tegels groeit toch? geen planten die door middel van wortelstokken door je hele tuin woekeren en bijna niet uit te roeien zijn. (Ik heb zelf geen worteldoek, maar dat heb ik me laten vertellen).
Alle reacties Link kopieren
in 1 hoek beginnen en gewoon gaan opruimen.

Daarna omspitten, worteldoek en veel snel groeiende bodembedekker er in.



Echt, enige manier is gewoon beginnen.
Distels moet je uittrekken vóór ze bloeien, dan zaaien ze zichzelf niet uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 10 juli 2014 @ 13:33:

Wil je de tuin helemaal leeg hebben? Spuit dan met onkruidverdelger. Of moet er wel wat blijven staan?pas op hoor, bij een zuchtje wind, slaat het op de planten van je buren...
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 10 juli 2014 @ 13:53:

Distels moet je uittrekken vóór ze bloeien, dan zaaien ze zichzelf niet uit.



Daar ben ik inderdaad te laat mee

Ze zijn al gaan pluizen
Alle reacties Link kopieren
Tuinman inhuren
Trots!
quote:Dahlia74 schreef op 10 juli 2014 @ 13:44:

Met worteldoek en tegels ben je echt niet van het onkruid af. Er blijft dan nog steeds ruimte voor onkruid, de zaadjes worden immers verspreid door de wind, vogels e.d..Het scheelt wel echt een heleboel hoor. Heb ook voegen met betonmix tussen de tegels. En als er dan onkruid tussen de tegels komt, trek je het er zo uit omdat het niet diep zit met de wortels.
quote:diana_banana schreef op 10 juli 2014 @ 13:50:

Ik heb inderdaad gelijk de takken bij de schutting gekapt!



De tuin is zo'n 35 m²

Er ligt een stenen pad met een paar vakken (bomvol onkruid)

De bovenste laag kan ik wel plukken. Maar ik geloof dat de hele bodem uit wortels van onkruid bestaat. Het blijft de spuigaten uitlopen.

Het staat ook enorm hoog nu.



Ik ben geen groenkenner, maar volgens mij hebben alle (misschien zelfs niet ontdekte ) soorten onkruid zich zo'n beetje verzameld in mijn tuin. Met name ook distels..Onkruid is niet een soort plant. Het is maar net wat jij niet in je tuin wil en onkruid noemt
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 10 juli 2014 @ 13:35:

Alles eruit trekken en opnieuw laten aanleggen. Dat is het enige dat bij ons geholpen heeft. Ik had ook zo'n oerwoud dankzij de vorige bewoner. De stokrozen kwamen hier overal uit de grond. Heb de hele tuin leeggetrokken uiteindelijk, want je kon aan de gang blijven. In de zomer had ik alles eruit gehaald, week later kon ik opnieuw beginnen. Nu dus grotendeels laten bestraten, stuk kunstgras erin en een border met split erop. Overal zit antiworteldoek onder en ik heb bijna geen onkruid meer.Wat moet ik me hier bij voorstellen? Doet het een beetje aan als echt gras of zie je van ver al dat het kunstgras is? Mijn tuin ligt op het zuiden en heeft 2 kleine stukjes gras. Vind dat zelf mooier dan helemaal bestraten. Maar doordat in de zomer de hele dag de zon er op staat is het gewoon niet mooi te houden en heb ik ook al kunstgras overwogen. Maar dan wel graag dat het een beetje echt lijkt en niet die kunstgrasmatten die je wel eens op balkons ziet, want daar gruwel ik van.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken!



Dus sowieso de tuin weer leegplukken. Zit nog een beetje in de knoop of ik dit zelf weer ga doen. Durf mijn tuin in deze staat ook niet eens voor te schotelen aan een ander..

En dan laten uitgraven.

Want ook zonder onkruid is het gewoon geen mooie tuin.

Er moet echt iets nieuws in.



Desperate Housewive, waar heb jij al het groenafval gelaten destijds?
Alle reacties Link kopieren
quote:diana_banana schreef op 10 juli 2014 @ 13:50:

Ik heb inderdaad gelijk de takken bij de schutting gekapt!



De tuin is zo'n 35 m²

Er ligt een stenen pad met een paar vakken (bomvol onkruid)

De bovenste laag kan ik wel plukken. Maar ik geloof dat de hele bodem uit wortels van onkruid bestaat. Het blijft de spuigaten uitlopen.

Het staat ook enorm hoog nu.



Ik ben geen groenkenner, maar volgens mij hebben alle (misschien zelfs niet ontdekte ) soorten onkruid zich zo'n beetje verzameld in mijn tuin. Met name ook distels..



Dit had ik ook kunnen typen..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het onkruid verdelgen, dan neem je ook gelijk de wortels mee. Als onkruid dood is omspitten en goed bemesten. Vervolgens bodembedekker erin. Maar ook dat moet je bijhouden.
Alle reacties Link kopieren
Als het zo erg is, zou ik het sowieso niet alleen doen.

Inderdaad misschien een koter/puber in de buurt, die wel een heitje voor een karweitje wil?



Ik zou gewoon ergens beginnen, probeer het ook allemaal niet in één keer te doen. En haal een goede riek. Dat is makkelijker wortels verwijderen.



Je kunt er ook een laag plastic of karton overheen leggen. Dan sterft alles eronder af.
Alle reacties Link kopieren




J'mexcuse

Dat bedoel ik, het is dus gewoon niet mijn ding
Alle reacties Link kopieren
Niet spuiten met gif. Echt niet doen. Kan wel...



Maar het is zo slecht niet alleen voor de planten ook voor al het bodemleven en insecten. En je maakt er zoveel nuttigs mee dood.



En het duurt jaren voordat het is afgebroken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven