Op zoek naar nieuwe huurwoning, tips?

14-07-2014 20:49 9 berichten
Ik heb mijn huidige woning via een urgentie gekregen, maar het is klein, slecht onderhouden en in een klein dorp waar ik me niet fijn voel. Kortom: ik voel me ongelukkig in mijn huis. Ik wil heel graag verhuizen naar de plaats waar ook mijn schoonouders wonen, maar op dit moment weet ik even niet meer hoe.



Mijn vriend en ik vallen buiten de sociale sector. Dat is op zich positief, want op die manier zitten we niet met de enorme wachtlijsten voor een sociale huurwoning. Alleen is het zo dat je voor een vrije sector woning o.a. een werkgeversverklaring moet hebben en mijn vriend gaat vanaf half augustus in het leger... waar hij een half jaar proeftijd heeft. Een half jaar is me eigenlijk te lang, ik voel me met de dag minder thuis en ongelukkiger in mijn huis.



Dus heb ik gekeken bij o.a. Funda en Jaap, waar de huizen vaak gemeubileerd zijn (waar moet ik dan heen met mijn eigen meubels?), en waar ze vaak belachelijke eisen stellen zoals een inkomen van vier keer de netto maandhuur.



En nu weet ik het niet meer. Ik weet niet meer waar ik moet zoeken, moet ik gewoon wachten tot we wel bij de woningbouw kunnen huren of zijn er nog andere opties? Ik wil hier zo, zo, zo graag weg.



Ik gooi hiermee al mijn anonimiteit weg (of wat er nog van over was), maar we zoeken een huis in Purmerend (niet in een dorp er omheen, echt in Purmerend zelf). Een eengezinswoning met tuin (o.a. ivm kat), huur ongeveer tot ¤800,-. Minimale oppervlakte rond de 60 m2 (liever wat meer) denk ik, maar dat is een gokje. Ik geloof dat we nu ongeveer op de helft daarvan wonen.



Dus, heeft iemand tips? Tips voor sites waar ik verder kan zoeken zijn ook altijd goed.
Succes Krull, het is lastig!
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip: eerst het huis vinden en dan met de verhuurder kijken hoe je het rond krijgt. Voor de vrije sector zijn weinig vaste regels, je moet er tenslotte met die ene specifieke verhuurder uit zien te komen.



Mijn kinderen voldeden alle drie niet aan de eisen voor de huizen waar ze nu in wonen. En de meeste kinderen van mijn vriendinnen ook niet. Dus zo zie je maar: zoek je huis en gooi dan pas alle opties in de strijd: van hogere borg tot het laten zien van een stuk spaargeld en van ouders die garant staan tot een verhaal over je opleiding. Bij mijn kinderen was het iedere keer weer iets anders waarmee ze werden geaccepteerd. Maar een werkgeversverklaring of inkomen was het in ieder geval nooit!
Wauw, dankjewel Melissa, dat geeft hoop! Want al die eisen word je soms helemaal doodziek van.



En Woll ook dankjewel.
Alle reacties Link kopieren
Rooftrack misschien?
Misschien weet ik ook nog iets...



Je zou eens bij een makelaar binnen kunnen lopen en de situatie uitleggen. Wie weet hebben zij iemand in het bestand waarvan het huis al langere tijd te koop staat, en die er graag een huurder in zou willen hebben ivm maandlasten.



Daarnaast zou ik de woningbouwverenigingen eens bellen. Vaak hebben zij ook een klein deel vrije sector-huurwoningen, en wie weet kom je wel ergens voor in aanmerking. Hier in de regio (provincie Utrecht) kun je alle woningen bekijken via dezelfde site, er staat alleen duidelijk bij of het sociale of vrije sector-huur is.



En verder, net als met kamers zoeken, aan iedereen laten weten dat je een woning zoekt. Want dan kan het zomaar zijn dat het neefje van de buurvrouw van de tante van de moeder van de glazenwasser een huis weet .
Alle reacties Link kopieren
Funda
Als je niet gelukkig bent, doe er dan wat aan!
Alle reacties Link kopieren
Wij vallen onder sociale huren maat huren vrije sector. Bij ons zijn we geaccepteerd omdat die man vond dat we aardig en geen aso waren. Dus ook niet op inkomen
Als je niet gelukkig bent, doe er dan wat aan!
Thnx voor alle tips!



Goed nieuws: we hebben een huis! Ok, nog niet helemaal officieel, maar er zijn twee woningen die het kunnen worden. Het eerste huis kunnen we sowieso in, dat is ons aangeboden (koopwoning die verhuurd gaat worden). Prachtig huis, maar mijn schoonzus is ook geïnteresseerd en we hebben haar voorrang gegeven omdat ze in een te klein huis woont voor haar gezin. Wij zouden dan haar huis over kunnen nemen als alles rondkomt (ook een koopwoning die nu al verhuurd wordt, aan schoonzus dus). Voor ons een prachtig huis ook, wel kleiner maar groot genoeg voor ons. Als dat niet gaat lukken (omdat de eigenaar van dat huis het bijv niet wil, en misschien wil schoonzus het eerste huis helemaal niet, daar denken ze nog over na na de bezichtiging van gisteren) dan krijgen we sowieso huis 1. Oftewel, we krijgen sowieso een huis, de vraag is alleen nog welke.



En ik ben zo blij!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven