Tuinontwerp, zwembad in tuin?

22-07-2014 15:44 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgend jaar of eventueel dit najaar willen wij onze tuin renoveren. Aangezien veel bedrijven nu gesloten zijn of -vanwege vakantie- op korte termijn geen tijd hebben voor een ontwerp, ben ik zelf alvast wat ideeën aan het opdoen die ik straks aan de ontwerper kan laten zien. Wie heeft er zin om met me mee te denken?



Wat willen we:

Een zeer onderhoudsvriendelijke tuin

Misschien een zwembad (daar gaat het punt onderhoudsvriendelijk)

Privacy

Groenblijvende bomen

Een groot extra terras dat eventueel overdekt is

Mooie oplossing voor fietsen en tuinmeubels



Wat hebben we:

Een redelijk brede tuin (breder dan lang) van ongeveer 40 bij 20 meter

Een veranda

Zin in een nieuwe tuin :)!



Voor degenen die een zwembad in hun tuin hebben: hoe bevalt dat? Zou je er in een volgende tuin weer voor kiezen of juist niet? En waarom dan? Hoe groot is je zwembad? Vanaf welk formaat is het fijn om er een in de tuin te hebben?
Fortis et liber
Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen met een zwembad in de eigen tuin. Dit topic ga ik in de gaten houden!



Eén ding over onderhoudsvriendelijk weet ik wel: alles aan straten en planten in potten werkt niet in ieder geval. Ik sta met dit weer elke avond de planten te sproeien, terwijl mijn buren met hun vaste borders dat niet hoeven. Hier gaat de boel dus op de schop dit najaar.
Alle reacties Link kopieren
Denk er wel aan dat een zwembad heel wat onderhoud vergt, anti schimmel spul, ontsmetting, dat moet je allemaal regelmatig controleren. Dode insecten en afgevallen blad eruit vissen. Dan heb je ook nog de bijkomende kosten voor verwarming of voor zonnepanelen om het te verwarmen, oprolbaar afdekzeil, robotje dat aanslag verwijdert.
verba volant, scripta manent.
Ik zou adviseren om eerst naar de grond te kijken of een zwembad haalbaar is. Als het grondwater te hoog staat, kan dat een hele dure grap worden. Niet goed geconstrueerd kan dan betekenen dat het zwembad omhoog komt en gaat wandelen, en die ellende wil je echt niet



Een zwembad vergt onderhoud. Veel kan automatisch gedaan worden, zoals chloor, filets, etc, maar zo'n installatie kost natuurlijk geld en vergt (duur) regelmatig onderhoud. Daarnaast zul je zelf regelmatig blaadjes moeten scheppen en het bad moeten zuigen ed, om het goed schoon te houden en zodat de filters niet dicht gaan zitten en installaties vastlopen.



Verwarming is ook erg duur. Als je het geen probleem vindt om pas te zwemmen als de zon het bad heeft kunnen verwarmen (ca juni) dan kun je ook zonder.



Hoe groot het bad moet zijn, hangt af van je wensen. Voor poedelen en plonzen is ca 4 m doorsnee voldoende. Voor echt zwemmen zou ik minimaal aan een meter of 8 denken.



Je moet er wel rekening mee houden dat minimaal de diepte van het bad ook aangehouden moet worden als minimale afstand tussen het huis en het bad. Plaats je het dichterbij, dan kan je huis gaan verzakken.
quote:Katherina schreef op dinsdag 22 juli 2014 15:53 Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen met een zwembad in de eigen tuin. Dit topic ga ik in de gaten houden!



Eén ding over onderhoudsvriendelijk weet ik wel: alles aan straten en planten in potten werkt niet in ieder geval. Ik sta met dit weer elke avond de planten te sproeien, terwijl mijn buren met hun vaste borders dat niet hoeven. Hier gaat de boel dus op de schop dit najaar. Vaste borders hebben idd minder onderhoud nodig. Maar... Icm een zwembad geen goed plan! Probeer de ruimte om een zwembad zo vrij mogelijk te houden, want dan heb je zo min mogelijk afval in je water.
Alle reacties Link kopieren
Die bestrating vind ik ook niet zo onderhoudsarm als ons werd voorgespiegeld inderdaad toen ook wij verzochten om een tuin zonder veel gedoe.

In april had ik alle bestrating onkruidvrij...en als je het dan nu weer ziet....kunnen we weer van voor af aan beginnen met onkruid tussen de tegels vandaan plukken.
Toen ik nog in NL woonde hadden wij een zwemvijver, zoiets;







Deze op de foto is nog maar pas aangelegd maar na een jaar of twee heb je haske mooie zwemvijver geheel geintergreerd in je tuin!

Wij willen pertinent niet zo'n blauw bakbeest in onze tuin.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annicka schreef op dinsdag 22 juli 2014 15:58 Die bestrating vind ik ook niet zo onderhoudsarm als ons werd voorgespiegeld inderdaad toen ook wij verzochten om een tuin zonder veel gedoe.

In april had ik alle bestrating onkruidvrij...en als je het dan nu weer ziet....kunnen we weer van voor af aan beginnen met onkruid tussen de tegels vandaan plukken. Een sproeitankje met schoonmaakazijn en dan wekelijks even sproeien. Dan blijft het kaal.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
@fame

Maar dat stinkt wel!
quote:StoraHuntur schreef op dinsdag 22 juli 2014 16:01 Toen ik nog in NL woonde hadden wij een zwemvijver, zoiets;





Deze op de foto is nog maar pas aangelegd maar na een jaar of twee heb je haske mooie zwemvijver geheel geintergreerd in je tuin!

Wij willen pertinent niet zo'n blauw bakbeest in onze tuin. Er zijn ook andere oplossingen, zoals bijv de kleur van de kuip/lining aanpassen. Ik vind zwemvijvers prachtig, maar de watervlooien die er boven hangen toch altijd wel flink minder!
Alle reacties Link kopieren
Hier helaas zelf geen zwembad maar ik ken wel mensen die heel tevreden zijn over hun zwemvijver in de tuin. Veel minder onderhoud dan een zwembad en ik vind het persoonlijk ook veel mooier. Ook veel opties qua stijl, rustiek, natuurlijk, of juist modern en strak.
quote:NummerZoveel schreef op 22 juli 2014 @ 16:03:

@fame

Maar dat stinkt wel!Chloor ook.
quote:nephthys schreef op dinsdag 22 juli 2014 16:04 Hier helaas zelf geen zwembad maar ik ken wel mensen die heel tevreden zijn over hun zwemvijver in de tuin. Veel minder onderhoud dan een zwembad en ik vind het persoonlijk ook veel mooier. Ook veel opties qua stijl, rustiek, natuurlijk, of juist modern en strak.Die opties heb je bij een gewoon zwembad natuurlijk ook. Maar inderdaad, het ziet er wel prachtig uit en - mits goed aangelegd - je hebt er inderdaad minder onderhoud aan.
quote:StoraHuntur schreef op dinsdag 22 juli 2014 16:09 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="NummerZoveel in "Tuinontwerp, zwembad in tuin?"" class="messagelink">NummerZoveel schreef op 22 juli 2014 @ 16:03</a>:</b>

@fame

Maar dat stinkt wel!</div></blockquote>Chloor ook. Ja, teveel chloor ook. Maar ik zit liever een boekje te lezen naast mijn jacuzzi dan in de net met azijn behandelde tuin
Alle reacties Link kopieren
Ook hier een zwemvijver maar we gooien er wel chloor in. Is ongeveer 12 bij 7 en 3,5 meter diep op het laagste punt. Hier wordt hij al vele jaren intensief gebruikt. Erg lekker!
quote:NummerZoveel schreef op 22 juli 2014 @ 16:04:

[...]





Er zijn ook andere oplossingen, zoals bijv de kleur van de kuip/lining aanpassen. Ik vind zwemvijvers prachtig, maar de watervlooien die er boven hangen toch altijd wel flink minder!



Ja, ik ben niet zo moeilijk wat dat betreft, vond het juist mooi als er kikker of een eend in zaten. Vroegûh zwom ik ook altijd in meertjes en vennetjes en ik leef nog steeds. Mijn honden zwommen er ook in.

Maar mss ben ik wel een viespeuk hoor, maar daar had ik mijn tuindouche dan weer voor.

Zucht ik mis die tuin.
@Stora

Een goed aangelegde zwemvijver is een stuk schoner dan een chloorbad, niets vies aan dus. Het is meer dat ik zelf erg slecht tegen insecten kan, anders had ik er ook wel eentje gewild.
Hoe veel dagen per jaar heb je plezier van een zwembad, en hoeveel dagen heb je er last van / onderhoud aan.



Is een opbouw zwembad een optie?



Anders gewoon een binnenbad maken.

(Stookkosten.)
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op dinsdag 22 juli 2014 16:03 @fame

Maar dat stinkt wel! Dan neem je net lavendel
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Bedankt voor de tip, Fame! Ik wist niet eens dat dat bestond!
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 22 juli 2014 @ 16:01:Een sproeitankje met schoonmaakazijn en dan wekelijks even sproeien. Dan blijft het kaal.Dat ga ik testen, dank voor de tip. (de stank neem ik dan wel even voor lief :-) )
Wij hebben ook een zwembad in de tuin, 5 bij 11 meter. Het is een vaste bak met trap en verlichting en van die jets om tegen in te zwemmen. Bovenop een roldoek.

Onderhoud valt erg mee. In 't tuinhuisje staat de installatie, het meet zelf en houdt de ph op 7. Je moet wel 't filter wekelijks legen en de filters in het zwembad dagelijks. Daarbij hebben we zo'n zwembadrobot gekocht. In 3 uurtjes tijd gaat die 't bad door, haalt alles van de bodem en filtert het water.

De warmte komt uit de warmtepomp aangevuld door de CV.



Omdat het zwembad verwarmd is liggen we er zelfs s'winters in, echt super fijn!



Qua tuin:

Wij hebben veel gras en nauwelijks bloemen, wel struikjes en boompjes. Bloemen gaan niet want dan eten onze huisdieren ze op. We hebben zo'n sproeisysteem laten aanleggen, water komt gewoon uit de sloot en de tuinman komt regelmatig om de boel bij te houden ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Annicka schreef op dinsdag 22 juli 2014 16:40 Dat ga ik testen, dank voor de tip. (de stank neem ik dan wel even voor lief :-) )Dat is zo weg. Liefst doen als de zo'n schijnt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Als je een écht zwembad laat aanleggen, denk er dan aan dat je een badmeesterdiploma moet hebben én altijd aanwezig moet zijn als er iemand zwemt. Verder ben je aansprakelijk. Als je een keertje niet thuis bent en een buurkind verdrinkt in jouw bad, heb je een probleem. Dat is trouwens met een vijver volgens mij ook zo.



Wij hebben een vergelijkbare tuin qua grootte. Wij hebben een terras van 4x8 meter, een groot grasveld (350 m²), daaromheen een border. Op het wensenlijstje staat nog een overkapping, het lijkt me wel wat om, als we de bbq aan hebben, te kunnen blijven zitten als het weer eens begint te regenen.



In de border ligt, tussen de planten, antiworteldoek en daar overheen houtsnippers. Een flinke laag, de eerste aanschaf is inmiddels wel compost geworden. Daardoor hebben we nauwelijks onkruid.



Verder hebben wij de garage niet gelijk aan het huis liggen, dus een rare hoek. Daar stond voorheen de schommel en nu een grote pergola, waar ik ook wel eens beddengoed aan hang te drogen.



Het enige dat ik in de tuin doe, is 1 of 2 keer per jaar met de electrische heggeschaar álles in één keer snoeien. Of snoeien is eigenlijk het juiste woord niet . De aanhanger komt naast de tuin, ik leg een flink stuk zeil onder de te snoeien plant, ga er met de heggenschaar overheen, afval in de aanhanger en volgende plant. Toevallig twee weken geleden de hele tuin gedaan en ik ben er in totaal bijna 3 dagen mee bezig geweest. Daarbij een beetje onkruid verwijderd en nieuwe houtsnippers gehaald (2 aanhangers vol). In het voorjaar heb ik het terras met de hogedrukreiniger schoongemaakt (met terrasborstel), dat heeft me ook een halve dag gekost.



Kortom, de hele tuin kost me in totaal 4 dagen per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook al jaaaaren een rond zwembad.

Alleen niet met al die luxe apparaten van beelicious!

Elke dag stofzuigen met de hand.

Als je bomen wil dan heb je veel rotzooi erin.

Het enige wat wij erin gooien is chloor, antialg en vloktabletten.



Een zwembad kost wel wat werk en bij ons hebben we een verwarming erbij gekocht die aan stroom 5 euro per dag komt als je m gebruikt.



Maar hij hoeft niet zo vaak aan..Vrijdag was het water 22 graden en toen heeft hij ff aangestaan.

Zaterdag was het water een heerlijke 30 graden.



Als ik zou gaan verhuizen zou ik geen zwembad meer nemen vanwege het werk en de kosten. Ik zwem alleen maar als het water boven de 26 graden is en buiten ook lekker warm is.



In een rond zwembad kan je oneindig rondjes blijven zwemmen wat ik superhandig vind!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven