Praktijkexamen auto. Help!

24-08-2014 14:27 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu op zeventien lessen van 1,5 uur en ik moet (mag) aankomende dinsdag afrijden. Het gaat me best goed af, maar ik had dan ook altijd les op de rustigste momenten van de dag. Laatst kwam het zo uit dat ik tussen de middag les had. Toen was het al drukker dan ik gewend ben. Het rijden in de binnenstad ging prima, maar bij het invoegen op de snelweg raakte ik behoorlijk in de stress. Hoe moet je invoegen als de hele rechterrijstrook bezet is of wanneer er een vrachtwagen voor je rijdt waarvan je niet zeker weet of je die nog kunt inhalen voor de invoegstrook ophoudt?!



Nu ben ik dus helemaal in de stress voor dinsdag, want ik moet om 8 uur 's morgens afrijden en dan is het waarschijnlijk gigantisch druk op de snelweg.



Iemand tips?

Ik heb morgen om 17.00 uur nog één rijles, en dan moet het dinsdag gebeuren..
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je nooit op verschillende tijden/verschillende situaties geoefend? Ik vind dat wel raar van de rijschool, in mijn tijd moest ik ook een les in het donker doen, in de spits en als het even kon ook nog in de regen.



Mensen horen invoegend verkeer de ruimte te geven, zo nodig geef je wat gas bij of zak je wat af. Verder dan maar hopen dat het zo druk is dat er een langzaamrijdende file is he?



Succes!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb examen gedaan in de spits en ik vond het heerlijk! Je kunt veel makkelijker meerijden met het verkeer.
Alle reacties Link kopieren
Hoe moet je invoegen als de hele rechterrijstrook bezet is?

Wat himalaya zegt; mensen moeten ruimte geven en vaak doen ze dat ook, tenzij er file is. Mochten ze dat toch niet doen, dan inderdaad gas terugnemen of extra gas bijgeven, afhankelijk van de situatie.



Of wanneer er een vrachtwagen voor je rijdt waarvan je niet zeker weet of je die nog kunt inhalen voor de invoegstrook ophoudt?!

Ik zou zeggen, kies de veilige optie. Dus blijf erachter en haal later in. Beter dat dan dat je in de berm/vluchtstrook belandt omdat de invoegstrook ophoudt.



Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Als je denkt dat je een vrachtwagen niet meer voorbij kunt, dan achter de vrachtwagen invoegen.

Er is altijd wel plek waar je in kunt voegen en ze zien het wel als er iemand wil invoegen.
Bedenk maar zo; als de rijstrook helemaal vol is word er meestal ook niet zo hard gereden en kun je makkelijk invoegen.



Verder; op tijd kijken en inschatten wat de situatie is. Je kan voor het oprijden van de invoegstrook al een blik werpen op de weg hoe druk het is. Kijken, oordelen wanneer je gaat invoegen, richting aan, nogmaals kijken en invoegen.
Wat je ook kunt aanhouden; ben je ter hoogte van de achterste helft van de vrachtwagen; er achter invoegen. Ben je ter hoogte van de voorste helft; gas bijgeven en er voor invoegen.



Hou iig in de gaten dat de invoegstrook bedoeld is om op de snelheid van het overige verkeer te komen. Ga dus niet gas terug nemen als er 120 gereden word.
Wat onhandig dat je alleen maar hebt gelest op lege wegen. Kun je dat examen niet beter uitstellen en nog wat lessen nemen in minder ideale omstandigheden?
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 24 augustus 2014 @ 14:34:Mensen horen invoegend verkeer de ruimte te geven,



Sinds wanneer is dit dan het geval ?

Ik heb altijd geleerd dat je alleen van rijstrook mag wisselen (wat je ook bij het invoegen doet) wanneer dit kan zonder het overige verkeer te hinderen of in gevaar te brengen.



Zo mag je ook alleen richting aangeven om van rijstrook te wisselen wanneer je veilig kunt opschuiven. Richting aangeven omdat je dan denkt voorrang te hebben, en dus botweg van baan mag wisselen, is uit den boze.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Onhandig inderdaad, Lady-Voldermort, maar ik ga dinsdag maar gewoon een poging doen. Wie weet gaat het met een beetje geluk wel hartstikke goed... Ben die lessen wel zat eigenlijk.
Oh natuurlijk, niet geschoten is altijd mis . Succes in ieder geval!
Is dat nieuw, dat je ruimte hoort te geven aan mensen die willen invoegen? In 'mijn tijd' was dat niet zo. Degene die wil invoegen moet zich aanpassen aan het verkeer op de rechter rijstrook, je wilt immers invoegen op een voorrangsweg (de snelweg).



Ik ga er nooit vanuit dat een ander ruimte maakt. Dat je het netjes vindt om dat te doen (waarbij je vaak ziet dat ze daarmee dan andere auto's hinderen, dus zo netjes is het vaak niet....), is wat anders, het is naar mijn weten zeker geen regel.



En verder eens met de rest: onhandig van je instructeur dat je niet in verschillende omstandigheden hebt gelest.
Alle reacties Link kopieren
En waarschijnlijk kom je niet eens op de snelweg. Tenminste wat ik van mijn examen kan herinneren is dat ik alleen in het centrum gereden heb.
Alle reacties Link kopieren
Het klopt wel dat je alleen je richtingaanwijzer aan mag zetten als het veilig is om van rijbaan te wisselen.

Maar het gebeurt niet altijd.
Serieus, niet op de snelweg komen bij je rij-examen?

Ik begin te snappen waarom er zo slecht wordt ingevoegd tegenwoordig......
Alle reacties Link kopieren
quote:Splinter_ schreef op 24 augustus 2014 @ 15:05:

Serieus, niet op de snelweg komen bij je rij-examen?

Ik begin te snappen waarom er zo slecht wordt ingevoegd tegenwoordig......Ik weet niet zeker of het zo was, kan het me gewoon niet meer herinneren. En je suggereert toch niet dat ik slecht invoeg hoop ik?
Ik heb geen idee hoe jij invoegt.

Maar ik kan me niet voorstellen dat je bij een rij-examen niet naar de snelweg gaat, dat lijkt me een nogal belangrijk onderdeel van verkeersdeelname en het is op z'n minst fijn als er even getoetst wordt of je dat wel veilig doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben tijdens examen niet op de snelweg geweest. Er was namelijk een sneeuwstorm gaande. De examens na mij weden afgezegd. Was een wonderlijk examen, met over de weg waaiende sneeuwhopen en rotzooi.

Wel geslaagd trouwens.
Als het druk is op de rechterbaan is het een kwestie van een gaatje uitzoeken en dan om een plekje "vragen".



Als je niet zeker weet dat je de vrachtwagen voorbij kunt komen op de invoegstrook dan ga je er dus gewoon achter.
Alle reacties Link kopieren
quote:couscous-junkie schreef op 24 augustus 2014 @ 15:03:

En waarschijnlijk kom je niet eens op de snelweg. Tenminste wat ik van mijn examen kan herinneren is dat ik alleen in het centrum gereden heb.Ik moet echt wel de snelweg op!
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 24 augustus 2014 @ 15:14:

Ik ben tijdens examen niet op de snelweg geweest. Er was namelijk een sneeuwstorm gaande. De examens na mij weden afgezegd. Was een wonderlijk examen, met over de weg waaiende sneeuwhopen en rotzooi.

Wel geslaagd trouwens.Ik denk niet dat het dinsdag sneeuwt
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips. Morgen om 17.00 uur nog maar even goed oefenen met invoegen en dan maar duimen voor dinsdagochtend.
Alle reacties Link kopieren
quote:dunst schreef op 24 augustus 2014 @ 15:16:

[...]





Ik denk niet dat het dinsdag sneeuwt Je weet maar nooit, deze zomer
Ik moest afrijden in de binnenstad van Groningen, terwijl er een stroomstoring was.....was ook wel leuk Geen enkel stoplicht deed het. Ik ben niet de snelweg op geweest en een toen nog bevreesde megarotonde heb ik niet hoeven nemen.



Ben geslaagd die dag!
Alle reacties Link kopieren
quote:Splinter_ schreef op 24 augustus 2014 @ 15:02:

Is dat nieuw, dat je ruimte hoort te geven aan mensen die willen invoegen? In 'mijn tijd' was dat niet zo. Degene die wil invoegen moet zich aanpassen aan het verkeer op de rechter rijstrook, je wilt immers invoegen op een voorrangsweg (de snelweg).



Ik ga er nooit vanuit dat een ander ruimte maakt. Dat je het netjes vindt om dat te doen (waarbij je vaak ziet dat ze daarmee dan andere auto's hinderen, dus zo netjes is het vaak niet....), is wat anders, het is naar mijn weten zeker geen regel.



En verder eens met de rest: onhandig van je instructeur dat je niet in verschillende omstandigheden hebt gelest.Of het in het theorieboek vermeld staat weet ik niet, maar mijn instructeur heeft me dat wel zo aangeleerd. Als je een invoegstrook nadert kijken of er (veel) verkeer is dat wil invoegen en, wanneer dat veilig kan, schuif je op dat moment een baan naar links op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven