Peuter en konijn.

11-03-2013 17:48 41 berichten
Het lijkt me voor peuter leuk en goed om een huisdier te hebben. Vroeger heb ik altijd konijnen gehad en dat was erg leuk.



Het lijkt me voor peuter leuk om het dier te helpen verzorgen, eten geven maar ook om te leren hoe je met dieren omgaat.



Let wel, ik heb absoluut niet de illusie dat ze zelf voor het beestje gaat zorgen, dat zal ik doen.



Maar mijn vraag, ís het ook zo dat ze er veel van leert? Of snapt ze het op deze leeftijd (2,5) sowieso niet? Het voeren van oppasbeestjes vind ze ontzettend leuk, maar dat is natuurlijk maar zo af en toe.



Voordat we een beestje gaan kopen zal ik me natuurlijk nog uitgebreid inlezen.
Alle reacties Link kopieren
Konijnen stinken verschrikkelijk, zou ze niet binnen doen.



Gerbils zijn leuke knaagdieren. Neem er wel meer dan 1. Beesies kunnen niet alleen. Stinken veel minder en zijn leuk voor kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Bedenk wel dat een konijn geen speelgoed is. Het is maar de vraag of een peuter van die leeftijd dat begrijpt.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
2,5 lijkt me nog wel erg jong.

Konijnen moet je trouwens per 2 houden. Het zijn immers groepsdieren, misschien kan je haar beter en hamster geven.

Die kunnen goed alleen zijn.
Alle reacties Link kopieren
En leren.. Tsja, ze leren lief en zorgzaam voor een dier te zijn.



Ik ben opgegroeid met dieren en heb ervan geleerd altijd een kameraadje te hebben die onvoorwaardelijk van je zal houden. Zou niet zonder kunnen en willen. Nooit eenzaam.
Alle reacties Link kopieren
Voor je peuter hoef je het niet te doen, zijn ze nog veel te klein voor.



Wanneer je het zelf leuk lijkt? Doe je ding.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er twee, peuter helpt soms mee met voeren en hok schoonmaken (bezemen) . De konijnen staan overigens buiten, ik heb een baby en vindt het niet fris om knaagdieren in de woonkamer te houden.



Gaat best aardig, al heeft peuter meer met de (binnen)poes.



Als ze overlijden komen er geen nieuwe in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
quote:rogue_1987 schreef op 11 maart 2013 @ 17:52:

2,5 lijkt me nog wel erg jong.

Konijnen moet je trouwens per 2 houden. Het zijn immers groepsdieren, misschien kan je haar beter en hamster geven.

Die kunnen goed alleen zijn.



Ja, die kun je nog sneller plat knijpen.



Onder de 6 vind ik huisdieren aanschaffen voor de kinderen geen goed idee tenzij de ouder er letterlijk met de neus boven hangt.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Jongste hier was bijna 3 toen we onze konijnen kregen, en die was nog wel wat te jong vond ik. Maar hij loopt een beetje achter op zijn leeftijd, qua ontwikkeling zat hij op het niveau van een net 2 jarige. Hij behandelde de konijnen toch vooral als speelgoed. Sloeg de konijnen als ze niet deden wat hij wilde, pakte ze aan hun oren, staart, onder hun buik enzo. We zaten er altijd bij en konden altijd ingrijpen, maar nu hij een jaar ouder is snapt hij het stukken beter. Misschien leuk om regelmatig naar de kinderboerderij te gaan, en zo te laten wennen? De jongste was altijd stukken beter met de schapen op de kinderboerderij, dan met de konijnen. Bij hun moeder hadden ze hamsters, maar daar ging hij mee gooien, liet hij vallen, kneep hij fijn etc. Gerbils lijken me dus geen goed idee. Maar goed, hij liep dus iets achter in zijn ontwikkeling, wellicht kwam het daardoor...
Alle reacties Link kopieren
Konijnen zijn slechte huisdieren. Binnen houden, is lastig (ze hebben ruimte nodig en ze stinken) en vaak zijn ze net niet lekker hand tam.



Is 'gewoon een poes' geen beter idee?
Het is wellicht leuk voor het kind, maar niet voor het konijn, want die wordt angstig en gestresst als het kind hem als speelgoed beschouwt.



Ik zou er dus nog lang niet aan beginnen als ik jou was en ook nog niet aan knaagdieren.
Oefenen op de kinderboerderij vind ik op zich wel een goed idee, maar dan niet met de konijnen, want die raken volledig van de leg van al die kinderhandjes.
Alle reacties Link kopieren
Realiseer je ook dat konijnen 15 jaar oud kunnen worden! Ik zou voor een kleiner knaagdier gaan wat je goed binnen kunt houden. Ik heb zelf jarenlang konijnen opgevangen die mensen voor hun kind hebben aangeschaft! Erg sneu vaak, kinderen zijn er snel zat van en het arme beest zit alleen in een hokje. Als je voor een konijn gaat neem er dan twee (liefst uit de opvang dan weet je zeker dat ze aaibaar zijn) en regel een fatsoenlijk formaat ren (ik had 10m2 ren met daarin een nachthok met meerdere verdiepingen). Een goede ren maakt ook dat je best een keer over kunt slaan met verschonen.

Konijnen uit de opvang zijn al iets ouder wat de kans verkleind dat jij voor het konijn zorgt als dochter op kamers gaat.
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft een peuter uberhaubt aan een konijn? alsof je dat nog weet als je ouder bent?

ik had cavia's vanaf mijn 8ste en zelfs dat weet ik nog maar vaag vanaf het begin. Wel toen ik ouder werd.

En saar: ja goed punt over die hamster.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zelf belangrijk dat kinderen al heel jong met huisdieren leren omgaan. Op deze leeftijd vind ik een konijn minder geschikt. Konijnen maken vaak onverwachte bewegingen, bijten redelijk snel van zich af. Een cavia, een kat of een hond is dan knuffelbaarder zeg maar.

Maar van een konijn valt natuurlijk ook al veel te leren wat betrft dagelijkse verzorging.
Alle reacties Link kopieren
O ja, konijn wat ik als kind had was heel tam, kwam altijd bij je zitten om te knuffelen, kroop op schoot, echt heel lief. Maar met de konijnen die ik nu heb merk ik dat het ook heel anders kan: deze zijn hartstikke schuw. Laten zich echt niet vangen, rennen weg zodra ze de kinderen zien (beginnen nu net na een jaar aan mij gewend te raken, omdat ik altijd voor ze zorg) en bijten of krabben als je te dicht in de buurt komt. Niet zo fijn voor een peuter..
Alle reacties Link kopieren
quote:rogue_1987 schreef op 11 maart 2013 @ 18:01:

Wat heeft een peuter uberhaubt aan een konijn? alsof je dat nog weet als je ouder bent?

ik had cavia's vanaf mijn 8ste en zelfs dat weet ik nog maar vaag vanaf het begin. Wel toen ik ouder werd.

En saar: ja goed punt over die hamster.

Maar je hoeft je bepaalde dingen niet direct te kunnen herinneren om er ook je voordeel mee te kunnen doen.Of alleen al op dat moment de liefde van en voor een huisdier te ervaren.

Zelf weet ik nog precies hoor welke huisdieren we hadden hoor zo van rond kleuterschool leeftijd. Dus van ver voor mijn achtste.
Konijnen worden niet graag opgepakt, houd hier rekening mee. Het is geen knuffelbeest.
Alle reacties Link kopieren
quote:baukje schreef op 11 maart 2013 @ 18:04:

[...]



Maar je hoeft je bepaalde dingen niet direct te kunnen herinneren om er ook je voordeel mee te kunnen doen.Of alleen al op dat moment de liefde van en voor een huisdier te ervaren.

Zelf weet ik nog precies hoor welke huisdieren we hadden hoor zo van rond kleuterschool leeftijd. Dus van ver voor mijn achtste.





Juist.

Dieren die jullie al hadden. Niet speciaal aangeschaft voor de peuter.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:baukje schreef op 11 maart 2013 @ 18:04:

[...]



Maar je hoeft je bepaalde dingen niet direct te kunnen herinneren om er ook je voordeel mee te kunnen doen.Of alleen al op dat moment de liefde van en voor een huisdier te ervaren.

Zelf weet ik nog precies hoor welke huisdieren we hadden hoor zo van rond kleuterschool leeftijd. Dus van ver voor mijn achtste.Het kan ook prima, zolang het maar niet ten koste van het dier gaat en dat gebeurt helaas wel vaak bij konijnen, knaagdieren en kittens.
Alle reacties Link kopieren
Voor je kinderen kan je beter naar de dierentuin of kinderboerderij gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 11 maart 2013 @ 18:14:

[...]





Juist.

Dieren die jullie al hadden. Niet speciaal aangeschaft voor de peuter.

Nou ik vind zelf het opgroeien met dieren zo belangrijk dat als ik geen huisdieren had ik ze speciaal voor de kinderen zou aanschaffen. En dan inderdaad van jongs af aan.

Maar ik kan me een leven zonder husdieren niet zo goed voorstellen (heb zelfs mijn studentenjaren op een studenteflatje met hond en kat doorgebracht) dus inderdaad huisdieren waren er al voordat de kinderen er kwamen. Ze zijn dus opgegroeid met katen in de box, met regelmaat in de puppyren tussen de pups en tussen de grote honden.

En naarmate ze ouder werden kregen ze steeds meer verantwoording over hun eigen huisdieren. Totdat ze op een bepaalde leeftijd de huisdieren geheel zelfstandig kunnen verzorgen.

Maar de impact van een huisdier op hele jonge leeftijd (waarvan je je later mogelijk niets meer kunt herinneren) is natuurlijk net zo groot als de liefde die je als ouder op die zeer jonge leeftijd meegeeft. Ze kunnen het zich misschien niet direct herinneren maar dragen het wel in zich mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 11 maart 2013 @ 18:16:

[...]



Het kan ook prima, zolang het maar niet ten koste van het dier gaat en dat gebeurt helaas wel vaak bij konijnen, knaagdieren en kittens.Dat is een kwestie van opvoeden . Net zoals je je kinderen beschermt tegen onheil doe je dat ook met je huisdieren. Maar dat lijkt me vanzelf sprekend.
tuurlijk zijn huisdieren belangrijk, onmisbaar zelfs in mijn ogen, maar kies dan wel het juiste huisdier, want anders heeft dat arme beestje geen leuk leven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vraag is ook, wat heeft een konijn aan een peuter (sowieso aan de meeste mensen want ze hebben aan konijnen niets te bieden dan onbehoorlijk voedsel in een klein rothok).



Konijnen zijn niet zo solitair als mensen zouden willen. 2 konijnen zou beter zijn. In een grote ren op hoogte en buitenruimte, buiten dus. Dan wordt een konijn om te beginnen niet van boven benaderd maar van voren en dat scheelt al een hoop. Daar worden ze minder bang van (immers, van bovenaf benaderd worden, dat moet wel een roofvogel zijn die je wil opeten).



Als jij de konijnen toekomt in de behoeftes, dan leert het kind correct met dieren om te gaan, en zal het empathie ontwikkelen. Bovendien zijn de konijnen dan ook veel leuker want dan zie je dat er meer leven in zit en dat ze meer ondernemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven