Oh, da's wel lekker!

30-07-2014 12:16 18 berichten
Zo'n 3500 huishoudens in Zuid-Limburg krijgen volgend jaar een lagere gasrekening omdat zij 'hoog' wonen. Ook in andere hoog gelegen regio's in Nederland krijgen bewoners korting.



Hun gasverbruik wordt vanaf 1 januari namelijk gecorrigeerd omdat de luchtdruk bij hun huis lager is. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten.



Vertekend beeld van gasgebruik

Het gaat om mensen die 200 meter of meer boven de zeespiegel wonen. Wie hoog woont, heeft te maken met een lagere luchtdruk, stelt de toezichthouder. Maar gasmeters gaan uit van een luchtdruk op zeeniveau. Hierdoor ontstaat in de hoogste gebieden in Zuid-Limburg een vertekend beeld van het verbruik.



"De energiewaarde per kuub gas is daar lager, dus heb je iets meer gas nodig om bijvoorbeeld vlees te bakken of je huis te verwarmen. En dat mag de consument niet meer kosten", aldus ACM-bestuurslid Henk Don.



Besparingen verschillen per regio

De Limburgers kunnen rekenen op een besparing van ongeveer 33 euro per jaar. Ook bewoners van andere hoger gelegen gebieden, zoals de Utrechtse Heuvelrug, zullen profijt hebben van de correctie. Zij besparen wel minder, want er er zijn verschillende categorieën. De laagste categorie betreft huishoudens tussen de 50 en 100 meter boven de zeespiegel. Die besparen ongeveer 6 euro per jaar.



Voor de correctie wordt de hoogte van het grondniveau als uitgangspunt genomen. Per woning uitzoeken hoe hoog hun gasmeter precies hangt, is volgens een woordvoerder van de ACM te veel werk. Mensen die bijvoorbeeld op een hoge woontoren in Rotterdam wonen, worden dus niet gecompenseerd.



Onderzoek naar luchtdruk

Het is voor het eerst dat de ACM een dergelijke maatregel neemt. De toezichthouder startte vorig jaar juli, na invoering van nieuwe regelgeving, een onderzoek naar de effecten van luchtdruk op het gasverbruik.

RTL Nieuws/ANP
Mag ik dan ook een lager verbruik omdat ik in Groningen woon en dus minder gasleiding verbruik om het gas in mijn huis te krijgen?
Dat betekent dus dat ik sowieso minder kwijt ben dan mensen die hoog wonen, want ik zit onder het zeeniveau, dus is de druk hoger en dus de energiewaarde van het gas groter.



Voor een Scrooge like me is dat goed nieuws.
quote:Doreia schreef op 30 juli 2014 @ 12:18:

Mag ik dan ook een lager verbruik omdat ik in Groningen woon en dus minder gasleiding verbruik om het gas in mijn huis te krijgen? Lijkt me logisch. Jij bent zelfs regelmatig stoned als de aarde een poepie laat.
Joepie! Ik ga alvast internetshoppen om te kijken wat ik allemaal met dat geld kan doen! Ik hoop dat het met terugwerkende kracht wordt berekend.
Dat zou niet gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen gas.
verba volant, scripta manent.
33 euro per jaar! Kan ik straks mooi een paar nieuwe beha's van kopen
Alle reacties Link kopieren
Jij woont in Zuid-Limburg?
Wie het kleine niet eert..............



Is toch een jaar gratis tv kijken of een jaar gratis op de computer.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, gratis is het dus niet, want je hebt het al betaald. Je hebt het teveel betaald, dus niks gratis.



Sorry Cateautje.
quote:gedanst schreef op 30 juli 2014 @ 12:55:

Jij woont in Zuid-Limburg? ZL FTW !
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 30 juli 2014 @ 13:03:

[...]





ZL FTW !Wat?
Zuid-Limburg for the win!
Alle reacties Link kopieren
Zuid-Limburg is heel mooi inderdaad. :-)
Alle reacties Link kopieren
Als wij geld terug krijgen van het energiebedrijf vind ik dat ook altijd leuk! Maar gratis is het natuurlijk niet. We hebben het teveel betaald.



Toch kan het oplopen tot 200 euro en gaan we ervan uit eten ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Teveel betaald? De mensen in een flat hebben teveel betaald.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivinnetje schreef op 30 juli 2014 @ 14:01:

Teveel betaald? De mensen in een flat hebben teveel betaald.Ja, dat zeg ik toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven