Wat is dat toch met die hondenliefhebbers?

14-02-2014 16:08 314 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste viva forummers,



Ik ben elke keer weer gefascineerd door mede-forummers of mensen in mijn omgeving die zo ongelofelijk veel om hun honden geven dat die echt voor ALLES gaan. Mensen die in een hele benarde positie zitten en dit zou opgelost zijn als de hond(en) weg gaat/gaan maar die doen ze voor geen goud weg. Mensen die honden als kinderen behandelen en soms helemaal geen kinderen willen ook. Ik had een buurman met 6 honden! Die poepte en plaste ook rustig in de tuin en lagen gewoon bij hem op de bank. Misschien ligt het aan mij, maar ik vind 6 honden veel en absoluut niet hygiënisch als honden bij je op de bank liggen. Ik had ook een dame in de sportschool met wie ik regelmatig aan kickbocks lessen deed, en die had altijd een hele sterke hondengeur. Werd daar echt misselijk van. Mensen die honden op de mond en neus kussen. Ik kan me er zo moeilijk in verplaatsen, dus mensen die stapelgek zijn op hum honden en anderen. Leg eens uit waar dit toch vandaan komt!! Ik ben zo benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Ik wordt altijd zo moe van de opmerking 'hij doet niks hoor....' als ze zien dat mijn oudste bang is. Elk dier kan schrikken of reageren op pijn door te bijten, dus ook elke willekeurige hond.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal nooit zeggen dat mijn kat niets doet. Dat weet ik namelijk niet. Mijn kat vlucht als er kleine kinderen op bezoek komen, van die onstuimigheid moet hij niets hebben.



Maar als een klein kind zijn staart te pakken krijgt of hem al dan wel of niet bewust pijn doet, kan ik niet garanderen dat mijn kat geen krab geeft. Dat vermeld ik altijd duidelijk.



Zoals gezegd slaat mijn kat uit zichzelf al op de vlucht voor kleine kinderen en hij verstopt zich ervoor, maar ik houd hem zelf er ook het liefste bij uit de buurt. Want als kind kat pijn doet en kat haalt uit (waar kat ook niets aan kan doen) dan hebben kat en ik het natuurlijk weer gedaan, en daar pas ik voor.
Alle reacties Link kopieren
En verder is mijn lieve poezenbeest helemaal niet schuw en super aanhankelijk, met iedere vreemde wil hij kennis maken. Maar hij wil wel graag rustig geaaid worden en niet door iemand die loeihard 'KAT!!' schreeuwt en er hysterisch op af rent, dat schrikt kat af.
quote:Safiya schreef op 14 augustus 2014 @ 20:02:

Ik wordt altijd zo moe van de opmerking 'hij doet niks hoor....' als ze zien dat mijn oudste bang is. Elk dier kan schrikken of reageren op pijn door te bijten, dus ook elke willekeurige hond.



Ik zeg dat ook altijd. Dat doe ik om te proberen het kind gerust te stellen. Inderdaad, 100% zeker kun je misschien nooit zijn.

Maar heel zeker ben ik wel, omdat mijn hond kleine kinderen (en hun onverwachte gedrag) gewend is, omdat er geen enkel kwaad bij zit en ze zelfs nog nooit een poging heeft gedaan om iemand te bijten, maar vooral omdat ik haar onder controle heb: ik hou haar sowieso altijd kort aan de lijn als ik mensen op korte afstand passeer, omdat ik weet dat niet iedereen gediend is van een hond die enthousiast komt snuffelen en begroeten.

Het zou misschien een idee zijn om je kind onder begeleiding in contact te brengen met honden om zijn angst af te leren. Angst is nooit fijn, en aangezien veel mensen honden hebben zal hij het moeilijk kunnen ontlopen. Ook is het goed als hij weet hoe hij moet reageren mocht hij een keer een "verkeerde" hond tegenkomen.
quote:Safiya schreef op donderdag 14 augustus 2014 20:02 Ik wordt altijd zo moe van de opmerking 'hij doet niks hoor....' als ze zien dat mijn oudste bang is. Elk dier kan schrikken of reageren op pijn door te bijten, dus ook elke willekeurige hond.



Waarom zou een hond zomaar schrikken of reageren op pijn door te bijten? Een normale hond heeft nergens last van, en de eigenaar weet als het goed is precies hoe de hond in zijn/haar vel steekt en hoe deze reageert op de mensen die zij onderweg tegenkomen. Als een eigenaar zegt dat ze niets doen, dan zal dat 9999 van de 10000 keer ook gewoon zo zijn. Waarom durf je dat niet te geloven?



Mijn hond is nu bijna 5, en hij heeft nog nooit iemand aangevallen. En dat terwijl hij wel heel beschermend is, en hij bijv alleen lopende mannen in het bos absoluut niet vertrouwt. Maar dan komt hij juist heel dicht bij mij lopen, om mij te beschermen. En als ik dan doorloop of juist stop en een praatje maak, dan is het OK.



Hij heeft toevallig laatst voor het eerst wel een keer uitgehaald, maar dat was dan naar een andere hond. En die hond (jonge hond die in Spanje van de straat is gehaald) zat eerst ongeveer een kwartier bij hem te klieren (tegen hem op springen, blaffen, uitdagen, enz). Al die tijd deed mijn honds niets. Maar toen sprong de hond daarna ook nog tegen mij op, en dat was echt een brug te ver. Mijn hond greep toen dus wel direct in, door de vervelende hond in zijn nekvel te "grijpen". De vervelende hond hield daar trouwens helemaal niets aan over, behalve dan wat kwijl in zijn vacht.



Na 5 jaar durf ik dus gerust te stellen dat mijn hond ECHT niets doet!



Als ik mensen tegen kom die bang zijn, dan lijn ik hem netjes aan en hou ik hem uit de buurt. Maar andersom vind ik dat wel sneu voor mijn hond, want die snapt daar dus echt helemaal niets van. Ik probeer daarom altijd uit te leggen wat hij denkt en waar ik dat aan zie. Voor bange mensen is het namelijk ook goed om de lichaamstaal van een hond te begrijpen, want dat kan helpen om een situatie als minder bedreigend te ervaren, wat natuurlijk veel prettiger is voor iedereen.



Als jouw zoon bang is, maak dan gewoon eens een praatje met iemand met een rustige hond waar jouw zoon wat mee kan oefenen en van kan leren. Ik denk echt dat je hem daar uiteindelijk een veel groter plezier mee doet.
quote:Starshine schreef op donderdag 14 augustus 2014 18:37 Tja, wij doen het wel zo. Wij zijn de baas en in een wolvenroedel mag de baas ook op de beste plaats, krijgt eerst eten etc.

Verder vind ik het wel praktisch. Hond is best groot en zou in zijn eentje de hele bank in beslag nemen. Aan bedelen heb ik een hekel, de kat hebben we ook geleerd dat ze alleen eten in haar bak krijgt en nergens anders. Die bedelt ook nooit. Hond komt verder niks te kor hoor. Krijgt goed eten, veel aandacht en lange wandelingen.



Dat hele roedelgebeuren daar heb ik nooit zoveel mee. Ik doe er niet aan en weet vrij zeker dat mijn hond evengoed wel begrepen heeft dat ik de baas ben.



Als ik op de bank werk, en even wegloop, dan gaat hij soms snel op mijn plek liggen en doet hij net of hij slaapt als ik terug kom (compleet met diep ademhalen en snurken). Ik moet daar altijd zo om lachen! Maar tegelijkertijd weet hij heel goed dat hij toch echt het veld weer moet ruimen. Dan maken we er wel even een dolletje van en aan het eind van het spel ligt ieder weer op zijn eigen plek.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie mezelf als hondenliefhebber, weet ook niet anders als hond in huis. En ik ben wel van de rangorde. Dus niet in bed, bank, niet likken, niet schooien, eten pas na de rest van het gezin. Enerzijds omdat ik weet dat het enorm duidelijk en dus fijn is voor honden. Anderzijds omdat mijn hond te groot en te vies is. Die wil je niet in je bed en ook niet dat ie niet luistert, want dan zou ie mij uit gaan laten ipv ik hem.

Ik vind vaak dat dominant gedrag van kleine honden als schattig wordt gezien. Een hond voelt zich niet achtergesteld als hij later eten krijgt of niet op de bank mag. Dat vindt ie lekker duidelijk en is blij.



Over bange kinderen...heeft dat een oorzaak? Met 2 schoolgaande kinderen komen er vaak kinderen over de vloer. Kinderen die bang zijn nemen dat vaak van de ouders over. Kinderen die bang zijn in het begin, zitten na een uur lekker met mijn grote vriend te knuffelen. Ik leg de kinderen uit hoe ze de hond kunnen benaderen, zodat een hond niet schrikt en hun gedrag ook kan snappen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje heeft 1,5 jaar geleden een vervelende ervaring gehad met een hond waar hij heel erg van geschrokken is. Sinds die tijd hebben we hem met heel veel geduld en heel rustig weer laten wennen bij rustige bekende honden. Sinds 2 maanden ging het eindelijk weer beter en had hij zelfs weer eens een hond geaaid.



helaas is dat 2 weken geleden weer helemaal verpest. Hij was met papa aan het voetballen op een druk recreatie gebied toen er ineens 2 honden op hem afgestormd kwamen. Een husky en nog een flinke hond. Hij is in blinde paniek de brandnetels in gerend in zijn zwembroek.



We kunnen dus weer bij 0 beginnen. Het is voor hem ook heel vervelend dat hij zo bang is hij is vaak alleen maar aan het scannen waar honden zijn.
quote:Safiya schreef op donderdag 14 augustus 2014 21:30 Mijn zoontje heeft 1,5 jaar geleden een vervelende ervaring gehad met een hond waar hij heel erg van geschrokken is. Sinds die tijd hebben we hem met heel veel geduld en heel rustig weer laten wennen bij rustige bekende honden. Sinds 2 maanden ging het eindelijk weer beter en had hij zelfs weer eens een hond geaaid.



helaas is dat 2 weken geleden weer helemaal verpest. Hij was met papa aan het voetballen op een druk recreatie gebied toen er ineens 2 honden op hem afgestormd kwamen. Een husky en nog een flinke hond. Hij is in blinde paniek de brandnetels in gerend in zijn zwembroek.



We kunnen dus weer bij 0 beginnen. Het is voor hem ook heel vervelend dat hij zo bang is hij is vaak alleen maar aan het scannen waar honden zijn. "Mijn zoontje heeft 1,5 jaar geleden een vervelende ervaring gehad met een hond waar hij heel erg van geschrokken is. Sinds die tijd hebben we hem met

heel veel geduld en heel rustig weer laten wennen bij rustige bekende honden. Sinds 2 maanden ging het eindelijk weer beter en had hij zelfs weer eens een hond geaaid.



helaas is dat 2 weken geleden weer helemaal verpest. Hij was met papa aan het voetballen op een druk recreatie gebied toen er ineens 2 honden op hem afgestormd kwamen. Een husky en nog een flinke hond. Hij is in blinde paniek de brandnetels in gerend in zijn zwembroek.



We kunnen dus weer bij 0 beginnen. Het is voor hem ook heel vervelend dat hij zo bang is hij is vaak alleen maar aan het scannen waar honden zijn."



Wat sneu dat hij daar zo van schrok en ook nog eens in de brandnetels belandde. Voor hem, maar ook voor jullie. Ik hoop dat weer beginnen toch sneller resultaat geeft. Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 14 februari 2014 @ 16:17:

Huisdieren staan gelijk aan onvoorwaardelijke liefde. Als mensen dat meer onder elkaar uit zouden wisselen, dan zouden huisdieren hoogstwaarschijnlijk een heel andere positie binnen huisgezinnen innemen.



Onvoorwaardelijke liefde? Ach. Mijn poes is toch vooral gehecht aan haar huis en echt niet zozeer aan mij. Die illusie maak ik mezelf dan ook niet. Zolang ze maar haar natje en droogje krijgt is ze blij, maar als ze denkt ergens anders een beter leven te hebben, is een kat zo weg hoor.



En honden? Dat zijn roedeldieren. Of die nou onvoorwaardelijk van je houden of gewoon hun plek kennen, that´s the question. Een hond vraagt zich dat simpelweg niet af, tenzij het beest merkt dat je als baasje niks voorstelt. Dan gaat het dier jou willen domineren. Zolang jij dat doet, maakt het zich ondergeschikt aan jou. Niks meer, niks minder. Een mens maakt daar onvoorwaardelijke liefde van, maar dan plak je menselijke eigenschappen (?zie topic ouders die wel of niet onvoorwaardelijk van hun kinderen houden) op dieren en is het een eigen projectie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Safiya schreef op 14 augustus 2014 @ 21:30:

Hij was met papa aan het voetballen op een druk recreatie gebied toen er ineens 2 honden op hem afgestormd kwamen. Een husky en nog een flinke hond. Hij is in blinde paniek de brandnetels in gerend in zijn zwembroek.

Ja,hij is wat enthousiast! Maar hij doet niks hoor!



Ja je moet hem natuurlijk NOOIT over zijn kop/staart/watdanook aaien. Dan zeg je in feite 'ik ben de roedelleider'. Het is een rechtsdraaiende hond, dus dat is heel onduidelijk voor hem. Dan 'corrigeert' hij je even door je 'vast te pakken met zijn bek'. Dat snap je natuurlijk wel, toch?



Maar verder doet ie écht niks hoor!..



Loslopende honden

Onopgevoede honden

De k*tsmoezen die je altijd hoort over onopgevoed gedrag.



Ik heb geen hond. Ik hoef geen Martin Gaus cursus gedaan te hebben om ontspannen in het park te lopen. Laat staan de mensen die angst hebben voor honden. Houd die honden dus bij je AUB.
Het grappige is dat er veel wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar het denken en voelen van dieren, en daaruit blijkt bijv dat honden wel degelijk "menselijke" eigenschappen hebben, zoals bijv:

- Jaloezie ( http://www.rtlnieuws.nl/n ... jaloerse-hond-het-bestaat )

- Het herkennen van gevoel van de ander ( http://mobiel.nu.nl/weten ... s-in-menselijke-stem.html )

- liefde ( http://www.dogsenco.nl/je-hond-geeft-echt-om-je/ )
Alle reacties Link kopieren
Ik ben absoluut niet bang voor honden. Maar sommige baasjes daarentegen . En die mij dan ook nog denken te moeten vertellen wat het (kut)gedrag van hun hond eigenlijk betekend. Alsof het daarmee ineens beter is ofzo.



Zo heb ik samengewoond met huisgenoten, waarvan er 1 een zeer gestreste, maar ook dominante hond had (herder met nog iets kruising). Het beest sloeg telkens aan als ik (of iemand anders) thuiskwam en was dan hard aan het blaffen. Ik werd er echt geirriteerd van op een gegeven moment en als je er dan iets over zegt, krijg je een heel lulverhaal over de oorzaak en wat het betekend en dat dit normaal is bla bla bla. Leuk, maar als het zo normaal is, ga dan met die hond op een boerderij zitten, zodat anderen er geen last van hoeven te hebben.
@saartjuhzes

Als een hond zich in een losloopgebied bevindt, dan mag deze gewoon los lopen. Het is dan aan de mensen die daar ook zijn om ervoor te zorgen dat zij daar mee om kunnen gaan. Wil of kun je dat niet, moet je gewoon een ander plekje zoeken.



Ik heb natuurlijk geen idee of het kindje zich al dan niet in een losloopgebied bevond, maar het zou maar zo kunnen. Zo van leer trekken over loslopende honden, dat slaat nergens op als je de details niet kent.



En bovendien, ik lees nergens dat de honden daadwerkelijk bij het kindje in buurt kwamen. Het kindje schrok en rende weg, maar daar kunnen die honden en de eigenaren van die honden toch niets aan doen?
quote:bestpittig schreef op donderdag 14 augustus 2014 22:25 Ik ben absoluut niet bang voor honden. Maar sommige baasjes daarentegen . En die mij dan ook nog denken te moeten vertellen wat het (kut)gedrag van hun hond eigenlijk betekend. Alsof het daarmee ineens beter is ofzo.



Zo heb ik samengewoond met huisgenoten, waarvan er 1 een zeer gestreste, maar ook dominante hond had (herder met nog iets kruising). Het beest sloeg telkens aan als ik (of iemand anders) thuiskwam en was dan hard aan het blaffen. Ik werd er echt geirriteerd van op een gegeven moment en als je er dan iets over zegt, krijg je een heel lulverhaal over de oorzaak en wat het betekend en dat dit normaal is bla bla bla. Leuk, maar als het zo normaal is, ga dan met die hond op een boerderij zitten, zodat anderen er geen last van hoeven te hebben. Reageer je nu op mij? Ik vind uitleggen van normaal gedrag namelijk wel normaal, maar dat is geen excuus voor wangedrag van een hond. Een hond die altijd blaft als een bewoner thuis komt, dat is ook gewoon irritant en nergens voor nodig. En dan heb je gelijk, dat ligt idd aan de eigenaar. Maar gewoon tijdens een wandeling uitleggen aan een bang iemand wat het vrolijk zwiepende staartje van de hond betekent - om maar een voorbeeld te noemen - is echt van een heel andere orde, dat begrijp je toch wel?
Alle reacties Link kopieren
Nummerzoveel, was niet aan jou gericht. Sorry. Meer een algemene uiting van irritatie van mensen die hun huisdier super vinden en er geen kritiek op kunnen verdragen. Zo bestaan ze trouwens ook als ouders hoor
Alle reacties Link kopieren
Mijn hond waakt en blaft ook structureel naar mensen die hij niet vertrouwt.



In deze maatschappij zijn nu eenmaal honden, je kunt je ontzettend druk maken daarom, veel mensen kunnen wel wat met achtergrondinformatie.
Alle reacties Link kopieren
De plek was verboden voor loslopende honden. De honden vlogen op mijn zoontje met zijn bal af. Ik snap dat die honden op de bal afkwamen, mijn 5 jarige niet dus rende in paniek weg. De honden vonden dat rennende jongetje veel interessanter als die bal dus renden achter hem aan. Ik snap het oorzaak gevolg principe wel maar vind het enorm sneu voor mijn zoontje. Hij heeft een uur lang helemaal lamgeslagen naast me gezeten, de blaren op zijn lichaam door de brandnetels voelde hij niet eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 14 augustus 2014 @ 22:27:

@saartjuhzes

Als een hond zich in een losloopgebied bevindt, dan mag deze gewoon los lopen. Het is dan aan de mensen die daar ook zijn om ervoor te zorgen dat zij daar mee om kunnen gaan. Wil of kun je dat niet, moet je gewoon een ander plekje zoeken.



Ik heb natuurlijk geen idee of het kindje zich al dan niet in een losloopgebied bevond, maar het zou maar zo kunnen. Zo van leer trekken over loslopende honden, dat slaat nergens op als je de details niet kent.



En bovendien, ik lees nergens dat de honden daadwerkelijk bij het kindje in buurt kwamen. Het kindje schrok en rende weg, maar daar kunnen die honden en de eigenaren van die honden toch niets aan doen?



Als ik naar de supermarkt loop moet ik altijd door een stukje groen heen.



Geen idee of dat een losloopgebied is. Ik heb daar nog nooit een bordje van gezien. Me dunkt dat daar wel bordjes van zijn denk ik, want de moeder van een bang kindje zal ook wel willen weten of het een losloop gebied is.



Maar ik wordt daar wel regelmatig verrast door een hond die dan wild om me heen loopt te blaffen of zelfs tegen mij op springt. Ben niet bang voor honden en heb ook geen hekel aan ze, maar je zal het maar wel zijn! Vind het heel asociaal.



Zelfs áls het een losloopgebied is, is dat reden voor honden om alles maar te mogen doen?



Ergens in dit topic kwam iemand voorbij die zei dat je ook in een losloop gebied de honden 100% onder controle moet hebben, anders mogen ze niet eens los.

.
Alle reacties Link kopieren
quote:marie8e schreef op 14 augustus 2014 @ 22:35:

Mijn hond waakt en blaft ook structureel naar mensen die hij niet vertrouwt.



In deze maatschappij zijn nu eenmaal honden, je kunt je ontzettend druk maken daarom, veel mensen kunnen wel wat met achtergrondinformatie.Begrijp je mensen ook die zich daarom druk maken? Het is nl. rete irritant om naast een blafhond te wonen. Sorry, maar dan moet je je hond anders aanpakken als hij om mensen blaft. Ik ken nl. ook genoeg honden die niet om elke voorbijganger blaffen, dus dan ligt het toch echt aan jouw beest/jou.
Alle reacties Link kopieren
quote:marie8e schreef op 14 augustus 2014 @ 22:35:

Mijn hond waakt en blaft ook structureel naar mensen die hij niet vertrouwt.



In deze maatschappij zijn nu eenmaal honden, je kunt je ontzettend druk maken daarom, veel mensen kunnen wel wat met achtergrondinformatie.

Van mij part mag je gifslangen en enge spinnen houden. Boeit mij niks, maak ik me niet druk om.



Waar het mij om gaat is dat andere mensen daar last van hebben. Omdat die beesten zo nodig los moeten lopen, óók als het baasje ze niet onder controle heeft.



Leuk hoor die 'achtergrondinformatie'. Maar ík hoef toch geen Martin Gaus cursus te doen om dat Jan Lul zijn loslopende hond niet onder controle heeft?
Alle reacties Link kopieren
Eens dat een hond zich moet gedragen. Mijn hond is goed opgevoed en luistert goed.

Daarnaast is zijn taak waken, dus blaft hij als hij je niet kent, niet vertrouwt of mijn man of ik je geen toestemming geven om op onze grond te staan.

Het is geen overlast en verder ga ik niet aan alles waar andere mensen zich aan ergeren iets doen. Sommige dingen zijn nu eenmaal zo en zijn je eigen keuze als je je daarover druk gaat lopen maken.
Alle reacties Link kopieren
Honden horen aangelijnd op plekken waar het verplicht is, simpel zat. Helaas houden teveel mensen zich hier niet aan, en als het dan nog een hond is die goed onder appèl staat en niet gaat buurten bij mensen of andere dieren maar netjes bij de baas blijft oké, maar vaak zijn dat ook nog eens van die onopgevoede beesten. Zelfs in een losloop gebied geld officiëel de regel dat je hond alleen los mag wanneer die goed onder appèl staat en andere mensen en dieren niet ongevraagd lastig valt.

Honden die bij elk geluid op straat of de deurbel aanslaan heb ik helemaal een hekel aan, die hebben gewoon een luie baas, want steek wat energie in je hond en het is af te leren. Iedereen blij.
Alle reacties Link kopieren
quote:marie8e schreef op 14 augustus 2014 @ 22:50:

Eens dat een hond zich moet gedragen. Mijn hond is goed opgevoed en luistert goed.

Dooddoener nr. 1, want dat roept elke baas van zichzelf. Dus laat dat oordeel dan ajb over aan andere mensen...als jij geen opmerkingen of klachten hoort, dan zal het wel goed zitten. Maar als mensen klagen, lijkt me er toch een aanleiding te zijn wat klachtenswaardig is.



quote:Sommige dingen zijn nu eenmaal zo en zijn je eigen keuze als je je daarover druk gaat lopen maken.

Dooddoener nr. 2. Want sommige dingen "zijn nu eenmaal zo" is wat jij ervan maakt. Beetje rekening houden met mensen die geen honden hebben is niks mis mee.



Nogmaals, tenzij je op een boerderij woont of vrijstaand met genoeg ruimte, geeft een blaffende hond meestal niks. Daar dient het een doel. Maar in een rijtjeswoning is een blaffende hond die om willekeurig welke voorbijganger aanslaat gewoon not done. Je bent daarmee een irritante buur voor je buurtgenoten die niet gevraagd hebben om een overwaakse hond en ook die liefde niet delen die jij wel voelt voor je boeliewoelie.
Alle reacties Link kopieren
quote:strawberry- schreef op 14 augustus 2014 @ 22:52:



Honden die bij elk geluid op straat of de deurbel aanslaan heb ik helemaal een hekel aan, die hebben gewoon een luie baas, want steek wat energie in je hond en het is af te leren. Iedereen blij.Jij zegt het lekker kort

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven