Tips inrichting woonkamer

11-07-2009 12:24 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Wij zijn op zoek naar nieuwe meubels voor onze woonkamer. Gaan de vloer doen, schilderen en een nieuwe zit- en eetkamer kopen. Nu zijn wij, jammer genoeg, allebei erg slecht in uitzoeken en inrichten van huis. Maar ik wil het wel graag mooi hebben natuurlijk.



Dus ben ik op zoek naar ideeën voor de inrichting van een woonkamer, maar bijna alles wat ik vind gaat over zeer ruime, open woonkamers. Wij hebben gewoon een "standaard" woonkamer, 8 x 3,5 in een standaard rijtjeshuis. Weet iemand waar ik ideeën op kan doen? Ik ben echt op zoek naar voorbeelden (foto's of zo).



Kent iemand een leuke site o.i.d.? Mijn zoektocht heeft tot nu toe niets opgeleverd, behalve nog steeds van die joekels van hele lichte kamers. En helaas heb ik niet het vermogen om dat in gedachten te verplaatsen naar mijn eigen woonkamer. Ben ik heel slecht in, dus ik zoek echt voorbeelden waar ik iets aan heb.



Bedankt alvast.....
Alle reacties Link kopieren
Misschien wel handig om aan te geven wat je smaak is: modern, strak, kleurig of sober?

Toen ik mijn huis inrichtte keek ik veel in woonbladen, 101 woonideeën bijvoorbeeld, daar staan ook dingen in die je makkelijk zelf kan doen.

Mijn favoriete woonsite: http://www.apartmenttherapy.com/
Alle reacties Link kopieren
Ikea natuurlijk! NIet om alles klakkeloos over te nemen. Maar ze hebben wel tig voorbeelden hoe je hele normale standaard (kleinere) woonkamers inricht.

Met een paar basisregels in acht te nemen, kom je al een heel eind.



Hou rekening met licht. Een lichte kamer oogt ruimer. Een paar grotere meubels maken groter ipv meerdere kleinere spullen. Spiegels werken optisch vergrotend en kunnen meer licht brengen. Als je hoge plinten neemt in dezelfde kleur als de vloer, trek je optisch de vloer beetje omhoog, wat vergrotend werkt, etc.

Als je veel spullen nieuw koopt, is het leuker om niet alles uit 1 serie te nemen. Probeer dus te combineren. En zorg dat je ook wat persoonlijke spullen/details aanbrengt, anders woon je in een showroom.



Maar begin eens met vertellen wat jou/jullie smaak is en wat jullie allemaal nieuw willen aanschaffen. Heb je zelf al voorbeelden (foto's) wat jullie mooi vinden?
Alle reacties Link kopieren
Wat schouderklopje al zegt: het is belangrijk te weten wat jullie smaak is om inspiratie-plaatjes te zoeken.



Ik hou zelf erg van woonbladen en weet het ook wel te vertalen. Als jij dat lastig vindt, is het misschien slim om eens op websites als Funda te kijken, om te zien hoe 'normale' huizen zijn ingericht. Laat even weten wat je leuk vindt, dan zoeken wij mee!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een woonkamer van ongeveer gelijke maten en waar ik het meeste op heb gelet is gebruik maken van de lengte: 8m is namelijk lang!



Ik heb het opgedeeld in een eethoek en een zithoek, beide bij de ramen, wat mij nog een grote lege ruimte geeft in het midden. Hier wil ik een kast tegen de muur zetten, maar de ruimte in het midden open laten, zodat je een soort pleintje krijgt. Leuk voor als er kinderen op bezoek zijn, om te spelen en makkelijk voor als je voor het een of ander extra ruimte nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor net dat Loods5 een aanrader is en volgens mij kan je daar ook aardig wat inspiratie opdoen!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!!



Wij hebben een woonkamer die nu bestaat uit 3 delen; voor de zithoek, in het midden een dressior met een grote spiegel erboven en daar tegenover een kast met het service, en achter staat de eetkamer.



Wij hebben nu alle meubels uit 1 lijn (héél grappig dat geschreven werd dat je dat dus niet moet doen, zegt iets over onze smaak he, hahaha). Dressior en service-kast blijven staan, ze lijken hierop:

http://meubelwereld.pietk ... ucts/Big/001883006800.jpg



http://meubelwereld.pietk ... ucts/Big/000333002601.jpg



Wat ik dus zoek:

- 2 banken, of 1 bank en 2 stoeltjes. We hebben een hond en een klein kindje, dus de voorkeur gaat uit naar leer. Onze stoffen bank zit namelijk al helemaal onder de vlekken.



- salontafel. Hebben nu zo'n hele lage, massieve salontafel (een soort blok). De punten zijn zo scherp dat ik dat gevaarlijk vind met de kleine. Dus zoek een hoger tafeltje. Vind dat "woeste" hout wat je nu veel ziet erg mooi.



- TV meubel



- eettafel. Ook hier vinden we dat "woeste" hout (hoe heet dat???) erg mooi en leren stoelen.



Qua bank houden we zowel van zwart leer (wel strak, niet van die "opa en oma" modellen hoor) als van dat geborstelde bruine leer. Strak wit leer lijkt me misschien ook wel wat, alhoewel ik niet van té opvallend houd.



We hebben een houten vloer en witte wanden.



Loods 5 ken ik idd, geweldige winkel!!!
Alle reacties Link kopieren
Ook een hele leuke winkel: de Troubadour in Amstelveen. Je kunt online hun woonboek aanvragen (detroubadour.nl). Wij zijn er goed geslaagd voor een mooie teak tafel, bijpassende salontafel en een grote kast. Je wordt er ook leuk geholpen.
Met hond én kind: Witte bank is een no go (wat mij betreft dan )
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit bijvoorbeeld een prachtige bank en niet duur:







Bedoel je met woest hout zoiets:







Of bedoel je grillig hout? Zoiets?



(check die paddestoelen, )



Of dit?







Dit vind ik persoonlijk ook een hele mooie eettafel:



Of bedoel je teak? Zijn ook mooie tafels.
Alle reacties Link kopieren
Maar teak is niet woest toch? Het kan inderdaad mooi zijn, sowieso heb je teak in veel verschillende stijlen.
kan wel hoor, helaas geen foto's



maar ik weet ook niet zo goed wat TO met 'woest' bedoelt...
Alle reacties Link kopieren
Ja volgens mij bedoel ik teak. Oh, is dat niet woest, haha? Ik ga even een foto zoeken!
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik google op teak en dat ziet er glad uit. Kent iemand die eettafels die echt ruw zijn? Je ziet ze nu best veel in winkels, maar weet niet hoe dat heet. Beetje hobbelig, ik vond ze nogal "woest".
Alle reacties Link kopieren
@ Ann Liv, die 3e en 4e foto van jou vind ik prachtig! Bank ook, maar lijkt me wat groot? Van welke site komt dat?



Oh, zulk soort dingen zou ik dus dolgraag in mijn huis willen, maar hoe leer ik ooit combineren??? Kan je voor zo'n "kleine" klus ook iets van een binnenhuis architect vragen, of ben je dan gelijk klauwen met geld kwijt...?
Alle reacties Link kopieren
Niet echt een concrete tip als in 'die tafel' of 'die stoel'.

Wel een algemene:

Ongeacht of je een grote of kleine kamer hebt... een paar rustige, grote objecten en verder geen kleine prulletjes.

Veel mensen willen in kleinere kamers geen grotere meubels neerzetten en zetten dan meerdere kleinere bankjes, tafeltjes, stoeltjes etc neer. Daar word je huis alleen maar onrustiger en voller van.

Gebruik een paar prettige basisteinten en hier en daar een opvallende vaas of lamp...

En zorg voor veel licht in je huis... niet te donker, niet te zwaar, ramen open houden... uitgang naar buiten vrij houden... goed voor de geest om licht en ruimte om je heen te hebben.
Ik heb een ruwe teak tafel...
Alle reacties Link kopieren
quote:Konela schreef op 12 juli 2009 @ 10:54:

@ Ann Liv, die 3e en 4e foto van jou vind ik prachtig! Bank ook, maar lijkt me wat groot? Van welke site komt dat?



Oh, zulk soort dingen zou ik dus dolgraag in mijn huis willen, maar hoe leer ik ooit combineren??? Kan je voor zo'n "kleine" klus ook iets van een binnenhuis architect vragen, of ben je dan gelijk klauwen met geld kwijt...?



Als je met je muis op de plaatjes gaat staan, zie je de website waar ik de plaatjes vandaan heb. De bovenste is gewoon van Ikea, hij is er ook in het wit...



Ik weet niet hoe je kan leren combineren, want ik zie zelf makkelijk wat ik vind passen. Ik denk erg in stijlen, dus koop niet álles wat ik leuk vindt, maar hou me aan kleuren en/of periodes (ik ben van de vintage en antiek). Wat anderen daarvan vinden maakt me niet uit, dus misschien ben ik ook vreselijk in combi's zonder dat ik het weet. Een binnenhuisarchitect inhuren is wellicht slim, geen idee wat het kost, maar sommige grote meubelzaken hebben die optie volgens mij ook. Maar het kan ook zo zijn dat het gewoon een kwestie van durven is?



Heb je al een idee wat je met je muren aan wil? Soms balanseert een subtiele kleur op de muur de meubels prachtig uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens een hele woeste tafel gevonden (inderdaad teak!)







Emaille, ik ben wel benieuwd wat jij voor tafel hebt. Is het zo'n koloniaal exemplaar? Fotooo!
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand die bank van het plaatje?? En is t een aanrader?? Komt van de Ikea btw. Ik vind hem ook erggg leuk, behalve de pootjes dan maar die kan je vervangen. Hij is ook in een hoekbank versie geloof ik.



Wij gaan ook verhuizen en heb dus ook teak meubels, maar wil wel een andere vloer (heb nu een donker eiken quick step vloer) en een andere bank. Heb nu een stoffen grijze hoekbank. Maar wil eigenlijk over op leer, vanwege klein kind, makkelijk schoonmaken. Maar weet niet of ik weer een hoekbank neem, of bijv. 2x 3 zits...



Mn teak meubels zijn oa een opium tafel (80x80) en een lage tv dressoir met 3 laatjes eronder naast elkaar.

En een teak/eiken tafel ook met 4 paarse velours stoelen met van die noppen. Mn gordijnen zijn ook velours aubergine.
Alle reacties Link kopieren
quote:Konela schreef op 12 juli 2009 @ 10:52:

Nee, ik google op teak en dat ziet er glad uit. Kent iemand die eettafels die echt ruw zijn? Je ziet ze nu best veel in winkels, maar weet niet hoe dat heet. Beetje hobbelig, ik vond ze nogal "woest".Bedoel je toevallig van dat steigerhout?
quote:Ann Liv schreef op 12 juli 2009 @ 14:13:

Ik heb trouwens een hele woeste tafel gevonden (inderdaad teak!)



[afbeelding]



Emaille, ik ben wel benieuwd wat jij voor tafel hebt. Is het zo'n koloniaal exemplaar? Fotooo! Nee, zo ruw is ie nou ook weer niet haha! Het is zo'n robuuste met van die vierkante poten. Met planken. Enzo.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je steigerhout? (oh, zie nu dat dat hierboven ook genoemd word... lekker opgelet)







Alle reacties Link kopieren
Hey lijkt precies mijn vloer op de bovenste foto..leuke tafel en stoelen btw...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven