Minimale aanschafprijs auto

21-08-2014 12:31 57 berichten
Wat denken jullie dat het minimale bedrag is dat je kwijt bent voor een beetje fatsoenlijke auto, kleine middenklasser (formaat Renault Clio), die nog niet zoveel onderhoudskosten heeft?

Ik rijd nu in een Peugeot 206sw uit 2004, maar heb de afgelopen twee jaar pittig hoge onderhoudskosten gehad (ca. 1250 per jaar). Vlak voor mijn vakantie moest een deel van het remsysteem vervangen worden (500 euro) en na ca. 3000 km rijden hoor ik nu weer van alles rammelen. Mijn spaartegoed voor een nieuwe auto is echter niet zo hoog (zeg maar afgerond 0), en als hij ineens door zijn wielen zou zakken zou ik toch een probleem hebben. Ik ga dus maar proberen wat meer opzij te leggen voor het geval dat...

Hoeveel denken jullie dat nodig is? En moet ik dan (toch maar) voor een Japanner kiezen vanwege de betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten?
Tja, ik heb ooit twee jaar gereden met een autootje van minder dan 500 euro. Inderdaad zo'n ijzersterke, betrouwbare Japanner met lage onderhoudskosten. Nu rijd ik al zeven jaar in zo'n zelfde, iets nieuwere waar we maar 2000 euro voor uitgegeven hebben. Wel wat onderhoud gehad, maar echt heel weinig. Was uit zijn bouwjaar ook de voordeligste in verzekering en wegenbelasting.



Als deze er mee stopt komt er weer zo één, maar dan nieuwer.



Suzuki Alto!
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 21 augustus 2014 @ 12:31:

Ik rijd nu in een Peugeot 206sw uit 2004, maar heb de afgelopen twee jaar pittig hoge onderhoudskosten gehad (ca. 1250 per jaar).

Ik vind dat toch wel normale onderhoudskosten hoor. Ja, je hebt een beetje pech, maar niet overdreven veel.quote:Mijn spaartegoed voor een nieuwe auto is echter niet zo hoog (zeg maar afgerond 0), en als hij ineens door zijn wielen zou zakken zou ik toch een probleem hebben.Jij kan jezelf eigenlijk geen auto veroorloven, als ik het zo hoor.
Ik zou het niet weten. De een koopt een gloednieuwe dure auto en heeft er constant wat mee en de ander koopt een barrel van 100 euro met het idee die in een jaar op te rijden en die rijdt na 7 jaar nog vrolijk rond.

Je moet mazzel ermee hebben.
quote:monsterpinguin schreef op 21 augustus 2014 @ 12:39:

[...]



Ik vind dat toch wel normale onderhoudskosten hoor. Ja, je hebt een beetje pech, maar niet overdreven veel.



[...]



Jij kan jezelf eigenlijk geen auto veroorloven, als ik het zo hoor.

Vind je dat normale kosten? Ik heb jarenlang alleen de kosten van APK + beurt gehad, rond de 400 euro per jaar, en nu de laatste jaren ineens drie keer zo hoog. Komt natuurlijk ook doordat hij inmiddels 10 jaar oud is, maar er staat maar 160.000 op de teller dus dat valt wel mee.

En natuurlijk kan ik hem me wel veroorloven, ook al heb ik niet zoveel spaargeld. Dat komt wel weer, maar nu is het even wat minder. Ik kan de auto sowieso niet missen voor mijn werk. In mijn vrije tijd rijd ik niet zoveel kilometers.

Ter vergelijking van de kosten. Aan verzekering betaal ik 23 euro per maand (all-risk, maar de casco kost maar 5 euro extra) en wegenbelasting rond de 32. Ruim 100 euro onderhoud is dus twee keer zoveel als die vaste kosten.
Anyway, we hebben maar 1 auto en die heeft man gewoonlijk in gebruik. Ik kan wel een barrel kopen, maar omdat ik geen reserves heb voor groot onderhoud, begin ik er maar niet aan.

Die auto hebben we aangeschaft voor 3000 euro (met inruil), hij is nu 14 jaar oud en hij rijdt als een zonnetje. Bij de laatste APK werd hij direct goedgekeurd. Het is wel fijn dat man zelf handig genoeg is om wat onderhoud te doen.
Ik heb auto's van 1000 tot 3500 gekocht in mijn leven. Een heb ik 7 jaar later nog steeds, geen grote problemen mee gehad. Ik geef per jaar zo'n 500 gemiddeld uit aan onderhoud, inclusief banden en APK. Echt veel goedkoper kan denk ik niet. Dus 1250 is aan de hoge kant, maar ook weer niet extreem. Ik zou geen nieuwe kopen omdat je die kosten hebt gemaakt. Zelf reken er ik dat per auto het naast benzine me 1000 euro aan reparatie kan kosten per jaar. Plus heb ik een potje om een nieuwe voor 3-4000 te kopen. Luxe situatie hoor, maar zonder dat zou ik erg gestresst zijn over het kunnen aanhouden van een auto. Zijn de kosten niet gewoon te hoog voor je? Heb je echt een auto nodig?
En ja, het is ook geluk hebben. Een keer heb ik een barrel gekocht voor 1000 euro, die begon olie te lekken. Ingeruild voor 700. Blij dat ik er vanaf was want ik voelde die auto zo ongeveer sterven onder mijn kont.
Alle reacties Link kopieren
Tsja....dat is altijd een moeilijke vraag.....rijd je een auto helemaal op en wanneer is hij dan 'op' en wat investeer je in een nieuwe auto?



Ik zit een beetje met hetzelfde. Ik rijd een Nissan Micra uit 2002 met 180.000 op de teller. Ik heb de afgelopen jaren ook hoge onderhoudskosten gehad, ongeveer 1000 per jaar. Maar dat vind ik normaal bij zo'n oude auto en daar staan lage afschrijvingskosten tegenover (de auto kostte me in 2006 5.500 euro).



Ik ga deze auto inderdaad doorrijden tot hij door zijn wielen zakt. Probleem is alleen dat hij waarschijnlijk niet door zijn wielen zal zakken maar dat er een moment komt dat de garagekosten om hem door de keuring te krijgen te hoog worden. En wat dan te hoog is moet je zelf bepalen. restwaarde heeft mijn auto nauwelijks dus inruilen is geen optie.



Ik zet al enige tijd elke maand 150,- apart op een spaarrekening voor reparaties en vervanging. Als ik 1000 aan reparaties moet betalen maar hij rijdt weer een jaar probleemloos dan vind ik dat het waard. Zolang het onderhoud jaarlijks niet boven de 1800,- komt stijgt mijn banksaldo. Ik heb nu 3000 op de rekening staan. Gaat de auto morgen kapot dan komt er een nieuw bakkie van 3000,-. Rijdt mijn autootje nog 2 jaar door, dan kan ik over 2 jaar een wat duurdere auto kopen.



(Overigens ben ik niet voor werk ofzo afhankelijk van deze auto. Het is voor mij pure vrijheid en luxe en vandaar dat ik met een oud bakkie genoegen neem. Hij kost niet veel en brengt me overal).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toevallig vandaag ook een auto-topic geopend omdat ik een andere auto zoek.



Wij hebben nu zo'n oude auto. Een Nissan Micra uit '93. Gekocht voor 500 euro, inmiddels 40.000 km verder en nooit echt problemen mee gehad. Start altijd. Je moet er natuurlijk geluk mee hebben maar je kunt voor weinig geld echt wel een (motorisch) goede auto hebben.

Wat wij de afgelopen drie jaar aan onderhoud hebben gehad zijn nieuwe banden en een nieuwe accu. Dat was alles bij elkaar hooguit 450 euro.
Alle reacties Link kopieren
quote:monsterpinguin schreef op 21 augustus 2014 @ 12:39:

[...]



Ik vind dat toch wel normale onderhoudskosten hoor. Ja, je hebt een beetje pech, maar niet overdreven veel.

Ik vind jaarlijks ¤ 1.250 aan onderhoud wel echt behoorlijk. Bij een goede auto, of hij nou oud of nieuwer is zou je dat niet kwijt moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Verkeerde topic.
verba volant, scripta manent.
Hoe komen jullie allemaal aan zulke lage onderhoudskosten? Laat je dan geen periodieke onderhoudsbeurten doen. Voor APK + kleine/grote beurt ben ik toch altijd wel rond de 250 euro kwijt. Daar zitten dan wat kleine dingetjes in als een lampje of olie bijvullen. Negen van de tien keer is er ook wel iets 'groters', zoals een nieuwe distributieriem of nieuwe banden (kost toch ook wel 300 euro voor vier stuks). Afgelopen jaar heb ik dus die onderhoudsbeurt gehad (daar kwam niets uit), maar een paar maanden eerder ook lekkende radiatorvloeistof en een nieuwe radiateur (500 ofzo?), en dus pas geleden die remschijf + remblokken.

Hiervoor had ik een (ook wat oudere) VW Passat. Die was echt te duur voor mij. Sowieso was het periodieke onderhoud duurder, maar toen bijv. de airco stuk was (kwamen steekvlammen uit, dus moest echt gerepareerd!) kostte dat 1700 euro.
lampjes vervangen en olie bijvullen moet je ook gewoon zelf doen. De garage vraagt daar vaak onbehoorlijke bedragen voor. Ook dingen als ruitenwissers vervangen kun je makkelijk zelf.

Vorig jaar hebben we zelf een nieuwe elektrische buitenspiegel op de auto gezet omdat een eikel die eraf gereden had. Aanschaf spiegel was 30 euro. Je denkt toch niet dat we dat soort dingen in een garage laten doen? Dan ben je zo het vijfvoudige kwijt.
oja, remschijven hebben we twee jaar terug ook zelf vervangen, scheelt klappen met geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 21 augustus 2014 @ 14:23:

oja, remschijven hebben we twee jaar terug ook zelf vervangen, scheelt klappen met geld."We"? Je bedoelt zeker je handige vriend?
quote:Blusher schreef op 21 augustus 2014 @ 13:47:

[...]





Ik vind jaarlijks ¤ 1.250 aan onderhoud wel echt behoorlijk. Bij een goede auto, of hij nou oud of nieuwer is zou je dat niet kwijt moeten zijn.Ik lees het dat ze nu in die 2 jaar 1250 euro eraan heeft uitgegeven. Dat vind ik geen rare bedragen als je daarvoor al jaren zonder problemen erin rijdt.
quote:betjebig schreef op 21 augustus 2014 @ 14:19:

Hoe komen jullie allemaal aan zulke lage onderhoudskosten? Laat je dan geen periodieke onderhoudsbeurten doen. Voor APK + kleine/grote beurt ben ik toch altijd wel rond de 250 euro kwijt. Daar zitten dan wat kleine dingetjes in als een lampje of olie bijvullen. Negen van de tien keer is er ook wel iets 'groters', zoals een nieuwe distributieriem of nieuwe banden (kost toch ook wel 300 euro voor vier stuks). Afgelopen jaar heb ik dus die onderhoudsbeurt gehad (daar kwam niets uit), maar een paar maanden eerder ook lekkende radiatorvloeistof en een nieuwe radiateur (500 ofzo?), en dus pas geleden die remschijf + remblokken.

Hiervoor had ik een (ook wat oudere) VW Passat. Die was echt te duur voor mij. Sowieso was het periodieke onderhoud duurder, maar toen bijv. de airco stuk was (kwamen steekvlammen uit, dus moest echt gerepareerd!) kostte dat 1700 euro.Ik heb een auto uit 2000 en laat geen periodieke onderhoudsbeurt doen nee. Hij word toch elk jaar gekeurd? En als ik het zo lees, dat jij daar de APK+400 euro per jaar voor kwijt bent, dan zou ik dat ook niet laten doen. Dat je banden vervangen moeten worden, dat zien ze bij de APK (of jij zelf, ik heb er zo'n meetdingetje voor) ook wel. Distributieriem hetzelfde. En olie verversen en een lampje vervangen doen we hier zelf thuis wel. Net zoals idd remblokken verwisselen of remschijven. Auto op de krik, wiel en schijven eraf en alles weer erop, klaar. Ik heb het idee dat jij veel door de garage laat doen, wat je ook zelf kan doen. Dan heb je er wel kosten aan ja.
Alle reacties Link kopieren
Wij rijden in een xsara Picasso. Diesel. Kostte 7000¤. Kosten afgelopen jaar 1200 euro incl nieuwe banden. APK. Grote beurt en airco bijvullen. Hij is uit 2006.
Gelukkig heb ik zo'n handige vriend, doet alles zelf. Auto was 10 jaar oud en gekocht voor 2000 euro. In 2 jaar tijd alleen uitlaat lek en wat lampjes en olie en een rubber en ruitenwisser. Denk 150 euro max incl de keuringen.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen lampjes etc. Zelf man is helaas zelden thuis dus al het andere garage. Ik ben niet technisch
Mijn auto heb ik 6 jaar geleden nieuw gekocht, staat nu 155.000 kilometer op en de eerste reparaties zijn sinds afgelopen jaar een feit.



Spanner van de distributieketting kapot, bij de Opel garage zou ik ruim 1100,- kwijt zijn, bij een aangetrouwde neef gelukkig 'maar' 360,-. Winterbanden zijn afgelopen jaar vervangen, de zomerbanden zijn nu ook aan de beurt.

Remschijven en blokken zijn vervangen etc. De lampen laat ik standaard door hem doen, het motorblok moet half ontmanteld worden wil ik aan de linkerkant bij het lampje kunnen komen en ik vertrouw niet zo op mijn montagekunde.



Al met al een duur jaar geweest, maar het zat er volgens de kenners aan te komen, zeker als een auto richting de 150.000 kilometer ging.



Hopelijk hebben we het ergste nu gehad.



Wel ieder jaar een onderhoudsbeurt, het ene jaar een grote, het andere jaar een kleine. Ik maak sinds 2,5 jaar veel kilometers en vind een onderhoudsbeurt gewoon erg prettig.





Scheelt wel dat ik alleen de daadwerkelijke materiaalkosten betaal. Auto gaat ieder jaar een keer mee met aangetrouwde neef naar de garage waar hij werkt en in zijn pauze kijkt hij de auto dan na. Is er iets mis, dan maakt hij het in de avonduren. Werkt prima en ik weet dat hij me niet zit te piepelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 4 jaar geleden 4000 Euro voor mijn auto betaald en het is met afstand de beste auto die ik ooit gehad heb.

Een beurt heb ik nog nooit laten doen en dat lampje vervangen doe ik zelf wel.

kosten afgelopen jaar:127 Euro. Dit was APK en één nieuwe band.

1250 Euro aan kosten vindt ik echt héél erg veel.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Ik laat idd ook alles door de dealer doen, ook om en om een grote en kleine beurt bij de APK.

Ben niet technisch en geloof wel dat onderhoud de levensduur van je auto verlengd.
Alle reacties Link kopieren
@Betjebig, Wat is er vervangen allemaal voor dat geld misschien ligt de oorzaak niet bij de auto maar bij jouw garage.



Blijft allemaal koffiedik kijken je weet nooit wat je terug koopt en ook een zeer degelijk Jap heeft ook zijn onderhoud nodig.



Peugeot 206 zijn beslist geen slechte auto,s.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven