Verjaardag en bezoek familieleden

23-10-2014 20:29 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een aantal weken is het weer zo ver en ben ik jarig.

Ik zie eigenlijk altijd op tegen mijn verjaardag. Als er eenmaal visite is vind ik het wel gezellig maar de dagen voorafgaand ben ik aan het stressen....

Ik heb een peetoom van vaderskant en een peettante van moederskant. Met peetoom heb ik geen contact meer. Mijn peettante zie ik alleen bij familiegelegenheden en verjaardagen. De keren dat ik haar jaarlijks zie zijn denk ik op twee handen te tellen.

Nu ben ik volwassen (ik word 26) en al een paar jaar het huis uit. Mijn tante zit tot op heden in de 'ik ben je peettante dus ik kom op je verjaardag' fase. Maar hoe lang ga je daarmee door?



Persoonlijk heb ik in zijn algemeenheid niets met het peetoom en peettante verhaal maar bij ons in de familie ging dat nou eenmaal zo. Als kind was het vooral handig want dan wist je van hen krijg ik een cadeau, van de rest niet. Wat me tegenstaat is dat 'verplichte karakter' eromheen. Ze komt omdat ze mijn peettante is en ik word op haar verjaardag verwacht. Uit een soort 'plichtsbesef'. Ik ga niet naar de verjaardagen van mijn andere ooms en tantes. Ik had het hier laatst met een vriendin over. Zij gaf aan dat ze er nu ook wel een beetje klaar mee is.

Hoe ging dat bij jullie? Bleven (peet)ooms en tantes tot in lengte van jaren op visite komen?
Ik heb geen peetoom of peettante dus geen zinnig antwoord. Wel kan ik melden dat ik me niet laat verplichten tot feestjes.
Alle reacties Link kopieren
Neuh, sinds de middelbare school eigenlijk niet meer. Heb peettante al wel 10 jaar niet gezien denk ik.
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 30 en mijn peetoom en peettante komen ook nog op mijn verjaardag. Zie ze ook maar een paar keer per jaar maar dat is gewoon omdat we het allemaal druk hebben. Ik vind ze gezellig en leuk gezelschap en dus leuk dat ze komen.
Alle reacties Link kopieren
Geen peetoom en -tante, ik ben wel meter maar op 1500 kilometer afstand. Wij hebben twee verplichte verjaardagen, die van een fossieltante die denkt dat een kringetjesverjaardag "hoort" en dus ook die van haar zoon die als 58 jarige nog aan het handje loopt. Die valt gelukkig meestal in onze vakantie. Wij vieren geen verjaardagen, behalve 50, 60 en pensioenleeftijd en dat doen we buiten de deur met intimi. Verder alleen de verjaardagen van de kleinkinderen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Nog even een toelichting:

Vorig jaar was ik met mijn verjaardag toevallig een weekend weg en heb ik logischerwijs geen visite kunnen ontvangen. Gaat wat moeilijk als je niet thuis bent. Ik heb mijn verjaardag naderhand niet meer gevierd (druk, geen zin in). Nou, dat werd me niet in dank afgenomen ik had niets meer van me laten horen, dat kon toch niet? ze kwamen immers altijd... zelfs mijn moeder kreeg opmerkingen naar haar hoofd geslingerd. Het ging echt helemaal nergens over. Ik was er toen echt klaar mee.
Alle reacties Link kopieren
Regel een keer een verjaardagsfeest in de late uurtjes, met veel herrie, discolampen, dronken vrienden, etc.

Wedden dat ze volgend jaar niet meer komt?
Alle reacties Link kopieren
Zou ze dan de hint snappen
Mijn peettant en oom zie ik nooit meer sinds bepaalde familie perikelen. Als kind dus al niet, en toen heeft een andere tante de 'taak' op zich genomen. Ik denk altijd aan haar verjaardag en zij aan de mijne. Evenals bruiloft enz. Binnenkort zijn ze 50 jaar getrouwd, denk ik ook aan.



Sandtman heeft ze ook, altijd een kaartje met verjaardagen, want ze vieren het niet meer en komen ook nog nauwelijks de deur uit. 50 jarig huwelijk waren we bij!



Ik vind het leuk om die oudjes soms gewoon even te zien! Toen ik kind was kwamen ze voor mij, nu doe ik iets voor hen! En vaak als ik er dan ben is het nog gezellig ook!
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig heb ik een makkelijke familie. We vieren het voor de familie altijd in het weekend. Vier je het een keer niet of kan er iemand niet komen. Dat is dan jammer.
quote:Stefke schreef op 23 oktober 2014 @ 20:56:

Regel een keer een verjaardagsfeest in de late uurtjes, met veel herrie, discolampen, dronken vrienden, etc.

Wedden dat ze volgend jaar niet meer komt?Of je viert het even met je tante alleen! Ik vraag de mijne soms 's morgens voor een bakkie, komt mijn moeder ook vast even. (Die blijft dan vaak de hele dag) Soms blijft ze dan lunchen oid, gewoon gezellig. Waarom zoiets lulligs verzinnen!
Mijn peetoom en tante kwamen en komen nooit op mijn verjaardag omdat ze een flink eind uit de richting wonen. Sommige andere ooms en tantes kwamen wel op mijn verjaardag, zij woonden dichtbij. Tot ik het huis uit ging en mijn verjaardag in mijn eigen huis ging vieren. Ik woonde toen te ver weg. En ik vind het prima zo. Ik was trouwens het enige nichtje waarbij mijn ooms en tantes op de verjaardag gingen. Verder deden ze dat alleen toen de nichtjes en neefjes nog klein waren (ik ben de jongste, dus die kinderverjaardagen van andere neefjes en nichtjes waren er niet meer). Ze kwamen ook alleen omdat ik dat graag wilde en ze ieder jaar uitnodigde. Ik ben gestopt met ze uitnodigen toen ik verder weg ging wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blusher schreef op 23 oktober 2014 @ 20:51:

Nog even een toelichting:

Vorig jaar was ik met mijn verjaardag toevallig een weekend weg en heb ik logischerwijs geen visite kunnen ontvangen. Gaat wat moeilijk als je niet thuis bent. Ik heb mijn verjaardag naderhand niet meer gevierd (druk, geen zin in). Nou, dat werd me niet in dank afgenomen ik had niets meer van me laten horen, dat kon toch niet? ze kwamen immers altijd... zelfs mijn moeder kreeg opmerkingen naar haar hoofd geslingerd. Het ging echt helemaal nergens over. Ik was er toen echt klaar mee.





Gaat dit nou werkelijk gewoon over een oom een tante die jij niet op je verjaardag wil?



Word volwassen en zeg dat ze niet meer welkom is of hou gewoon op met je verjaardag vieren.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Vanaf de middelbare school was het wel klaar met grote cadeaus van mijn peetoom en peettante, maar toen ik ging trouwen kreeg ik wel weer een groter cadeau. Vonden ze heel leuk. Mijn peettante zie ik nu 1 keer per jaar, met de familiedag, mijn peetoom wat vaker, zo'n 5 keer per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Als je het niet leuk vindt om je verjaardag te vieren, doe je het toch niet? Dat levert je een paar jaar gezeik op en dan ben je ervan af. Of vier het op een manier die je wel ziet zitten, bijvoorbeeld korter of buitenshuis.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Als puber heb ik thuis aangegeven dat ze voor mij geen familie meer hoefden uit te nodigen voor mijn verjaardag. Ik ging met mijn ouders uit eten en deed rond mijn verjaardagsdatum ook altijd wel iets met een of meer vriendinnen (biosje ofzo). Eenmaal het huis uit heb ik dat zo gehouden. Ik doe niet aan verplichte nummertjes en dat heb ik er al heel vroeg doorgedrukt. Als je er vanaf wil, ga dan met je verjaardag gewoon weg (uit eten of weekendje ofzo) en zeg mensen die het vanzelfsprekend vinden om langs te komen dat je er niet bent en dat je het niet viert.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 23 oktober 2014 @ 22:23:

Als puber heb ik thuis aangegeven dat ze voor mij geen familie meer hoefden uit te nodigen voor mijn verjaardag. Ik ging met mijn ouders uit eten en deed rond mijn verjaardagsdatum ook altijd wel iets met een of meer vriendinnen (biosje ofzo). Eenmaal het huis uit heb ik dat zo gehouden. Ik doe niet aan verplichte nummertjes en dat heb ik er al heel vroeg doorgedrukt. Als je er vanaf wil, ga dan met je verjaardag gewoon weg (uit eten of weekendje ofzo) en zeg mensen die het vanzelfsprekend vinden om langs te komen dat je er niet bent en dat je het niet viert.Precies, gewoon zeggen dat je dat jaar wat anders gaat doen (dagje uit, op reis, iets met een leuke man, whatever!) en dat je er dus niet bent. Dan wordt de verjaardagsverplichting vanzelf een aflopende zaak. En heb jij voortaan een vrije verjaardag waarop je wat leuks kunt doen met de mensen die je zelf uitkiest!
Maar wat maakt dat je zo aan het stressen slaat voor je verjaardag? En hoe erg is het nou werkelijk dat je peettante op je verjaardag komt?



Man en ik vieren onze verjaardagen gewoon op de dag zelf, 's avonds met koffie en een borrel en hapjes. Mocht het nou zo zijn dat mans peettante en -oom zouden willen komen, dan kunnen ze gewoon aanschuiven. Ik heb zelf geen peetouders omdat ik niet katholiek ben opgevoed.



Is dit niet een typisch gevalletje van "de mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest"?
Ik heb een flutpeettante.

Ga wel naar de peettante van mijn zus
Je kunt toch het hele jaar leuke dingen doen met mensen die je zelf uitkiest? Is je peettante op een ander moment wel welkom?



Als je verjaardag de enige dat in het jaar is waarop je iets van een feestje geeft dan vind ik je feesttechnisch wel beperkt eigenlijk.



Bij ons zijn er zat avonden in een jaar die we met een stel vrienden doorbrengen en waar er geen ruimte is voor oma's, oude tantes, etc. Bij een verjaardag is dat er juist wel eigenlijk.
Als je niet uitkijkt blijven ze de komende 30 jaar nog steeds komen op je verjaardag... Want dan willen ze straks oh zo betrokken blijven als jij een kind zou krijgen en die verjaardagen gaat houden.



Ik nodig al geen ooms/tantes etc. meer uit op mijn verjaardag sinds mijn 15e, maar bij mijn vrouw in de familie is dit nog steeds heel gebruikelijk (vooral bij de vrouwen). En dus inmiddels ook naar verjaardagen van de nieuwe generatie kleinkinderen. Ik wil dit pertinent niet op zoons verjaardag. Uiteraard wel met zijn eigen opa's/oma's/tantes, maar om alle zussen van oma met hun partners er nu bij te vragen??!



Een nichtje van mijn vrouw heeft dit altijd wel gedaan en ik word horendol van tantes die ofwel aan het kibbelen/mopperen zijn op de kinderen of die om aandacht snákken en alles uit de kast trekken om ervoor te zorgen dat het kind een kus komt geven.
26, je bent bijna 26. Wordt het niet eens tijd je eigen leven te gaan leiden of te stoppen met zeuren als je niks doet aan de dingen die je niet aanstaan?



Allemachtig zeg, wat een geneuzel om niks.



Er zijn twee opties: je vertelt petemoei dat je geen zin meer hebt in haar bezoek of je doet dat niet. En als niet dan stel ik voor dat je er gewoon op een volwassen manier mee dealt.
Je hoeft niet te zeggen dat je geen zin meer hebt in (hun) bezoek, je zegt gewoon dat je je verjaardag niet meer viert en andere plannen hebt. En daar doen ze het maar mee. Hoe harder ze daardoor gaan dreinen, hoe makkelijker het wordt om ook 'n punt te zetten achter de verplichte bezoekjes aan hun verjaardagen.
Doe gewoon als mijn schoonzus, die viert nu voor de tweede keer de verjaardag van neefje niet (2 jaar!)
Alle reacties Link kopieren
Joh, vier je verjaardag en bel haar op om speciaal met haar een uurtje een pot thee te drinken in een sjieke zaak met een heerlijk taartje. Zij blij, jij blij.



Of als je dat ook niet trekt, doe je het niet. Maar dan kan je vast weer een telefoontje van haar verwachten.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven