Samenwonen hoe en wat?

20-08-2014 17:54 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,



Ik heb nu sinds meerdere maanden een leuke vriendin en alles gaat prima.



Nu is de situatie zo:

Zij heeft een koophuis waar ze inwoont en waar ik nu vanwege de afstand ongeveer 3x per week ben. We hebben het leuk samen en denken dat we wel kunnen proberen of samenwonen in ons geval ook gaat werken. We verdienen beide op een 10tje na het zelfde, ik heb alleen het geluk dat ik er ook nog een flinke KM vergoeding bovenop krijg, financiën zijn dus niet het probleem.



Nu zit ik met de volgende vragen.



1: Aangezien ik nog nooit hebt samengewoond of op mezelf gewoond heb ik geen idee hoe dit uit gaat pakken, is het dan wel slim om met gelijk in te schijven op haar adres? Ik ontvang nu alleen brieven van het rijk of mijn loonstrookje thuis, voor de post hoef ik het dus niet te doen. Verder zou ik als ik bij haar woon en me niet overschrijf ¤200 per maand van mijn benzine vergoeding overhouden, mijn leidinggevende zei tegen mij dat ik me om dat geld niet druk hoefde te maken als ik tijdelijk geld ontvang terwijl ik er niet voor autorijd zijn antwoord "Kijk eerst maar eens aan of het werkt"



2: Hoe verdeel je de kosten en wat leg je vast? G/W/L en verzekeringen + boodschappen etc vind ik dat je ook gewoon 50/50 moet verdelen. Over de hypotheek weet ik het niet.. Zei stelt voor die ook gewoon te delen omdat ik dan evenveel inspraak als haar heb ik het huis. Aangezien ik op papier niets kan aantonen is dit puur gevoelsmatig. Wel heb ik aangegeven dat ik vast wil hebben liggen dat ik bijdraag en dat ik wanneer ik me in wens te kopen ook gewoon in de eventuele opbrengst door verkoop deel.



Hoe zouden jullie punt 1 en 2 regelen?
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang zijn jullie precies samen en waarom ga je niet eerst gewoon op jezelf wonen?
Ga eerst lekker op jezelf wonen. Hoe oud ben je? Samenwonen is wat anders dan 3 dagen samen. Wil je er niet vanaf praten, maar denk er goed over na!
Je krijgt niet zomaar recht op een huis door de helft van de hypotheek te betalen
PS. Ik en partner leggen sinds wij sinds maand beide meer werken/verdienen ieders elke za avond beide 30 euro in de huishoudpot. Voor die 60 euro doen we alle boodschappen plus shampoo.

G-W-L maak ik over en vriend naar mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je je baas niet voor de gek kunt houden daar je al open kaart hebt gespeeld op je werk.



Je zou alles 50/50 kunnen verdelen ook de hypotheek. Je hebt helemaal geen inspraak zoals het nu is geregeld want het huis is van haar. Je zou kunnen afspreken dat jullie het nu zo doen en wanneer het over 6 maanden of 1 jaar nog goed gaat om e.a. te formaliseren via bijv een samenleveingscontract en/of door de hypotheek aan te passen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt nooit zeggenschap over dat huis al zou jij de hele hypotheek betalen.



Zij is en blijft namelijk de enige die vermeld is op de eigendomakte. Zou jij ook rechten willen hebben op dat huis dan zou je de helft van haar moeten kopen. Dat zou dan bij de notaris geregeld moeten worden en dan zou er een boel overdrachtsbelasting moeten worden betaald.



Of je moet met haar trouwen in gemeenschap van goederen.



Wees dus niet stom en ga niet meebetalen aan de hypotheek.



Als je daar gaat wonen zou ik mij daar ook inschrijven. Je hoort ingeschreven te staan daar waar je woont.



Gaat de relatie uit dan ben je ook snel genoeg weer uitgeschreven.
Ik vind het altijd een beetje overbodig/nergens voor nodig om iemand te adviseren om eerst op zichzelf te wonen (tenzij pas gescheiden types, dan is het wel beter). Je loopt geen enorme ontwikkeling mis als je gelijk vanaf je ouders huis gaat samenwonen. Ik ben ook direct gaan samenwonen, en toen ik later ging scheiden kon ik prima voor mezelf zorgen (net zoals ik jaren gezorgd had voor man en later kind).

On topic. Als je beide evenveel verdient kun je GWL, boodschappen en andere gezamenlijke dingen ieder voor de helft betalen. T.a.v. de hypotheek is het gebruikelijk om als niet-eigenaar wel mee te betalen aan de rente en 'klein' onderhoud, maar niet aan aflossingen en groot onderhoud. Als het allemaal heel goed blijft gaan kun je altijd nog besluiten te trouwen in gemeenschap van goederen, of op huwelijkse voorwaarden waarin je bepaalt dat je mede-eigenaar wordt van het huis (of andere rechten zoals een verblijfsbeding voor een aantal maanden bij echtscheiding).
Alle reacties Link kopieren
quote:lucky82 schreef op 20 augustus 2014 @ 17:59:

Hoe lang zijn jullie precies samen en waarom ga je niet eerst gewoon op jezelf wonen?



Ikzelf ben een beetje anti huren, voor mijn gevoel kan ik dan beter mijn geld gewoon weggooien. Kopen is niet ideaal als je vriendin al een koophuis heeft.



ik ben bereid gewoon de gok te wagen, bij samenwonen kom je er echt achter of je relatie ook gaat werken. we zijn 6 maanden samen nu en tot nu toe gaat alles prima. We zijn heel vrij in ons doen en waren het echte verliefdheid gevoel al na 1 a 2 maanden kwijt, nu vooral echt het gevoel van het samen fijn hebben en op elkaar kunnen bouwen. Zijn beide ook al 25 dus dan is het niet zo'n puppy liefde.



Gaat mij er eigenlijk puur om hoe je de financiën dan moet regelen. En met name de hypotheek kosten. verder ook makkelijk om te weten wat er nog meer meespeelt.



Mvg

Thomas.
Alle reacties Link kopieren
Die dame heeft ook meer geinvesteerd in dat huis want zij heeft al een tijd de hypotheek betaald en misshien ook wel een startkapitaal geinvesteerd. Jij belt in eerste instantie alleen voor woongenot mee en om de kosten te delen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Oh, je bent al 25 echt oud, idd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Na 1 of 2 maanden het gevoel van verliefdheid al kwijt? Bijzonder.. Verder vind ik het wel heel snel gaan na 6 maanden, maar dat hoeft niet perse iets te zeggen.
quote:tommyboy88 schreef op 20 augustus 2014 @ 18:18:

[...]





Ikzelf ben een beetje anti huren, voor mijn gevoel kan ik dan beter mijn geld gewoon weggooien. Kopen is niet ideaal als je vriendin al een koophuis heeft.



ik ben bereid gewoon de gok te wagen, bij samenwonen kom je er echt achter of je relatie ook gaat werken. we zijn 6 maanden samen nu en tot nu toe gaat alles prima. We zijn heel vrij in ons doen en waren het echte verliefdheid gevoel al na 1 a 2 maanden kwijt, nu vooral echt het gevoel van het samen fijn hebben en op elkaar kunnen bouwen. Zijn beide ook al 25 dus dan is het niet zo'n puppy liefde.



Gaat mij er eigenlijk puur om hoe je de financiën dan moet regelen. En met name de hypotheek kosten. verder ook makkelijk om te weten wat er nog meer meespeelt.



Mvg

Thomas.

Zes maanden is best wel kort, en eigenlijk zou je dan nog verliefd 'moeten' zijn. Verder is huren natuurlijk geen geld weg gooien want je krijgt er woonrechten voor. Plus het voordeel dat je als huurder veel flexibeler bent. Bevalt je huis niet, dan zoek je een ander en levert je geen restschuld van (tien-) duizenden euro's op.

Wat doe je als de relatie misloopt? Ga je dan terug naar je ouders, of zoek je iets voor jezelf?
Alle reacties Link kopieren
Nu al niet meer verliefd? Echt?

Kun je weer terug naar je ouders als het binnen korte tijd mis loopt?
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Als je gaat "proefsamenwonen" zou ik niet direct je daar in gaan schrijven enzo, die dingen gewoon gescheiden houden tot je definitief overgaat.



Delen in de vaste lasten lijkt me wel fair. In jullie geval alles 50/50, behalve de hypotheek. Je zou een deel mee kunnen betalen, als een soort huur. Je zou ook als oplossing af kunnen spreken dat jij ipv meebetalen aan de hypotheek een bepaald bedrag per maand op een aparte rekening zet. Dat spaarbedrag zou dan voor jullie toekomst zijn (bv een huwelijk, een mooie reis, komst van kinderen, dat soort dingen die nu nog niet aan de orde zijn maar als jullie samen blijven wel ooit gaan komen). Mochten jullie toch uit elkaar gaan, neem jij het spaargeld gewoon weer mee. Kan je daar dan een verhuizing, nieuwe meubels etc van betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lucky82 schreef op 20 augustus 2014 @ 18:23:

Na 1 of 2 maanden het gevoel van verliefdheid al kwijt? Bijzonder.. Verder vind ik het wel heel snel gaan na 6 maanden, maar dat hoeft niet perse iets te zeggen.



We zitten al meer in een houden van Fase. Ik hou van haar, zij houd van mij en we hebben het leuk en gezellig samen.



T is niet zo dat ik me gelijk ga inkopen, theoretisch gezien huur ik bij haar en als het stukloopt, dan pak ik mijn biezen en vertrek ik!!! zit nog niet vast aan een contract of hypotheek.



Wat ik wel lastig vind is het feit dat zei wil dat ik 50% van de maandelijkse hypotheek lasten op me neem terwijl ik er in feite geen drol over te zeggen heb!
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste zou ik dan ook niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Als je zegt dat je niet wil huren omdat je geen geld wil weggooien dan moet je zeker niet meebetalen aan de hypotheek van het huis van iemand anders.



Als ze er op station dat jij dat wel doet dan is ze gewoon een profiteur. Mooier kan ik het niet maken.
quote:tommyboy88 schreef op 20 augustus 2014 @ 18:18:

[...]





Ikzelf ben een beetje anti huren, voor mijn gevoel kan ik dan beter mijn geld gewoon weggooien. Kopen is niet ideaal als je vriendin al een koophuis heeft.



Je moet nog wel wat leren over de wereld. Alle ellende over kredietcrisis, restschuld, gedwongen verkoop van huizen etc gemist?



Je kunt beter huren.
quote:tommyboy88 schreef op 20 augustus 2014 @ 18:34:

[...]





Wat ik wel lastig vind is het feit dat zei wil dat ik 50% van de maandelijkse hypotheek lasten op me neem terwijl ik er in feite geen drol over te zeggen heb!50% van de hypotheekrente zou ik snappen, maar de aflossing is voor haar, want het huis is ook van haar, zelfde geldt voor onderhoud.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, nu al niet meer verliefd?! Ik ben bijna 10 jaar ouder, ken mijn lief 2 jaar zo'n beetje en ben nog altijd stapel op hem (en hij op mij).



Samenwonen is best een stap vind ik, en in tegenstelling tot anderen hier vind ik eerst op jezelf wonen wel belangrijk. Het feit dat je op je 25e nog lekker bij paps en mams woont is wel een teken, jouw vriendin is al een paar stappen verder met haar eigen leven en haar koopwoning.



En als je dan toch bij je vriendin gaat intrekken zou ik haar eerst eens een jaartje huur betalen en verder delen in de vaste lasten. Als het van beide zijden bevalt kun je altijd nog een samenlevingscontract afsluiten en jezelf laten bijtekenen op de hypotheek.



Voor wat betreft dat dealtje met je werkgever, let er op dat de belastingdienst jouw ' vergoeding' als loon in natura zal beschouwen en daar krijgen zowel je werkgever als jijzelf gedoe mee!
Ja, 25 en nog bij je ouders wonen is niet bepaald sexy...
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook afspreken dat je vanwege het feit dat je geen mede eigenaar bent je 30-40% betaald. Indien je op jezelf woont dan betaal je ook huur. Daarnaast komt er in de toekomst misschien een periode dat je ook het eigenaarschap van het huis wilt delen. Zij heeft al veel meer in dat huis geinvesteerd dan jij door al langer tijd de hypotheek te betalen en misschien had zij ook al een start kapitaal. Indien je over een tijd wel mede-eigenaar wordt gaan jullie dat dan ook allemaal verrekenen?



Zij moet in haar eentje ook het onderhoud van het huis nog betalen en andere zaken zoals verzekeringen en belastingen.



Laat ik het zo zeggen zolang het niet is' wat van jou is, is van mij' omdat je aan die stap nog niet toe bent zal het nooit helemaal eerlijk gaan. En ten tweede ruzie over geld en eigendom is bij het begin van samenwonen ook niet erg sexy.



Heb je wel genoeg gevoelens om te gaan samenwonen?

Of zit er zo iets achter dan ik ben al 25 en ik moet wat?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 20 augustus 2014 @ 18:53:

[...]



50% van de hypotheekrente zou ik snappen, maar de aflossing is voor haar, want het huis is ook van haar, zelfde geldt voor onderhoud.



Eens. Maar snap het sentiment van vriendin ook wel een beetje, want TO rolt een gespreid bedje in maar houdt dan maandelijks veel meer vrij te besteden over dan zij .



Dat is recht te trekken door TO maandelijks een vast bedrag te laten sparen. Gaat de relatie goed en hebben ze over een paar jaar als ze getrouwd of weet ik veel wat zijn, een mooi potje om bijvoorbeeld in een groter huis te steken, of te gebruiken voor een nieuwe badkamer.



Overleeft de relatie niet dan heeft TO een spaarpotje waarin hij geinvesteerd heeft en bv een eigen woning kan betalen. Zijn vriendin heeft dan ondertussen haar geld in haar huis geinvesteerd.
Alle reacties Link kopieren
Is het een idee dat jij bv de boodschappen en internet/tv-aansluiting betaalt en bijdraagt aan g/w/l? En je vriendin gewoon haar hypotheek. Zo hebben jullie er allebei voordeel van. Over haar hypotheek heb je inderdaad niets te zeggen zolang het huis niet ook op jouw naam staat en als ze verstandig is begint ze daar voorlopig zeker niet aan.



Overigens ben ik het eens met het eerst op jezelf wonen. Je bent 25 en woont nog bij paps en mams, ga eerst maar eens een jaartje zelf je onderbroeken wassen en je huis schoonhouden. Ken een aantal jongens van die leeftijd die ook direct zijn gaan samenwonen en behandelen hun vriendin gedeeltelijk als de huismeid. Zeg niet dat jij dat zo zou doen, maar vind het wel een opvallend gegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven