Omgang met honden

11-09-2014 12:12 47 berichten
N.a.v. het topic over honden en kinderen open ik toch even dit topic.



Ik ben geen huisdierenliefhebber. Toen ik klein was ben ik eens heel lelijk na een achtervolging gebeten door een duitse herder en altijd bang geweest voor grotere honden. Daar heb ik aan gewerkt en ondertussen kan ik er redelijk goed ee omgaan. Als ik een grotere hond zie vertel ik mezelf een grote meid te zijn, rustig te blijven en er gewoon langs te lopen alsof die hond er helemaal niet is.



Maar met grotere honden die los lopen of bepaalde rassen (zoals dus duitse herders) ben ik nog altijd helemaal niet op mijn gemak. Een van mijn bure heeft 2 van die staffordshire beesten. Als ik hem op het fietspad zie lopen loop ik om. En als hij dan op mijn omweg alsnog mijn kant op komt loop ik gerust weer terug



Ik weet me dan vooral geen houding te geven en ontwijk de situatie dus maar. Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Er staan genoeg tips in dat andere topic toch?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik wou dat wij onze herder nog hadden en dat ik je kennis kon laten maken.

Vroeger was ik als de dood voor honden tot ik mijn vriend leerde kennen. Zijn ouders hebben een herderkennel. En dan moet je wel.

Ik ben voor vreemde honden nog wel wat huiverig maar ik loop geen blokje meer om en kan ze rustig negeren als ik op straat loop.



Tip: zorg voor positieve ervaringen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet bang voor honden.

Heb zelfs regelmatig een logeerhond.



Alleen als ik in het park loop en een vreemde hond rent op mij af, dan weet ik vaak niet in te schatten of hij nou wil spelen of boos is.



Dat vind ik soms lastig.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Daar hou ik ook niet van Bella.

Negeren en blijven doen wat je aan het doen was is dan de beste optie.
Been there, done that, got the T-shirt.
Zou het je helpen te weten hoe je een hond aan kan, mocht hij je aanvallen?
Alle reacties Link kopieren
quote:BellatrixVanDetta schreef op 11 september 2014 @ 12:50:

Ik ben niet bang voor honden.

Heb zelfs regelmatig een logeerhond.



Alleen als ik in het park loop en een vreemde hond rent op mij af, dan weet ik vaak niet in te schatten of hij nou wil spelen of boos is.



Dat vind ik soms lastig.



Dat hoort ook niet zo Bella.

Je laat je hond los, als hij/zij zich weet te gedragen en je je hond onder appèl hebt.

En daar hoort niet bij op vreemde mensen afrennen
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Eldorado en Eindje



Ik ga ervan uit dat de hond speels is.

Het gekke is, dat ik altijd wel de klos ben in het park.

Om één of andere vreemde reden komen honden naar mij toe.

Dat is ook wel grappig.



Maar wat moet je dan doen mocht de hond wél chagrijnig zijn?
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
quote:matroesjka_ schreef op 11 september 2014 @ 12:12:



Maar met grotere honden die los lopen of bepaalde rassen (zoals dus duitse herders) ben ik nog altijd helemaal niet op mijn gemak. Een van mijn bure heeft 2 van die staffordshire beesten. Als ik hem op het fietspad zie lopen loop ik om. En als hij dan op mijn omweg alsnog mijn kant op komt loop ik gerust weer terug



Ik weet me dan vooral geen houding te geven en ontwijk de situatie dus maar. Iemand tips?Ja, ik heb altijd een flinke sleutelbos bij me met zo'n koord eraan, daar kan je mee uithalen als de nood aan de man is.

Het is ook akelig, grote loslopende honden (al dan niet met een agressief imago). Ik ben als onschuldig langslopend en langsfietsend kind ook 2 keer gebeten door een hond.
@Apatura, honden die ik ken zijn natuurlijk het probleem niet. Ik vind eigenlijk geen enkele hond echt leuk, maar de honden van vrienden en kennissen sta ik redelijk neutraal in. Ik ben er iig niet bang voor.



Het is meer wat Bellatrix ook al een beetje aangeeft dat het met een vreemde hond moeilijk inschatten is hoe hij gaat reageren. En dus niet helemaal weten hoe ik me nou het beste kan opstellen wanneer ik een vreemde en grote hond moet passeren.



@eldorado, ja dat zou best helpen ja.
En ik ben ook altijd de klos. Als ergens honden los lopen en ik ben met mijn vriend bijvoorbeeld (die honden wél leuk vindt) willen ze toch al-tijd weer bij besnuffelen en bespringen.
Alle reacties Link kopieren
De standaard tips ken je waarschijnlijk al: hond negeren, niet harder gaan lopen en als de hond toch aan je hand snuffelt, niet je hand omhoog trekken. Grote kans dat een hond even wil snuffelen, want ze voelen dat je gespannen bent en dat maakt ze nieuwsgierig.



Is er misschien iemand met een hond in je omgeving? Bij de dochter van vrienden hielp het heel goed om te leren dat ze controle heeft over de hond. Niet zozeer met commando's, maar dat je bepaald gedrag kan uitlokken of niet.



Verder zou ik je willen adviseren om aan de slag te gaan met je gedachten. Het is heel menselijk om bij een traumatische gebeurtenis de angst op steeds meer dingen te projecteren. In jouw geval was het 1 herder die beet, maar je angst projecteer je nu op alle herders. En nog wat verder op alle grote honden.



Als je die herders tegenkomt zou je bij jezelf kunnen denken:'het was die herder, op die specifieke plaats, op dat tijdstip, maar deze doen niets'
Nou nee dropdrop, ik ben er gewoon niet zo van gediend om besprongen te worden door een random beest. Bij sommige rassen vind ik het eng, maar een labrador vind ik bijvoorbeeld niet eng, maar gewoon irritant en vervelend. Ik vind het prima dat ze er zijn maar ik hoef er niks mee te maken te hebben. Aangezien niet alle hondeneigenaren dat schijnen te begrijpen zou ik dus het liefst willen dat ik kan voorkomen dat een hond naar mij toe komt om aan me te snuffelen of wat dan ook.



Ik heb wel wat vrienden met honden, maar die hebben geen staffordshire maar bijvoorbeeld een border collie En zo'n border collie wil dan ook gerust tegen me aanspringen, maar dat gebeurt dan niet op de hoogte van mijn eigen hoofd -_-
Ik heb een kruising Duitse Herder / Rottweiler en ik moet zeggen dat ik ook niet erg op m'n gemak was toen hij er, dankzij mijn vriend, bij kwam als nieuw gezinslid. Maar echt, wat een ontzettend lief, gek en zorgzaam beest!



Moet zelfs de eerste mens die zo lief en zorgzaam is nog tegenkomen...



Juist de grote honden zijn vaak de liefste! Ik heb hier ook een kleine rondlopen en die kan best nog wel 'ns gemeen zijn



Heel naar dat jouw ervaring met een Duitse Herder negatief is verlopen, maar net als bij mensen: er zijn goede honden en slechte honden. Dat verschilt per hond, en de lieve superbeestjes zijn écht in de meerderheid!
Alle reacties Link kopieren
quote:BellatrixVanDetta schreef op 11 september 2014 @ 13:01:

Eldorado en Eindje



Ik ga ervan uit dat de hond speels is.

Het gekke is, dat ik altijd wel de klos ben in het park.

Om één of andere vreemde reden komen honden naar mij toe.

Dat is ook wel grappig.



Maar wat moet je dan doen mocht de hond wél chagrijnig zijn?



Dat is een mooi uitgangspunt Bella



Mijn buufje is laatst gebeten, dwars door 2 truien heen, een kleine verwonding, tetanusprik, heibel met de eigenaar.

Wat is wijsheid?

Ik heb al 21 jaar hond(jes) maar kan dat ook niet aflezen.

De state of mind van andere honden.

Ik blijf het moeilijk vinden.

Echter bij de geringste twijfel, aanlijnen.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Nee dat is ook irritant als honden je bespringen. Ook voor mij als hondenliefhebber



Als mensen bij mij op bezoek komen die niet van honden houden, zoekt mijn hond ze ook vaak op, omdat ze steeds naar hem kijken. Denkt hij dat ze wel willen aaien.



Ik let er dan natuurlijk zelf op, maarja ik loop ook wel eens naar de keuken ofzo.



Ik leer ze dan dat ze in hun vingers knippen en 'weg!' zeggen. Soms zijn ze verlegen en hebben ze wat aansporing nodig dat ze het echt menen als ze het zeggen, maar honden accepteren het over het algemeen gewoon als jij ruimte claimt.



Ik doe het ook op straat bij honden. Als ze me bespringen als ze ruiken dat ik koekjes heb ofzo. Is het voor die baasjes ook meteen duidelijk dat je er echt niet van gediend bent.
Ik heb juist dat ik op elke hond afloop om te aaien en te knuffelen.Maar dat is ook niet echt verstandig van me.Ik heb zelf thuis een schattige middelgrote lieverd...een soort mini herdershondje.Wat je niet moet doen is elke hond in de ogen aankijken...dominante honden kunnen dat als bedreiging zien.Meestal valt een hond alleen aan als hij zich bedreigd voelt...dus als je gewoon langs loopt zal er niks gebeuren.Tenminste...dat is mijn ervaring.Maar ja ik knuffel alle honden.
Alle reacties Link kopieren
loslopende honden heb ik ook een hekel aan (ik heb zelf 2 vrij grote honden).. In losloop gebied heb ik daar niet zo veel moeite mee, al merk ik wel dat er veel onopgevoede honden lopen.. Maar in een woonwijk of gewoon park moeten ze aan de lijn.. Zeker herders of klapkaken (die stafjes etc.) wil ik niet los bij mijn honden hebben..



Ik ben oveirgens heel duidelijk tegen honden die mij niet aanstaan.. ik gebruik mijn stem en als het niet anders kan schop ik ze weg.. Ik laat mijn pup (heb er 1 van 6 maanden) niet verpesten doordat iemand zijn of haar hond niet opvoed..
Alle reacties Link kopieren
Overigens heb ik dus labradors.. die lopen idd enthousiast op alles en iedereen af.. Ik roep ze altijd bij me , dat lukt ook 99% , heel soms, als ik nét te laat ben dan is de oudste al aan het kijken .. Ze springt overigens niet, maar loopt wel bij je te snuffelen.. Jongste is pup, loopt niet los bij grote wandeling, is ze nog te jong voor..





Herders heb ik te vaak slechte ervaringen mee.. ligt overigens bijna altijd aan de baas en niet aan de hond.. AmStaf, pitbulls en kleine kut keffers ontwijk ik..
Alle reacties Link kopieren
Ik vind honden leuk maar niet de baasjes die zeggen hij doet niets hoor als hun hond tegen je op springt.



Hij doet wel wat hij springt tegen mij op en maakt mijn kleren vies.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eigenlijk nooit slecht opgevoedde honden tegen. Tijdens hardlopen in het park, blijven ze netjes bij hun baas. Maar heb in verleden wel schoppen uitgedeeld. Een mens hoort een hond de baas te zijn, als het 'baasje' de hond niet zo onder controle heeft, dat het beest tegen me opspringt, ga ik niet afwachten of ik gebeten word, aanval is de beste vedediging
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 11 september 2014 @ 13:35:

loslopende honden heb ik ook een hekel aan (ik heb zelf 2 vrij grote honden).. In losloop gebied heb ik daar niet zo veel moeite mee, al merk ik wel dat er veel onopgevoede honden lopen.. Maar in een woonwijk of gewoon park moeten ze aan de lijn.. Zeker herders of klapkaken (die stafjes etc.) wil ik niet los bij mijn honden hebben..



Ik ben oveirgens heel duidelijk tegen honden die mij niet aanstaan.. ik gebruik mijn stem en als het niet anders kan schop ik ze weg.. Ik laat mijn pup (heb er 1 van 6 maanden) niet verpesten doordat iemand zijn of haar hond niet opvoed..Geheel mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het raar dat er hondenbazen zijn die denken dat zij bepalen dat snuffelen/tegen iemand opspringen wel mag en dat dus vaak niet als reden lijken te zien om de hond terug te halen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf 4 honden.... en woon in Zwitserland. Hier ben je verplicht met alle honden in de hondenschool te gaan, en moet je theorie lessen en praktische lessen gevolg hebben. Voor bezitters met meer als 2 honden moet je nog een roedel examen afleggen.



Ik heb mijn honden in de bebouwde kom aan de lijn, maar in het bos etc. los..... Ik vind dat mijn honden niemand mogen storen.....En erger me ook altijd aan de vele honden in kleine huisjes in NL, die vaak gewoon niet goed luisteren. Daar word ik ook bang van
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel lastig, als ik bij iemand thuis kom met een hond. Hoop altijd maar, dat de hond de kamer uitgaat. Want nee, ik wil niet in mijn kruis gesnuffeld worden, niet door de man des huizes, niet door de zoon, niet door de hond.

We hadden eens een kat, die erg aanwezig was bij bezoek. En de tas kroop etc. Die gooide ik op de gang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven