Samenwonen.. heimwee?

28-07-2014 12:18 58 berichten
..... bedankt voor jullie reacties
@pimpelmeesje67 nee het wordt ook niet ECHT vies... maar wil altijd alles spik en span hebben voordat ik mezelf iets anders kan gunnen..

Hij vouwt sowieso de was we hadden afgesproken dat hij op zijn vrije dag zou koken, maar dat is 1 keer gebeurd.
quote:chier schreef op 28 juli 2014 @ 12:37:

@Captain_Obvious tuurlijk zijn we met zijn tweeën, maar ik denk dat ik teveel genen van mijn moeder heb meegekregen.. alles zelf doen... misschien moet ik wat meer los kunnen latenDe beste tip die ik je kan geven qua samenwonen is meteen vanaf het begin 50/50 verdelen. Met name het huishouden. Je krijgt er geheid spijt van als je dat niet doet. Echt.
Ik woon nu sinds 2 weken ( je moet toch ergens beginnen :P) ook samen, zonder eerst op mezelf te hebben gewoond. Vriend idem. We zijn nu ruim 5 jaar samen.



En ja, het is wennen! Al had ik meer het idee dat we in een vakantiewoning zaten :P. Al die maanden naartoe geleefd en toen het ineens zo ver was, werd het toch ineens wel heel erg spannend. Beiden werken we fulltime, dus vervelen doe ik me niet. Het is gewoon een ander soort routine waar ik even in moet komen. Dat we beiden uit huis zijn gaan samenwonen is een keuze geweest, hoe het zou zijn geweest als we eerst apart hadden gewoond weet ik niet en doet er ook niet toe, het is niet zo gegaan.

Heimwee heb ik verder niet, ik spreek mijn moeder regelmatig. En ik moet toegeven dat ik het heerlijk vind om alleen dingen te doen en ik ik vind het best fijn als vriend weer op pad is voor zijn sport.



Wel hebben we hele goede afspraken gemaakt omtrent huishoudelijke zaken. Vriend werk 4 uur minder dan ik en zorgt ervoor dat die dag dat hij minder werkt, het eten op tafel staat als ik thuis kom en een aantal andere zaken regelt ( de ene keer de was, de andere keer even de stofzuiger door het huis halen). Verder koken we om en om en vriend doet net zoveel in het huishouden als ik tot nu toe. Benieuwd hoe dat is over een half jaar, maar ik ga ervan uit dat deze gewoonte er dan zo in is gesleten dat het een standaard iets is geworden.
Hij vouwt de was en houdt zich nu al niet meer aan het andere dat hij zou doen en jij doet de rest? Ben je zijn huissloof?
Nouja ik denk dat het meer mijn fout is dat ik altijd alles wil doen... Maar dat is hoe ik het van huis uit ook alleen maar heb gezien. Mijn vader werkte en mijn moeder deed alles in huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:chier schreef op 28 juli 2014 @ 12:44:

Nouja ik denk dat het meer mijn fout is dat ik altijd alles wil doen... Maar dat is hoe ik het van huis uit ook alleen maar heb gezien. Mijn vader werkte en mijn moeder deed alles in huis.

Het is een beetje van de oude stempel, enige verschil is dat de moeder dan vaak fulltime huisvrouw was .



Als jij er gelukkig van wordt ALLE taken zelf te doen, dan moet je dat vooral doen. Dan maakt het niet uit wat wij ervan vinden.

Ik denk dat het op den duur alleen wel heel zwaar wordt en je man een tikje gemakzuchtig. Maar ik zie het om mij heen wel meer hoor.
Ja maar Chier, jij werkt fulltime!



Nu is de tijd om op je strepen te staan! Nu worden de patronen gelegd. Ga alsjeblieft het huishouden beter verdelen!



Afspraak is afspraak, dus daar moet je wat van zeggen.



Samenwonen is een hele verandering, dus het is logisch dat je moet wennen.
Je klinkt een beetje lui. Gaat wel over.
Ik kom ook uit een gezin waarin mijn moeder eigenlijk alles in huis doet en mijn vader het geld binnenhaalt. Dat is een keuze geweest van beiden, 25 jaar geleden. Moeder stopte toen met werken ( is ondertussen wel weer aan het werk geweest nadat mijn broertje en zusje naar de basisschool gingen) , vader maakte carrière. Was mijn moeder blijven werken, dan was de verdeling totaal anders uitgevallen denk ik maar zo.



Dat is een totaal andere situatie dan waar vriend en ik in zitten Beiden fulltime werken, beiden dezelfde verhoudingen als het gaat om het huishouden. Scheelt ook dat vriend ook op die manier is opgevoed en van een aantal zaken meer weet dan ik :P.
Ik kan zelf ook niet goed alleen zijn. Ik woon sinds m'n 18e op kamers en merk dat ik avonden alleen thuis ook probeer te vermijden.

Ik ga bijv sporten, eten met vriendinnen, wat drinken in de stad, dat zou je ook kunnen doen.
quote:chier schreef op 28 juli 2014 @ 12:44:

Nouja ik denk dat het meer mijn fout is dat ik altijd alles wil doen... Maar dat is hoe ik het van huis uit ook alleen maar heb gezien. Mijn vader werkte en mijn moeder deed alles in huis.En je moeder werkte fulltime?
Zomaar een gokje, Chier, maar ik denk dat je moeder iemand is die altijd alles voor haar kinderen heeft gedaan. Zowel in praktische zaken als in liefde en aandacht en dat jullie ontzettend close met elkaar zijn. En dat ze onbedoeld hierin wel eens wat doorschoot. En dat ze een hele grote plaats in je leven inneemt, waar natuurlijk niets mis mee is, maar nu je een ander leven krijgt, moet eerst 'alles op zijn plaats vallen' en je moet gewoon wennen aan de zelfstandigheid en alles wat het volwassen leven met zich meebrengt. Het komt echt wel goed. Geef het de tijd.
Alle reacties Link kopieren
He meid, ik vind het niet zo raar klinken hoor, ik had het ook EN ik heb eerst op mezelf gewoond. Toen we samen gingen wonen vond ik het ook best wennen, je hebt allebei je eigen dingetjes toch? En ik ging toen (met het samenwonen) ook in een ander dorp wonen, toen had ik ook heimwee. Je verhaal vind ik dus helemaal niet raar klinken. Ik zou je adviseren het huis niet te ontvluchten, daar schiet je denk ik niks mee op. Nodig je moeder en zusje gezellig eens bij jou uit voor een kopje thee en bak dan een lekkere taart, of ga gezellig met je moeder of een vriendin of alleen wat leuke knusse dingen kopen voor in huis. Komt goed hoor, je moet gewoon ff wennen! En veel plezier met zn tweeen!
Alle reacties Link kopieren
Al heel wat reacties, weet dus niet wat ik nog kan toevoegen.... Hihi



Je moet gewoon even aan elkaar wennen. En je klinkt wel verwend. Was ik ook wel op sommige momenten, maar ik deed vroeger ook wel veel.



Wij wonen nu 2,5 jr samen en t was vanaf dag een super! We hebben beide daarvoor op onszelf gewoond, dat scheelt wel.

Lang hadden we twee huizen. Nu maar een, dat scheelt al.

Elke week maken we schoon, meestal op za ochtend. Soms ben ik vrij op vrijdag en dan begin ik vast.



Mijn man heeft langere werkdagen en is later thuis, het eten staat dan klaar. Hij geeft eerlijk toe dat hij verwend is dan! Hij ruimt oo, zet koffie. Ik denk wel dat ik iets meer doe 60/40. Maar dat komt omdat ik iets minder werk en eerder thuis ben. Hij kookt trouwens 1x per week.

Soms vraag ik hem iets te doen, mannen zien dingen nu eenmaal minder snel. Vaak doet hij uit zichzelf. Dan zegt ie, ik heb alle ramen gewassen dan bedden verschoond. Scheelt denk ik toch dat hij op zich zelf heeft gewoond.



Dus niet gelijk alles zelf doen, vraag hem gewoon, dus niet verwijtend!
Ai, je moeder heeft jou eigenlijk teveel verwend en niet opgevoed tot iemand die zelfstandig is... En daarbij klinkt het alsof jullie beter eerst allebei op jezelf hadden kunnen wonen (dan had hij ook geweten hoe je huishoudelijke dingen doet, en had hij leren koken, etc.)



Nu kun je het heus nog wel zelf leren hoor, samen je huishouding draaiende houden. Niet alles hoeft spik en span te zijn, gewoon schoon is ook goed genoeg. En leer jezelf te vermaken, zoek een leuke hobby of zo.
Alle reacties Link kopieren
Zorg voor een goede verdeling van de taken in huis, maar vooral accepteer dat je vriend het anders doet dan jij. Dit is niet fout, dat is anders dan dat je gewend bent.



Laat los dat je huis spik en span moet zijn, dat kost onnodige energie en stress.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik verhuisde ging ik van Friesland naar de Randstad. Ik ging toen eerst gewoon op kamers. Vooral de eerste week had ik best wat heimwee. Bij mij thuis sliep de kat op mijn kamer, in mijn kamertje in de Randstad was het stil. Maar ik ging studeren, had dingen te doen buiten alleen maar op mijn kamer zitten. Ik krijg een beetje het gevoel dat je niet zoveel buiten je werk om doet? Als in; je gaat werken, je komt weer thuis en dan ben je dus thuis, want je woont nu samen? Toen je bij je ouders woonde was je vast ook niet aan een stuk door thuis als je niet werkte. Doe je nog genoeg dingen buiten je relatie om?



Ik ging heel erg snel en vroeg samenwonen vanwege omstandigheden. Wij kenden elkaar net een jaar. Tsja, dan is het wel wennen ja. Ik vond het ook akelig stil in huis (maar ik was dan ook altijd alleen thuis en als je uit een huis van 16 man komt is álles stil ) en wij hebben ook een katje genomen. En een blijdschap dat dat beestje bracht. Kun je lekker met hem spelen en knuffelen als je je naar voelt? Bij mij hielp het. Mijn ouders zijn ver weg, niet te bereiken in een middagje. Even een kopje thee drinken zit er niet in, maar daardoor heb ik wel het idee dat ik er minder mee zit, minder heimwee heb. Het is gewoonweg tijd om je eigen leven op te bouwen, dat is lastig als je je oude leven niet los wil laten. Maar ik zou het wel proberen; niet het huis ontvluchten maar juist lekker vriendinnen uitnodigen, lekker naar de film met je vriend, of gaan zwemmen. Een leuke sport gaan doen, zoiets.
Wanneer vlucht jij dan naar je moeder als jij fulltime werkt en samen een dag vrij bent?

Je gaat dan toch gewoon even aan bij je moeder, of visite?



En verdeel echt de taken hoor, want anders, mocht er een kindje komen, dan opeens kan jij alles niet meer aan en krijgt hij met terugwerkende kracht van jou op zijn kop dat hij niet meer doet in het huishouden. Je moeder bleef thuis, die werkte niet fulltime. Van dat idee moet dus je afstappen, dat het huishouden van jou is.



Hier hebben we ook elk taken, maar nemen die van elkaar ook wel over. Samen zien we wat er moet gebeuren en doen we dit. Ik wil graag geen was in de mand hebben, man wil een keurig opgeruimde keuken. Daar maken we dan ons eigen ding van.



En schoon is schoon. Elke dag de vensterbanken afnemen is onzinnig bijvoorbeeld, net als dagelijks stofzuigen, als jullie er beide maar 3 dagen per week overdag zijn.
Alle reacties Link kopieren
Oh, wat betreft de taakverdeling: ik ben ook zo iemand die het liever gewoon zelf doet. Als mijn vriend het doet kan ik het daarna gewoon nog een keer doen , dus vogel dat lekker met z'n tweeën uit. Wij hebben het hier verre van 50/50 omdat ik wat meer tijd heb, maar ook omdat ik dingen gewoon sneller en (vind ik ) beter kan.



Voor mij is het het gewoon niet waard om mijn vriend dingen te laten doen als ik daarna alleen maar kan denken 'Oh, eigenlijk zit daar nog iets en zo en zus'. Kost het me uiteindelijk minder energie om het zelf te doen!
Dan mag je ook nooit zeuren, Antiope. Eerlijk gezegd vind ik het een gruwel, die vrouwen die vinden dat alles op hun manier moet en niets uit handen kunnen geven. Lekker ongeëmancipeerd, maar goed, als jij er gelukkig mee bent.
Alle reacties Link kopieren
Voordat ik ging samenwonen heb ik ongeveer 3 jaar alleen gewoond en toen ik eenmaal samenwoonde heb ik het alleen zijn nog heel lang gemist. Zelfs nu nog, nu ik 10 jaar samenwoon, verlang ik nog wel eens terug naar die tijd.
Alle reacties Link kopieren
Je werkt evenveel maar jij doet al het koken en poetsen? Jij bent gek. Is het niet ook die man z'n huis dan?



En zelf een leuke hobby zoeken.
Zeg maar Spijker.
@doemaarzonnebloemen je hebt daar wel echt gelijk.. mijn moeder is gestopt met werken om voor ons te kunnen zorgen en het huishouden bij te kunnen houden.



Ik ben wat dat betreft misschien wat verwend, maar de aandacht die ik van mijn vader niet kreeg, kreeg ik daarom extra van mijn moeder. Ik zal het woord mama niet meer gebruiken omdat het blijkbaar te kinds klinkt



En lui ben ik totaal niet.. toen ik thuis woonde had ik gewoon de tijd er amper voor omdat ik juist (te) veel te doen had. En tja, dan is een moeder natuurlijk heel gemakkelijk. Die dingen doe ik nu allemaal niet meer, puur omdat ik zelf denk dat ik daar geen tijd voor heb. En wanneer ik er wel tijd voor heb, heb ik er gewoon weg geen zin meer in.



Maarja.. ik denk dus gewoon dat de oplossing is, taken goed verdelen en wennen! Mijn moeder, zusje en ik waren/zijn heel erg close en dat maakt het misschien wel wat zwaarder dan ik dacht.
Alle reacties Link kopieren
quote:doemaarzonnebloemen schreef op 28 juli 2014 @ 13:14:

Dan mag je ook nooit zeuren, Antiope. Eerlijk gezegd vind ik het een gruwel, die vrouwen die vinden dat alles op hun manier moet en niets uit handen kunnen geven. Lekker ongeëmancipeerd, maar goed, als jij er gelukkig mee bent. Waar klaag ik? Wat is er ongeëmancipeerd aan dat ik ervoor kies om elke dag te koken en ook het huis wat schoon te houden? Het is toch zeker mijn eigen keuze? Bovendien zei ik al, ik heb ook meer tijd over dan mijn vriend. Zou het zo geëmancipeerd zijn als ik minder tijd had dan mijn vriend en hij deed meer in het huishouden? Waarschijnlijk zou iedereen me dan toejuichen dat dat zo fantastisch was en hoe eerlijk wij bezig zijn. Kom op zeg.
Alle reacties Link kopieren
@Chier ik zou juist wel dingen blijven doen! Niet je huishouden voor je eigen dingen zetten, gewoon lekker blijven afspreken. Dan heb je ook niet zoveel last van die heimwee gevoelens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven