Rokende buurvrouw

24-07-2014 16:12 216 berichten
Ik woon in een flatje en ik heb een balkon. Dit balkon staat de hele dag in de zon en is daarom vooral s avonds een heerlijke plek om te zitten. Nou heb ik een buurvrouw en zij rookt. Zij rookt buiten. Natuurlijk moet zij helemaal zelf weten dat ze dit doet, maar als ze buiten rookt dan komt het vrij vaak mijn kant op. Het is soms zo erg dat ik de deur dicht moet doen om niet in de stank te zitten. Wat erg vervelend is om warme dagen.

Nu zit ik met een dilemma. Is er iets wat ik kan doen?

Eigenlijk vind ik niet dat ik er iets van kan zeggen, omdat het haar balkon is en zij daar gewoon moet kunnen roken.

Maar aan de andere kant is het voor mij gewoon erg smerig.

Wat zouden jullie doen?

Zouden jullie iets doen, of heb je zoiets van *just deal with it*?
@mona88 Ik heb het al 2 X voorbij zien komen en ik denk ook dat het een oplossing is als je een ventilator strategisch opstelt zodat de geurtjes weggeblazen worden van de plek waar je zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:hallon schreef op 24 juli 2014 @ 17:35:

[...]





Ja, maar dan verplaatst de roker toch de overlast naar de buren? Dat is toch niet de bedoeling. Dus in dat opzicht kan de roker best wat rekening houden met de niet-rokende buren.



Ja, zo kun je door blijven gaan. Ik vind die dagelijkse crematie op de kolenbbq ook niet fris ruiken. De dampen lijken mij ook niet zo geweldig voor de gezondheid. Evenals de allesbrander van de achterburen, de vaak stationair lopende oldtimer van de andere buurman...

Maar om nou te gaan zeuren dat al die mensen maar hun hobby of liefhebberij achter gesloten deuren uit te gaan oefenen omdat ik wellicht er last van kan hebben. Die zullen ook heus wel eens zich ergeren aan de gesprekken onder invloed van een glas wijn met vriendinnen in mijn achtertuin, de hond die wel eens blaft, mijn man die het geluid van een zeeleeuw maakt als hij de slappe lach krijgt. Misschien wordt de buurvrouw wel onpasselijk van de geur van aceton als ik buiten mijn nagels lak...
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:Claudia2010 schreef op 24 juli 2014 @ 16:44:

Mijn buurvrouw hoest er ook nog bij... dan stikt ze er haast in... Zo staat ze ieder kwartier luid hoestend en half kotsend buiten, s'morgens om 7.00 uur de eerste en rond 00.00 uur de laatste. Godzijdank werkt ze



Vervelend TO, maar ik vrees dat je er weinig aan kunt doen.Zo te horen valt ze eerdaags vanzelf dood neer
quote:lionlily schreef op 24 juli 2014 @ 17:40:

Ik ben geen roker, maar ik bbq regelmatig op mijn balkon. Soms ben ik met de hogedrukspuit bezig, mijn buurman maait het gras met een machine, ik schuur soms hout, mijn buurvrouw rookt, ik heb soms lawaaierig bezoek tot diep in de nacht, mijn buren hebben soms dansfeestjes, ik zet wel eens mijn vuilnis te laat buiten, mijn buurman draait zijn motor soms stationair onder mijn raam.



En we hebben nog steeds een goede band, het is geven en nemen, we communiceren. Dit zijn gewoon leefgeluiden en leefgeuren. In je eigen huis en op je eigen balkon mag je je eigen dingen doen, zo lang het niet exhibitionistisch is.



Dat van die buurman geloof ik niet

Verder heb je gelijk wat betreft leefgeluiden en leefgeuren.



Neemt echter niet weg dat mona88 hier gewoon naar ideeën kan informeren om dit, voor haar, ongemak wat aangenamer te maken.
Meid, stel je niet zo aan. Als je geen rook op je balkon wilt moet je in een vrijstaand huis gaan wonen met tuin en schutting. Maar niet in een flat. Je kunt de buurvrouw niks verbieden op haar eigen balkon. En hoelang rookt die vrouw nou een sigaret, hooguit 5 minuten? Kom op zeg, alsof er geen ergere dingen in de wereld gebeuren.
Wellicht helpt het om wierook te branden op je balkon tegen de lucht?

Of misschien, als je het heel vriendelijk vraagt, afspreken dat zij 1 uurtje per avond (wanneer jij buiten zou willen zitten) even niet rookt?
Alle reacties Link kopieren
quote:waffeltje schreef op 24 juli 2014 @ 17:54:

[...]





Dat van die buurman geloof ik niet

Verder heb je gelijk wat betreft leefgeluiden en leefgeuren.



Neemt echter niet weg dat mona88 hier gewoon naar ideeën kan informeren om dit, voor haar, ongemak wat aangenamer te maken.Omdat ik een balkon heb en hij een tuin? Believe me, het is precies zoals ik het beschreef.
Zet gewoon een ventilator in de deuropening en laat die naar buiten blazen als ze rookt, problem solved.
Ja, @Lemoos2

Maar het maakt toch echt wel verschil of het een hele dag is of een aantal uren of 10 tot 15 minuten.

Als het overlast wel achterwege gelaten kan worden als de klagers bezoek hebben, bijvoorbeeld. Klagen over anderen en het zelf veel erger doen dan hun buren.



Ik heb te maken gehad met mensen die maatschappelijk werk deden. Hun hond lieten ze o de dag van de verhuizing aan een ketting rond lopen in de gedeelde tuin. Het beest had zich finaal uitgeleefd en gegraven.... Dar lag niets meer op de plaats waar het hoorde.

Die hond had het heel moeilijk toen ze er nog woonden en altijd in een donkere ruimte moest wachten tot het baasje thuis kwam. Die hond leed er onder en dat liet hij horen door heel hard te janken. Zij hadden het nog nooit gehoord en vonden het onzin. Ja, als ze thuis waren dan deed de hond het niet.

Nou, iedereen was blij toen ze weg waren.

Maatschappelijk werkster? Alles moest kunnen bij die mensen.



Een keertje nagels lakken, gras maaien, etc. Ja, dat moet kunnen. Het is even afwegen wat normaal is en bij omgevingsgeluiden hoort.

Uitlaatgassen van ronkende motoren incidenteel of iedere dag.

Dat maakt toch wel het verschil. Hier heb ik een buurman gehad die echt 6 uur bezig was met klussen aan een motor voor een te koop staande woning. Thuis deed die het niet, want dat mocht hij niet van zijn vrouw. Dat deze ze ook nog eens ieder weekeinde en dan meerdere dagen....

Er iets van zeggen dat mocht niemand. Daar stond straf op. Dan kwam de honden-schijten-overal-brigade. En ja, die stonken ook. Dus het maakt nogal een verschil.
Ik vind rookgeur ook héél erg vies. En vooral juist buiten. Denk je net een frisse neus te gaan halen en dan beland je in zo'n bedompte rookwolk. Bleh! Als ik iemand buiten zie roken dan loop ik daar dus ook echt met een boog omheen.



Mijn buren roken ook. Zowel onder als boven. En mijn balkondeur heb ik altijd open. En regelmatig merk ik dat er een buurtje staat te roken. Ik ga dan altijd even binnen zitten en als ze weer uitgerookt zijn dan ga ik weer naar buiten.

Ik ben me ervan bewust dat ik in de stad woon en dat het inderdaad een kwestie van geven en nemen is. Ik zal er dan ook zeker niets van zeggen.



Mijn onderbuurman draait af en toe keiharde muziek. En dan is dat in mijn ogen (oren) ook nog eens Takkeherrie. Soms lijkt het wel of hij een koor van gillende en krijsende dames in huis heeft. Maar hij doet dat nooit lang. Hooguit een kwartier en héél soms wat langer. En nooit op een laat tijdstip, vaak ergens in de middag. Ik vind dat hij het dan ook keurig doet en zal daar ook nooit over klagen.



Ik ga er ook van uit dat de buren op hún buurt ook niet zullen zeuren als ik de vuilnis te laat buiten zet ofzo.



Het hoort gewoon allemaal bij het stadse leven.
quote:Pumps_italiaans schreef op 24 juli 2014 @ 18:10:

Ja, @Lemoos2

Maar het maakt toch echt wel verschil of het een hele dag is of een aantal uren of 10 tot 15 minuten.

Als het overlast wel achterwege gelaten kan worden als de klagers bezoek hebben, bijvoorbeeld. Klagen over anderen en het zelf veel erger doen dan hun buren.



Ik heb te maken gehad met mensen die maatschappelijk werk deden. Hun hond lieten ze o de dag van de verhuizing aan een ketting rond lopen in de gedeelde tuin. Het beest had zich finaal uitgeleefd en gegraven.... Dar lag niets meer op de plaats waar het hoorde.

Die hond had het heel moeilijk toen ze er nog woonden en altijd in een donkere ruimte moest wachten tot het baasje thuis kwam. Die hond leed er onder en dat liet hij horen door heel hard te janken. Zij hadden het nog nooit gehoord en vonden het onzin. Ja, als ze thuis waren dan deed de hond het niet.

Nou, iedereen was blij toen ze weg waren.

Maatschappelijk werkster? Alles moest kunnen bij die mensen.



Een keertje nagels lakken, gras maaien, etc. Ja, dat moet kunnen. Het is even afwegen wat normaal is en bij omgevingsgeluiden hoort.

Uitlaatgassen van ronkende motoren incidenteel of iedere dag.

Dat maakt toch wel het verschil. Hier heb ik een buurman gehad die echt 6 uur bezig was met klussen aan een motor voor een te koop staande woning. Thuis deed die het niet, want dat mocht hij niet van zijn vrouw. Dat deze ze ook nog eens ieder weekeinde en dan meerdere dagen....

Er iets van zeggen dat mocht niemand. Daar stond straf op. Dan kwam de honden-schijten-overal-brigade. En ja, die stonken ook. Dus het maakt nogal een verschil.Dat zijn nogal extreme voorbeelden en heel naar tokkiegedrag, maar zo gaat de gemiddelde mens toch niet met de medemens om?
Ik zou ook voor de ventilator gaan. Je kunt er weinig tegen doen maar vervelend is het wel.



Ik had vroeger ook zo een buurvrouw die net als eerder genoemd er enorm ranzig bij zat te hoesten tot kokhalzen aan toe. Maar dat deed er niet toe, zodra de zon scheen dan legde ze de kussentjes buiten, pakte de koffie en shag en dan riep ze haar man dat het klaar was en dan kwam hij naar buiten en zaten ze koffie te drinken, te roken en te hoesten. Haar man rookte ook wel eens sigaren en dat stinkt ook enorm.



In mijn studententijd een tijd in een huis gewoond waar boven brand was geweest. Door een hoop gedoe met de verzekering bleef dat heel lang uitgebrand liggen en het rookt daarom heel erg naar brand. Dat is echt een rot lucht en daar wordt je helemaal naar van als je daar lang in zit. Daarom hebben we maanden lang de afzuiger in de keuken 24/7 aan gehad en de ramen open ook in de winter dus met de verwarming hoog aan om de lucht weg te houden.



Vaak heb je het er mee te doen..
Alle reacties Link kopieren
quote:elf12 schreef op 24 juli 2014 @ 17:59:

Wellicht helpt het om wierook te branden op je balkon tegen de lucht?

Of misschien, als je het heel vriendelijk vraagt, afspreken dat zij 1 uurtje per avond (wanneer jij buiten zou willen zitten) even niet rookt?Afspraken maken over het roken op haar eigen balkon? Werkelijk? En wierook stinkt net zo erg als sigarettenrook (vind ik dan)
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Wierook stinkt nog harder. Persoonlijk zit ik dan liever in de sigarettenrook. Ik krijg migraine van wierrook.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:lemoos2 schreef op 24 juli 2014 @ 17:46:

[...]



, mijn man die het geluid van een zeeleeuw maakt als hij de slappe lach krijgt.





Dat jullie de Rijdende Rechter nog niet op bezoek hebben gehad...!
@Mona88

Biuj de action stond een zonnescherm voor 4,99. Misschien is dat groot genoeg om een scherm op te zetten op de momenten dat ze rookt?

Zou je kunnen proberen. Als zij van tevoren even aangeeft als ze gaat roken en de wind verkeerde richting heeft.



Ik heb wel eens op het terras van een restaurant gezeten. Daar zat een man een sigaar te roken. Niemand wilde zo flauw zijn om er wat van te zeggen. En we legden allemaal ons bestek neer tot de sigaar op was. Het was al een klein stompje.

Het eten smaakte gewoon niet met die lucht.

Na het doven van die peuk, begonnen wij dus lekker te eten.

Maar..... die man stak een 2e op.

Toen ging gelukkig een ober er heen om er wat van te zeggen.

Het hele terras had er last van gehad. Een paar enkelingen hadden zeer discreet er wat van gezegd. Dus wie is er dan flauw? De stemming was opeens weer leuk.

Het werd zelfs weer gezellig. Je gaat toch naar een restaurant om het gezellig te hebben?

Ja, en daar zou een speciale ruimte voor: we doen na het eten nog een gezellig rokertje niet verkeerd zijn. Van mij mogen ze.
quote:Cateautje schreef op 24 juli 2014 @ 18:14:

[...]



Dat zijn nogal extreme voorbeelden en heel naar tokkiegedrag, maar zo gaat de gemiddelde mens toch niet met de medemens om?Roken is ook heel naar tokkiegedrag
Alle reacties Link kopieren
quote:noell schreef op 24 juli 2014 @ 18:25:

[...]





Roken is ook heel naar tokkiegedragAch, welnee, een verslaving.
quote:noell schreef op 24 juli 2014 @ 18:25:

[...]





Roken is ook heel naar tokkiegedrag

Nee! Dat is het niet!



Dergelijke opmerkingen zijn dat dan weer wel.
Off-topic:



@cateautje



De milieudienst van rotjeknor kwam heel netjes ruiken en is naar de shoarmaboer geweest om in gesprek te gaan. Deze schijnt de juiste filters te hebben (alleen zijn deze peper duur en moeten om het half jaar vervangen worden -wat vaak niet gebeurd - en ook zijn afvoerpijp is lang genoeg (geur moet over de huizen heen waaien). Omdat ons balkon in een hoekje is, vliegt de lucht al met een zuchtje wind onze hoek in. Het is helaas niet anders.. Tsja. Rotterdam de gekste!
Alle reacties Link kopieren
Bedenken dat met elke peuk die ze opsteekt, ze via de belasting de staatskas spekt. Dus elke peuk is ook een voordeeltje voor jou
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
quote:Cateautje schreef op 24 juli 2014 @ 18:28:

[...]



Nee! Dat is het niet!



Dergelijke opmerkingen zijn dat dan weer wel.Ja, dat is het wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 24 juli 2014 @ 18:28:

[...]



Nee! Dat is het niet!



Dergelijke opmerkingen zijn dat dan weer wel.

Je voelt je wel snel aangevallen!

Omdat je zelf rookt of mogen wij dat niet van je weten?
quote:Koekblikje schreef op 24 juli 2014 @ 18:28:

Off-topic:



@cateautje



De milieudienst van rotjeknor kwam heel netjes ruiken en is naar de shoarmaboer geweest om in gesprek te gaan. Deze schijnt de juiste filters te hebben (alleen zijn deze peper duur en moeten om het half jaar vervangen worden -wat vaak niet gebeurd - en ook zijn afvoerpijp is lang genoeg (geur moet over de huizen heen waaien). Omdat ons balkon in een hoekje is, vliegt de lucht al met een zuchtje wind onze hoek in. Het is helaas niet anders.. Tsja. Rotterdam de gekste!en verhuizen is ook niet zomaar een optie in deze stad. Heel vervelend,maar troost je. Er gaat hier af en toe een balkondeur open en dar stroomt mijn woonkamer vol met urineluft. Tja, als we allemaal op de hei gaan wonen, dan krijgen we daar ook binnen de kotste keren stadsrechten.
Alle reacties Link kopieren
quote:noell schreef op 24 juli 2014 @ 18:32:

[...]





Ja, dat is het wel.ja nee ja nee ja nee kom op zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven