Tuin volledig betegelen?

24-03-2013 22:07 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben alles behalve groene vingers. Onze huidige achtertuin geeft telkens behoorlijk wat werk en nu willen we dit graag veranderen naar vooral een praktische tuin. Ons idee is nu om de tuin volledig te betegelen met grote grijze tegels en dan in bakken bloemen/planten zetten want we willen natuurlijk wel wat groen. Maar nu twijfel ik: is volledig betegelen niet een beetje saai?
Alle reacties Link kopieren
En niet heel erg warm? Mijn idee direct, wordt dat niet heel heet?



Je kan ook gras zaaien. Af en toe de grasmaaier er overheen en klaar ben je... Voor de rest natuurlijk prima, plantenbakken enzo.
Ja, dat is wel saai.



Niet een idee om een paar kleine borders te maken en daar planten in te zetten die weinig onderhoud vragen?
Alle reacties Link kopieren
Grote grijze tegels, is dat wel mooi? Plantenbakken zijn wel mooi, beetje dakterras idee. Maar ook dat kost toch werk? Persoonlijk hou ik niet van volledig betegeld, veel te weinig groen. Anders naar tuincentrum gaan en om advies vragen voor onderhoudsarme tuin?
Wij hebben een stuk gras, maar is echt wel wat meer onderhoud dan alleen even maaien....En de katten uit de buurt gebruiken het gras als hun plaatselijke poep- en plasplaats.



Wij laten de tuin dus over een maand ook betegelen, met hier en daar wat kleine borders en plantenbakken.
Alle reacties Link kopieren
Met veel bakken en potten is dat niet saai. Maar mijn ervaring is dat je daar meer werk aan hebt dan aan 1 of 2 borders langs de kant. Daar kun je nl ook groen (vaste planten bedoel ik) in zetten dat je hooguit een enkele keer moet snoeien.

Maar wel altijd kleur en dus sfeer in je tuin.
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
Alle reacties Link kopieren
Heel saai... Ik krijg er altijd koude rillingen van. Maar je kan natuurlijk ook leuke kleine tegels doen met borders en een paar boompjes midden in
Alle reacties Link kopieren
Mijn droom: Creteprint.

Hoeft alleen maar af en toe de hogedrukspuit overheen.

Helaas is Snoezeman het er niet mee eens, dus doet hij het tuinwerk.





http://www.mooibeton.nl/P ... t_lossing_voorbeelden.pdf
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ja natuurlijk is dat saai, daarbij zijn bakken nog bewerkelijker dan een gewone border
gras is best veel werk, maar je kan ook kiezen voor borders met bijv. een stevige bodembedekker, daar heb je geen omkijken naar en is (saai maar toch) groen
Alle reacties Link kopieren
betegelen en een stuk kunstgras er in..

Dat is tegenwoordig van een goede kwaliteit te krijgen, weinig onderhoud, af en toe de bezem er overheen..
Vreselijk die totaal betegelde tuinen bijna overal tegenwoordig. Je krijgt juist zoveel voldoening van een mooie groene tuin en een middagje tuin bijwerken is juist ontspanning, heerlijk.

Afgelopen najaar heb ik 50 bloembolletjes geplant en ik wacht in spanning af of dit voorjaar mijn tuin compleet in bloei zal staan.



Maar zo denk ik erover



Terug naar de tegeltuin.



Er zijn vast wel ontwerpen over te vinden en laat het goed leggen anders heb je bij iedere regenbui van die enorme plassen in je tuin, zeker als er geen struik of boom er meer in staat.
quote:Snoesje666 schreef op 24 maart 2013 @ 22:14:

Mijn droom: Creteprint.

Hoeft alleen maar af en toe de hogedrukspuit overheen.

Helaas is Snoezeman het er niet mee eens, dus doet hij het tuinwerk.





http://www.mooibeton.nl/P ...
t_lossing_voorbeelden.pdfMooi zeg! Is dat veel duurder dan betegelen?
Alle reacties Link kopieren
Stukje kunstgras, paar kleine borders met bodembedekkers en wat potten voor eenjarig goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een border doen met daarin een aantal vaste planten met weinig onderhoud. Dan blijft het tenminste een tuin en heb je geen stoep als achtertuin.



(PS Waarom een huis met tuin kopen om vervolgens de boel te betegelen en een paar bloembakken te plaatsen? Dan kun je net zo goed een appartement met balkon kopen en daar bloembakken neerzetten).
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet saai hoor. Leuke loungeset erin en je hebt een heel praktische en comfortabele tuin.



Vergis je inderdaad niet in de plantenbakken, is meer werk dan een border.



Wat ik er erg leuk bij vind passen zijn parasolbomen, dan heb je toch wat groen/boom in de tuin en is erg mooi.Tafel om de parasolboom heen. Liefst 2.



Kies ook voor 1 kleur in je planten, wit of paars bijvoorbeeld. Bij grijze tegels is dat mooi. En zorgt voor rust.



Ik neem aan dat je met grijze tegels trouwens Belgisch hardsteen ofzo bedoelt? Toch niet die ouderwetse stoeptegels?



In mijn vorige huis hadden we een enorm terras van Belgisch hardsteen, tegels in verband gelegd. Was echt prachtig, maar daaromheen lag de verdere tuin, dus wel erg veel groen, gras en bomen.
kunstgras? werkelijk?

Dat is niet zo leuk voor de vogeltjes, insecten en egeltjes
Alle reacties Link kopieren
Ook leuk vind ik steigerhouten grote bakken met olijfbomen. Past ook op een dergelijk strak terras met grijze hardsteen tegels.
de bijen gaan heel slecht, omdat mensen massaal hun tuinen betegelen
Alle reacties Link kopieren
quote:LouisaVuitton schreef op 24 maart 2013 @ 22:13:

Wij hebben een stuk gras, maar is echt wel wat meer onderhoud dan alleen even maaien....En de katten uit de buurt gebruiken het gras als hun plaatselijke poep- en plasplaats.



Wij laten de tuin dus over een maand ook betegelen, met hier en daar wat kleine borders en plantenbakken.



Zelfde probleem hier. Wij hadden alleen geen gras maar borders die als kattenbak gebruikt werden. Alles weggehaald omdat ze op een gegeven moment niet in de border poepte maar er langs

We hebben nu alleen nog maar potten. En zelfs daar presteren ze..........
Half Nederland is inmiddels betegeld. Heel slecht voor het grondwaterpeil. Al het water loopt de riolering in in plaats van dat het in de grond zakt.

En voor de beestjes, vogeltjes en insecten is het ook niet leuk.

Als je toch groen wilt, zet het dan niet in potten, maar zoek lekkere wilde onderhoudsvriendelijke planten uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 maart 2013 @ 22:27:

kunstgras? werkelijk?

Dat is niet zo leuk voor de vogeltjes, insecten en egeltjes



In het midden van het gazon, een uitsparing, met een leuke boom er in.. Vogeltjes happy, maak er een fruitboom van dan zijn de insecten ook nog happy!



En egeltjes.. die zie je lang niet overal hoor!
Alle reacties Link kopieren
gewoon doen, daarna minder werk en meer ruimte!
quote:Sensual_D schreef op 24 maart 2013 @ 22:35:

[...]





In het midden van het gazon, een uitsparing, met een leuke boom er in.. Vogeltjes happy, maak er een fruitboom van dan zijn de insecten ook nog happy!



En egeltjes.. die zie je lang niet overal hoor!nee egels houden niet van kunstgras, maar als je gewoon gras hebt en borders en je laat wat dichte hagen groeien dan heb je ze zo in je tuin, ook (vooral zelfs) in stedelijk gebied
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het verschrikkelijk al die betegelde tuinen :( Zo zielloos.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven