Nest konijntjes

19-08-2014 16:12 51 berichten
Hallo iedereen

Daar ben ik alweer met een topic... Maar er is iets gebeurd wat ik graag kwijt wil...

Ik heb een aantal konijnen voor de hobby. Vanwege omstandigheden heb ik familie er twee cadeau gedaan, een broer en zus die nog niet geholpen waren. Wel altijd apart gehouden. Ze hebben ze gekregen met de voorwaarde het mannetje snel te laten helpen en ze dus apart te houden.

Nu zie ik ineens een foto op FB dat er jongen zijn geboren!!!! Zonder dat ik er wat van wist.

Heb ze de afgelopen tijd continu gevraagd of ie nou al geholpen was.....



Ik voel me ten eerste flink genaaid en ten tweede maak ik me zorgen over dat t dus broer en zus waren...



Iemand met advies?
quote:sabbaticalmeds schreef op 19 augustus 2014 @ 16:15:

je kan niks zeggen over een ander als je eigen voedster ook laat dekken, er zijn zoveel konijnen die in erbarmelijke omstandigheden moeten leven hier. De konijnenopvang zit overvol. Stop met fokken als je echt om dieren geeft+10000000!
quote:roosv1989 schreef op 19 augustus 2014 @ 16:43:

Erger nog, t mannetje wordt ook uitgeleend voor andere vrouwtjes konijntjes. Dat is niet waarvoor ik m gegeven heb :(



Beter nadenken aan wie je iets weggeeft. Beesten zijn geen speelgoed.



Castratie ram kost geld, wellicht hadden ze dat niet.
quote:vrouwtje89 schreef op 19 augustus 2014 @ 16:58:

Mijn bloed gaat er al van koken. Wat een draken die lui zeg!



Lekker broodfokken met die arme dieren gatverdamme die waren met mij nog niet klaar geweest.Broodfokken? Mwa, veel brood zal je met een huistuinenkeukenkonijn niet verdienen. Ga niet zo uit je plaat, TO had gewoon beter moeten nadenken.
Alle reacties Link kopieren
quote:roosv1989 schreef op 19 augustus 2014 @ 16:43:

Erger nog, t mannetje wordt ook uitgeleend voor andere vrouwtjes konijntjes. Dat is niet waarvoor ik m gegeven heb :(Denk dat het mannetje geen klachten heeft
Alle reacties Link kopieren
Ze komen dadelijk toch niet van de konijnen af dus dan blijven ze er mee zitten. Hebben ze het in één x afgeleerd.



Als er overigens één x ingeteeld wordt op broer en zus hoeft dat nog niet direct gevolgen te hebben hoor.
Nou ja, volgende keer dus maar geen ongecastreerde nijnen meer meegeven. Ook niet aan familie.
Toen ze bij mij kwamen werden ze bij de DA geschat op zo,n twee maanden. Te vroeg nog voor castratie.



Ten eerste wil ik kwijt dat ik het er ROEREND mee eens ben dat je niet moet fokken met konijntjes. Idd genoeg in het asiel etc.

Maar zijn er niet ook genoeg kinderen in erbarmelijke omstandigheden? Mogen mensen dan ook geen kinderen krijgen vraag ik me dan af. Wat is het verschil?
Appels en peren vergelijken?

het één staat los van het ander

het is niet ineens 'prima" om te fokken met honden, katten of konijnen omdat anderen hun kinderen niet groot kunnen brengen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag zien dat bepaalde mensen inderdaad geen kinderen meer mochten krijgen. Maar dat is een andere discussie.



Ik wil echter van mijn vlaamse reus en franse hangoor wel jongen. Daar wil ik er een van houden, en ik heb nog een liefhebber.

En de anderen kan ik met gerust hart naar het konijnenasiel brengen. Want die hebben geen grote konijnen. Hebben ze die wel, is die zo gereserveerd. Anders had ik hem al opgehaald en hoefde ik niet zelf een nestje te krijgen.



Grote konijnen kunnen ze zo kwijt. En daar komen meestal andere mensen op af dan mensen voor kleine konijnen.
Ik ben voor mijn konijnen bewust naar 'n fokker gegaan, omdat ik het leuk vind ze van jongs af aan mee te maken. Het is zo'n fokker echt niet te doen om er rijk van te worden, want ik hoefde maar 25 euro per konijntje te betalen en hij fokt maar 2 nestjes per voedster per jaar en heeft natuurlijk al het onderhoud, stallen en rennen. Daar valt echt niet mee te broodfokken op die manier.
quote:roosv1989 schreef op 19 augustus 2014 @ 18:57:

Toen ze bij mij kwamen werden ze bij de DA geschat op zo,n twee maanden. Te vroeg nog voor castratie.



Ten eerste wil ik kwijt dat ik het er ROEREND mee eens ben dat je niet moet fokken met konijntjes. Idd genoeg in het asiel etc.

Maar zijn er niet ook genoeg kinderen in erbarmelijke omstandigheden? Mogen mensen dan ook geen kinderen krijgen vraag ik me dan af. Wat is het verschil?Hoe kwam je er eigenlijk aan? En waarom heb je ze vervolgens weer weggegeven?
Ik vind het niet gaan om appels en peren vergelijken.

Vind het eigenlijk dezelfde discussie. Gaat om levende wezens die kleintjes krijgen terwijl andere kleintjes het ook moeilijk hebben.

Veel moeders willen graag hun moederinstinct beantwoorden. Wie zegt dat dat anders is bij dierenmoeders?

Nogmaals, ik verafschuw ook het blijven fokken en daarbij al het respect en welzijn voor en van dieren uit t oog verliezen.

Natuurlijk heeft ieder hier een andere mening over, maar ik ben echt een dierenvriend en mijn mening verandert daar niks aan.
quote:roosv1989 schreef op 19 augustus 2014 @ 18:57:

Toen ze bij mij kwamen werden ze bij de DA geschat op zo,n twee maanden. Te vroeg nog voor castratie.



Ten eerste wil ik kwijt dat ik het er ROEREND mee eens ben dat je niet moet fokken met konijntjes. Idd genoeg in het asiel etc.

Maar zijn er niet ook genoeg kinderen in erbarmelijke omstandigheden? Mogen mensen dan ook geen kinderen krijgen vraag ik me dan af. Wat is het verschil?Mensen krijgen meestal kinderen omdat ze ze willen (of het altijd verstandig is laat ik hier even in het midden). Konijnen, katten, honden en andere gezelschapsdieren krijgen jongen omdat de mensen dat zo leuk vinden, of omdat de mensen denken geld te kunnen verdienen aan die jongen, of omdat de mensen niet opletten. En dan heb je ook nog de categorie mensen die echt denken dat het zo leuk is voor zo'n beest, een nestje. Nou, geloof dat maar niet. Dieren zijn geen mensen, en het domste wat je kunt doen is je eigen moedergevoelens projecteren op een beest.
quote:Star schreef op 19 augustus 2014 @ 19:32:

[...]





Hoe kwam je er eigenlijk aan? En waarom heb je ze vervolgens weer weggegeven?Goed ook hier zal ik verantwoording over afleggen; die twee zijn hier in t park gevangen. Waarschijnlijk uit een gedumpt nest. Ik heb ze opgevangen en een goed adres proberen te zoeken.
Maar hoe weet jij dan dat een dier het niet 1 x wil meemaken?

Just asking....
quote:roosv1989 schreef op 19 augustus 2014 @ 19:35:

Ik vind het niet gaan om appels en peren vergelijken.

Vind het eigenlijk dezelfde discussie. Gaat om levende wezens die kleintjes krijgen terwijl andere kleintjes het ook moeilijk hebben.

Veel moeders willen graag hun moederinstinct beantwoorden. Wie zegt dat dat anders is bij dierenmoeders?

Nogmaals, ik verafschuw ook het blijven fokken en daarbij al het respect en welzijn voor en van dieren uit t oog verliezen.

Natuurlijk heeft ieder hier een andere mening over, maar ik ben echt een dierenvriend en mijn mening verandert daar niks aan.nee hoor, daar gaat de discussie niet om. Je probeert het weg te leiden bij het onderwerp, en het onderwerp is: niet fokken met dieren waar er al veel te veel van zijn. Want je werkt dierenleed in de hand
quote:roosv1989 schreef op 19 augustus 2014 @ 19:39:

Maar hoe weet jij dan dat een dier het niet 1 x wil meemaken?

Just asking....dieren zijn geen mensen, ze zijn niet rationeel
quote:roosv1989 schreef op 19 augustus 2014 @ 19:38:

[...]





Goed ook hier zal ik verantwoording over afleggen; die twee zijn hier in t park gevangen. Waarschijnlijk uit een gedumpt nest. Ik heb ze opgevangen en een goed adres proberen te zoeken.Wijze les dan nu geleerd hopelijk.
quote:roosv1989 schreef op 19 augustus 2014 @ 19:35:

Veel moeders willen graag hun moederinstinct beantwoorden. Wie zegt dat dat anders is bij dierenmoeders?



Ik.



Dieren hebben geen biologische klok of rammelende eierstokken. Ze volgen hun moederinstinct als het moment daar is, maar als dat moment nooit komt zal het ze jeuken. Omdat dieren nou eenmaal geen toekomstvisie hebben en geen idealen en zo. Je ziet dieren ook nooit tranen met tuiten huilen als hun jongen het nest verlaten, dan gaat hun leven gewoon door.



Maar intussen zitten de asiels en opvangcentra wel vol met dieren die gekomen zijn omdat de mensen dat zo leuk vonden voor het moederdier. Echt, bespottelijk.
quote:roosv1989 schreef op 19 augustus 2014 @ 19:39:

Maar hoe weet jij dan dat een dier het niet 1 x wil meemaken?

Just asking....Wat? Zwanger/drachtig zijn?
Ik vind dat ook bespottelijk, echt waar. Ik zou dat zelf ook nooit doen. Ik heb alleen een wat andere mening over wat dieren zelf willen. En ja ik blijf het tzelfde verhaal vinden met mensen. Gelukkig mag ieder daar zn eigen mening over hebben.

Mijn dieren zijn gelukkig allemaal geholpen, of worden geholpen als ze oud genoeg zijn.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom heb je dan ongecastreerde konijnen weggegeven?

Als het je niet boeit slaat dit topic nergens op. Als je wel bezorgd bent had je moeten nadenken en geen ongecastreerde konijnen moeten meegeven.



En volgens mij willen dieren niet veel meer dan eten, drinken, neuken en slapen.
Je bent zelf een theepot
Het boeit me wel. Het was ook gewoon een afspraak.

De datum was zelfs al met de DA afgesproken werd me verteld....
Ben dus idd te goed van vertrouwen geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 19 augustus 2014 @ 19:38:

[...]



Mensen krijgen meestal kinderen omdat ze ze willen (of het altijd verstandig is laat ik hier even in het midden). Konijnen, katten, honden en andere gezelschapsdieren krijgen jongen omdat de mensen dat zo leuk vinden, of omdat de mensen denken geld te kunnen verdienen aan die jongen, of omdat de mensen niet opletten. En dan heb je ook nog de categorie mensen die echt denken dat het zo leuk is voor zo'n beest, een nestje. Nou, geloof dat maar niet. Dieren zijn geen mensen, en het domste wat je kunt doen is je eigen moedergevoelens projecteren op een beest.

Er zijn toch wel wat raakvlakken zoals het aanmaken van oxytonine bij het zien van je kroost.

zowel bij dieren als bij mensen.



Mijn merrie is drachtig. Ik weet dat ze zich daar beter bij voelt. Ze ziet er ook beter uit als ze drachtig is en met veulen aan de voet. Het maakt haar gelukkig. Onderzoek bij paarden heeft uitgewezen dat dit voor de meeste merries geldt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven