Wat is dat toch met die hondenliefhebbers?

14-02-2014 16:08 314 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste viva forummers,



Ik ben elke keer weer gefascineerd door mede-forummers of mensen in mijn omgeving die zo ongelofelijk veel om hun honden geven dat die echt voor ALLES gaan. Mensen die in een hele benarde positie zitten en dit zou opgelost zijn als de hond(en) weg gaat/gaan maar die doen ze voor geen goud weg. Mensen die honden als kinderen behandelen en soms helemaal geen kinderen willen ook. Ik had een buurman met 6 honden! Die poepte en plaste ook rustig in de tuin en lagen gewoon bij hem op de bank. Misschien ligt het aan mij, maar ik vind 6 honden veel en absoluut niet hygiënisch als honden bij je op de bank liggen. Ik had ook een dame in de sportschool met wie ik regelmatig aan kickbocks lessen deed, en die had altijd een hele sterke hondengeur. Werd daar echt misselijk van. Mensen die honden op de mond en neus kussen. Ik kan me er zo moeilijk in verplaatsen, dus mensen die stapelgek zijn op hum honden en anderen. Leg eens uit waar dit toch vandaan komt!! Ik ben zo benieuwd
Alle reacties Link kopieren
quote:marie8e schreef op 15 augustus 2014 @ 00:14:

wil je geluidloos wonen ga dan niet in een rijtjeswoning wonen. Je wordt daar gegarandeerd geconfronteerd met geluiden, mensen en vaak ook dieren.Niemand heeft het erover dat je in een rijtjeshuis geen geluiden mag verbieden. Tuurlijk hoor je geluiden. Maar een waakse hond die van voorbijgangers gaat blaffen is te waaks voor de situatie. Dus slaat jou hond aan bij voorbijgangers en woon je in een woonbuurt/rijtjeshuis? Dan vind ik het idd. asociaal van je ja! Dat moet je niet gaan omdraaien als andermans probleem. Jij bent verantwoordelijk voor je hond en ook dat het beest niet om de haverklap aanslaat etc.
Mijn 2 keer afgedankte haarbal is nu al bjina 9 jaar ons alles. Ze is nu 12, was altijd kerngezond op een kruisbandoperatie en wat tandproblemen na maar zit nu op medicatie na een herseninfactje.

Alles doen we voor haar en wat het kost zal me zorg wezen, alleen de kruisbandoperatie 4 jaar geleden koste al 1400 euro en madam had ook daarna nog eens een fysio aan huis.

We hebben al heel wat aan kosten gehad maar als je dat niet wilt of kunt moet je niet aan een huisdier beginnen, zo simpel is dat. Honden kosten geld, veel geld aan goede zorg, goed voer en injecties, laat staan operaties..

Maandag gaan we bloed laten prikken om te kijken wat die Dexoral met haar doet, zonder redt ze het moeilijker maar ze is een blij tevreden ei en als er ook maar iets is waardoor het niet verantwoord is haar bij ons te houden nemen we de beste keus. Het gaat om haar welzijn, niet om ons. 10 jaar niet op vakantie gekund vanwege mantelzorg voor 3 ouders, nu niet vanwege haarbal en echt, het is het waard. Zij gaat voor, op álles.

En zo hoort het ook.

Zeker na alle ellende in haar eerste jaartjes heeft zij het volste recht op het beste van het beste. Tot haar dood zullen wij alles doen wat voor haar goed is en veel van haar houden. En ja, ook de beslissing die je mag maken als het niet meer gaat nemen we met liefde.

Mijn allessie



Ze is overigens enorm gevaarlijk (met nog maar minder dan 80% van haar tandjes) en een koppie om bij te smelten, echt héél gevaarlijk
quote:iones schreef op vrijdag 15 augustus 2014 10:28 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="NummerZoveel in "Wat is dat toch met die hondenliefhebbers?"" class="messagelink">NummerZoveel schreef op 14 augustus 2014 @ 22:21</a>:</b>

Het grappige is dat er veel wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar het denken en voelen van dieren, en daaruit blijkt bijv dat honden wel degelijk "menselijke" eigenschappen hebben, zoals bijv:

- Jaloezie ( <a href="http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkel ... et-bestaat" class="link">http://www.rtlnieuws.nl/n ... jaloerse-hond-het-bestaat</a> )

- Het herkennen van gevoel van de ander ( <a href="http://mobiel.nu.nl/wetenschap/3708438/ ... -stem.html" class="link">http://mobiel.nu.nl/weten ... s-in-menselijke-stem.html</a> )

- liefde ( <a href="http://www.dogsenco.nl/je-hond-geeft-echt-om-je/" class="link">http://www.dogsenco.nl/je-hond-geeft-echt-om-je/</a> )</div></blockquote>Dit zijn feitelijk maar heel basale eigenschappen hoor. Het zijn allemaal emoties die een doel hebben.Dat ben ik met je eens. Maar ik reageerde dus op de post over het toeschrijven van menselijke emoties aan dieren en wilde even wat referenties naar onderzoek plakken om aan te tonen dat honden wel degelijk (menselijk) emoties hebben.
quote:saartjuhzes schreef op vrijdag 15 augustus 2014 10:37 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="NummerZoveel in "Wat is dat toch met die hondenliefhebbers?"" class="messagelink">NummerZoveel schreef op 15 augustus 2014 @ 07:27</a>:</b>



Wat een rare opmerking, dat het oordeel over luisteren aan anderen overgelaten moet worden. Je mag toch hopen dat een baas zelf goed weet hoe zijn/haar hond in elkaar steekt en daar ook verantwoord mee om gaat.



Ik weet precies wanneer mijn hond relaxed is, nerveus wordt, waakt of boos wordt. En dat is maar goed ook, want een hond van 70 kilo is een gevaarlijk en ongeleid projectiel als de baas dat niet begrijpt. Ik grijp in indien nodig, bijv door hem aan te lijnen of door te vertellen dat iets OK is. Maar doe ik dat niet op tijd, dan neemt mijn hond de leiding, vooral om mij te beschermen. Juist omdat ik mijn hond ken, vormt hij geen gevaar voor anderen!</div></blockquote>

Owkee, je bent heel goed op je hond in gespeeld. Dat is alleen maar mooi natuurlijk.



Maar ik snap niet hoe dat ontkracht dat een vaak blaffende hond in een woonwijk irritant is? Daar reageerde ik in een andere post al op. En idd, ik vind onnodig blaffende honden in een woonwijk ook niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 15 augustus 2014 @ 10:48:

[...]



Maar een keer aanslaan omdat (...) vreemden het huis naderen is iets anders dan continu blaffen om het minste of geringste omdat de hond zich feitelijk verveelt, of erger nog, niet tegen alleen zijn kan.





Hangt er nogmaals echt vanaf hoe je woont. Op het platteland naderen mensen niet zo vaak je huis, dus dan heeft blaffen idd. een functie, nl. van er zijn mensen op ons erf.



Maar in mijn straat lopen de hele dag mensen langs de huizen. Voor een hond hier in de straat is elke voorbijganger voor zijn gevoel een erfbetreder, ook al loopt deze persoon op de stoep (openbare grond) voor het huis langs. Die hond blaft dus zowat elke tien minuten wel een keer omdat er iemand langs het huis loopt. Dat is voor omwoners rete irritant. Voor de hond is het zijn erf en denkt hij daarmee een doel te dienen. Maar het heeft geen echte functie, want 99% van de voorbijgangers hebben geen interesse in dat huis.
quote:iones schreef op vrijdag 15 augustus 2014 10:30 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="NummerZoveel in "Wat is dat toch met die hondenliefhebbers?"" class="messagelink">NummerZoveel schreef op 14 augustus 2014 @ 22:27</a>:</b>



En bovendien, ik lees nergens dat de honden daadwerkelijk bij het kindje in buurt kwamen. Het kindje schrok en rende weg, maar daar kunnen die honden en de eigenaren van die honden toch niets aan doen?</div></blockquote>

Ik las in het verhaal dat ze afstormden op het kind. Dat vind ik niet kunnen. Ook niet afstormen op een hond. Mijn honden mogen dat gewoon niet.



En mijn honden mogen anderen ook niet aanblaffen. Niet elders, en niet hier in huis. Maar soms weigeren mensen gewoon op te voeden, omdat ze te lamlendig zijn.



Ik vind dat aan de afstand liggen. Een hond die aanstormt maar ook netjes ruim op tijd weer afbuigt, is niets mis mee (in een losloopgebied).



En mbt blaffen zijn we het denk ik eens. De minne blaft een keertje kort en rustig om bezoek aan te kondigen en dat vind ik prima. En tekeer gaan mag ook, maar dan alleen bij echt onheil. En dat voelt hij zelf gelukkig heel goed aan!
quote:Starshine schreef op vrijdag 15 augustus 2014 13:24 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="vrouwtje89 in "Wat is dat toch met die hondenliefhebbers?"" class="messagelink">vrouwtje89 schreef op 15 augustus 2014 @ 09:47</a>:</b>

[...]





Dat van zijn prognose kan ik me helemaal in vinden. Als je dier de rest van zijn leven moet lijden en je kunt hem dat besparen, is dat ook liefde inderdaad.



Dat van die roedelmethode is grotendeels achterhaald natuurlijk he. Ik zelf wil uiteraard ook niet dat mijn honden met de neus boven tafel hangen, en dat ze op bank gaan wanneer ze enorm aan het verharen zijn.



Maar dat is omdat IK dat niet wil, niet omdat het zo zou 'horen'. Dat eten geven nadat het gezin heeft gegeten is niet handig juist. Als je hond heeft gegeten is de neiging naar schooien minder.



Hier nog een stukje tekst:



'Instructies die aan hondeneigenaren vaak worden gegeven, zoals het eerder eten dan hun hond, of als eerste door een deur te gaan, blijken totaal geen invloed te hebben op de algemene perceptie die de hond heeft van de relatie. Het leert ze alleen maar wat ze kunnen verwachten in deze specifieke situaties.'</div></blockquote>



Oh, geen idee. Wij doen het zo en het werkt voor ons. Als wij gaan eten gaat hij gewoon netjes op zijn plaats liggen en als hij toch bij de tafel komt is hij makkelijk weg te sturen.

Als hij dan eten krijgt mag hij ook pas beginnen als wij het zeggen. Dat voorkomt dat hij de bak zowat uit je handen trekt. En het is handig dat hij dus ook geleerd heeft dat hij niet zomaar alles van straat opschrokt. Als er voedsel op straat ligt ruikt hij eraan en kijkt mij dan aan van 'mag ik dat hebben?'



Ik doe dat rangorde gebeuren allemaal niet (muv dat de hond later eet).



En de mijne gaat evengoed rustig onder tafel liggen tijdens het eten. (Alleen bij gasten wil hij er nog wel eens naast gaan zitten en dan wordt hij gecorrigeerd). Hij komt normaal pas als het eten zo goed als op is, en wacht dan rustig of hij nog iets krijgt (van ons bord, of zijn eigen eten).



En dat eten kan ik neerzetten en weghalen zo vaak als ik zou willen. Voernijd kent hij gewoon echt niet en eten delen vindt hij ook prima.



Op straat eet hij ook niets. Hij snuffelt even en als ik "bah" zeg, dan gelooft hij dat en loopt hij door.



Kortom, het rangorde gedoe lijkt dus geen verschil te maken
quote:bestpittig schreef op vrijdag 15 augustus 2014 14:53 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="iones in "Wat is dat toch met die hondenliefhebbers?"" class="messagelink">iones schreef op 15 augustus 2014 @ 10:48</a>:</b>

[...]



Maar een keer aanslaan omdat (...) vreemden het huis naderen is iets anders dan continu blaffen om het minste of geringste omdat de hond zich feitelijk verveelt, of erger nog, niet tegen alleen zijn kan.

</div></blockquote>



Hangt er nogmaals echt vanaf hoe je woont. Op het platteland naderen mensen niet zo vaak je huis, dus dan heeft blaffen idd. een functie, nl. van er zijn mensen op ons erf.



Maar in mijn straat lopen de hele dag mensen langs de huizen. Voor een hond hier in de straat is elke voorbijganger voor zijn gevoel een erfbetreder, ook al loopt deze persoon op de stoep (openbare grond) voor het huis langs. Die hond blaft dus zowat elke tien minuten wel een keer omdat er iemand langs het huis loopt. Dat is voor omwoners rete irritant. Voor de hond is het zijn erf en denkt hij daarmee een doel te dienen. Maar het heeft geen echte functie, want 99% van de voorbijgangers hebben geen interesse in dat huis. Een hond in een woonwijk moet gewoon netjes aangeleerd worden dat hij pas mag blaffen als er iemand echt naar de deur loopt en aanbelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 15 augustus 2014 @ 15:05:

[...]





Een hond in een woonwijk moet gewoon netjes aangeleerd worden dat hij pas mag blaffen als er iemand echt naar de deur loopt en aanbelt.Eens. Maar ga dat de buurvrouw maar eens uitleggen die meent dat haar hond gewoon normaal gedrag vertoont en zelf heus wel weet hoe ze haar hond moet opvoeden...
quote:bestpittig schreef op vrijdag 15 augustus 2014 15:27 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="NummerZoveel in "Wat is dat toch met die hondenliefhebbers?"" class="messagelink">NummerZoveel schreef op 15 augustus 2014 @ 15:05</a>:</b>

[...]





Een hond in een woonwijk moet gewoon netjes aangeleerd worden dat hij pas mag blaffen als er iemand echt naar de deur loopt en aanbelt.</div></blockquote>Eens. Maar ga dat de buurvrouw maar eens uitleggen die meent dat haar hond gewoon normaal gedrag vertoont en zelf heus wel weet hoe ze haar hond moet opvoeden... De buurvrouw moet zich net als ieder ander aan de wet houden en haar honden mogen geen geluidsoverlast geven. Ze zal de eerste niet zijn die een boete en dwangsom opgelegd krijgt, als je googelt kun je daar ook wbehoorlijk wat uitspraken over vinden. Wellicht een idee om haar daar nog eens fijntjes aan te herinneren en zo nodig haar daarna per brief of mbv de wijkagent nog eens op te wijzen?
Alle reacties Link kopieren
quote:gucciguilty schreef op 15 augustus 2014 @ 13:07:

Degene die net zei dat katten geen liefde geven/zich aan je hechten; toch wel!

Een van mijn katten is net een stalkertje. Als ik een nacht ergens anders slaap/erg lang weg ben gaat ze me echt zoeken en miauwen bij de slaapkamerdeur omdat ze denkt dat ik daar dan ben. Mijn vriend moet haar dan op de arm nemen en de slaapkamer laten zien, dan pas 'snapt' ze dat ik er echt niet ben. Dan stopt ze met miauwen en gaat ze voor het raam zitten wachten En als ik dan thuiskom sprint ze naar de deur. Bij mijn vriend doet ze dit niet, ookal is hij degene die de katten meestal voert. Haar bijnaam is dan ook 'hondpoes'; het is net een hondje.



Oude kat van mijn vader deed hetzelfde. Die zat klokslag 6 uur bij de voordeur te wachten tot hij thuiskwam, en dan rolde hij over de grond en was hij superaanhalig (de kat dan he )Ik geloof best dat er zulke katten zijn maar ik denk dat het meer uitzondering is dan regel. In de meeste gevallen zie ik katten hun baasjes meer als een soort van meubelstuk behandelen. Ze zouden hen nog niet groeten als ze hen op straat tegen komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 15 augustus 2014 @ 19:57:

[...]





Ik geloof best dat er zulke katten zijn maar ik denk dat het meer uitzondering is dan regel. In de meeste gevallen zie ik katten hun baasjes meer als een soort van meubelstuk behandelen. Ze zouden hen nog niet groeten als ze hen op straat tegen komen.Ik heb gelukkig ook zo'n uitzonderlijke kat. Die me wel groet als ze me op straat tegenkomt (en de rest wat hierboven is geschreven).
Alle reacties Link kopieren
Hier komen de katten me ook altijd begroeten als ik ze op straat tegenkom. En ook als ik thuiskom (overdag zijn ze buiten) komen ze vaak aanlopen om me kopjes te geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niks met honden. Echt niks.

Wel met katten. Wij hebben er vier. Grote tuin aan een natuurgebied dus alle ruimte.

En wij gaan ver. Onze Thomas heeft in 2011 een maand in het UU gelegen. Liggeld 250 euro per dag ex onderzoeken en behandelkosten. Zonder te knipperen. We hebben voor hem gekozen en gaan dus voor hem tot het gaatje (zolang haalbaar en niet kansloos). Heeft ons 5500 euro gekost. Maar daar hebben we een spaarrekening voor. Speciaal voor de katten. De andere drie hebben nog nooit iets gehad. Enten ze elk jaar, tandsteen wordt verwijderd. Kosten van alle vier bij elkaar incluis eten en standaard controles een euro of 60 per maand. Ze zijn niet verzekerd. Voor vier katten kost me dat 1300 per jaar. En dat levert het niet op. Dus sparen we dat gewoon op de spaarrekening. Is goedkoper.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
En ja hoor, ik had nog veel verder gegaan dan die 5500 als nodig (he.... Daar hebben we de poezenrekening voor) Ik ben gek op die beesten. Ik mis ze als ik er niet ben. Ze krijgen compleet 'holistisch en graanvrij' te eten en niet die Hills en Royal Canin troep (uiteindelijk bleek onze zieke kat een zwaar allergische reactie op de Royal Canin te hebben....raar, een soort van de RC 'speciaal' voor zijn ras.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:adorabull schreef op 15 augustus 2014 @ 20:38:

En ja hoor, ik had nog veel verder gegaan dan die 5500 als nodig (he.... Daar hebben we de poezenrekening voor) Ik ben gek op die beesten. Ik mis ze als ik er niet ben. Ze krijgen compleet 'holistisch en graanvrij' te eten en niet die Hills en Royal Canin troep (uiteindelijk bleek onze zieke kat een zwaar allergische reactie op de Royal Canin te hebben....raar, een soort van de RC 'speciaal' voor zijn ras.Mijn hond is ook allergisch voor Royal Canin (en een heleboel andere dingen). Zij krijgt ook graanvrij voer. Volgens onze dierenarts zien ze dat steeds vaker.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een kat die helemaal leip wordt als ik lang ben weggebleven. Terwijl het eigenlijk een buitenkat is en ze het liefst haar eigen gang gaat. Maar niet te lang, want dan mist ze echt het gezelschap. Helemaal door het dolle heen, knorren, mauwen, kroelen, spinnen, me de hele tijd achterna lopen en me volgen tot in de wc of badkamer. Ik moet dan echt oppassen dat ik niet over haar struikel, want ik hoef me maar om te draaien of ze staat vlak achter me. Ook als ik buiten aan kom lopen dan rent ze me van verre tegemoet. Bij vreemden doet ze dat zeker niet.
Alle reacties Link kopieren
Is hills niet goed dan? Mijn kat krijgt nl. hills en dacht juist dat dat een van de betere soorten voer was.
Alle reacties Link kopieren
Dat wordt ook van Royal Canin gezegd. Maar die hebben gewoon 80% van het marktaandeel en worden gewoon zo aangeprijsd. Ook voor katten is er voer met weinig tot geen granen. En dat is nog het beste. Granen zijn belastend, hun darmstelsel is er niet op gemaakt. Bij honden geldt dat ook zo.



Wat betreft pas blaffen als iemand aanbelt.... werkt hier niet. Hier komen de mensen gewoon achterom.
Alle reacties Link kopieren
http://www.trouw.nl/tr/nl ... il-hond-aan-de-lijn.dhtml
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in het buitenland, en heb zelf 4 honden, en 1 kat. Ik woon in zwitserland, en heb voordat ik aan een hond begon een hondenibezitterscurses moeten doen. En daarna verplicht met iedere hond naar de hondenschool.

. Ik woon in het bos, en woon vrijstaand met een grote tuin.



Als ik in Nl ben, en soms veel te grote honden in een flat zie, of op het strand loop, waar al die beesten zonder lijn lopen, ook al zijn er heel veel mensen, vind ik dat niet kunnen.....



Ik ben dol op mijn dieren, maar als ik eet ligt ieder op zijn plek.... Want ik ben de baas....Als ik met de honden ga lopen, en er komt iemand in de buurt, gaan ze aan de lijn. Want het kan zijn dat die persoon bang is voor honden.

En zo zijn er gewoon regels.....net zoals hondenpoep opruimen......
Alle reacties Link kopieren
Ben zelf ook voor een verplichte hondencursus in Nederland. De hond is vaak niet het probleem, maar het baasje die de lijn (niet op plekken waar het wel hoort) in z'n handen houdt.

Ieder moet z'n plek leren. Zowel hond als baas. En ook als de hond los loopt hoort hij te luisteren.

Mijn hond wacht ook rustig tot hij zijn eten krijgt en loopt niet te bedelen wanneer wij aan tafel gaan. Ik zie wel eens anders bij mensen thuis en bij mij zou het op mijn zenuwen gaan werken. Een hond die niet weet waar hij aantoe is wordt vaak nerveus in zijn gedrag. Voor het beest ook niet echt fijn.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp die enorme dierengekte ook niet, maar ik snap het antwoord 'ze geven je onvoorwaardelijke liefde' nog minder. is het niet gewoon andersom? Ik vind dat mensen zo gauw van alles op zo'n beest projecteren, inclusief hun eigen gevoelens. Niet dat daar per se iets mis mee is, maar ik denk wel dat het deels gewoon onzin is... (schop ik nu de hel los?)
quote:dojobo schreef op 29 augustus 2014 @ 13:08:

Ik woon in het buitenland, en heb zelf 4 honden, en 1 kat. Ik woon in zwitserland, en heb voordat ik aan een hond begon een hondenibezitterscurses moeten doen. En daarna verplicht met iedere hond naar de hondenschool.

. Ik woon in het bos, en woon vrijstaand met een grote tuin.



Als ik in Nl ben, en soms veel te grote honden in een flat zie, of op het strand loop, waar al die beesten zonder lijn lopen, ook al zijn er heel veel mensen, vind ik dat niet kunnen.....



Ik ben dol op mijn dieren, maar als ik eet ligt ieder op zijn plek.... Want ik ben de baas....Als ik met de honden ga lopen, en er komt iemand in de buurt, gaan ze aan de lijn. Want het kan zijn dat die persoon bang is voor honden.

En zo zijn er gewoon regels.....net zoals hondenpoep opruimen......



Het zal wel op grote protesten stuiten, maar ik ben het hier helemaal mee eens.

Net nog werd mijn hondje bijna gegrepen door een hond die drie keer zo groot is als zij. Ze deed niets, blafte niet, we moesten elkaar passeren op een smal pad en ze liep gewoon rustig langs de kant. Gelukkig zat die andere hond aan de lijn, want anders weet ik niet wat er was gebeurd. En de eigenaar lachen. Zulke exemplaren lopen er dus hier in de buurt wel meer rond, ook met loslopende honden helaas.
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 29 augustus 2014 @ 12:29:

http://www.trouw.nl/tr/nl ... il-hond-aan-de-lijn.dhtml

Jammer dan voor ze!

Jij denkt maar aan het belang van jouw kindjes, ik aan die van mijn honden. Ik stel daar tegenover dat mijn honden anderen niet lastig zullen vallen! Doe jij dat ook met jouw kindjes?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven