Pijnstillers voor kat

02-10-2014 13:28 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat komt op leeftijd (16) en heeft artrose aan één poot en beginnende nierproblemen. Op dit moment krijgt hij pijnstillers en aangepast dieetvoer (hij kreeg altijd al dieetvoer, maar nu dus ànder dieetvoer) van de dierenarts. Dat voer is niet gratis, maar die kat is me dan ook meer dan lief, dus dat maakt niet uit. Maar nu die pillen, die kosten bijna één euro. Per stuk!



Ik ben gaan googlen, kennelijk mogen Nederlandse websites geen prijzen publiceren van diergeneesmiddelen. Belgische websites mogen dat wel, de prijzen die ik daar vind liggen ongeveer op de helft van wat ik mag afrekenen bij de dierenarts. Het is een receptplichtig geneesmiddel, dus ik kan het niet zomaar bestellen bij een Belgische website.



Een paar maanden terug zat ik in de wachtkamer bij de dierenarts toevallig naast een dierenartsenbezoeker (heet dat zo? vertegenwoordiger van een farma bedrijf iig) die me in een poging tot small talk lachend vertelde dat dit de leukste baan was die hij ooit had gehad omdat mensen die van hun dier houden bereid zijn n'importe quoi te betalen als hun dier maar niet afziet. En zo'n ontzettende sukkel voel ik me nu dus ook .



Is er iemand die hier ook al eens tegenaan is gelopen en die weet hoe ik mijn kat wel de zorg kan geven die hij nodig heeft, maar zonder één euro per pil te betalen?
Recept vragen bij de dierenarts en daarmee bestellen in Belgie?
Alle reacties Link kopieren
Even voor de zekerheid: is het in België ook niet zonder recept te krijgen, of in Duitsland?

Ik loop hier met een van mijn beesten ook wel eens tegenaan; Nl veearts is zeer terughouden met een bepaald medicijn, het is duur en alleen op recept verkrijgbaar. Maar in Duitsland kan ik het gewoon in grote hoeveelheden vrij verkrijgen via een kliniek..
Is het middel verkrijgbaar via Medpets of Zooplus?
Hier ook een kat met artrose en die heb ik een poos aan een vloeibare pijnstiller Novacam (= Meloxicam en een NSAID's = niet-steroïdale ontstekingsremmers) gehad (via de DA) daar ging ze na een poos gebruiken van spugen en ben ik mee gestopt.(is ook nog eens slecht voor de nieren dus geen goed plan voor jouw kat)



Op aanraden van een kennis (die een hond met artrose heeft) ben ik begonnen met glucosamine geven.

Koop je gewoon bij de dierenwinkel en het kost weinig, een fles kost ¤15 en daar doe je voor een kat 3 maanden mee.

Het mooie is dat kat het lekker vind en ik doe het over haar bordje natvoer.

Ze loopt veel makkelijker en actiever



Hoe heten die pillen die je kat nu krijgt trouwens?
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat had ongeveer dezelfde klachten en kreeg op aanraden de huisarts prikjes om de boel een beetje soepel te houden. Volgens mij een soort prednison. Ik heb de dierenarts gevraagd of ik ze zelf kon geven (ben verpleegkundige en gewend om mensen te prikken), dat kon, korte cursus gehad bij de dierenarts en daarna goedkoop en probleemloos de poes een pijnvrije periode kunnen geven...
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
Mijn hond krijgt ook glucosamine, ik geloofde er niet in maar het verschil is echt duidelijk, na een week of twee was het al te merken, ze is niet meer zo stijf als voorheen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:twinkeling schreef op 02 oktober 2014 @ 13:28:

Mijn kat komt op leeftijd (16) en heeft artrose aan één poot en beginnende nierproblemen.



Heb je je dierenarts al gevraagd? Ik weet niet wat hij krijgt, waarschijnlijk een NSAID? Vaak ketoprofen of meloxicam, beide zijn als diergeneesmiddel op de markt, zowel in pilvorm als suspensie. Voor zover ik weet meloxicam in elk geval onder twee verschillende merknamen. Er zitten ongetwijfeld prijsverschillen in, terwijl de werkzaamheid waarschijnlijk hetzelfde is. Ik zeg waarschijnlijk omdat dit bij mensen zo is (hoewel er altijd individuele verschillen kunnen zijn) maar ik niet zeker weet hoe dit bij katten zit.



Een bezwaar van NSAID's bij katten (en volgens mij honden in mindere mate) is dat het erg belastend is voor de nieren. Ik zou dus bij al bestaande nierproblemen extra op m'n hoede zijn met dat spul. Het is een bekende bijwerking, maar als ik eens rondkijk op kattenfora krijg ik soms het idee dat het vaker gebeurt dat een kat nierproblemen ontwikkelt na gebruik van bijv. novacam (ook bij relatief kortdurend gebruik) dan de bijsluiter suggereert. Dat kan slechts mijn perceptie zijn hoor, maar omdat ik er gelukkig één heb die voor een kat heel goed laat zien of hij wel of geen pijn heeft, probeer ik altijd waar mogelijk zo weinig mogelijk te geven en zo snel mogelijk af te bouwen. Ik geef het je alleen even mee als informatie: uiteindelijk moet jij - ook aan de hand van het gedrag van je kat - de afweging maken, maar het zou natuurlijk jammer zijn als je hier over een tijdje van hoort en je bij jezelf denkt dat je dat graag eerder had willen weten. Zeker als je achteraf gezien dan misschien een andere beslissing had genomen. Maar misschien krijgt je kat wel een ander middel van de dierenarts, dan klets ik sowieso maar in het wilde weg dus moet je me vooral negeren



Hoe doet jouw kat het trouwens op die pillen? Ik ken er ook die na zo'n pil het hele huis door racen en vervolgens twee dagen helemaal mank lopen. Erg lastig; je kunt zo'n kat niet uitleggen dat ook als ze geen pijn hebben, ze een beetje voorzichtig moeten zijn met hoe ze hun gewrichten belasten.



Succes met je katje in elk geval, hopelijk vind je een manier waarop zowel je kat als je portemonnee zo weinig mogelijk pijn hoeven te lijden
Alle reacties Link kopieren
Mijn vorige hond kreeg ook Glucosamine. Ook ik geloofde er niet in, maar hij liep binnen een week al niet meer kreupel. Later stopte ik: hop, meteen weer kreupel.

Uiteindelijk werden het wel pijnstillers, maar de Glucosamine heeft heel lang geholpen!
Alle reacties Link kopieren
Hartelijk bedankt voor het meedenken!



Mijn kat krijgt nu Onsior tabletten. Ondertussen slikt hij ze langer dan een week en hij loopt beduidend minder kreupel. Van de andere kant lijkt hij de helft van de tijd wel zo stoned als een garnaal. Het lijkt eerder alsof hij nòg meer slaapt dan dat hij nou actiever wordt nu hij minder pijn heeft. Misschien komt dat nog.



Die Glucosamine had ik ook gevonden ja. En ik geloof er ook niet in hahaha. Maar ik zal me er iets opener voor stellen en het met de dierenarts overleggen. Ik kan me voorstellen dat die stof is toegevoegd aan het dieetvoer dat ik hem nu geef (JD van Hill's prescription) want dat werkt specifiek tegen artroseklachten. Ik ga het hem dus niet op eigen houtje geven.



Of ik via Duitse webwinkels kan bestellen heb ik niet ontdekt, want voor ik zover was zag ik al dat de prijzen daar op hetzelfde niveau zitten als bij mijn dierenarts. Wel bedankt voor de tip, want ik denk altijd aan België en nooit aan Duitsland en dat is gewoon onnozel.



Dat van die prikjes zal ik eens navragen bij de dokter. Ik ben dan wel geen verpleegkundige, maar zowel de poes als ik lopen minder averij op als ik hem duizend keer fout prik dan wanneer ik één pil in zijn bekje probeer te duwen .
Alle reacties Link kopieren
Oh, Onsior is niet verkrijgbaar via medpets en zooplus. Het is wel gewoon een regulier diergeneesmiddel hoor, alleen receptplichtig dus. Je zal er wel iets heel spannends mee teweeg brengen als je het zelf slikt ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven