Noorse boskat kopen; waar rekening mee houden?

01-01-2010 19:03 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn op zoek naar een kitten. Nu zouden we graag een raskat willen en na rondkijken zijn we allebei redelijk verliefd geworden op de Noorse Boskat.



Maaaaarrr, ik wil niet over één nacht ijs gaan. Dus ik heb me al ingelezen over het karakter van de Noorse Boskat, over voorkomende ziektes en meer van dat soort ongein.



Nu mijn vraag;



Wat zijn dingen waar ik verder op moet letten als ik serieus op zoektocht ga naar een kitten? Waar kan ik het beste zoeken? Ik heb nu al via internet gekeken, kittenplaza en via de website van verschillende catteries enzo.



Is het gebruikelijk dat ik gewoon op een kitten reageer met de vraag om te komen kijken? Dus dat ik reageer op een cattery die op dat moment kittens heeft? Of kan ik beter contact opnemen met een cattery in de buurt en daar gewoon eerst eens mee praten? En dus vragen of ze willen bellen als ze kittens hebben / verwachten? Wat is de "normale" manier van doen?



En ook; is het echt zo dat een Noorse Boskat niet alleen kan zijn? Ik lees daar verschillende verhalen over namelijk. Ik wil geen kitten dat ongelukkig wordt omdat het alleen is, maar ik wil ook geen twee katten. Marelsman werkt fulltime, ik werk momenteel rond de 20-24 uur. Maar ja, of ik in de toekomst wel meer ga werken weet ik natuurlijk niet.....

En als dat echt niet kan met een Noorse Boskat, welk ras zouden jullie dan aanraden dat wél alleen kan zijn?



Nou ja, een hoop vragen dus, maar ik wil me gewoon goed voorbereiden en ik wil het beste, zowel voor ons als voor de toekomstige kitten!
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Noor, en hij wil zeker veel spelen! Ze blijven heel lang speels, dus een speelkameraadje is zeker aan te raden! (dat hoeft trouwens geen raskat te zijn, maar hou er rekening mee dat noren heel groot kunnen worden! De mijne van 10mnd is al groter dan mijn forse HTK van 6)



Over cattery's: Ik zou eerst rustig eens rondkijken, en misschien mailcontact houden met cattery's die je bevallen. En kijken is zowieso niet raar hoor, je moet toch weten of je een klik heb met de cattery? Kijk zowieso even of ze raszuiver fokken, of de pap en de mam alle testen enzo hebben gehad, en of het kitten een stamboom heeft.



Op bijv. marktplaats staan heel veel kittens aangeduid als Noren, terwijl ze dat heel niet zijn. Dan betaal je 200 euro voor een *gewone* kitten. Een Noor kost ongeveer vanaf 600 euro.
Alle reacties Link kopieren
Oe, ik lees even mee! Ik ben allergisch voor katten, maar heb gehoor dat de Noorse boskat vaak niet allergeen is. Klopt dat?
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Kabouter! Dat van raszuiver fokken en stambooms wist ik al, net als dat "getest op" niet altijd wil zeggen dat het goed is, dat je ook even moet kijken of de ouders dan ook daadwerkelijk negatief getest zijn



Overigens is 600 euro wel veel, ik zie ze gemiddeld voor rond de 550.



Ik zit daar dus mee, dat ze écht een speelmaatje nodig zouden hebben. Is het genoeg als je zelf daar echt tijd voor vrij maakt? Of zou dat echt niet gaan?

Want als dat zo is, dan is het simpel, dan kan er geen Noor komen...

Ging dat trouwens, zo'n jong springding bij een oudere kat zetten?



Twee katten gaat hier gewoon niet, daar is het huis te klein voor, ik wil dat ze wel lekker de ruimte hebben dan.

Kijk, ik ben bereid om best wel wat in een kat te steken en veel aandacht en veel spelen vind ik ook alleen maar leuk, alleen tja, meer dan één kat is gewoon niet echt een optie, geloof ik.

Bah, allemaal veel complexer dan leuk is!
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:Pingu schreef op 01 januari 2010 @ 19:11:

Oe, ik lees even mee! Ik ben allergisch voor katten, maar heb gehoor dat de Noorse boskat vaak niet allergeen is. Klopt dat?



Dit is echt een fabeltje hoor! Dat zeggen ze ook van de blauwe rus, de cornish rex, sphynxkatten enzovoorts.



Je kunt allergisch zijn voor huidschilfers, de haren, etc.. Ik zou dus eerst maar eens langs een cattery gaan en eens een uurtje of wat daar binnen blijven..
Poelepoelepoelepoes!
Alle reacties Link kopieren
He, jammer Heartwork! Ik wou dat er echt, echt, echt een pilletje tegen allergie bestond, ik wil zooooo graag een kat. Maar misschien moet ik maar eens langs een fokker en een dagje kijken of ik wel of niet ga snotteren....Marels, succes met het zoeken naar een geschikte kat!
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Wat trekt je aan in het karakter van een Noor? Of is het meer het uiterlijk dat je aantrekt?



Verder zou ik niet zo snel voor een langharige kat kiezen als jullie er niet zo vaak zijn.

Stel je kat krijgt diarree, dan blijft dat in zijn broek hangen en stempelt hij zo heel je huis door. Als je dan pas om 6 uur thuis komt.. :puke:

Verder is het met zijn gewicht ook heel anders spelen. Als mijn maine coon door de vensterbank raust omdat hij achter een vogeltje aan zit, heeft dat hele andere gevolgen dan wanneer zijn vriendin de siamees erdoor heen sjeest (lees: MC = dik en lobbig, siamees is dun en lenig).
Poelepoelepoelepoes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pingu schreef op 01 januari 2010 @ 19:20:

He, jammer Heartwork! Ik wou dat er echt, echt, echt een pilletje tegen allergie bestond, ik wil zooooo graag een kat. Maar misschien moet ik maar eens langs een fokker en een dagje kijken of ik wel of niet ga snotteren....Marels, succes met het zoeken naar een geschikte kat!





Ik weet hoe het is. Een vriendin van mij heeft ernstige huidproblemen/allergieen en die kan dus nooit bij mij over de vloer (en ik moet kleding wisselen voordat ik bij haar over de vloer kom).



Dat van de cattery bezoeken lijkt mij niet zo'n slecht idee ;). Al is het alleen maar even om de katten te zien (L).
Poelepoelepoelepoes!
Alle reacties Link kopieren
Beide, zowel het karakter als het uiterlijk. Noren zijn heel sociaal, aanhankelijk en speels, en dat vind ik leuk. Slechte karakterbeschrijving, maar daar heb ik me dus al in verdiept. Plus dat ze inderdaad mooooooooooi zijn!



En het is niet zo dat we heeeeel veel weg zijn. Ik werk vaak halve dagen nu, dus ik kan redelijk veel thuis zijn. Ik werk hier op het dorp nu, dus ik kan tussen de middag een uur thuis zijn. Op zich zijn er dus best wel wat mogelijkheden, maar ik denk ook na over de toekomst.



Overigens vind ik het "stel, je kat krijgt diarree" geen argument om geen langharige kat te kiezen. In al die jaren dat wij onze vorige kat gehad hebben, heeft ie niet één keer diarree gehad. En zou je kat toch diarree krijgen, zul je sowieso altijd zien dat zoiets gebeurt als jij net van huis best



Vooral Marelsman is gewoon heel erg verliefd op langharige katten. Hij heeft altijd een Pers gehad, en die liefde voor langharige katten zit er nog goed in dus.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Overigens vind ik net op kattenplaza dat Noren houden van gezelschap van mensen of andere dieren maar ook heel goed alleen kunnen leven.



Gelukkig, puntje voor de Noor
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 01 januari 2010 @ 19:26:

Beide, zowel het karakter als het uiterlijk. Noren zijn heel sociaal, aanhankelijk en speels, en dat vind ik leuk. Slechte karakterbeschrijving, maar daar heb ik me dus al in verdiept. Plus dat ze inderdaad mooooooooooi zijn!



En het is niet zo dat we heeeeel veel weg zijn. Ik werk vaak halve dagen nu, dus ik kan redelijk veel thuis zijn. Ik werk hier op het dorp nu, dus ik kan tussen de middag een uur thuis zijn. Op zich zijn er dus best wel wat mogelijkheden, maar ik denk ook na over de toekomst.



Overigens vind ik het "stel, je kat krijgt diarree" geen argument om geen langharige kat te kiezen. In al die jaren dat wij onze vorige kat gehad hebben, heeft ie niet één keer diarree gehad. En zou je kat toch diarree krijgen, zul je sowieso altijd zien dat zoiets gebeurt als jij net van huis best



Vooral Marelsman is gewoon heel erg verliefd op langharige katten. Hij heeft altijd een Pers gehad, en die liefde voor langharige katten zit er nog goed in dus.



Nee het is geen tegen argument, maar wel een aandachtspunt. Mijn coon moet ook elke dag geborsteld worden bijvoorbeeld, daar moet je wel tijd voor vrij maken. En hij vraagt Heel veeeeel aandacht. Het is echt een druk mannetje. Ik denk dat het bij ons niet goed had gegaan als we geen andere katten erbij hadden gehad.



heb je al op kattenplaza gezeten? Daar zitten ook heel veel liefhebbers en fokkers op het forum die je veel beter van dienst kunnen zijn (gok ik).



Heel veel plezier en succes met je zoektocht!
Poelepoelepoelepoes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 01 januari 2010 @ 19:30:

Overigens vind ik net op kattenplaza dat Noren houden van gezelschap van mensen of andere dieren maar ook heel goed alleen kunnen leven.



Gelukkig, puntje voor de Noor
Poelepoelepoelepoes!
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op de websites van felikat of mundikat. De grootste kattenverenigingen van Nederland die ook aangesloten zijn bij de internationale verenigingen.

Bij felikat hebben ze in ieder geval een kittenbemiddeling. Daar kun je een lijstje krijgen van catteries die op dit moment Noorse boskat kittens hebben.



Ik heb zelf een ander ras en dus geen idee of deze katten een speelkameraadje nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
Nouja ik zou het zelf niet aanraden om alleen 1 kat te nemen. Noren blijven echt lang speels, en met een mens spelen is toch anders dan met een andere kat. Jullie hebben al ervaring dus met langharige katten, dus daar hoef ik niets over te zeggen ;)



Nou het ging opzich wel goed, dat kitten bij mn oudere kat, maar mn oude kat wilde niet meer spelen. Daarom zijn we opzoek gegaan naar een ander speelmaatje, en we hebben nu een Maine Coon erbij En ze spelen constant samen, de hele dag gebonk door het huis!



Als je trouwens 1 kat kan nemen, dan kan 2 inprincipe ook wel hoor, ze gaan als het goed is toch bij elkaar liggen of op de bank. Katten hebben niet echt een voorkeur voor plekjes die je zelf voor ze realiseert hahah!Weet niet hoe groot je huis is natuurlijk!



Wij hebben 550 voor onze noor betaald trouwens. Na veel mailcontact met de cattery en belletjes en toen zijn we gaan kijken, en de klik was er. Een paar weken later hebben we hem opgehaald!
Alle reacties Link kopieren
Meestal bel je of mail je de cattery of ze een nestje hebben, als je er binnen een paar weken een in huis wil hebben, als je een speciale kleur of voorkeur voor kater of poes hebt, dan kan je vragen of ze je willen bellen als er een nestje geboren wordt..



En waar er ruimte voor een kat is, is meestal ook ruimte voor 2.

Dat veranderd als je er meer dan 2 hebt, dan krijg je een soort van groep, en hebben ze meer ruimte nodig om zich te kunnen terugtrekken..
Alle reacties Link kopieren
Ohja, sommige cattery's willen graag dat je er nog een speelkameraadje bij hebt. Mijn cattery wou dat wel graag iig. Volgens mij staat het ook in mijn contract, maar dat weet ik niet zeker.



En een noor kan écht niet alleen hoor, in het slechtste geval zal hij je meubels gaan slopen of protestplassen.. Toen onze kat niet met ons kitten wilde spelen, zat kitten ook steeds te mauwen om een speelkameraadje. Nu hij een speelkameraadje heeft is hij veel stiller en minder sloperig (Nouja stiller.. Hij en Coon kletsen er wat op los haha! En rennen door het huis steeds )
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties!



Ik vind het aan de ene kant ook wel hoor, dat er twee katten in huis moeten kunnen, maar er zijn ook andere argumenten natuurlijk. Zo hebben wij een camper en willen we de nieuwe poes (werktitel Dio, zo wil ik hem noemen ) ook meenemen op vakantie. Eén Dio in een bus gaat prima, onze oude kat ging ook mee, maar met twee Dio's wordt het busje wel erg vol natuurlijk. Een camperbus is even wat anders dan een huis.



En in huis liggen is ook geen probleem, maar twee katten vraagt om twee kattenbakken, twee reismanden die je op moet bergen, en daar heb ik gewoon geen plek voor.



Er zitten hier een paar catteries in de buurt, ik wil daar sowieso eens gaan praten voor we wat beslissen. We zijn op vakantie iemand met een Noor tegengekomen, en dat vonden we zoooo'n prachtig beest (en lief ook!), maar veel meer ervaring hebben we niet natuurlijk. Ja, ik lees me in, maar da's nog iets heel anders dan wat mensen weten die tussen de Noren zitten.



Sugarmiss; wat voor ras heb jij dan?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Je zou trouwens eens hier kunnen kijken:



http://www.herplaatsing.nl/



Dat is van Felikat, er staan niet vaak kittens, maar dan weet je wel vast het karakter en of ze alleen kunnen zijn of niet. Of je zou eens bij asiels kunnen kijken. Daar zitten ook langharige katten, en daar is het karakter ook bekend



Mijn Maine Coon is ook een herplaatser, ik kreeg hem toen hij 13mnd was.
Alle reacties Link kopieren
Onze vorige kat was ook een adoptiekat, dus deze keer willen we echt graag een kleintje. Gewoon om van het begin mee te maken en een band mee op te kunnen bouwen, zeg maar.



Ik heb al verschillende sites met kittens en herplaatsers gevonden trouwens, en er ook al heel wat opgeslagen!
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Misschien wishful thinking hoor, maar zou het niet aan het karakter van je kat en misschien nog wel meer aan zijn opvoeding liggen of ie wel of niet alleen kan zijn?



Ik weet het niet hoor, zomaar een gedachte omdat ik wisselende vehalen lees.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Zou je een kindje constant alleen met een volwassene laten spelen/omgaan?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 katten, Thaise (ouderwetse Siamezen) en ik ben zo blij dat het er 2 zijn. Als ik zie hoe ze met elkaar omgaan, spelen, samen dingen ontdekken, onderzoeken en samen in een mandje slapen is me dat meer dan waard.



Ook voelen wij ons minder schuldig als we een hele dag weg zijn maar dat zit tussen onze oren, I know



Ze hebben samen 1 kattenbak, als ze uit hetzelfde nest komen is dat geen probleem en de reismanden kun je opvouwen en in een kast leggen dus dat zijn geen argumenten om er geen 2 te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dolgelukkig met mijn Noorse boskat. Ze heeft een hele tijd alleen gezeten. En eerlijk gezegd had onze dame hier geen enkel probleem mee. Denk dat het ook echt aan het karakter van de kat ligt. We hebben ondertussen een tweede kat (mislukte Noorse bosstraatkat). En dat vind ze dus echt helemaal niets. Nu is deze kat biel, dus het kan daar aan liggen. Maar ze zou hem het liefst het huis uitjagen.

Ze is de liefste kat die ik ooit heb gehad. Maar als mevrouw geen zin heeft om te knuffelen dan gebeurt het ook niet. Maar ze is erg aanhankelijk. Heeft met periodes haar voorkeur voor wie ze liever vind.

Ze is inderdaad lekker speels, en kan verschrikkelijke hoge sprongen maken. Ze vind het ook heerlijk om buiten te gaan wandelen. Dit gebeurt dan aan een riempje, want wij wonen zelf in een flat. Maar ik kan haar ook op mijn schouder zetten en dan blijft ze lekker zitten.



Het enige wat bij deze dame speelt is dat ze geen goedkoop eten kan hebben. Dan gaat ze kotsen of aan de diarree. Haar maag lijkt gewoon gevoeliger dan andere katten die wij hebben gehad.



Verder regelmatig borstelen. En ja er ligt altijd en overal haar. Maar dat zij we gewend en is goed.



Ik weet wel dat als onze dame overlijd, ze wordt al een dagje ouder, dat wij op zoek gaan naar een echte noorse boskat (en dus geen mislukte . Het is een ras waar wij verliefd op zijn geworden.
Alle reacties Link kopieren
*off topic*



Pingu, ik heb met een forse kattenallergie uiteindelijk gekozen om toch maar geen kat in huis te nemen, maar een konijn.

Kon me niet voorstellen dat ik als kattenliefhebber 'om' zou gaan en baal er best nog wel eens van dat ik allergisch ben voor deze heel leuke beesten, maar het konijn (ik heb er nu twee) is wel degelijk een dier waar ik hartstikke blij mee ben en zoals het er nu uit zit blijf ik een konijnenmens.

Oftewel: het is betrekkelijk, dat katten-, honden- of andere beestenliefhebber zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor de nieuwe meningen.



Maroetje, ik ben blij te lezen dat jouw Noor het perfect deed alleen! Ik denk dus ook dat het aan het karakter en opvoeding ligt.

En goedkoop voer, tja, onze oude kat kreeg ook Royal Canin, dus goedkoop voer zal Dio ook niet krijgen. Ik kan me voorstellen dat dat een nadeel is, maar ik zie dat zelf niet zo, omdat ik toch niet van plan was om heel goedkoop voer te geven.

Werk jij trouwens ook of ben jij heel de dag thuis voor je Noor? Dat maakt wel verschil dan, denk ik!



Kabouter, jouw opmerking vind ik een kromme vergelijking. Moet je mensen dan ook verplichten twee kinderen te nemen?

Genoeg mensen die maar één kindje hebben, toch?



Bovendien is een kat geen mens, en kun je je kitten moeilijk naar de kittencreche sturen. Volgens jouw redenering zou ik elke kat dus onrecht aandoen door er maar één te nemen, en dat ben ik absoluut niet met je eens.

Daarbij, als het niet om een Noor zou gaan, maar om een Duitse Herder, moet ik er dan ook maar twee nemen om de reden die jij noemt?

Nee, sorry, ik vind dat een kulreden.



Bosaapje, dat zou ik dus ook hebben he, dat ik me dan minder schuldig voel! Aan de andere kant heeft onze oude kat ook nooit problemen gehad met alleen zijn, als het niet te lang was, en is het heus niet zoooooooo vaak dat we een heeeele dag weg zijn.

Twee lijkt mij ook leuk, maar ik vind dat dus praktisch niet zo haalbaar. Ik weet al niet waar ik de spullen voor één kat moet laten. En in het verleden hebben wij nu eenmaal gemerkt dat één kattenbak niet werkt, en heb dat ook al vaker gehoord; één bak per kat.

Bovendien, aaaaaaaaaaaaals ik al twee katten zou nemen, wil ik ze niet uit hetzelfde nestje, omdat ik dus geen twee raskatten ga nemen. Eentje is al een rib uit mijn lijf
668, the neighbour of the Beast

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven