Vragen aan kattenkenners

10-10-2014 13:08 40 berichten
Al een tijdje speel ik met de gedachte om een kat aan te schaffen.



Van huis uit ben ik honden gewend en ik zou dolgraag een hond hebben, maar dat kan niet omdat ik een aantal dagen in de week hele dagen werk. Ik wil wel heel graag een huisdier.

Omdat ik dus geen ervaring heb met katten wil ik graag wat meer informatie van mensen die dat wel hebben, zodat ik een goede keuze kan maken.

Het liefst wil ik een kat uit het asiel. Ik woon op een flat en de kat kan niet naar buiten, behalve op het balkon.



Mijn vragen:



Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een rustige kat krijg? Weten ze dat in het asiel?



Kunnen alle katten zonder probleem de hele dag alleen zijn?



Krabben alle katten aan meubels? Hoe voorkom ik dat ze dat doet.



Op welke kosten moet ik rekenen, naast voedsel en kattenbakgrind.
Alle reacties Link kopieren
Op www.ikzoekbaas.nl kan je heel veel selecties maken; man vrouw, binnen of moet naar buiten, leeftijd, wordt graag aangehaald ja/nee, dieetvoer of niet, koppels.



Niet elke kat krabt aan de bank. Dat moet je dus ervaren maar valt vaak af te leren.



Wat kosten naast voer en kattengrit betreft; die van ons worden elke 3 maanden ontwormt, 14 euro voor 2 pilletjes. Elk jaar inenten; ongeveer 50 euro per kat. En dan kan het natuurlijk nog gebeuren dat je kat ziek wordt oid.. Ik zelf hou een apart spaarpotje bij voor dat soort "noodgevallen".



Omdat het je eerste kat is zal ik zeggen; een wat oudere kater, binnenkat, geen dieetvoer, wordt graag aangehaald. Dan kom je vaak al een heel eind, en je kan altijd vrijblijvend die kat bezoeken en dan zie je wel of het goed voelt En omdat je veel werkt is het voor mijn gevoel ook wel aan te raden om te kijken naar een koppel. www.ikzoekbaas.nl dus, daar staan alle asielkatten op.



Succes! En goed van je dat je een asielkat wil!
Alle reacties Link kopieren
In het asiel kunnen ze vaak veel zeggen over de katten die er zitten, er zijn zelfs persoonlijkheidstesten voor kat en ook voor de aspirantbaas, zodat ze een goede match zijn. Ze weten daar ook welke katten geschikt zijn als binnenkant.

Een goede krabpaal en genoeg speelgoed zijn belangrijk om het krabben tegen te gaan, de ene kat doet dit meer als de andere.

Reken ook op dierenartsenkosten, entingen en dergelijke. Een verzekering is wel een idee om grote kosten te voorkomen als de kat ziek wordt.
Licht boven duister, chocola boven alles
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al 25 jaar katten (op dit moment heb ik er 6), dus ik weet er wel iets van!

Je kunt er niet voor zorgen dat je een rustige kat krijgt! Ja, in het asiel kunnen ze wel iets over het karakter van hun katten zeggen, het ene ras is in het algemeen rustiger dan het anere ras, en in het algemeen is een oudere kat rustiger dan een jongere, maar die vlieger gaat lang niet altijd op. Een kat kan zich bij jou in huis anders ontpoppen dan in het asiel. Garanties zijn er niet te geven.

Geen enkele kat kan zonder problemen de hele dag alleen zijn. Ze hebben behoefte aan sociaal contact met andere katten of met mensen, en een kat de hele dag alleen in je flat opsluiten is pure dierenmishandeling. Neem dan twee katten!

Sommige katten krabben aan meubels, anderen aan je deurmat, weer anderen aan je behang. Je weet het nooit van tevoren. Een goede krabpaal kan krabben op opgewenste plekken verminderen, maar ook daarbij geen garanties. Met een nagelknippertje de uiterste puntjes van de nageltjes afknippen (en dan echt een milimetertje dus!) voorkomt de meeste schade wel.

Reken maar op minstens 100 euro per jaar voor enten en een worm/vlooienkuurtje. Daarnaast kan elke kat opeens iets gaan mankeren, en dan ben je zomaar enkele honderden,tot wel meer dan duizend euro dierenartskosten kwijt voor je kat. Opname in een kliniek, bloedonderzoeken, consulten, medicijnen; het loopt flink in de papieren, echt waar! Als je dat niet kunt of wilt betalen, dan moet je in mijn opinie niet aan een kat beginnen.
Alle reacties Link kopieren
1. Soms weten ze dat, maar het gedrag van een kat kan altijd veranderen in een andere omgeving (of gewoon zomaar, omdat ze er zin in hebben).



2. Nee! Onze katten gaan echt muiten als ze (naar hun zin te) veel alleen thuis zijn. En dan zijn ze nog samen... als je verwacht veel weg te zijn, is een kat (of elk ander huisdier) wellicht nog niet zo'n goede keuze.



3. Je kunt nooit zeggen of 'alle' katten iets doen. Wij hebben er 1 die keurig de krabplank/kokosmat/ krabpaal gebruikt en 1 die, als wij niet kijken, nog altijf het liefst zijn nagels in de bank zet. Ze zijn beiden als kitten bij ons gekomen en hebben dus dezelfde opvoeding gehad. Toch lijkt het telkens bij de krabplank zetten bij de een beter te beklijven als bij de ander.



4. De kosten zijn voor een deel 'zo gek als je het zelf maakt'. Wij vinden het belangrijk dat onze katten goed voer krijgen zonder allerlei nutteloze toevoegingen als graag (het zijn geen kippen) en suikers e.d. Dus ja, dat kost gemiddeld denk ik 35¤ in de maand. Ook hebben wij onze kattenbak heilig verklaard, maar is de speciale vulling wel prijzig... het eerste jaar was duur i.v.m. allerlei dierenarts kosten. Gelukkig zijn we daar nu al tijden niet geweest (alleen voor vlooienspul, tadaa, weer 40¤ neer mogen leggen voor een paar pipetjes). Dat soort kosten kunnen heel snel op lopen (maar voor medische kosten zou je een verzekering af kunnen sluiten, wel even goed kijken wat ze wel en vooral niet vergoeden).



Het is niet zo dat een kat een hond is die minder tijd kost. Katten zijn eigenwijs en het kan zomaar zijn dat je een exemplaar treft dat uit protest op de bank piest als jij veel weg bent, maar die alleen maar vanuit zijn/haar troon neerkijkt als jij er bent. Ze kunnen (heel) aanhankelijk zijn, maar je hebt ook katten die niks van gekroel moeten hebben. Katten zijn hierin vaak wezenlijk anders dan honden. En eigenwijs! Maar als je dat allemaal voor lief neemt kun je zomaar een maatje voor het (zijn/haar) leven hebben.
Wat een fijne reacties, bedankt.

Dus beter twee katten namen dan één, dat vind ik een goed idee, ik zou niet willen dan een huisdier zich bij mij ellendig voelt. Financieel is het allemaal wel te doen, dat is geen probleem en mocht ik een oudere kat nemen, zou ik een verzekering gaan afsluiten.

Ik ga een lijstje maken met jullie tips en dan eens kijken op ikzoekbaas.nl
Alle reacties Link kopieren
Realiseer je vooral dat een hond het over het algemeen graag zijn baasje graag naar de zin maakt en een kat graag wilt dat je het hem naar de zin maakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Caviahaar schreef op 10 oktober 2014 @ 14:23:

Realiseer je vooral dat een hond het over het algemeen graag zijn baasje graag naar de zin maakt en een kat graag wilt dat je het hem naar de zin maakt.Haha ja een kat heeft personeel :P
Alle reacties Link kopieren
quote:gsleutel schreef op 10 oktober 2014 @ 13:42:



2. Nee! Onze katten gaan echt muiten als ze (naar hun zin te) veel alleen thuis zijn. En dan zijn ze nog samen... als je verwacht veel weg te zijn, is een kat (of elk ander huisdier) wellicht nog niet zo'n goede keuze.



Ik heb al negen jaar de liefste kat van de wereld die overdag altijd alleen is (ik werk fulltime). Ze doet niets wat niet mag en laat banken/gordijnen/behang met rust. Ik heb dus een exemplaar dat prima alleen kan zijn. 's avonds mag ze wel naar buiten (overdag niet) en komt dan na een paar uur weer binnen om gezellig met mij te kroelen.



Overigens, katten zijn meestal solitaire dieren: WIJ vinden het leuk om meerdere katten te hebben en dénken onze katten daar een plezier mee te doen, maar of je de kat daar altijd een plezier mee doet is maar de vraag.



Leuke kijktip om meer te weten komen over katten en hun gedrag: The Secret Life of the Cat van de BBC en nu nét uitgezonden Cat Watch 2014: The New Horizon Experiment (in drie delen) ook van BBC. Alles op YouTube te vinden :-)
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
@Pingpong, TO vraagt of ALLE katten alleen thuis kunnen zijn, vandaar mijn uitgesproken nee ik ken er ook genoeg die het prima vinden...
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat het asiel best goed kan aangeven wat het karakter van de dieren is. Wij hebben destijds dus geen oudere binnenkat kunnen vinden voor op onze flat. We zijn toen voor 2 jonkies gegaan (ook weesjes via het asiel) zodat ze ook elkaar nog hebben, eentje alleen had ik ook zielig gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook katten. 2 om precies te zijn. In mijn appartementje.

De eerste was leuk maar begon baldadig te worden, jonge kater.

Dus een vriendje er bij gezocht, dat werd een jonge poes.

Deze 2 hebben elkaar gevonden, al had het asiel gezegd dat mijn kater toch echt niet zo met andere katten was. Match made in heaven. Poes komt overigens van particulier.



Ze kunnen samen best alleen thuis zijn. Ik kom bij thuiskomst geen gekkere dingen tegen als bij thuis zijn.



Kosten kun je zo gek maken als je zelf wil. Voer zit ik kwalitatief goed maar wel goedkoop. Ze doen het er goed op.

Korrels voor de kattenbak zijn mij om het even.

Verder speelgoedjes (zijn ook zelf te maken, ze zijn hier zot op een propje papier)

Krabpalen idem. Hier staan 2 kleintjes en dat is voldoende.

Catnip op de krabpaal heeft er hier voor gezorgd dat de poes ook de krabpaal pakte ipv de bank.

Voor het slopen geen echte tips, ''opvoeden'' en alternatieven aanbieden.



Overige kosten zijn dierenarts (inenting, evt castratie..al zal asiel de castratie wel al gedaan hebben, chippen) Asiel doet die dingen allemaal al regelen. Daar betaal je dan de adoptieprijs voor. Particulier krijg je die kosten er nog wel op.

Verder kunnen ze ziek worden. ipv een verzekering zet ik geld apart op een spaarrekening, daar staat nu een mooi potje voor het geval dat. Een oudere kat of een kat die al iets mankeert is duur in de verzekering.
Alle reacties Link kopieren
Het is per kat verschillend dat hij/zij beter alleen kan zijn of beter samen.

Als ik jou was zou ik toch voor twee katten gaan. Dit omdat ze straks niet buiten komen. Denk er wel om als je ze op het balkon laat, blijf er bij of zet het balkon af.
Ik ben bij twee asiels geweest voor ik mijn poes had gevonden, morgen ga ik haar halen.



Mijn ervaring is dat het nogal kan wisselen hoe goed een asiel is en hoe goed ze met dieren (en mensen) om gaan. Asiel in de grote stad hier wilde dat ik het dier meteen mee zou nemen, asiel in het bos wilde dat ik eerst goed nadacht over de aanschaf. Grote stad had veel meer dieren op een veel kleiner oppervlak, en de medewerkers leken de dieren ook niet heel goed te kennen. Bos had vaste medewerkers voor bepaalde dieren, en vond het geen probleem dat ik meer beestjes wilde zien dan alleen die ene poes. Ook de kosten kunnen per asiel verschillen, soms tot wel 40 euro per dier...



Ik zou dus eens rondvragen naar ervaringen bij asiels in jouw regio.



Overigens heb ik een poes nu een poes die expres niet samen met andere dieren geplaatst wordt. Wees zo eerlijk mogelijk over hoeveel je thuis bent en wat de mogelijkheden zijn die jij kat kunt bieden, zodat ze je zo goed mogelijk kunnen adviseren. Geef ook duidelijk aan dat het je eerste kat is, dan kunnen ze daar ook een beetje rekening mee houden (geen gedragsprobleem oid).
Wederom bedankt voor de tips.



Ik ben wel eens in een asiel geweest waar ik geen goed gevoel van kreeg, dus zal zeker goed kijken hoe ze zijn en of ze inderdaad goed advies geven.



De Secrets of the Cat video staat klaar, ik ga hen zeker bekijken.



Blij ook om te weten dat er katten zijn die goed alleen thuis kunnen blijven, dan kan ik daar gericht naar zoeken. Zou het zielig vinden als een kat daar ongelukkig van wordt.
quote:Merisi schreef op 10 oktober 2014 @ 13:08:

Al een tijdje speel ik met de gedachte om een kat aan te schaffen.



Van huis uit ben ik honden gewend en ik zou dolgraag een hond hebben, maar dat kan niet omdat ik een aantal dagen in de week hele dagen werk. Ik wil wel heel graag een huisdier.

Omdat ik dus geen ervaring heb met katten wil ik graag wat meer informatie van mensen die dat wel hebben, zodat ik een goede keuze kan maken.

Het liefst wil ik een kat uit het asiel. Ik woon op een flat en de kat kan niet naar buiten, behalve op het balkon.



Mijn vragen:



Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een rustige kat krijg? Weten ze dat in het asiel?



Kunnen alle katten zonder probleem de hele dag alleen zijn?



Krabben alle katten aan meubels? Hoe voorkom ik dat ze dat doet.



Op welke kosten moet ik rekenen, naast voedsel en kattenbakgrind.



Misschien ben ik mosterd (geen zin om hele topic door te lezen )

maar ik heb mn hele leven al katten en kan wel antwoord geven op je vragen.



-ja dat weten ze in het asiel, bovendien katten die gestelliriseerd/gecastreerd zijn zijn al wat rustiger omdat ze geen last hebben van hormonen, alle katten die in het asiel komen zijn gest/gec. Rustig wil niet zeggen dat ze nooit spelen, dat vinden alle katten fijn (is natuurlijk gedrag ivm jachtinstinct) en is ook goed voor de kat want dan zit hij lekker in zijn vel.

-een kat kan wel alleen thuis zijn, alleen als jij de hele week van sochtends vroeg tot savonds laat weg bent vindt die dat niet echt leuk. als je zorgt voor speeltjes, een krabpaal enz. dan kan hij zich wel vermaken, maar nogmaals als je zelden thuis bent gaat hij daar niet erg hard op en dan zou ik eerlijk gezegd ook geen huisdier/kat aanschaffen.

-ja alle katten krabben aan meubels. heeft te maken met het scherp houden van de nagels en ze markeren zo ook hun geur. (het huis is hun terretorium) Helemaal voorkomen kun je het niet, zorg in ieder geval voor een goede krabpaal. Als katlief dan een x aan de bank zit pak je hem op en zet je hem op die paal.

Als je een tuin hebt waar de kat naar buiten kan zal hij het ook aan bomen enz. doen.

(mocht de kat naar buiten kunnen is dat zeker een idee als je vaak weg bent, zo vermaakt hij zich ook uiteraard. niet meteen de 1e week doen, de kat moet eerst minstens 2 weken binnen blijven om aan het huis te wennen)



Over de kosten, even denken. Als de kat veel buiten is moet je aan inenten denken, weet niet hoeveel dat is, iets van 30/40 E in totaal?

Oww en laten chippen is ook handig als hij veel buiten is. Geen idee hoe duur dat is. Oww wacht even, asielkatten worden daar volgens mij al gechipt.

Verder moet je ook zorgen voor een krabpaal en speeltjes enz., maar dat hoeft niet duur te zijn: een sok aan een touwtje vinden ze ook leuk .



Hoop dat je er wat mee kan. Denk er wel goed overna hoor, het lijkt alleen maar leuk en aardig een kat, en dat is het mijns inziens ook, maar katten zijn behoorlijk eigenaardige wezentjes. (ik vind dat geweldig, maar ik ben het ook gewend)

Je moet zeg maar wel een beetje kattenlogica snappen, anders is het niet echt leuk ben ik bang. Zeker als je honden gewend bent, katten zijn totaal anders.

(mocht je animal planet hebben: kijk dan is 'my cat from hell', is erg leerzaam!)
Alle reacties Link kopieren
quote:classicqueen schreef op 11 oktober 2014 @ 17:53:

[...]



Over de kosten, even denken. Als de kat veel buiten is moet je aan inenten denken, weet niet hoeveel dat is, iets van 30/40 E in totaal?

Oww en laten chippen is ook handig als hij veel buiten is. Geen idee hoe duur dat is. Oww wacht even, asielkatten worden daar volgens mij al gechipt.

Verder moet je ook zorgen voor een krabpaal en speeltjes enz., maar dat hoeft niet duur te zijn: een sok aan een touwtje vinden ze ook leuk .



Een kat inenten en chippen is altijd goed.. Ik heb binnenkatten en die worden ook elk jaar geënt. Je kan tenslotte zelf ook iets besmettelijks meenemen van een andere kat. En chippen; stel dat ie wel per ongeluk het raam uit gaat oid?



Inenten en chippen altijd doen dus. Net als castreren en steriliseren. Meestal is alles inderdaad al in het asiel gedaan, maar niet altijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik up dit topic even, ik heb er zeker al iets aan gehad door het door te lezen en ik hoop op meer advies.



Wij gaan ook op zoek naar een leuke kat uit het asiel. Goed over nagedacht (de kinderen en ik wilden het al heel lang, maar man is nu pas om), maar ik heb nog geen enkele ervaring met katten.



We wonen ruim met een grote tuin en tussen de boerderijen (waar ook katten zijn, die ook wel door onze tuin struinen). Op sommige doordeweekse dagen zijn we van 8:00 tot ongeveer 14:30 van huis, één dag per week van 8:00 tot 18:30 en de rest van de week is er meestal wel iemand thuis. Zouden jullie een kat dan buiten rond laten struinen, zodat hij met andere katten kan buurten of juist binnen laten? Of misschien een kattenluik waar hij de hele tijd in en uit kan? Is het minder erg voor hem als we er niet zijn als hij buiten zijn gang kan gaan? Of is het juist niet aan te raden om hem maar steeds buiten te laten, misschien wil hij dan ook niet meer lekker binnen bij ons liggen?



En hoe zorg je dat een kat op bepaalde plekken niet komt? Kun je ze dat leren (en hoe?) of is het puur een kwestie van deuren dicht laten?



Maakt het iets uit of je een poes of een kater neemt?



Weet iemand een goed/fijn asiel in midden-Nederland?
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en nog een vraag: krijgen katten snel vlooien? En kun je vlooien voorkomen of alleen bestrijden als de kat ze al heeft?
quote:pamelacourson schreef op 16 oktober 2014 @ 20:44:

Oh ja, en nog een vraag: krijgen katten snel vlooien? En kun je vlooien voorkomen of alleen bestrijden als de kat ze al heeft?Mijn kat heeft nooit vlooien. Je kunt druppelen ter preventie (ik vergeet het vaak).
Alle reacties Link kopieren
Als je heel erg graag een rustige kat is zou je je ook kunnen verdiepen in verschillende raskatten. Er zijn kattensoorten die nog veel luier zijn dan de anderen. Je zou eens naar een kattenbeurd kunnen gaan om te kijken welk ras je aanspreekt.



Wij hebben een kat die kruising is tussen 2 rassen en 1 volle raskat en ik vind dat toch heel anders dan een huistuinkeuken kat, want de karakters komen behoorlijk overeen met hoe ze omschreven worden. En dat is met een normale kat veel meer afwachten wat je treft. Ik heb ook 2 normale katten gehad en daar was ik stapeldol op, qua liefde maakt dat niks uit, maar met een raskat is het karakter wel wat voorspelbaarder.





Investeer in goed voer! Dat hoeft niet duur te zijn (bestellen bij zooplus bijv in grote zakken). Toen ik mijn 1e 2 katten nam, was ik student en kocht ik Felix en Whiskas enzo, dat is dus echt troep. Katten waren te dik, kregen op latere leeftijd veel meer gezondheidsklachten (=duur, want dierenarts). Terwijl de 2 die ik nu heb van kleins af aan al Royal Canin en Iams krijgen, en die zijn mooi slank, weinig gezondheidsproblemen. (afkloppen). De oudste is 12 en die huppelt nog als een jong katje rond
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik had er niet aan gedacht dat als ik dit topic zou uppen, men alleen op de OP zouden reageren Zou je misschien ook iets kunnen zeggen over mijn vragen? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:pamelacourson schreef op 16 oktober 2014 @ 20:17:

Op sommige doordeweekse dagen zijn we van 8:00 tot ongeveer 14:30 van huis, één dag per week van 8:00 tot 18:30 en de rest van de week is er meestal wel iemand thuis. Zouden jullie een kat dan buiten rond laten struinen, zodat hij met andere katten kan buurten of juist binnen laten? Of misschien een kattenluik waar hij de hele tijd in en uit kan? Is het minder erg voor hem als we er niet zijn als hij buiten zijn gang kan gaan? Of is het juist niet aan te raden om hem maar steeds buiten te laten, misschien wil hij dan ook niet meer lekker binnen bij ons liggen?



En hoe zorg je dat een kat op bepaalde plekken niet komt? Kun je ze dat leren (en hoe?) of is het puur een kwestie van deuren dicht laten?



Maakt het iets uit of je een poes of een kater neemt?





Mijn katten mogen niet buiten als wij er niet zijn. Meestal doen ze allebei even een kort rondje om half 8 's morgens en eind van de middag tot begin van de avond lopen ze vaak wat rond of slapen in de tuin, maar zijn altijd dichtbij, als ik ze roep komen ze vaak wel binnen een paar minuten binnen rennen.



Ik zou een kat niet naar buiten doen onder de 2 jaar, als dat lukt.

De meeste katten die onder de auto komen zijn jonge katten van onder de 2. Als ze wat ouder zijn, zijn ze vaak veel voorzichtiger.



Er zit zeker wel verschil tussen katers en poezen. Katers zijn vaak wat sulliger en liever, poezen hebben soms toch wat meer iets krengerigs, eerder meppen enzo, ik vind dat eigenlijk wel leuk. Wij hebben 1 goedsul kater en 1 poeskrengetje, mijn PMS maatje in dit mannenhuishouden
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben bijv 1 Maine Coon. En die is echt geweldig met onze kinderen. Lief, geduldig, zou ook nooit uit valsigheid slaan (wel uit speelsheid)



hij heeft deze kleur, lijkt ook wel erg op deze poes









Onze poes was er al voor de kinderen er waren, ze is er niet superdol op, maar ze zal niet snel vals doen, als ze er klaar mee is dan gaat ze op zolder liggen op bed.
Stressed is just desserts spelled backwards

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven