Praktijkexamen auto. Help!

24-08-2014 14:27 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu op zeventien lessen van 1,5 uur en ik moet (mag) aankomende dinsdag afrijden. Het gaat me best goed af, maar ik had dan ook altijd les op de rustigste momenten van de dag. Laatst kwam het zo uit dat ik tussen de middag les had. Toen was het al drukker dan ik gewend ben. Het rijden in de binnenstad ging prima, maar bij het invoegen op de snelweg raakte ik behoorlijk in de stress. Hoe moet je invoegen als de hele rechterrijstrook bezet is of wanneer er een vrachtwagen voor je rijdt waarvan je niet zeker weet of je die nog kunt inhalen voor de invoegstrook ophoudt?!



Nu ben ik dus helemaal in de stress voor dinsdag, want ik moet om 8 uur 's morgens afrijden en dan is het waarschijnlijk gigantisch druk op de snelweg.



Iemand tips?

Ik heb morgen om 17.00 uur nog één rijles, en dan moet het dinsdag gebeuren..
Alle reacties Link kopieren
Mijn examen duurde maar 20-30minuutjes ofzo. En als het dan al een kwartier duurt om bij de snelweg te komen laten ze dat gewoon zitten. Niks zo makkelijk als op de snelweg rijden, daarom is in het centrum rijden belangrijker voor een examen imo.

Bijzondere verrichtingen had ik al apart gedaan.



En ik ben best goed in auto rijden al zeg ik het zelf
quote:linnes92 schreef op 24 augustus 2014 @ 15:18:

[...]





Of het in het theorieboek vermeld staat weet ik niet, maar mijn instructeur heeft me dat wel zo aangeleerd. Als je een invoegstrook nadert kijken of er (veel) verkeer is dat wil invoegen en, wanneer dat veilig kan, schuif je op dat moment een baan naar links op.

Als je ziet dat het invoegende verkeer in moeilijkheden kan komen, én je kunt zelf opschuiven zonder andere auto's te hinderen, dan doe ik dat inderdaad wel.

Maar je ziet tegenwoordig zo vaak dat een auto die wil invoegen direct aan het begin van de invoegstrook al zijn knipperlicht aanzet en z'n auto zo de snelweg op drukt. Ervan uitgaande dat de auto's op de rechterbaan wel plaats maken.....Irritant en gevaarlijk.



Maargoed, laat ik hier niet te veel mijn frustratie hierover op dit topic botvieren.



TO, succes dinsdag en ik hoop dat je nog voldoende vertrouwen krijgt in je eigen rijvaardigheid!
Je MOET invoegers geen ruimte geven, maar het is wel zo netjes (en veilig) om het wel te doen als je er toch ruimte voor hebt.
quote:dunst schreef op 24 augustus 2014 @ 15:00:

Onhandig inderdaad, Lady-Voldermort, maar ik ga dinsdag maar gewoon een poging doen. Wie weet gaat het met een beetje geluk wel hartstikke goed... Ben die lessen wel zat eigenlijk.Ik mag toch hopen dat je gewoon goed kan rijden ipv dat het met een beetje geluk te maken heeft. Hoe vaak ga je zonder instructeur dat beetje geluk hebben anders?
Alle reacties Link kopieren
quote:

Splinter_, 32 minuten geleden

Is dat nieuw, dat je ruimte hoort te geven aan mensen die willen invoegen? In 'mijn tijd' was dat niet zo. Degene die wil invoegen moet zich aanpassen aan het verkeer op de rechter rijstrook, je wilt immers invoegen op een voorrangsweg (de snelweg).





Je blijft toch niet stoïcijns achter je voorganger hangen als je ziet dat iemand wil invoegen? Als je niet wat ruimte geeft en de mensen achter je dat ook niet doen, stopt op een gegeven moment de invoegstrook voor degene die wil invoegen en die moet dan verder over de vluchtstrook. Als die er al is...



Misschien dat het niet zo zwart-wit in de theorieboeken staat, maar dát vind ik nou met inzicht deelnemen aan het verkeer.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 24 augustus 2014 @ 15:37:

[...]



Ik mag toch hopen dat je gewoon goed kan rijden ipv dat het met een beetje geluk te maken heeft. Hoe vaak ga je zonder instructeur dat beetje geluk hebben anders?Ik zal wel goed rijden. Waarom zouden ze me anders examen laten doen?
Raar dat je nooit geoefend hebt in de spits. Overigens is het juist wel makkelijk rijden als 't druk is, want iedereen rijdt langzaam dus je kunt dan langer nadenken over je handelingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 24 augustus 2014 @ 15:43:

Raar dat je nooit geoefend hebt in de spits. Overigens is het juist wel makkelijk rijden als 't druk is, want iedereen rijdt langzaam dus je kunt dan langer nadenken over je handelingen.Ik een drukke agenda en rij-instructrice een drukke agenda. Eigenlijk altijd om 09.30 uur gereden. Eén enkele keer om 17.30 uur en een keer om 12.30 uur.
quote:lilalinda schreef op 24 augustus 2014 @ 15:14:

Ik ben tijdens examen niet op de snelweg geweest. Er was namelijk een sneeuwstorm gaande. De examens na mij weden afgezegd. Was een wonderlijk examen, met over de weg waaiende sneeuwhopen en rotzooi.

Wel geslaagd trouwens.

Tijdens mijn tweede rij-examen was het heel erg mistig. Mijn examen was het laatste dat nog doorging. Ik vond het tijdens rijlessen altijd eng om hard te rijden op de snelweg, dus ik had echt geluk hiermee. In de stad reed iedereen bijna stapvoets en 70 op de snelweg, dus ik had voldoende tijd om goed te kijken.

Overigens heb ik lessen in nagenoeg alle situaties gehad. Ook bij ijzel, waarbij ik mocht 'uitproberen' hoe de auto zou reageren bij verschillende acties. Heel nuttig. De meeste rijlessen had ik in de spits omdat ik vaak voor of direct na mijn werk ging.
Een goede rijschool regelt het m.i. ook zo dat leerlingen op verschillende tijden rijden. Als je altijd om 11 uur rijdt in St Lutjebroekgestel ben je echt niet vaardig genoeg om in een groot stadscentrum te rijden in de spits, of in het donker.
Alle reacties Link kopieren
Nu we toch bezig zijn: hoe laat je een goede nacontrole zien. Voorbeelden?
quote:dunst schreef op 24 augustus 2014 @ 15:40:

[...]





Ik zal wel goed rijden. Waarom zouden ze me anders examen laten doen?Om extra geld op te strijken...je zal niet de eerste zijn bij wie dat gebeurt hoor
Ik had wegens 'n stage in 'n andere plaats, mijn eerste rijlessen enkel op de zaterdagen dat ik naar huis kwam. Maar in de zomervakantie ben ik ook in de spits gaan lessen. Helaas moest ik tot eind zomervakantie wachten met afrijden, blijkbaar werkten die examinators niet zoveel in die periode. Gelukkig haalde ik 't in één keer en kon ik tenminste met de auto naar school.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 24 augustus 2014 @ 16:17:

[...]



Om extra geld op te strijken...je zal niet de eerste zijn bij wie dat gebeurt hoor Ja daar zeg je wat, haha. We zullen zien!
quote:dunst schreef op 24 augustus 2014 @ 16:14:

Nu we toch bezig zijn: hoe laat je een goede nacontrole zien. Voorbeelden?Nacontrole? Bedoel je dat je moet kijken voordat je uitstapt, en je auto moet afsluiten?
quote:elninjoo schreef op 24 augustus 2014 @ 16:19:

Ik had wegens 'n stage in 'n andere plaats, mijn eerste rijlessen enkel op de zaterdagen dat ik naar huis kwam. Maar in de zomervakantie ben ik ook in de spits gaan lessen. Helaas moest ik tot eind zomervakantie wachten met afrijden, blijkbaar werkten die examinators niet zoveel in die periode. Gelukkig haalde ik 't in één keer en kon ik tenminste met de auto naar school.Ik had het eerste examen op 5 augustus en daarna gelijk opnieuw aangevraagd. Eerstvolgende mogelijkheid voor het tweede examen was 28 november. Destijds was dat de reguliere wachttijd.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk hoor je mensen ruimte te geven bij het invoegen. Die strook waar die mensen op rijden gaat toch niet oneindig door en als men aan het eind stil komt te staan kom je er nooit meer tussen!



Ik heb altijd voor of na het werk rijweg gehad, op het moment van mijn eerste rijles reedt ik samen met de rest van de spits de stad uit. Ik wist op dat moment gewoon niet beter. Mocht je het morgen niet halen, vraag dan de volgende lessen juist tijdens de spits om dit probleem een volgende keer te vermijden.



Het belangrijkste morgen is rustig blijven! Niet direct invoegen, neem je tijd, goed kijken, denk aan je dode hoek, richting aangeven en dan wel ff checken of diegene die schuinachter je rijdt niet gauw het gat dichtgooit en rustig van rijbaan wisselen.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Waarschijnlijk krijg je alleen tips van "ervaren "rijders, kan je beter ook geen tips aan vragen.

Ik rijd al 28 jaar , maar geloof me ik zak bij een examen en waarom, ik rijd op routine en niet volgens het boekje en dat doen de meeste met rijbewijs niet. Daarom geen tips of adviezen van mij, je examinator is de enige die weet hoe het vandaag de dag zit met de regels.



Succes met je examen, oja 1 ding, blijf kalm :-)
quote:dunst schreef op 24 augustus 2014 @ 16:14:

Nu we toch bezig zijn: hoe laat je een goede nacontrole zien. Voorbeelden?nacontrole is toch als je een bocht om bent of als je een kruispunt over bent dat je dan even in je binnenspiegel kijkt?
Idd wat bedoel je met nacontrole?
quote:betjebig schreef op 24 augustus 2014 @ 16:23:

[...]



Ik had het eerste examen op 5 augustus en daarna gelijk opnieuw aangevraagd. Eerstvolgende mogelijkheid voor het tweede examen was 28 november. Destijds was dat de reguliere wachttijd.Ik was in maart begonnen met lessen, in mei werd m'n examen aangevraagd en pas eind augustus kon ik afrijden. Vond het erg lang duren. Maar blijkbaar was het vroeger normaal (en konden ze je zo nog wat extra geld voor lessen uit de zak kloppen)
Ik mag hopen dat je sowieso gewoon regelmatig in je spiegels kijkt
belangrijk bij invoegen is dat je je snelheid aanpast aan het verkeer op de baan waar je wil invoegen. Als zij 120 km/u rijden, pas je daarop aan en ga niet met 80 km/u invoegen.
quote:elninjoo schreef op 24 augustus 2014 @ 16:51:

[...]



Ik was in maart begonnen met lessen, in mei werd m'n examen aangevraagd en pas eind augustus kon ik afrijden. Vond het erg lang duren. Maar blijkbaar was het vroeger normaal (en konden ze je zo nog wat extra geld voor lessen uit de zak kloppen)Oh, maar dan heb je het supersnel gedaan. Ik mocht pas na een jaar voor het eerst afrijden (ca. 25 lessen gehad), en had mijn rijbewijs pas na bijna anderhalf jaar. In de tussentijd heb ik nog een paar lessen gehad, en met vreselijk veel mazzel geslaagd de tweede keer
Nacontrole is toch dat je nog een keer kijkt voordat je gaat? Bijvoorbeeld: binnenspiegel, buitenspiegel, dode hoek, knipperen en dan volgt de nacontrole, nog een keer binnenspiegel, buitenspiegel, dode hoek. En dan gaan.



Een invoeger moet zich aanpassen aan het verkeer, maar het is wel zo aardig om ruimte te maken waar mogelijk. Je hoeft niet per se de snelweg op met rijexamen, maar je moet wel invoegen, dus kan ook op de autoweg (100 km/h). Als het heel druk is pas je dus je snelheid aan aan het verkeer, je kan dan laten weten dat je in een gaatje wil door alvast te knipperen, dat schept duidelijkheid. Wanneer je 'normaal' rijdt knipper je inderdaad alleen als er echt plek is en je kan gaan. Maar als het enorm druk is kan je op deze manier 'vragen' om een plekje. Die kun je krijgen en soms ook niet, maar meestal zijn de medeweggebruikers wel sociaal en laten ze je ertussen



TO ga je wel zeker de weg op na je examen als je nu nog dit soort vragen hebt voor je laatste les? Daarna moet je het allemaal zelf doen, hoe druk en onoverzichtelijk het ook is....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven