Nest konijntjes

19-08-2014 16:12 51 berichten
Hallo iedereen

Daar ben ik alweer met een topic... Maar er is iets gebeurd wat ik graag kwijt wil...

Ik heb een aantal konijnen voor de hobby. Vanwege omstandigheden heb ik familie er twee cadeau gedaan, een broer en zus die nog niet geholpen waren. Wel altijd apart gehouden. Ze hebben ze gekregen met de voorwaarde het mannetje snel te laten helpen en ze dus apart te houden.

Nu zie ik ineens een foto op FB dat er jongen zijn geboren!!!! Zonder dat ik er wat van wist.

Heb ze de afgelopen tijd continu gevraagd of ie nou al geholpen was.....



Ik voel me ten eerste flink genaaid en ten tweede maak ik me zorgen over dat t dus broer en zus waren...



Iemand met advies?
Je hebt ze toch cadeau gedaan? Dan heb jij er niks meer over te zeggen dus.
je kan niks zeggen over een ander als je eigen voedster ook laat dekken, er zijn zoveel konijnen die in erbarmelijke omstandigheden moeten leven hier. De konijnenopvang zit overvol. Stop met fokken als je echt om dieren geeft
Dat is wel zo....

Maar ik vind het ergens toch niet eerlijk. En bovendien ook risicovol.
Ik fok niet met mijn konijnen....
Mijn eigen konijnen zijn allemaal geholpen.
de ooievaar kwam even langs?
Dat nestje wat is geboren, is niet bij mij verwekt voor alle duidelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Het nestje is al geboren. Maar niet volgens afspraak. Ik zou snel om de tafel gaan om te praten. En kijk anders of jij het kan regelen dat ze geholpen worden, ja wel dat zij het betalen.



Terug vragen is denk niet mogelijk?



Ja op dit moment alleen een vervelende les dat je dit soort dingen alleen kan doen nadat ze geholpen zijn op hun kosten. Ze voelen/zijn gewoon dus niet verantwoordelijk voor die dieren en de gemaakte afspraken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ja ligt lastig, is familie van mijn man.

Wat ik gemeen vind is dat ik er steeds was voor vragen en advies. Hier heb ik helemaal niks van gehoord. Dat vind ik niet eerlijk. En daarbij nog dat het broer en zus zijn. Waarom de ram nog altijd niet is gecastreerd is mij echt een raadsel...
Erger nog, t mannetje wordt ook uitgeleend voor andere vrouwtjes konijntjes. Dat is niet waarvoor ik m gegeven heb :(
Alle reacties Link kopieren
Nooit een voedster en een ram geven.. Altijd twee voedsters! Maar ja, daar kun je nu niks mee... Naar de persoon toe geen en zeggen dat je dit niet hebt afgesproken en de hele bups mee naar huis nemen! Pa Ma en de kinders!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het probleem niet :( gaat dat in het wild anders? Dit is niet sarcastisch bedoeld, ik snap het oprecht niet.
The road to hell is paved with good intentions
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft het broer en zus probleem: google eens, dan kun je zien wat de afwijkingen zijn bij konijnen met inteelt.

Het is ons ook een keer overkomen (konijn heeft dwars door het houten schot heen gekrabt/geknaagd en ging toen gezellig op visite bij z'n buuf wat toevallig z'n zus was) maar dat is wel goed gegaan.



Misschien toch nog eens vragen waarom ze hier voor hebben gekozen en niet het konijn hebben laten helpen.



En ja... helaas zijn het jouw konijnen niet meer dus veel heb je er niet over te vertellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mobasi schreef op dinsdag 19 augustus 2014 16:50 Ik snap het probleem niet :( gaat dat in het wild anders? Dit is niet sarcastisch bedoeld, ik snap het oprecht niet.



1. TO heeft de konijnen alleen meegegeven onder de voorwaarde dat het mannetje geholpen zou worden. Is niet gebeurd dus een verbroken belofte.

2. Er zitten genoeg konijnen in een opvang die een baasje zoeken. Thuis aan gaan klooien en nestjes maken is gewoon heel dom. Zo zijn er veel te veel konijnen.

3. Het zijn broer en zus, lijkt me niet echt gezond dat die een nestje krijgen.
Some flies are too awesome for the wall
Alle reacties Link kopieren
Mijn bloed gaat er al van koken. Wat een draken die lui zeg!



Lekker broodfokken met die arme dieren gatverdamme die waren met mij nog niet klaar geweest.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Het is toch niet jouw zaak of zij met die konijnen willen fokken? Je hebt ze er op geattendeerd dat als ze géén nestje willen, ze het mannetje moeten laten helpen. Wellicht vinden ze het juist leuk om er 'n nestje van te hebben.



Konijnen worden tijdens het fokken wel 'ns expres gekruist met 'n naast familielid, dus de kans dat het genetisch voor problemen zorgt lijkt me klein.
Als je niet wou dat konijnen die je weggeeft nog voor nageslacht zorgen, had je ze zelf moeten laten helpen voor je ze weg gaf.
quote:roosv1989 schreef op 19 augustus 2014 @ 16:43:

Erger nog, t mannetje wordt ook uitgeleend voor andere vrouwtjes konijntjes. Dat is niet waarvoor ik m gegeven heb :(Dan had je 'm zelf moeten laten castreren. En er voor moeten laten betalen.
quote:roosv1989 schreef op 19 augustus 2014 @ 16:26:

Dat nestje wat is geboren, is niet bij mij verwekt voor alle duidelijkheid.Ah oké, als je niet wilt dat anderen fokken moet je je rammen en voedsters alleen gecastreerd meegeven.
quote:roosv1989 schreef op 19 augustus 2014 @ 16:22:

Mijn eigen konijnen zijn allemaal geholpen.Waarom die 2 die je weg gaf dan niet? Dat waren toch ook gewoon jouw konijnen?
Omdat zij nog relatief jong bij mij binnenkwamen.
Een mannetje mag al met 18 weken geholpen worden. Weet niet wat jij relatief jong noemt? Ik kreeg mijn mannetje toen ie 7 weken was, maar die heb ik met ongeveer 18 laten helpen zodat ik er 'n vrouwtje van toen 7 weken bij kon nemen. Haar heb ik pas laten helpen toen ze 'n jaar was.
Alle reacties Link kopieren
Zeker weten, dat 'jouw' mannetje de vader was? Bij buurmeisje vroeger, braken de wilde konijnen in om haar vrouwtje te bevruchten
Alle reacties Link kopieren
Hoe kwam jij aan zulke jonge konijnen, dat ze nog niet geholpen waren? Als al jouw konijnen dat wel zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven