Salontafel brocante look geven

02-01-2011 22:51 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe? Heeft iemand tips. De salontafel is van eikenhout. Hij is gelakt en ziet wat donker. Of dit van een lak/beits is of vanwege de leeftijd, dat weet ik niet.

Ik zou er wel zo'n strandlook/brocante look van willen maken. Maar hoe? Heeft iemand tips? White wash vind ik niet zo mooi staan bij onze andere meubels. Het moet dus dekkend lijken met hier en daar wat slijtageplekken.

Alvast bedankt allemaal!

Groetjes Jules
Op tv doen ze dan altijd eerst de kleur(en) die je er doorheen wilt laten komen, dan de dekkende buitenste laag, en vervolgens stukjes schuren tot de onderliggende verflaag. Om het effect te behouden, kun je het daarna eventueel nog aflakken met blanke lak.
En wat voor lak gebruik je dan? Als ik google op deze vraag, dan roept dat alleen nog maar meer vragen op .

Ik lees dan lijnolie koken, glaceerverf, kalkwas, patineren...

Zelfs iemand die latex op de tafel had gesmeerd, her en der geschuurd en toen afgelakt met blanke lak.
schuren schuren schuren en nog meer schuren.

Dan kleur die je wilt door laten schemeren erop. Drogen.

Op de stukken waar je wat wilt laten doorschemeren kun je heel zuinig wat kaarsvet doen voordat je de definitieve laag erop doet. Anders heb je kans dat je bij het schuren alles weg zou schuren en weer op de oorspronkelijke laag uitkomt.

De soort verf, je kunt je in een verfspeciaalzaak prima laten voorlichten
Ik denk dat je het dan met botenlak kan aflakken. Maar lees even mee want zo'n brocante tafel lijkt mij ook wel wat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven