Proefdieren

23-08-2014 09:14 204 berichten
Op Facebook kom ik een petitie tegen om te tekenen tegen het gebruik van 39 Labradors door de Universiteit van Maastricht. De bedoeling is om peacemakers in de honden te plaatsen en voor een periode van 6 weken hartfalen op te wekken om de effecten te bestuderen.



1 op de 3 honden sterven tijdens het experiment, de rest wordt na afloop afgemaakt.



Wat is jullie mening over dit soort experimenten?



Ik vind het hartverscheurend... Net zoals het testen van cosmetica op dieren. Er zijn inmiddels toch genoeg alternatieven zoals kunstmatige huid of organen.



ADC (een organisatie die protesteert tegen proefdiergebruik) is eerder in het nieuws geweest nadat zij Beagles hebben bevrijd uit een fokkerij voor Beagles die gefokt worden als proefdier.



Hier is de ADC website voor meer info:



http://www.stopdierproeven.org/



Het liefst zou ik de link voor de petitie willen plaatsen, maar weet niet of dit tegen de regels is. :-)
quote:milna, 2 minuten geleden

quote:



en ik stel voor dat er meer geld gaat naar onderzoek voor alternatieven voor dierproevenHet staat je vrij je salaris over te storten hoor.
Ik vind het gerechtvaardiger honden om deze redenen te doden dan (andere dieren) voor consumptie. De honden worden beter behandeld ook. De dieren die het overleven moeten dood omdat hun hart uitvoerig onderzocht moet worden. Er is nog geen technologie om dat te doen terwijl het dier blijft leven.
Moeten we dan maar gelijk gaan testen op mensen?



Dierproeven blijven nodig. Natuurlijk wil je die zoveel mogelijk beperken en heb je goede protocollen zodat er zo respectvol mogelijk omgegaan wordt met die dieren, maar wat mij betreft gaat het belang van menselijke patiënten bij goed onderzochte geneesmiddelen en 'medical devices' voor.
quote:SpringDing schreef op 23 augustus 2014 @ 11:14:quote:milna, 2 minuten geleden

quote:



en ik stel voor dat er meer geld gaat naar onderzoek voor alternatieven voor dierproevenHet staat je vrij je salaris over te storten hoor.ik geef er inderdaad geld aan. Maar mijn salaris is niet genoeg voor de onderzoeken, daar is meer geld voor nodig.
quote:saaaaar81 schreef op 23 augustus 2014 @ 11:13:

Dit is niet bepaald hetzelfde als de shampoo en make-upjes.





maar in zoverre ben ik het geheel met je eens. Bij gelijkwaardige alternatieven zijn proefdieren onacceptabel.

maar dat betekend ook dat je moet accepteren dat proefdieren af en toe gewoonweg nodig zijn.



die gelijkwaardige alternatieven ga je alleen vinden als je het belangrijk genoeg vindt om ernaar op zoek te gaan.



Als je zoiets hebt van dat je het allemaal wel best vindt, zal het niet belangrijk genoeg worden gevonden en zal er geen moeite worden gestoken in alternatieven
Ik had een keer dit gedicht gelezen:



They Called Him Rags

by Edmund Vance Cooke



They called him Rags, he was just a cur

But twice on the Western Line,

That little old bunch of faithful fur

Had offered his life for mine.



And all he got was bones and bread

And the leaving of soldiers' grub,

But he'd give his heart for a pat on the head,

A friendly tickle or rub.



And Rags got home with the regiment,

And then, in the breaking away--

Well, whether they stole him, or whether he went,

I am not prepared to say.



But we mustered out, some to beer and gruel,

And some to sherry and shad,

And I went back to the Sawbones School,

Where I was an undergrad.



One day they took us budding M.D.'s

To one of those institutes

Where they demonstrate every new disease

By means of bisected brutes.



They had one animal tacked and tied

And slit like a full-dressed fish,

With his vitals pumping away inside

As pleasant as one might wish.



I stopped to look like the rest, of course,

And the beast's eyes leveled mine;

His short tail thumped with a feeble force,

And he uttered a tender whine.



It was Rags, yes, Rags! who was martyred there,

Who was quartered and crucified,

And he whined that whine which is doggish prayer

And he licked my hand--and died.



And I was no better in part nor whole

Than the gang I was found among,

And his innocent blood was on the soul

Which he blessed with his dying tongue.



Well! I've seen men go to courageous death

In the air, on sea, on land!

But only a dog would spend his breath

In a kiss for his murderer's hand.



And if there's no heaven for love like that,

For such four-legged fealty--well!

If I have any choice, I tell you flat,

I'll take my chance in hell.
Alle reacties Link kopieren
Niemand wil graag met proefdieren werken. Maar er is geen enkele manier om dezelfde data te krijgen uit een diervrij systeem. Je kunt dingen testen op cellijnen, dat kan je bijvoorbeeld doen met nieuwe potentiële medicijnen, en daarmee worden al een hoop dierproeven voorkomen. Als je op dat stadium al weet dat het potentiële medicijn niet werkt, of erg giftig is, kan je al opgeven. Maar op een zeker moment heb je een vermoeden dat het medicijn zou kunnen werken. Dan moet je naar een dier gaan om te weten of het ook werkt in de context van een heel lichaam en of het op andere plaatsen in het lichaam ook effecten geeft, die bijvoorbeeld weer schade zouden kunnen opleveren.

Dus er wordt ook vooruitgang geboekt. Verder zijn nu veel mensen bezig om mini-organen te kweken in petrischaaltjes. Daarmee zouden alweer meer kandidaat-medicijnen kunnen afvallen voordat ze naar dierproeven gaan. Verder zijn er ook computermodellen, gebaseerd op eerder onderzoek. Er wordt dus veel onderzoek gedaan naar alternatieven voor dierproeven. Maar we kunnen het ons niet veroorloven om te zeggen: we doen geen dierproeven meer. Dan zeggen we namelijk ook dat we geen medicijnen meer ontwikkelen. Maar dierproeven worden nooit zomaar gedaan, daar zit altijd een ethische commissie voor, waardoor je je onderzoeksvoorstel moet laten goedkeuren. Niemand doet iets met dieren voor de lol.
Alle reacties Link kopieren
Een mens is geen hond. Je kunt nooit hetzelfde effect krijgen.

Ik kan me echt niet voorstellen dat er geen ander alternatief is. Ook zwaar belachelijk om de dieren die het wel overleven af te maken.



Ik ben erg tegen dierproeven, het is gewoon mishandeling. Hoe "goed" en "lief" de laberanten ook met ze omgaan.



Met de techniek van tegenwoordig kan zoveel, ik kan niet geloven dat er niet iets ontwikkeld is wat het menselijk lichaam nabootst.

Medicijnen worden ook veel op mensen getest.



Ik dacht trouwens dat dierproeven in Europa verboden waren? Of is dit alleen cosmetica?
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Als er geen goed alternatief is en de dieren worden goed behandeld vind ik het persoonlijk wel acceptabel. Ik vind dergelijke onderzoeken niet vergelijkbaar met dierproven tbv cosmetica. En wat iemand anders ook al aangaf eigenlijk dient dit een groter doel dan dieren doden voor consumptie.

Ja en verder ben ik zelf afhankelijk van een pacemaker en dus komt dit onderzoek ook nog eens in mijn straatje van pas. Heb precies een jaar geleden een toen helemaal nieuw model gekregen waar nog geen echte ervaring mee is en voel me bijna een proefpersoon.



Ik vind wel dat we ter aller tijde kritisch moeten blijven op en de noodzaak van dierproeven en de eventuele uitvoering ervan. Heb zelf naast mijn studie destijds nog een opleiding gevolgd en diploma gehaald om toezicht te houden op dierproeven (artikel 14 functionaris). Niet met het idee in dat vakgebied aan de slag te gaan maar meer uit maatschappelijke interesse. Ja en zelfs voor die opleiding heb ik uiteindelijk dierproeven moeten doen. Ook voor de hoofdopleiding die ik volgde overigens. Maar heb nooit iets gedaan waar ik niet zelf achter kon staan. Al weet ik dat er voor een aantal proeven inmiddels alternatieven zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dierproeven voor cosmetica zijn inderdaad verboden in Europa.

Medicijnen worden altijd (!) ook getest op mensen. Maar tegen die tijd is het fijn als je weet dat er een zeer gerede kans is dat het werkt in mensen. Dan moet de effectieve dosis worden vastgesteld, de toxiciteit en er moet een idee worden gevormd over bijwerkingen en of het effect goed genoeg is om gebruik te rechtvaardigen.

Data in dieren geeft een heel goed beeld van hoe iets gaat werken in mensen, we lijken uiterlijk gezien misschien niet zoveel op dieren, maar we zitten allemaal ongeveer hetzelfde in elkaar.

Dus of je het nou gelooft of niet, het werkt. En we weten nog lang niet goed genoeg hoe het werkt om het na te bootsen in een ander systeem. Dit is zo'n nare realiteit: dit hebben we nodig om ziekten te behandelen. Dit is een van de redenen dat kanker in veel gevallen geen doodvonnis meer is, evenals een infectie of astma of.... En nee, niemand doet het voor de lol.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben overigens wetenschapper, ik werk aan kanker. Op mijn afdeling is onlangs een alternatief ontwikkeld voor dierproeven met cellijnen. Dat kan voor bepaalde zaken, en voor andere niet.
Alle reacties Link kopieren
De wet- en regelgeving over dierproeven is zeer streng in NL.

Zo zijn er eisen wb de afwezigheid van geschikte alternatieven zonder dieren, belang van het onderzoek, het minaliseren van het aantal benodigde dieren en dierenleed.

Je moet hier speciaal toestemming voor hebben en er zijn commissies die de voorwaarden toetsen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
"baukje, 5 minuten geleden

Als er geen goed alternatief is en de dieren worden goed behandeld vind ik het persoonlijk wel acceptabel. "



Maar dat worden ze dus niet. Er worden express hartkwalen gemaakt. 1 op 3 zal sterven tijdens dit process. En als dank dat hij het overleeft heeft wordt de rest na afloop afgemaakt.



Dat zie ik niet als goed behandelt.

Vooral het afmaken vind ik heel naar en erg.

Die honden kunnen gewoon naar een lief baasje. Ook met pacemaker.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:masquenada schreef op 23 augustus 2014 @ 09:28:

[...]





Maar waarom dan na het experiment het dier geen leven meer gunnen?Dat begrijp ik ook niet!
Alle reacties Link kopieren
"fiool, 2 minuten geleden

Ik ben overigens wetenschapper, ik werk aan kanker. Op mijn afdeling is onlangs een alternatief ontwikkeld voor dierproeven met cellijnen. Dat kan voor bepaalde zaken, en voor andere niet."



Dat idee had ik al. Je uitleg leest prettig ( zonder moeilijke woorden waar wetenschappers nogal eens een handje van hebben) en ik leer ervan. Daarvoor dank.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
De dieren worden ziek gemaakt omdat je anders het effect van de therapie niet kunt meten.

De dieren worden daarna afgemaakt om precies te kunnen uitzoeken wat er in het lijf gebeurd is.



Blijkbaar hebben ze dat goed kunnen beargumenteren, anders hadden ze geen toestemming gekregen.



Het werkt echt niet zo dat je even op een zondagmiddag een geinig dierproefje bedenkt, dat je dan zomaar 25 honden mag nemen, daarmee mag doen wat je wil en als je geen zin meer hebt dat je ze dan mag afmaken.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het belachelijk. Er zijn alternatieven, maar die zijn duur en vindt men 'onbetrouwbaar', maar men vergeet dan wel weer dat een hond geen mens is en dat het dus ook niet 100% betrouwbaar is. En mensen die zeggen dat dierproeven niet voor onzinnige onderzoeken worden gebruikt, hebben het mis. Er worden nog steeds dieren gebruikt voor onderzoeken naar de slechtheid van tabak, wat natuurlijk al lang bewezen is.



Daarbij is het natuurlijk verschrikkelijk dat wij gaan dieren dood maken om de mens te kunnen dienen...
Alle reacties Link kopieren
Overigens is het gebruik van honden volgens mij behoorlijk uitzonderlijk.

Want ook in de soort dieren die je gebruikt is een soort hiërarchie.

Net zoals dat je geen dieren mag gebruiken als het zonder kan, geen 1000 dieren als het met 100 kan, mag je ook geen ratten gebruiken als het met fruitvliegjes kan of honden of apen als het met ratten kan.



Het ene dier wordt dus 'belangrijker' gevonden dan het ander, waar je weer over kunt discussiëren natuurlijk.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 23 augustus 2014 @ 10:35:

Jij denkt dat ze niet zo voorzichtig mogelijk worden behandeld?

De onderzoekers en laboranten zullen zo respectvol als mogelijk met die dieren omgaan.

Ze weten heus wel hoe maatschappelijke omstreden hun werk is.Als je dat werkelijk denkt, ben je echt heel naïef. Denk je nu werkelijk dat ze een muisje voorzichtig uit het kooitje tillen, even een aai over het bolletje geven en vervolgens gaten in het hoofd gaan boren?
Alle reacties Link kopieren
De tegenstanders zijn wetenschappers?



Jullie lijken zo goed te weten dat er gelijkwaardige alternatieven zijn.

Ik heb vertrouwen dat de wetenschappers weten wat ze doen. Die hebben er nl jaren voor geleerd.

Het idee alsof ze die beesten voor de lol afmaken...
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 23 augustus 2014 @ 12:16:

Ik vind het belachelijk. Er zijn alternatieven, maar die zijn duur en vindt men 'onbetrouwbaar', maar men vergeet dan wel weer dat een hond geen mens is en dat het dus ook niet 100% betrouwbaar



Jij hebt blijkbaar veel verstand van uitvoerbaarheid en betrouwbaarheid van wetenschappelijk onderzoek bij ontwikkeling van pacemakers?

Wat handig. Misschien kun jij de onderzoekers en de commissie de ze toestemming heeft gegeven wijzen op die alternatieven die zij blijkbaar over het hoofd zien.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 23 augustus 2014 @ 12:19:

[...]





Als je dat werkelijk denkt, ben je echt heel naïef. Denk je nu werkelijk dat ze een muisje voorzichtig uit het kooitje tillen, even een aai over het bolletje geven en vervolgens gaten in het hoofd gaan boren?





Schreef ik niet zo respectvol als mogelijk?



Ik durf er trouwens bij te vermelden dat ik heel wat onvriendelijker met muizen omga als ik ze in mijn huis vind.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Maar moet je eens voorstellen dat jou kat of hond wordt gebruikt als proefdier. Zou je het dan ook nog willen?
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 23 augustus 2014 @ 12:19:

[...]





Als je dat werkelijk denkt, ben je echt heel naïef. Denk je nu werkelijk dat ze een muisje voorzichtig uit het kooitje tillen, even een aai over het bolletje geven en vervolgens gaten in het hoofd gaan boren?



Of een aaitje over de bol een bewezen meerwaarde heeft, weet ik niet, maar ik durf wel te stellen dat over het algemeen wetenschappers hun proefdieren met respect behandelen en zo min mogelijk leed berokkenen.

Natuurlijk tillen ze zo'n muisje voorzichtig uit zijn kooitje. Wat denk jij dan? Dat ze het met grof geweld en half fijnknijpend oppakken onder het mom van 'ik ga straks toch een gaatje boren'?



Niet allen zouden de meeste wetenschappers dat alleen al uit fatsoen niet doen, maar bovendien zal een echte wetenschapper elk risico om zijn/haar resultaten te verstoren (door bijvoorbeeld stress bij het dier!) willen uitsluiten.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 23 augustus 2014 @ 12:21:

[...]





Jij hebt blijkbaar veel verstand van uitvoerbaarheid en betrouwbaarheid van wetenschappelijk onderzoek bij ontwikkeling van pacemakers?

Wat handig. Misschien kun jij de onderzoekers en de commissie de ze toestemming heeft gegeven wijzen op die alternatieven die zij blijkbaar over het hoofd zien.Jij wel dan? Het lijkt me logisch dat een hondenhart niet hetzelfde is als een mensenhart. Je wilt niet weten hoeveel dingen wel werkten op dieren, maar niet op mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven