Proefdieren

23-08-2014 09:14 204 berichten
Op Facebook kom ik een petitie tegen om te tekenen tegen het gebruik van 39 Labradors door de Universiteit van Maastricht. De bedoeling is om peacemakers in de honden te plaatsen en voor een periode van 6 weken hartfalen op te wekken om de effecten te bestuderen.



1 op de 3 honden sterven tijdens het experiment, de rest wordt na afloop afgemaakt.



Wat is jullie mening over dit soort experimenten?



Ik vind het hartverscheurend... Net zoals het testen van cosmetica op dieren. Er zijn inmiddels toch genoeg alternatieven zoals kunstmatige huid of organen.



ADC (een organisatie die protesteert tegen proefdiergebruik) is eerder in het nieuws geweest nadat zij Beagles hebben bevrijd uit een fokkerij voor Beagles die gefokt worden als proefdier.



Hier is de ADC website voor meer info:



http://www.stopdierproeven.org/



Het liefst zou ik de link voor de petitie willen plaatsen, maar weet niet of dit tegen de regels is. :-)
Als het wereldvrede oplevert



Triest idd, maar soms nog nodig volgens mij. Niet voor cosmetica en andere luxe artikelen, maar nog wel voor medicijnen en dus blijkbaar ook pacemakers. Er worden heel veel proefjes gedaan nog met dieren, ook onnodige 'grappige' proefjes (volgens de mensen die het doen). Zou niet moeten kunnen. Altijd streven naar een alternatief.
Alle reacties Link kopieren
Als ik een peacemaker pacemaker nodig heb ben ik blij dat deze eerst op dieren is getest voordat ze iets bij mij implanteren wat niet werkt of zelfs schade toegebrengt.

Nu zijn het aaibare labradors, een andere keer een rat die anders slangenvoer had geworden of verdelgd zou worden.



Het onderzoek op proefdieren is erg duur. Dat gaan ze niet doen als er al soortgelijke onderzoeken zijn gedaan, dan gebruiken ze logischerwijs die onderzoeksgegevens.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wat Hima zegt. Soms is het niet anders.
quote:himalaya schreef op 23 augustus 2014 @ 09:20:

Als ik een peacemaker pacemaker nodig heb ben ik blij dat deze eerst op dieren is getest voordat ze iets bij mij implanteren wat niet werkt of zelfs schade toegebrengt.

Nu zijn het aaibare labradors, een andere keer een rat die anders slangenvoer had geworden of verdelgd zou worden.



Het onderzoek op proefdieren is erg duur. Dat gaan ze niet doen als er al soortgelijke onderzoeken zijn gedaan, dan gebruiken ze logischerwijs die onderzoeksgegevens.



Ik betwijfel zo of er met de huidige technieken nu echt, echt, echt geen alternatief is. We kunnen zoveel, er is zoveel mogelijk. We kunnen 3D printen, ruimtereizen maken, het huis bedienen met onze I-phone. Is er dan echt geen andere optie dan dieren opofferen voor onderzoek?



En waarom moeten de dieren die overleven dan ook dood? Die kunnen dan toch naar een leuk gezin? Als beloning voor hun opoffering ten bate van de wetenschap.
Alle reacties Link kopieren
quote:Er worden heel veel proefjes gedaan nog met dieren, ook onnodige 'grappige' proefjes (volgens de mensen die het doen).Volgens mensen die ik ken die met proefdieren werken, zijn er vele protocollen waar het onderzoek aan moeten voldoen en wordt er goed en met respect voor de (dure) proefdieren omgegaan. Waar en wanneer er ruimte is voor 'onnodige grappige proefjes' zou ik dan niet weten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:tekenis schreef op 23 augustus 2014 @ 09:17:

Als het wereldvrede oplevert



Triest idd, maar soms nog nodig volgens mij. Niet voor cosmetica en andere luxe artikelen, maar nog wel voor medicijnen en dus blijkbaar ook pacemakers. Er worden heel veel proefjes gedaan nog met dieren, ook onnodige 'grappige' proefjes (volgens de mensen die het doen). Zou niet moeten kunnen. Altijd streven naar een alternatief.



peacemaker. :-)



Ik was vroegah nogal Kool and the Gang-fan.
Ik heb weleens nare filmpjes gezien waarin men niet heel erg vriendelijk omsprong met een aap of hond.



Als het dan toch moet, waarom niet met respect en een beetje liefde en warmte?



Of gaat zo'n proefdiergebruiker dan misschien teveel voelen voor het object?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik betwijfel zo of er met de huidige technieken nu echt, echt, echt geen alternatief is. We kunnen zoveel, er is zoveel mogelijk. We kunnen 3D printen, ruimtereizen maken, het huis bedienen met onze I-phone. Is er dan echt geen andere optie dan dieren opofferen voor onderzoek?Je kunt 3D printen, ruimtereizen of je huis bedienen met je iPhone wat je wilt, maar dan weet je nog niet wat het effect van een experimentele nieuwe pacemaker is op een levend wezen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 23 augustus 2014 @ 09:26:quote:Ik betwijfel zo of er met de huidige technieken nu echt, echt, echt geen alternatief is. We kunnen zoveel, er is zoveel mogelijk. We kunnen 3D printen, ruimtereizen maken, het huis bedienen met onze I-phone. Is er dan echt geen andere optie dan dieren opofferen voor onderzoek?Je kunt 3D printen, ruimtereizen of je huis bedienen met je iPhone wat je wilt, maar dan weet je nog niet wat het effect van een experimentele nieuwe pacemaker is op een levend wezen.Maar waarom dan na het experiment het dier geen leven meer gunnen?
Alle reacties Link kopieren
.
@masquenada, jij denkt dat ze die pacemakers er na afloop weer uit gaan peuteren en dat een hond daar beter van wordt?

Ze zijn waarschijnlijk beter af met een spuitje, hoe triest ook.



Piepen over onderzoek op dieren vind ik zó kortzichtig. Wees maar blij dat je medicijnen ooit getest zijn.

De medische wetenschap was lang niet zover geweest zonder alle proefdieren en -personen.

Gelukkig zijn er nu ontiegelijk strenge eisen zodat onvrijwillig op mensen testen niet meer mogelijk is. Maar je kunt niet ontkennen dat het wél kostbare kennis heeft opgeleverd!
Geen stem, geen rechten. Zo lang dieren niet kunnen praten, zullen ze altijd worden misbruikt door de mens voor eigen gewin.
quote:milna, 58 seconden geleden

Geen stem, geen rechten. Zo lang dieren niet kunnen praten, zullen ze altijd worden misbruikt gebruikt door de mens voor eigen gewin.
Alle reacties Link kopieren
Als er geen gelijkwaardig alternatief is voor noodzakelijke proeven heb ik geen bezwaar tegen dierproeven.



dit is nou niet bepaald hetzelfde als shampoo wrijven in de oogjes van konijnen om te kijken welke reactie er is.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 23 augustus 2014 @ 10:18:

Geen stem, geen rechten. Zo lang dieren niet kunnen praten, zullen ze altijd worden misbruikt door de mens voor eigen gewin.Gelukkig wel.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
ik geef er de voorkeur aan om geld te steken in het zoeken naar alternatieven voor dierproeven



Zolang mensen het allemaal maar best vinden dat er dieren worden misbruikt, zullen er geen grote bedragen gaan naar alternatieven voor dierproeven
quote:SpringDing schreef op 23 augustus 2014 @ 10:20:quote:milna, 58 seconden geleden

Geen stem, geen rechten. Zo lang dieren niet kunnen praten, zullen ze altijd worden misbruikt gebruikt door de mens voor eigen gewin.nee, misbruikt
Alle reacties Link kopieren
Ik geef de voorkeur aan goed geteste medische hulpmiddelen.

Als dat dmv proefdieren is, soit.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 23 augustus 2014 @ 10:22:

[...]





nee, misbruiktGebruikt.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:saaaaar81 schreef op 23 augustus 2014 @ 10:24:

[...]

Gebruikt.Jouw mening. Ik heb daar een andere mening over. Misbruikt, mishandeld, gemarteld.
Alle reacties Link kopieren
Jij denkt dat ze niet zo voorzichtig mogelijk worden behandeld?

De onderzoekers en laboranten zullen zo respectvol als mogelijk met die dieren omgaan.

Ze weten heus wel hoe maatschappelijke omstreden hun werk is.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
@Milna, dan stel ik voor dat jij nooit meer medicijnen gebruikt, ook niet in nood.

Want zo hou je de boel natuurlijk in stand.
quote:SpringDing schreef op 23 augustus 2014 @ 10:48:

@Milna, dan stel ik voor dat jij nooit meer medicijnen gebruikt, ook niet in nood.

Want zo hou je de boel natuurlijk in stand.



en ik stel voor dat er meer geld gaat naar onderzoek voor alternatieven voor dierproeven



Zoals Proefdiervrij doet:



Proefdiervrij investeert al jaren in de ontwikkeling van proefdiervrije technieken. Om deze ontwikkeling nog meer kracht bij te zetten is Proefdiervrij haar eigen Fonds proefdiervrije technieken gestart. Het fonds financiert onderzoek naar en de ontwikkeling van proefdiervrije technieken. Het fonds is onderdeel van het programma Dierproeven Begrensd van ZonMw. Ieder jaar financieren wij verschillende projecten die proefdieren vervangen.



http://www.proefdiervrij.nl/onderzoek
Alle reacties Link kopieren
Dit is niet bepaald hetzelfde als de shampoo en make-upjes.





maar in zoverre ben ik het geheel met je eens. Bij gelijkwaardige alternatieven zijn proefdieren onacceptabel.

maar dat betekend ook dat je moet accepteren dat proefdieren af en toe gewoonweg nodig zijn.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven