Welkom. Je laatste bezoek was dinsdag 22 mei 2012 10:55.

Snel inloggen of registreer jezelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Viva
  2. Forum
  3. Thuis
  4. Sanering huisaansluiting electra en gas

Dit onderwerp heeft 17 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 09-02-2012 07:16.

[ Sanering huisaansluiting electra en gas ]

Ga naar een onderdeel

1. Hoi,

Ik zit even met een dilemma en vraag me af wat jullie zouden doen in mijn situatie.
    Vandaag ontving ik een brief van een electrabedrijf met daarin de mededeling dat ze in mijn straat bezig zijn met het saneren van de aansluitingen op electra en gas.
    Mijn huis (appartement) is a.s. vrijdag aan de beurt. Er staat geen tijdsindicatie bij, alleen dat het vanaf 7:00 uur is en de hele dag kan duren. Nu vind ik dit nogal kort dag en voel me een beetje voor het blok gezet hiermee.
    Weet namelijk niet echt wat ze gaan doen in mijn huis; ik neem aan dat ze alle aansluitingen voor electra en gas gaan controleren en indien nodig vervangen ofzo....
    Ik moet die dag werken en moet me al in allerlei bochten wringen om mijn werk op tijd af te krijgen, dus ik kan onmogelijk vrij nemen. Daarbij komt dat ik pasgeleden voor andere dingen al thuis heb moeten zitten, dus dit wordt anders de zoveelste keer.
    Wat zouden jullie doen: de sleutel aan de buren geven of toch de hele dag thuis blijven? Aan de ene kant vind ik het niet zo'n fijn idee dat er monteurs in mijn huis rondlopen terwijl ik er niet ben en ook niet weet wat ze precies gaan doen. Verder verwacht ik niet dat mijn buurvrouw in mijn huis gaat zitten. Zou ik ook niet fijn vinden overigens.

Wat zouden jullie doen in mijn geval? En heeft iemand ervaring met zulke werkzaameheden?

1. Ik zou mijn ouders vragen. Of een bekende die geen werk heeft om die dag bij jou in het huis te zijn.

Moeder worden is een gunst,Moeder ZIJN een hele kunst!!

2. Het is wel op heel korte termijn dat je deze brief krijgt. Je zou toch ook zomaar op vakantie kunnen zijn?

Ik zou eerst even bellen om te kijken of het niet op een andere dag kan. Zou dan ook meteen vragen wat ze precies gaan doen.

Geloof niet alles wat je denkt

3. Een elektrabedrijf? Je bedoelt jouw elektrabedrijf? Weet je zeker dat dit bonafide is? Anders checken met je verhuurder (ik neem aan dat je huurt).

Ga in therapie!

4. quote:
    stormkracht schreef op 08 februari 2012 @ 23:33:
    Het is wel op heel korte termijn dat je deze brief krijgt. Je zou toch ook zomaar op vakantie kunnen zijn?

Ik zou eerst even bellen om te kijken of het niet op een andere dag kan. Zou dan ook meteen vragen wat ze precies gaan doen.
    Inderdaad. Ik zit er ook aan te denken om morgen even te bellen. Vind het namelijk echt vervelend om hiermee zo kort van te voren mee geconfronteerd te worden. Morgen is mijn roostervrije dag; normaal gesproken zou ik deze dag dan mooi met vrijdag kunnen ruilen, maar omdat ik morgen een afspraak heb, kan ik dit zo kort van tevoren niet meer verzetten. Dus ik zie het echt niet zitten om dan vrijdag ook nog eens vrij te nemen.

5. Gewoon even bellen dat je niet kan en graag een andere afspraak wil maken. Ze snappen heus wel dat niet iedereen in de straat zomaar vrij kan krijgen.
    En moeten ze wel binnen zijn?

6. quote:
    dubiootje schreef op 08 februari 2012 @ 23:46:
    Een elektrabedrijf? Je bedoelt jouw elektrabedrijf? Weet je zeker dat dit bonafide is? Anders checken met je verhuurder (ik neem aan dat je huurt).
    Het is een particulier bedrijf die handelt in opdracht van het bedrijf die het electriciteits- en gasnet beheert. Maar inderdaad, ik zat me wel ff af te vragen of dit wel klopt. Ik vond de brief er namelijk wel een beetje amateuristich uitzien, maar het bedrijf staat wel ingeschreven bij de KvK. Jaja, dat had ik meteen gecheckt ;)

7. Ik vind dat men dat toch minstens een week tevoren kenbaar moet maken. Je kan toch niet zomaar gaan beschikken over iemands tijd? Ik zou bellen en zeggen dat ik voor een later tijdstip wil afspreken.

Lieg nooit tegen jezelf

8. quote:
    Redbullfan schreef op 08 februari 2012 @ 23:48:
    [...]

Inderdaad. Ik zit er ook aan te denken om morgen even te bellen. Vind het namelijk echt vervelend om hiermee zo kort van te voren mee geconfronteerd te worden. Morgen is mijn roostervrije dag; normaal gesproken zou ik deze dag dan mooi met vrijdag kunnen ruilen, maar omdat ik morgen een afspraak heb, kan ik dit zo kort van tevoren niet meer verzetten. Dus ik zie het echt niet zitten om dan vrijdag ook nog eens vrij te nemen.
    Heel begrijpelijk dat je dat niet ziet zitten! Gewoon zeggen dat het door omstandigheden echt niet lukt om thuis te zijn.

Geloof niet alles wat je denkt

9. quote:
    Troeta schreef op 08 februari 2012 @ 23:49:
    En moeten ze wel binnen zijn?
    Binnen en in de meterkast; die zit buiten.

10. Veel elektradingen worden extern geregeld hoor, daar hoef je niet voor thuis te blijven. Als je afgesloten wordt van gas water licht, komt er ook niet een meneer bij je thuis om dat te fiksen, dat gebeurt gewoon hoppa ineens.
    Ik denk daarom dat het een waarschuwing is dat de lampjes wel eens uit en aan kunnen gaan die dag. Dat je dat maar weet. Niets meer en niets minder.

Wish I could be home, with my head in a toilet, like all normal people...

11. quote:
    Redbullfan schreef op 08 februari 2012 @ 23:52:
    [...]

Het is een particulier bedrijf die handelt in opdracht van het bedrijf die het electriciteits- en gasnet beheert. Maar inderdaad, ik zat me wel ff af te vragen of dit wel klopt. Ik vond de brief er namelijk wel een beetje amateuristich uitzien, maar het bedrijf staat wel ingeschreven bij de KvK. Jaja, dat had ik meteen gecheckt ;)

Haha, ja jaren geleden toen ik een bedrijf had kreeg ik van die nep facturen, zogenaamd van de Gouden Gids. Een nummer en naam en kvk nummer is ook voor oplichters niet zo moeilijk te vinden hoor.

Zeker morgen even bellen. Het liefst met jouw eigen beheerder of ze dat en dat bedrijf hebben ingehuurd en dat je op zon korte termijn geen vrij kan krijgen. Of je een andere datum kan afspreken.

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

12. Lijkt wel of dit zo kort van tevoren medelen en inplannen van zulke werkzaamheden hier normaal is de laatste tijd...

Pasgeleden zouden ze hier glasvezelbedrading komen aanleggen. Kreeg vrijdagavond een brief; ze zouden dinsdagochtend komen. Ook zo kort van tevoren. Had ik vrijgenomen en zat thuis te wachten: na een half uur stond de monteur aan de deur: hele feest kon niet doorgaan, omdat bovenburen niet thuis waren. Alle appartementen recht onder elkaar moesten tegelijk en iedereen moest thuis zijn.
    Zat ik daar dus voor niks thuis... grrr. Toen was ik behoorlijk pissed. Inmiddels zijn de glasvezeldraden nog steeds niet gelegd....

13. Daar heeft erg_fruitig gelijk in. Als ze vinden dat ik thuis moet blijven zetten ze dat er altijd expliciet bij.

Lieg nooit tegen jezelf

14. quote:
    rionyriony schreef op 09 februari 2012 @ 00:03:
    Daar heeft erg_fruitig gelijk in. Als ze vinden dat ik thuis moet blijven zetten ze dat er altijd expliciet bij.
    Klopt, dit staat ook in de brief. Ook dat als je (of iemand anders) niet thuis kunt zijn, je de sleutel aan de buren moet geven en dit van tevoren moet doorgeven...

15. quote:
    Redbullfan schreef op 09 februari 2012 @ 00:07:
    [...]
    Klopt, dit staat ook in de brief. Ook dat als je (of iemand anders) niet thuis kunt zijn, je de sleutel aan de buren moet geven en dit van tevoren moet doorgeven...

Belachelijk!!!
    Niet doen hoor!
    Zou mooi wezen, zij hoeven niet te bepalen aan wie jij je sleutel afgeeft, zodat vervolgens een stel vreemden je huis binnen kunnen? En dat dan ook vooral vantevoren aan hen doorbellen, zodat zij weten, dat je huis die hele dag onbemand staat.
    Zijn ze helemaal gek geworden?
    Bel ze maar gewoon, en vraag om een nieuwe afspraak. ZIJ willen onderhoud plegen, dan passen ZIJ zich maar aan aan jouw schema. JIJ betaalt daar de huur, toch?
    Laat je niet imponeren hoor.

Wish I could be home, with my head in a toilet, like all normal people...

16. Handig dat je het moet doorgeven als je niet thuis bent en je sleutel aan de buren moet geven. Had het glasvezelbedrijf daar toevallig ook om gevraagd? Waren die wel legitiem?

Ga in therapie!

17. quote:
    Redbullfan schreef op 08 februari 2012 @ 23:52:
    [...]

Een amateuristisch uitziende brief van een nutsbedrijf, dan zit het meestal wel goed. Ik heb vroeger vrij vaak samengewerkt met diverse nutsbedrijven en dat was meestal de huisstijl ;-) Ook het te laat en onduidelijk communiceren en het inflexibel zijn t.o.v. de 'burgers' was veelvoorkomend.
    Dus het lijkt me vrijwel zeker dat dit een echt nutsbedrijf is.
    Ik zou evengoed even bellen hoor.