Vaatwasser open / dicht?

19-10-2014 00:04 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Als jullie vaatwasser net klaar is, zetten jullie deze dan op een kier zodat het stoom eruit kan (en de vaat kan afkoelen) of laten jullie hem dicht? Mijn vriend zet hem vaak op een kier maar ik laat hem juist weer dicht zodat het vocht niet het huis intrekt. (of is dat nu onzin?)



Ben benieuwd wat jullie doen!
Ik zet hem op een kiertje, zodat de vaat beter droogt.
Alle reacties Link kopieren
Dicht. Al dat vocht is de pest voor mijn keuken.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Open.
Alle reacties Link kopieren
Kier, zodat het beter droogt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zet hem altijd 's nachts aan, hij blijft bij ons dus dicht tot ik 's ochtends dat ding uitruim, is hij beter droog heb ik het idee dan wanneer ik hem open zet...
Alle reacties Link kopieren
Open.
Alle reacties Link kopieren
Open, dat vocht trekt wel weg, er zit een ventilatiekanaal in de buurt en bovendien staan er altijd wel ramen open. Als hij 's nachts draait is het een ander geval, ik ga er niet mijn bed voor uit.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Het is beter voor je messen om um open te zetten.. Daar zit namelijk messenstaal in (snijvlak), dat trekt oxidatie aan en dan kun je bruine puntjez op je messen krijgen (lijkt op roest).
Alle reacties Link kopieren
Open zodat het sneller/beter droogt.

De keukenboer zei destijds bij de nieuwe keuken dat de deur dicht moest blijven, het zou vanzelf drogen en het vocht en de warmte was niet goed voor het keukenblad.

Als ik de vaatwasser dicht laat, kan ik altijd wel een deel gaan staan afdrogen, dus doe de deur altijd open.
Alle reacties Link kopieren
Hier is aangeraden om 'm dicht te laten.

Vaat is kurkdroog.
Ik gooi 'm helemaal open. Kan het goed drogen. Anders blijven vooral plastic bakjes zeiknat.
Alle reacties Link kopieren
Ja, wat is dat toch met plastic bakjes!

Hele vaat droog, alleen die bakjes zijn nog zeiknat.... Snap daar niks van. Heeft dat nog een logische verklaring?



Overigens zet ik 'm op een kier. Maar ik heb wel eens gehoord dat dat inderdaad slecht kan zijn voor je aanrechtblad (stoom, warmte etc.). Gaat hier al 5 jaar goed...
als ik thuis ben en er om denk, dan zet ik hem op een kiertje
Op 'n kier lijkt me persoonlijk slechter voor je aanrecht dan vol open. Bij 'n kier trekt het vocht rechtstreeks omhoog, bij vol open heeft 't de ruimte gelijk te verspreiden.



Ja, dat van die plastic bakjes snap ik ook niet. Heel vervelend!
Bakjes laatst ergens 2 mogelijke aanvullende verklaringen gelezen, dat de oppervlaktedichtheid van plastic lager is en het gewicht ook. Het houdt minder warmte vast waardoor het water niet gelijkmatig opdroogt maar druppels vormt.

Glas en serviesgoed is zwaarder dus heter dus sneller droog. En omdat het gladder is (want andere /hogere dichtheid) vallen evt druppels er af / kunnen zich minder makkelijk druppels vormen.



Zo nu kunnen jullie ook slapen
Op een kier is heel slecht voor je aanrechtblad. Dus of helemaal open doen, of dicht laten.
Alle reacties Link kopieren
Hier of dicht of geheel open. Brandde wel net vanavond mijn jatten (toch nog) nadat de boel geheel openstond.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
De man die onze keuken installeerde, raadde me aan om hem óf helemaal open te laten óf helemaal dicht. Op een kier moet je nooit doen, dat is funest voor je aanrechtblad. Zelf zet ik hem altijd open als hij klaar is, anders droogt het niet goed.
Dicht, omdat hij altijd 'S nachts aan staat. mijn vaatwasser heeft een of ander systeem met kristallen die de warmte uit het water opnemen en dat dan later loslaten om de vaat te drogen. Heb geen stoom erin ook. Als ik hem meteen open doe is het ook gewoon droog, dus hier maakt het niet uit. Wel blijft idd plastic nat. Heel irritant, want dat heb ik nogal veel ivm dochter
Owja, ik heb een granieten blad dus op een kier kan hier prima helemaal open is onhandig, dan kan je de keuken bijna niet meer in.
Hee, ik snapte al nooit waarom mijn plastic bakjes altijd zeiknat bleven, terwijl de rest van de vaat droog was! Gelukkig ben ik niet de enige! (irritant is het wel. We hebben ook nogal wat plastic door onze vier bloedjes van kinderen.)



Overigens laat ik de vaatwasser altijd dicht. Overdag draait hij een keer, maar dan zit er weinig plastic in. 's Avonds na het eten gaat hij aan voor de tweede ronde en die ruim ik 's ochtends voor het ontbijt pas weer uit. Desalniettemin zijn die rottige plastic fruitbakjes en broodtrommels dan nog steeds hartstikke nat. :(
DH, wij hebben ook een granieten aanrechtblad! Ik heb er nooit over nagedacht om de vaatwasser open te doen of dicht te laten, maar open is nogal onhandig. Ik moet dan mijn arm nogal ver uitstrekken om een theezakje te pakken als ik een kop thee wil drinken!
Als ik hem op een kier zet, dan ontsnapt de stoom, condenseert tegen het granieten blad en druipt dan langs de buitenkant van de deur naar de vloer. Dan moet ik dweilen, deurtje drogen én uitruimen. Dus hier blijf de deur dicht!



Als ik snel wil beginnen met uitruimen zet ik hem helemaal open en de afzuigkap aan. Maar ooit is Sandtman over de deur gevallen, was niet fijn voor hemzelf en niet zo fijn voor de spaarrekening dusdat doen we ook liever niet zo vaak!
Alle reacties Link kopieren
En glas/servies en bestek blijft langer warm zodat ze uiteindelijk ook beter drogen dan plastic?
Ozo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven