Opgeruimd voelt netjes

11-09-2014 09:40 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie herkent het volgende (en heeft ook nog goede tips):



Ons huis is best aardig opgeruimd, maar toch ligt er overal wel iets. Tijdschriftje op tafel, speelgoed bij de tv, was die nog gestreken moet worden op de studeerkamer, slaapzakjes van de kleine die hij toch nog niet past (maar die ik dan vervolgens niet opvouw en terug leg), etc.

Nu hebben wij laatst een flinke verbouwing gehad, waardoor we heel erg goed aan de slag zijn gegaan met opruimen. Alles kreeg een plek en een tijd lang hebben wij het vol gehouden om alles direct na gebruik weer terug te leggen. Maar ook dit raakt weer wat in het slop. Overal liggen weer kleine rommeltjes.



Het probleem is dat ik dat de ene dag heel goed kan handelen, maar de andere dag me er mateloos aan irriteer. En van dit laatste wil ik af. Ik ben nou eenmaal niet zo opgeruimd als bijvoorbeeld mijn ouders (bij hen ligt alles altijd meteen weer op de juiste plek). Wij zijn beide (mijn partner en ik) geen mensen die alles wat we gebruiken of mee nemen direct opbergen op de juiste plek. En omdat we dat beide weten, begrijpen we ook dat we dat droombeeld van onszelf als opgeruimde mensen moeten laten varen. Maar hoe? Heeft iemand misschien een leuke leestip of een goede mantra .
Herkenbaar. De oplossing: praktische opruimmogelijkheden. Grote bak voor speelgoed, mand voor tijdschriften etc. Kun je het er gewoon inpleuren en ben je in 3 min klaar
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het herkenbaar is.

Die grote bakken hebben we inderdaad, maar zelfs dat raakt gedurende de tijd in het slop. En dan ineens gaan we alles weer ordenen. Maar eigenlijk zou ik me gewoon eens willen berusten in dat ik nou eenmaal zo ben.
Dat kan ook ja



ik doe voordat ik naar bed ga gewoon een rondje trouwens. Is het voor de volgende dag weer opgeruimd
Alle reacties Link kopieren
Joh, relax, er mag in een huis best gezien worden dat er ook in geleefd word toch?

Je zou hier eens om het hoekje moeten kunnen kijken, en dan bij bijv mijn zusters. Die leven in een soort museum waar ik me nog nooit heb thuis gevoeld.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Alle reacties Link kopieren
Koffieprut, maar dat "relax" is nou juist het probleem. Ik wil (en kan) inderdaad ook niet in een museum leven, maar waarom neemt mijn psyche dan zo'n loopje met me?
Alle reacties Link kopieren
Poeh ja ik heb precies hetzelfde. Ik stel nu elke dag 1 of 2 opruimmomenten in. Meestal na het eten en eentje voor het naar bed gaan. Vaak tijdens een reclame van een tv-programma. 5 a 10 minuutjes in elke kamer van de woning alles op de goede plek terugzetten. Ik hou het goed vol en je hebt er zoveel profijt van.
Alle reacties Link kopieren
Een tijdschrift dat nog naast de bank ligt o.i.d. ergert me niet zo. Waar ik niet tegen kan, zijn spullen die eindeloos ergens waar ze niet horen blijven liggen. Of een schaar, schroevendraaier, plakband e.d. wat iemand gebruikt heeft, en die niet op hun plaats teruggelegd worden na gebruik. Dan wordt het na verloop van tijd inderdaad een bende en ben je lang bezig alles te verzamelen en weer op zijn plaats terug te leggen.



Mijn methode is gewoon: direct doen. Kost een halve minuut en het is altijd opgeruimd.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Nooit met lege handen lopen.
Alle reacties Link kopieren
Pejeka, dat direct doen, dat lukt dus niet of in ieder geval niet voor altijd. We nemen ons het voor, maar vervolgens vervaagt het en blijft die schaar op het aanrecht liggen en de plakband op tafel, etc.



Carpediem, die opruimmomenten hebben wij ook al ingebouwd. Zo wordt het speelgoed van de kids (min of meer) opgeruimd/recht gezet, de afwas gedaan, jassen op de kapstokken, schoenen waar ze horen, etc. En toch blijven er dan dingen slingeren.



En soms vind ik dat niet erg en soms dus wel. Maar ik zou willen dat ik het nooit erg vond. Dat ik gewoon de rust had om het huishouden zo te laten zijn zoals het is. Het is schoon en je kunt gewoon normaal door het huis lopen. Daarnaast hebben we drie kinderen en ik wil niet dat zij op hun tenen moeten lopen. Ik weet namelijk dat ik dat vroeger wel moest. Alles moest altijd opgeruimd zijn, nooit eens een keer gek.



Misschien zit het hem daar ook wel in. Ik moet van mezelf opgeruimd zijn omdat ik geleerd heb dat dat zo hoort. Helaas zit dat niet in mijn karakter (gek, want mijn beide ouders hebben het heel extreem en ik ben echt van hun: niet te missen ).
Als ik ergens niet tegen kan dan is het troep.

Elke ochtend als de kinderen naar school zijn maak ik even mijn "rondje". Dat wil zeggen, alles wat slingert even opruimen, vaat in de vaatwasser, kranten bij het oud papier enz. enz.

Ik verlaat als ik moet werken altijd een opgeruimd huis.



Sinds twee weken verplicht ik mij elke dag tot het weggooien van 10 dingen. Dat kan variëren van een speeltje uit een happy meal, tot een sok waar gaten in zitten, een verdwaalde folder, oude schoenen enz. enz.

Ik heb dus al 140 (!) dingen uit mijn huis. Hoewel het huis helemaal niet vol staat merk ik er nog niet veel van.

Maar goed, als je met het rommel laatje in de keuken begint dan ben je wel zo een eind verder.
Alle reacties Link kopieren
Paling, met lege handen lopen doe ik eigenlijk ook nooit...



Waar zit het hem dan in??? (ik heb het even tegen mezelf).



Mijn kinderen helpen namelijk altijd mee met opruimen. Zij moeten iedere avond het speelgoed opruimen voor zover dat kan. Bij ons is de regel voor de kinderen: je mag zoveel rommel maken als je wilt, als je het zelf maar opruimt.
Alle reacties Link kopieren
Poeziewoezie, dat is een goeie tip! Dat ga ik ook doen; iedere dag 10 dingen weg gooien. Een rondje maken doe ik ook, alhoewel ik de kamers van mijn oudste twee over sla. Zij moeten 1 keer per week hun kamer opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Met kleine kinderen over de vloer is het een illusie om altijd een netjes huis te hebben. Je blijft bezig, en wanneer je klaar bent kun je weer opnieuw beginnen.



Moet mezelf soms ook even motiveren om in de benen te komen. Wat voor mij werkt: nadat de kinderen op school zijn gebracht ga ik bij thuiskomst direct aan de slag. Pas om een uurtje of tien gun ik mezelf een kop koffie en een rondje forum bijvoorbeeld.



Net genoeg tijd om de ontbijtboel weg te werken, wasje te draaien en badkamer en wc te doen en de stofzuiger door de kamer te trekken.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Wat Poeziewoezie zegt dus
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
quote:Vera8 schreef op 11 september 2014 @ 11:06:

Met kleine kinderen over de vloer is het een illusie om altijd een netjes huis te hebben. Je blijft bezig, en wanneer je klaar bent kun je weer opnieuw beginnen.



Moet mezelf soms ook even motiveren om in de benen te komen. Wat voor mij werkt: nadat de kinderen op school zijn gebracht ga ik bij thuiskomst direct aan de slag. Pas om een uurtje of tien gun ik mezelf een kop koffie en een rondje forum bijvoorbeeld.



Net genoeg tijd om de ontbijtboel weg te werken, wasje te draaien en badkamer en wc te doen en de stofzuiger door de kamer te trekken.Dit doe ik ook! heb nog een kleintje thuis maar die helpt vrolijk mee/tegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:poeziewoezie schreef op 11 september 2014 @ 10:57:



Sinds twee weken verplicht ik mij elke dag tot het weggooien van 10 dingen. Dat kan variëren van een speeltje uit een happy meal, tot een sok waar gaten in zitten, een verdwaalde folder, oude schoenen enz. enz.

Ik heb dus al 140 (!) dingen uit mijn huis. Hoewel het huis helemaal niet vol staat merk ik er nog niet veel van.

.



Gaan je kinderen en je man niet protesteren dan als je zomaar dingen weggooit? Die folder en die sok met gat kan ik mijn nog voorstellen maar zo'n Mc Donalds speeltje dan zou mijn kind gaan protesteren. Mijn man en kind zijn van het bewaarderige soort helaas.

Vraag zo af en toe wel eens aan kind of iets de container in kan maar het antwoord is bijna altijd nee.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 11 september 2014 @ 11:20:

[...]





Gaan je kinderen en je man niet protesteren dan als je zomaar dingen weggooit? Die folder en die sok met gat kan ik mijn nog voorstellen maar zo'n Mc Donalds speeltje dan zou mijn kind gaan protesteren. Mijn man en kind zijn van het bewaarderige soort helaas.

Vraag zo af en toe wel eens aan kind of iets de container in kan maar het antwoord is bijna altijd nee.



Als het een speeltje is waar het kind dol op is en waar het elke dag mee speelt, doe je het natuurlijk niet weg. Als het iets is dat "even" leuk was direct na de hamburger en waar vervolgens niet meer naar omgekeken is en dat gewoon ergens rondslingert: wegkiepen. En niet eerst vragen. Natuurlijk zegt het kind dan "nee". Maar als je het dan gewoon weggooit zonder iets te zeggen, zal het waarschijnlijk niet eens gemist worden en kraait er geen haan naar.



Met andere dingen ook zo doen. Is het iets wat je kunt gebruiken en ook gaat gebruiken? Opruimen waar het hoort. Is het een prul dat waarschijnlijk alleen maar eindeloos nutteloos gaat rondslingeren, direct de vuilnisbak in.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:sugarmiss schreef op 11 september 2014 @ 11:20:

[...]





Gaan je kinderen en je man niet protesteren dan als je zomaar dingen weggooit? Die folder en die sok met gat kan ik mijn nog voorstellen maar zo'n Mc Donalds speeltje dan zou mijn kind gaan protesteren. Mijn man en kind zijn van het bewaarderige soort helaas.

Vraag zo af en toe wel eens aan kind of iets de container in kan maar het antwoord is bijna altijd nee.Gooi heel vaak rommeltjes weg van mijn kinderen, vooral die spaar rommel, vraag het niet eens
TO anders gaan Flyen, google maar op Flylady. Daar ga je in babystapjes je huis door, ik doe niet alles ervan maar ik fly regelmatig en doe elke dag kwartiertjes aan klusjes.



Niet opgegeven voor de mail, dan krijg je heel veel mail van ze.

Maar op de website kan je alles volgen.
Jeetje, tien dingen weggooien iedere dag? Ik zou niet weten wat! Als je huis eenmaal opgeruimd is is het makkelijk bijhouden en heb je dat soort dingen niet (ok ok ik woon alleen, dat scheelt veel waarschijnlijk).



Als ik iets moet knippen loop ik daarmee naar de keukenla waar de schaar ligt, knip ik het terwijl de la nog openstaat, en dan gaat de schaar terug in de la, wat dus evenveel moeite is als de schaar op een andere plek leggen.

Ik open mijn post niet dagelijks, maar om de paar dagen, en dan gaan direct de lege enveloppen, de huisaanhuiskrant etc weg (hoef ik niet dagelijks naar de kliko te lopen daarmee) (heb wel Ja-Nee-sticker, scheelt ook al).

Ik verzamel mijn afwas vaak op het aanrecht, en voor het naar bed gaan gaat alles in de vaatwasser (is niet zoveel in mijn eentje). Ik loop inderdaad niet met lege handen naar de keuken, als ik iets te drinken haal neem ik mijn lege bord etc direct mee naar het aanrecht.

Zo maar een paar voorbeeldjes, maar voor mij werkt het wel. Wel lastig om het je eigen te maken denk ik, maar het wordt uiteindelijk een gewoonte.
En ik kijk veel op Pinterest voor tips en oplossingen, ik heb zoveel spullen en weinig dichte kastruimte, dus oogt snel rommelig.

Staan ook vaak super tips.



Ben nu ook spullen aan het verkopen, weggeven en weggooien.



Nu 2 kasten in de woonkamer, volgende week de zolderkast
Alle reacties Link kopieren
Als ik ergens niet tegen kan is het rommel.

Bij ons in huis moet alles ook netjes opgeborgen zijn waar het hoort, en zal er niet gauw iets op tafel liggen, en staat ook alles precies recht.

Bij ons is het dus net een museum

Mijn man zegt weleens tegen me dat ik nu even normaal moet doen en de boel de boel moet laten, maar nee dat kan ik dus niet, dus hier is het andersom.



Probeer gewoon wat beneden staat en naar boven moet, gelijk mee naar boven te nemen als je naar boven gaat en andersom.

Als je was klaar en droog is, gelijk opvouwen en strijken.

En speeltjes gelijk in een bak/mand te zetten.

Voor jou zal het net zo moeilijk zijn om dingen op te ruimen als het voor mij is om het te laten liggen
Alle reacties Link kopieren
Annapalona, mijn wasbak blinkt en morgen trek ik meteen schoenen aan . Leuke site! Doet me denken aan de huishoudcoach.



Oldwood, we zouden op de een of andere manier moeten kunnen ruilen: jij een beetje van mij en ik een beetje van jou.



Marana, alleen wonen scheelt al wel een hele hoop. Hier is het ook lastig omdat er vele neuzen dezelfde kant op moeten staan. En kinderen zijn helaas niet zo opruimerig. Ze moeten het van ons, maar het liefst laten ze alles gewoon liggen waar ze het gebruikt hebben.



Vera, dat motiveren is inderdaad soms zo lastig. Zeker nu ik er weer een kleine bij heb. Ik ben dan juist zo blij als hij even slaapt en ik even achter de computer kan (zoals nu). In deze tijd zou ik ook kunnen opruimen, maar ik heb eigenlijk meer behoefte aan even dit (forum).
Vaste plekken, gebruiken, terug leggen...opschrijven als het aan vervangen toe is. Het is zooo fijn en veel meer ruimte voor andere dingen. Meer tijd voor andere dingen en minder stress...wow, alleen maar voordelen..mantra keep breathing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven