Tandsteen bij hond voorkomen / verhelpen

20-09-2014 10:49 35 berichten
Hoi allen,



Ik ben op zoek naar eenvoudige, prettige en echt werkende tips om tandsteen bij mijn hondjes te voorkomen of eenvoudig te verhelpen.



Wie weet hoe? Wie heeft er succes mee?
Alle reacties Link kopieren
Tandjes poetsen. Schijnt voor honden ook goed te zijn.



Verder mergpijpjes geven waarop ze kunnen kluiven. Dan schrapen ze het er zelf van af.
quote:iones schreef op 20 september 2014 @ 10:50:

Tandjes poetsen. Schijnt voor honden ook goed te zijn.



Verder mergpijpjes geven waarop ze kunnen kluiven. Dan schrapen ze het er zelf van af.



Tandjes poetsen heb ik het verleden wel gedaan, maar ik vind dat veel gedoe.



Mergpijpjes wil ik wel eens proberen. Dentasticks hadden echter weinig effect heb ik het idee.



Ooit las ik een tip van iemand die naar hondenshows ging en die deed een klein beetje appelazijn in het drinkwater van de hond. Nooit zelf geprobeerd.
Af een toe een groot rauw bot bij de slager halen. Kost geen drol, ze zijn dagen zoet en het helpt. Je kan je hond niet gelukkiger maken!
Alle reacties Link kopieren
hier ook tanden poetsen voor de kat (wel raskatten).Ze hebben er niet veel zin in, maar het is met 2 minuutjes gepiept.
quote:Kapitein_Onderdeurtje schreef op zaterdag 20 september 2014 10:58 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="iones in "Tandsteen bij hond voorkomen / verhelpen"" class="messagelink">iones schreef op 20 september 2014 @ 10:50</a>:</b>

Tandjes poetsen. Schijnt voor honden ook goed te zijn.



Verder mergpijpjes geven waarop ze kunnen kluiven. Dan schrapen ze het er zelf van af.</div></blockquote>



Tandjes poetsen heb ik het verleden wel gedaan, maar ik vind dat veel gedoe.



Mergpijpjes wil ik wel eens proberen. Dentasticks hadden echter weinig effect heb ik het idee.



Ooit las ik een tip van iemand die naar hondenshows ging en die deed een klein beetje appelazijn in het drinkwater van de hond. Nooit zelf geprobeerd. Jaa goed voor de nieren ed, die appelazijn... Niet dus..
Alle reacties Link kopieren
Geen brood geven.

En inderdaad, een bot. Helaas was dat bij onze hond niet mogelijk, die was van het formaat wat de splinters van het bot brak.
Alle reacties Link kopieren
Geen mergpijp!! Buiten dat mergpijp te hard is, kan de bek van je hond er in vast blijven zitten... Is, weet t uit ervaring, zeer onprettig en pijnlijk voor de hond!!!!
Vandaag is de mooiste dag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kapitein_Onderdeurtje schreef op 20 september 2014 @ 10:58:

[...]





Tandjes poetsen heb ik het verleden wel gedaan, maar ik vind dat veel gedoe.



Mergpijpjes wil ik wel eens proberen. Dentasticks hadden echter weinig effect heb ik het idee.



Ooit las ik een tip van iemand die naar hondenshows ging en die deed een klein beetje appelazijn in het drinkwater van de hond. Nooit zelf geprobeerd.

Ik geloof dat niet zo van de dentasticks. Ik doe er in ieder geval niet aan.



En appelazijn schijnt overal tegen te helpen, en dat geloof ik dus ook niet. Het is een tijd een trend geweest dat je bij elk probleem dat je had met je paard of je huisdier, dat je dat kon oplossen met appelazijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 20 september 2014 @ 11:11:

Geen brood geven.

En inderdaad, een bot. Helaas was dat bij onze hond niet mogelijk, die was van het formaat wat de splinters van het bot brak.Rauwe botten versplinteren niet. Gebraden en gekookte botten wel.
Ik gaf mijn hond altijd gerookte varkensoren. Dat is ook hard en kon ze lekker op kluiven. Daar was ze verzot op en tot haar 16de een prima gebit gehad!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het niet laten. Tanden poetsen vind je te veel gedoe? Dus het mag JOU geen moeite kosten? Djeez mens, dat is met 2 minuten gebeurd.
Die van ons krijgt elke dag na het wandelen een kauwbot, geen echte maar zo'n kunstmatige, en heeft nog nooit tandsteen gehad. Hij wordt in november 6 jaar.
Oh, en als tussendoortje krijgt hij meestal een stukje gedroogde kipfilet, daar is hij gek en het is lekker mager. Mogelijk dat dat ook nog wat helpt?



Hij krijgt trouwens ook nooit snoep of koek, maar echt alleen hondentussendoortjes. Wellicht scheelt dat ook? (Behalve dan wel eens een stukje (stok)brood of een banaan).
Alle reacties Link kopieren
Dentasticks hebben alleen effect als ze er ook echt op kauwen/knagen. Niet als ze ze hap slik weg op peuzelen ;) (heeft een hondentandarts mij verteld).



Verder zo natuurlijk mogelijk voeren.. Kvv(zonder rijst, gewoon alleen vlees/groenten) of Barf.



Het kan ook zijn dat je hond een enzym in zijn bek heeft die ervoor zorgt dat je hond nou eenmaal snel tandsteen heeft. Wij hebben een hond gehad die hiervoor 1 keer in het jaar 'onder het mee' ging.
Alle reacties Link kopieren
Bij de dierenarts kun je een potje Orozyme Bucco-fresh kopen, kost 22 Euro. Het is poeder van een soort alg en dat zorgt ervoor dat de hond meer speeksel aanmaakt. Het is reuk- en smaakloos, iedere dag een schepje (er zit een piepklein schepje bij) door het voer. Het scheelt echt. Verder Denta stix maar volgens mij helpen die dingen voor geen meter, mijn hond krijgt er iedere avond eentje na het eten maar of het helpt? Ze vindt ze in ieder geval lekker als toetje.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Onze hond is dol op de hondentandpasta. Zit elke avond braaf met zijn bek open klaar voor het poetsen.



Een werkje van twee minuten voor jou, of jaarlijks je hond onder narcose bij de dierenarts om het tandsteen te verwijderen. Lijkt me toch geen lastige beslissing.
Alle reacties Link kopieren
Onze hond had ook veel bruine aanslag/tandsteen. Volgens de dierenarts moest het onder narcose worden verwijderd, waar natuurlijk een behoorlijk prijskaartje aan zat. We gingen voor een second opinion naar een andere dierenarts en die adviseerde om de hond regelmatig een rauw bot te geven. Dus verder niets verwijderen of zo.



Sinds we dat nu ongeveer een keer per week doen heeft ze een aanzienlijk schoner gebit. En ze vindt het iedere keer weer een feest om een nieuw bot te krijgen. We halen die bij de slager of anders via de supermarkt een mergpijpje of een schenkel, met vlees dus.
Je bent nooit ergens te oud voor.
Alle reacties Link kopieren
Mag dat zomaar een rauw bot? Ik bedoel, kan een hond daar niet ziek van worden?
Cum non tum age
quote:noa schreef op zaterdag 20 september 2014 13:34 Mag dat zomaar een rauw bot? Ik bedoel, kan een hond daar niet ziek van worden?Nee, daar worden ze niet ziek van. Vroeger werd wel gezegd dat ze ziek konden worden van varkensvlees, maar dat is inmiddels niet meer aan de orde (had te maken met een bacterie oid in varkensvlees, maar dat is inmiddels uitgeroeid). Alleen het bot moet idd wel rauw zijn, want door koken veranderd de substantie van het bot en gaat het bij kauwen splinteren (vooral bij kip is dat heel gevaarlijk). En sommige honden kunnen niet alle botten hebben (bijv omdat de kaken te sterk zijn).
Alle reacties Link kopieren
quote:daneace schreef op 20 september 2014 @ 12:50:

Dentasticks hebben alleen effect als ze er ook echt op kauwen/knagen. Niet als ze ze hap slik weg op peuzelen ;) (heeft een hondentandarts mij verteld).



Verder zo natuurlijk mogelijk voeren.. Kvv(zonder rijst, gewoon alleen vlees/groenten) of Barf.



Het kan ook zijn dat je hond een enzym in zijn bek heeft die ervoor zorgt dat je hond nou eenmaal snel tandsteen heeft. Wij hebben een hond gehad die hiervoor 1 keer in het jaar 'onder het mee' ging.En de samenstelling van enzymen kan bij het ouder worden veranderen waardoor er meer tandsteen ontstaat. Is bij mensen ook.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Wardijntje schreef op 20 september 2014 @ 13:00:

Onze hond is dol op de hondentandpasta. Zit elke avond braaf met zijn bek open klaar voor het poetsen.



Wat leuk!
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 20 september 2014 @ 12:53:

Bij de dierenarts kun je een potje Orozyme Bucco-fresh kopen, kost 22 Euro. Het is poeder van een soort alg en dat zorgt ervoor dat de hond meer speeksel aanmaakt. Het is reuk- en smaakloos, iedere dag een schepje (er zit een piepklein schepje bij) door het voer. Het scheelt echt. Verder Denta stix maar volgens mij helpen die dingen voor geen meter, mijn hond krijgt er iedere avond eentje na het eten maar of het helpt? Ze vindt ze in ieder geval lekker als toetje.Die sticks is van mij bijna een hond in gestikt... dus dat doe ik niet meer, maar heb ook zo';n soort poedertje gekocht via medpets "plaque off". Gebruik heb nu ca twee weken voor de honden nadat hun tanden twee weken geleden gereinigd zijn door de dierenarts. Hoop dat het werkt en nu wegblijft want poetsen is geen succes en de dierenarts was ik bijna 400 euro voor kwijt :(
Alle reacties Link kopieren
400 euro? Waarvoor dan?
Alle reacties Link kopieren
Poetsen. Mag je dan veel gedoe vinden (ach ja die twee minuten...) maar dat is echt de beste oplossing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven