Vreemde situatie met verlengsnoer, ketel, was- en droogma...

22-09-2014 00:08 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Titel: Vreemde situatie met verlengsnoer, ketel, was- en droogmachine



(Titel is te lang, dus in de topictitel is deze afgekapt en wordt het hierboven herhaald.)



Vanmiddag vond ik dat het tijd was om af te wassen. En ik had zojuist was in de wasmachine gedaan en uitgewassen was in de droger. Ik vond het al enigszins vreemd waarom ik de wasmachine en de droger niet hoorde.



Ik draaide warmwaterkraan open, maar het water werd niet warm. Ik kon op de display van de ketel kijken en dat was uit. Huh? Hoe kan dat? Zou de wasmand tegen het verlengsnoer zijn gevallen? Ik zette het weer aan en na een minuut schakelde het verlengsnoer (draad met stekker, een lange doos met een schakelaar en een rij stopcontacten) zichzelf uit. Zou het verlengsnoer niet goed werken? Ik pakte het andere verlengsnoer en sloot de ketel, de wasmachine en de droger weer aan. Ze deden niet. En ik ontdekte dat het verlengsnoer direct kapot is gegaan. Het eerste verlengsnoer koppelde ik aan mijn synthesizer en twee boxen en die bleven gewoon aanstaan.



Intussen vraag ik me dus af waarom het eerste verlengsnoer zichzelf uitschakelde (die heeft een veiligheidsschakelaar) en het tweede verlengsnoer kapot ging.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het niet helemaal Hans, maar heb je de droger en wasmachine op een verlengsnoer zitten? Dat is sowieso niet aan te raden. Daarbij lees ik dat je een verlengsnoer aan nog een verlengsnoer hebt zitten. Dat mag nooit! Lees ook de boekjes nog eens na die bij je apparaten zaten.

De ketel doet het dus ook niet meer? Heb je gekeken naar de schakelaar in de meterkast? Heb je misschien kortsluiting gehad?
Alle reacties Link kopieren
Kan zijn dat er teveel capaciteit op het verlengsnoer zat en dat hij daardoor us doorgebrand, of kortsluiting..dat kun je dan ook aan de meterkast zien.
Kortsluiting lijkt mij ook het geval, en verder wat Yavanna zegt: het is niet veilig hoe je alles hebt aangesloten Hans.
Je had teveel apparaten aanstaan. Dan slaan of de stoppen door of apparaat stopt .
Alle reacties Link kopieren
Ik snap er niks van
Motto’s Helpen je Niet Als het er echt op Aan Komt
Alle reacties Link kopieren
Joh dingen gaan nou eenmaal stuk. Deal with it
Is niet het verlengsnoer dat zichzelf uitschakelt (daar zit namelijk geen artificial intelligence in). Zit eerder in de verdeling van elektra in de groep van de meterkast, de hoeveelheid watt die gelijktijdig kan worden gebruikt, de capaciteit waar het snoer maximaal geschikt voor is. Op basis waarvan het ene apparaaat het wel blijft doen en de ander niet, geen idee.



Maar dit is duidelijk een gevalletje overbelasting, niet geheel ongevaarlijk want risico van brand door overbelasting. Niet meer doen dus.
Nou Hanss, dat is geen vreemde situatie hoor. Wasmachine, droger moet je altijd direct op een stopcontact aansluiten. Nooit met een verlengsnoer! Het snoer van de wasmachine is geschikt voor het vermogen dat de machine nodig heeft.



Wasmachine en droogtrommel moeten ieder zelfs een eigen groep hebben, dus verder niets anders op die groep. Nog geen lampje! Heb je maar één groep dan kun je dus óf wassen óf drogen, maar niet beiden tegelijk gebruiken. Je moet dan steeds de stekkers wisselen.



Ik neem aan dat je ketel op gas werkt, de elektra is dan alleen voor de aansturing en voor de pomp, dan mag er wel iets anders op die groep zitten volgens mij. Maar dus weer niet de wasmachine kf de droger!



Dat het eerste snoer met zo'n schakelaar alleen maar uit ging komt waarschijnlijk door die schakelaar. Zodra je te veel stroom pakt, slaat het ding af. Dat tweede snoer is dus gewoon doorgebrand en dan bof je dat je er bij was, anders had je nog brand kunnen krijgen!



Ben je pas verhuisd of heb je het pas anders aangesloten? Ik kan niet geloven dat dit al langer goed gaat!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de wasmachine en de ketel nu direct aangesloten zonder een verlengsnoer ertussen. Ik kan dan de wasmachine óf de droger niet gebruiken. Er is een ander stopcontact dat voor de koelkast wordt gebruikt. Over een paar weken verplaats ik de koelkast en komt dat stopcontact vrij. Een van de verlengsnoeren dat ik heb, heeft weldegelijk een veiligheidsschakelaar die zichzelf afschakelt bij een probleem. Waarschijnlijk kun je dat vergelijken met een moderne hoofdschakelaar in de meterkast.



Ik vermoed verder datgene wat jullie vrijwel eensgezind zeggen: te veel apparaten op een verlengsnoer.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 22 september 2014 @ 07:29:





Wasmachine en droogtrommel moeten ieder zelfs een eigen groep hebben, dus verder niets anders op die groep. Nog geen lampje! Heb je maar één groep dan kun je dus óf wassen óf drogen, maar niet beiden tegelijk gebruiken. Je moet dan steeds de stekkers wisselen.









Zou niet mogen nee, maar ik heb het thuis al 12 jaar zo zitten, dus samen op 1 groep en de stop is er nog nooit uitgegaan. En ja, ze draaien vaak samen.

Maar er zit geen verlengsnoer tussen en aan de stekker van de wasmachine is ook niet geknoeid.
quote:hans66 schreef op 22 september 2014 @ 08:22:

Ik heb de wasmachine en de ketel nu direct aangesloten zonder een verlengsnoer ertussen. Ik kan dan de wasmachine óf de droger niet gebruiken. Er is een ander stopcontact dat voor de koelkast wordt gebruikt. Over een paar weken verplaats ik de koelkast en komt dat stopcontact vrij. Een van de verlengsnoeren dat ik heb, heeft weldegelijk een veiligheidsschakelaar die zichzelf afschakelt bij een probleem. Waarschijnlijk kun je dat vergelijken met een moderne hoofdschakelaar in de meterkast.



Ik vermoed verder datgene wat jullie vrijwel eensgezind zeggen: te veel apparaten op een verlengsnoer.Een ander stopcontact is niet automatisch ook een andere groep! Als je hier zelf helemaal geen verstand van hebt, vraag dan hulp van iemand die dat wel heeft. Professioneel of iemand uit je vrienden/familie kring oid. Want brand is het ergste dat je kan overkomen, maar niet het meest onwaarschijnlijke!
quote:ikdus2010 schreef op 22 september 2014 @ 08:28:

[...]





Zou niet mogen nee, maar ik heb het thuis al 12 jaar zo zitten, dus samen op 1 groep en de stop is er nog nooit uitgegaan. En ja, ze draaien vaak samen.

Maar er zit geen verlengsnoer tussen en aan de stekker van de wasmachine is ook niet geknoeid.Wees er maar trots op! 12 jaar geluk geeft geen garanties voor de toekomst!
Alle reacties Link kopieren
quote:ikdus2010 schreef op 22 september 2014 @ 08:28:

[...]





Zou niet mogen nee, maar ik heb het thuis al 12 jaar zo zitten, dus samen op 1 groep en de stop is er nog nooit uitgegaan. En ja, ze draaien vaak samen.



dit zijn echt de klassieke "het gaat goed, tot het goed fout gaat"-zaken

Als het misgaat, fikt je huis af
Kortsluiting. De droger en de wasmachine moeten op een aparte groep.
Alle reacties Link kopieren
Sandt,



Ik zal dit bij de begeleidster en bij de wooncorporatie aankaarten.
World of Warcraft: Legion
quote:hans66 schreef op 22 september 2014 @ 09:36:

Sandt,



Ik zal dit bij de begeleidster en bij de wooncorporatie aankaarten.Goed plan! En tot dat het opgelost is, is dit jouw verantwoordelijkheid! Niet alles tegelijk laten draaien! Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Overbelast.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Het kan lang goedgaan.. Dat hangt af van de tijd tussen het aanzetten van de apparatuur.. De wasmachine vraagt veel stroom bij het verwarmen van het water..



Ze horen elk een dedicated groep te hebben, net als een vaatwasser en een keramische kookplaat..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Waarom draait een wasmachine en een droger tegelijk?! Levensgevaarlijk op een verlengsnoer! Als je de ballen verstand er van hebt (en dat moge duidelijk zijn) bel dan een.elektricien. Blij dat ik je buur niet ben!
Alle reacties Link kopieren
Aangezien Hans nu wel weet wat hij moet doen toch even een vervolgvraagje aan Sandt van mijn kant.

Ik weet wel dat je maar een max. aantal Watts op een groep moet gooien enzo. Maar is dat ergens gedocumenteerd dat je je wasmachine op één groep moet zetten en dat daar verder niets meer bij mag, nog geen lampje?

Volgens mij kan dat namelijk best. Hangt er vanaf wat je er 'bij' zet.

En die spaarlampen van tegenwoordig...
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
Waarom mag een wasmachine niet op een verlengsnoer?
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss*Poes schreef op 22 september 2014 @ 10:24:

Waarom mag een wasmachine niet op een verlengsnoer?

er is geen wet voor hoor, het mag gerust. Maar ligt aan de situatie of het wijs is.

Ik zou iig een geaard verlengsnoer gebruiken en het altijd helemaal afrollen.

Verder is werken met verlengsnoeren in een natte ruimte (badkamer) niet slim
Alle reacties Link kopieren
quote:Kurritsj schreef op 22 september 2014 @ 10:21:

Aangezien Hans nu wel weet wat hij moet doen toch even een vervolgvraagje aan Sandt van mijn kant.

Ik weet wel dat je maar een max. aantal Watts op een groep moet gooien enzo. Maar is dat ergens gedocumenteerd dat je je wasmachine op één groep moet zetten en dat daar verder niets meer bij mag, nog geen lampje?

Volgens mij kan dat namelijk best. Hangt er vanaf wat je er 'bij' zet.

En die spaarlampen van tegenwoordig...Hoeveel er bij kan, kun je uitrekenen:

http://www.debouwverenigi ... es/Content.aspx?PageID=33
quote:Kurritsj schreef op 22 september 2014 @ 10:21:

Aangezien Hans nu wel weet wat hij moet doen toch even een vervolgvraagje aan Sandt van mijn kant.

Ik weet wel dat je maar een max. aantal Watts op een groep moet gooien enzo. Maar is dat ergens gedocumenteerd dat je je wasmachine op één groep moet zetten en dat daar verder niets meer bij mag, nog geen lampje?

Volgens mij kan dat namelijk best. Hangt er vanaf wat je er 'bij' zet.

En die spaarlampen van tegenwoordig...



Volgens de, als ik het goed heb, NEN voorschriften, mag dat niet. Eén lampje kan best, denk jij, en dan kunnen twee kleine lampjes ook etc etc. Dus het mag niet! Een wasmachine pakt bij piekbelasting soms het maximale, dus eigen groep. Dat geldt voor meer grote huishoudelijke apparaten, zoals drogers, vaatwasser, ovens en kookplaten.



Echtgenoot hier zit in dit vakgebied, dus hier is alles in orde vwb de elektra. Ik ben slechts gebruiker, maar krijg wel 'op mijn sodemieter' als ik gekke dingen doe!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven