Techniek/gadgets waarvan je nog weet dat het nieuw was

06-12-2012 15:27 201 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic kwam het onderwerp naar voren of er 25/30 jaar geleden al gadgets waren en laatst las ik in de krant een uitspraak van een puber die zich een leven zonder internet niet voor kon stellen, en dan liever zelfmoord zou plegen.



En ik besefte me ineens; ik ben echt van voor de smartphone, van voor de digitale camera en van voor de laptop.



Maar ik herinner me bijvoorbeeld ook nog dat we geen wasdroger hadden maar:

Volgens mij hadden we een ander model nog, een voorlader. Ging het beddengoed erin dan sprong hij door de keuken en ik weet niet meer waarom maar er was het gevaar dat je ergens je vingers tussen zou krijgen want als hij draaide mocht ik er zeker niet aankomen.



En als je foto's wilde maken had je niet alleen een rolletje nodig, maar ook

Nieuw was op gegeven moment een fotocamera die zelf doordraaide nadat je een foto had gemaakt. Mijn moeder vertrouwde dat eerst niet echt en maakte dan de foto voor de zekerheid maar nog een keer.





Vrienden van mijn ouders waren behoorlijke early adaptors, dus kwam er op gegeven moment iemand trots langs en belde van buiten dat hij voor de deur stond. Wauw, hoe deed hij dat?





Ik kan me ook nog herinneren dat we een videorecorder kregen, met van die tapes die je om kon draaien, net als cassettebandjes.



En een bandrecorder hadden we ook thuis.

Op gegeven moment kregen we een cd-speler. Als die aan stond mocht niemand door de kamer lopen want dan sloeg hij al over

Mijn vader deed overigens op gegeven moment al zijn platen weg, want hij had toch alles overgenomen op cassettes - een stuk moderner en geen krassen meer in je muziek, wát een spijt heeft hij daar later van gehad



Toen we net een magnetron kregen werd erbij verteld dat het heel gevaarlijk was als het ding aan zou gaan zonder dat er iets in stond. Ik geloof dat we half dachten dat dan het hele huis zou ontploffen, en dus hadden we het eerste jaar een kopje water dat je altijd in de magnetron moest zetten als je hem niet gebruikte. Ook hadden we een speciaal magnetronkookboek om in op te zoeken wat je wel en niet erin mag doen.





Welke nieuwe techniek herinner jij je nog?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Haha, leuk topic!

Wij hadden zeker niet alles als eerste, maar weet nog wel dat wij dingen voor het eerst in huis kregen:

- onze eerste computer (was een jaar of 8-9 denk ik, en eigenlijk wist ik niet precies wat een computer was, toen mijn ouders vertelden dat ze er een gingen kopen)

- videorecorder (paar jaartjes eerder)

- draadloze telefoon



Ik heb nog wel werkstukken op school ingeleverd die met de hand geschreven waren. Dat je eerst naar de bieb ging om boeken te zoeken.



Nu klink ik heeeel oud :-o hoe kan dat???
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vrees ik wat jonger dan jij, maar ik kan mij nog heel goed mijn eerste mobiele telefoon herinneren: http://www.spotlighteffec ... 11/PocketlineSwing200.gif



(ik kan nog geen plaatjes plakken).



Heel revolutionair vond ik dat: vooral het smsen!
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste mobiele telefoon was er een van de postbank :-)
Alle reacties Link kopieren
Haha....walkman met autoreverse, en een volumeknopje in het snoertje van de oordopjes:)
verdwaald op het nieuwe forum
Alle reacties Link kopieren
Een buzzer, ook van de Postbank!
verdwaald op het nieuwe forum
Het allernieuwste wat ik me kan herinneren was de kleuren televisie van de buren. Jemig wat was dat gaaf. Wij kregen pas jaren en jaren later er één.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja! Een buzzer! Die heb ik ook ooit gehad. Jammer genoeg was ik de enige in mijn vriendenkring die zo'n ding had, dus veel had ik er niet aan..Is nooit echt wat geworden met die dingen he?
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
Ben 30 dus nog niet heel oud.



- Ik liep heel stoer met mijn walkman

- Heb een tijd niet de CD speler begrepen

- ICQ was hót!

- Van videorecorder naar DVD speler. En hoe moest ik nu mijn Disney videos kijken dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:ruiva schreef op 06 december 2012 @ 15:35:

Oh ja! Een buzzer! Die heb ik ook ooit gehad. Jammer genoeg was ik de enige in mijn vriendenkring die zo'n ding had, dus veel had ik er niet aan..Is nooit echt wat geworden met die dingen he?
verdwaald op het nieuwe forum
Alle reacties Link kopieren
Nee, volgens mij ook niet, mijn broertje had een buzzer
verdwaald op het nieuwe forum
Alle reacties Link kopieren
Videorecorder, bandjes opnemen voor de walkman, zwart wit tv (op slaapkamer) mijn ouders waren één van de weinigen met tv met teletekst. Een telefoon met draad, een sega spelcomputer. Wegwerp fotocamera`s en fotorolletjes! en toen kwam de discman!! de draadloze telefoon en uiteindelijk het mobieltje! Ik was 13 toen ik mijn 1e mobieltje kreeg ( een afdankertje) dat was nog vrij bijzonder in die tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik wou een buzzer maar had dus al jong een mobieltje (een "koelkastje" uiteraard zonder sms of bijzondere ringtone.
Alle reacties Link kopieren
De afstandsbediening zonder snoertje was ook spectaculair! Hoewel die voor die tijd wel minder vaak kwijt raakte.



En ik weet ook nog dat we een druktelefoon ipv een met draaischijf kregen, héél modern.
Zeg maar Spijker.
ik ( 37 ) herinner me de opkomst van het pinnen, mijn BFF toendertijd was er heilig van overtuigd dat ze dat ingevoerd hadden zodat mensen meer geld zouden gaan uitgeven, want daarvoor ging je naar de stad met 60 euro, kocht een spijkerbroek, dronk ergens iets en ging naar huis.

maar goed misschien was ze ook wel erg cynisch....



verder herinner ik me de opkomst van de CD en het mobieltje ook erg goed en inbelinternet, dat hadden mijn ouders in het begin.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader had ooit een atari spelcomputer geleend van een collega. Wildenthousiast waren wij, mijn broers en ik.



En ik weet nog dat m'n ouders een elektrische deken kochten. En m'n moeder een stoomstrijkbout!
verdwaald op het nieuwe forum
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog heel goed dat wij een douche kregen en een zitbad. Dit was begin jaren '80.
Alle reacties Link kopieren
oeh, eerst de buzzer ja! en toen later de pocketline swing! (die heb ik nog in een laatje liggen)



maar ook de walkmann, die vervangen moest worden door een draagbare cd-speler, die dan in je rugzak moest, maar telkens oversloeg.



werkstukken schrijven ipv typen.



tv's zonder afstandsbediening? (of liepen wij hopeloos achter?)



de atari spelcomputer....



hmz, 27 is dus blijkbaar belachelijk oud?!?!?






Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic dit, ik ga helemaal nadenken!
verdwaald op het nieuwe forum
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 06 december 2012 @ 15:39:

Ik weet nog heel goed dat wij een douche kregen en een zitbad. Dit was begin jaren '80.Misschien een domme vraag maar hoe deed je dat daarvoor dan? In de teil? Of was er nog een badhuis?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:bankje schreef op 06 december 2012 @ 15:39:

Oh die stond bij mijn opa in de voorkamer, luisterde hij naar de radio terwijl hij zich schoor!
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon in een teil in de keuken. Zoals dat vroeger normaal was. Mijn ouders wasten zich in de bijkeuken, die daarvoor ook was ingericht qua vloer. Alleen was daar geen verwarming. Het was een oud huis.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger draaide je aan een knop om de juiste radiozender te vinden, ik voel me nu best oud, haha!
verdwaald op het nieuwe forum
Alle reacties Link kopieren
De CD speler! Weg met mijn heerlijk krakende Vinyl. Nog steeds jammer



En inmiddels is de CD speler zelf alweer zo goed als achterhaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven