Wat is dit voor beestje?

20-07-2014 10:05 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Gisteren hebben we wat waterlelies uit een vijver gehaald en tussen het spul dat we uit de vijver gehaald hebben zag ik dit beestje.

Het lijkt op een embryo van iets.

En nu willen we weten wat het is.



Op de foto's lijkt het groter dan het is, het is iets van 5 cm.







Cum non tum age
Egel-embryo? Maar geen pootjes inderdaad..
Alle reacties Link kopieren
Je ziet heel duidelijk 'huid' wat insecten niet hebben. En de oogaanzet is donkerblauw, dat zie je bij alle zoogdieren
Alle reacties Link kopieren
quote:boebezoebe schreef op zondag 20 juli 2014 10:54 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="masque in "Wat is dit voor beestje?"" class="messagelink">masque schreef op 20 juli 2014 @ 10:52</a>:</b>

Een salamander zou een platte staart hebben aan het uiteinde. Het is ook zeker geen insect.



Ik denk, als mis ik dan de armpjes en beentjes maar dat kan wel de reden zijn voor doodliggen of wellicht zijn ze er voor kleine vissen eraf gegeten) een gestrekte embryo van een klein zoogdierachtige als een muis (ik kan de grootte niet echt inschatten) of bet iets groter, een marterachtige oid. Google maar op muizen embryo.</div></blockquote>Hoe komt een muizenembryo in de vijver? En heo kan een muizenembryo 5 cm zijn? Daarom zeg ik of iets groters... En muizen nestelen vaak dicht aan de waterkant, met hevige regen of een stijgende waterspiegel spoelen ze zo uit.
Alle reacties Link kopieren
Egel vind ik een goede, of een mol.. Alleen een dna test kan hier nog een soort van maken..
Alle reacties Link kopieren
quote:masque schreef op 20 juli 2014 @ 10:57:

[...]



Daarom zeg ik of iets groters... En muizen nestelen vaak dicht aan de waterkant, met hevige regen of een stijgende waterspiegel spoelen ze zo uit.Ik bedoel meer, hoe komt een embryo van een zoogdier, zo los in het water. Is de moeder die er omheen zat dan zo specifiek er al af gegeten? Vind het een onwaarschijnlijke hypothese dat het een zoogdierembryo zou zijn.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:masque schreef op 20 juli 2014 @ 10:55:

Je ziet heel duidelijk 'huid' wat insecten niet hebben. En de oogaanzet is donkerblauw, dat zie je bij alle zoogdierenDus op de foto zien we het beestje ondersteboven als ik je goed begrijp?
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
quote:boebezoebe schreef op 20 juli 2014 @ 11:00:

[...]





Ik bedoel meer, hoe komt een embryo van een zoogdier, zo los in het water. Is de moeder die er omheen zat dan zo specifiek er al af gegeten? Vind het een onwaarschijnlijke hypothese dat het een zoogdierembryo zou zijn.Ook dieren krijgen wel eens een miskraam.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de overgang van buik naar rug qua 'huid' nu niet echt passen bij een zoogdier.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vera8 schreef op zondag 20 juli 2014 11:01 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="masque in "Wat is dit voor beestje?"" class="messagelink">masque schreef op 20 juli 2014 @ 10:55</a>:</b>

Je ziet heel duidelijk 'huid' wat insecten niet hebben. En de oogaanzet is donkerblauw, dat zie je bij alle zoogdieren</div></blockquote>Dus op de foto zien we het beestje ondersteboven als ik je goed begrijp? Dat denk ik wel, to kun je het even in de hand houden?
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 20 juli 2014 @ 11:04:

[...]





Ook dieren krijgen wel eens een miskraam.Dan nog, van een egel of muis zijn de fetussen echt wel kleiner dan 5 cm, en andere lengte-breedte verhouding.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:masque schreef op 20 juli 2014 @ 11:05:

[...]



Dat denk ik wel, to kun je het even in de hand houden?



Haha, nee dus. Ik vond het er vies uitzien en iemand heeft hem opgeruimd zodat de hond er niet aan zou zitten.



Ik had ook al gehoord dat het mss een egel was, dat zou die rare dingen op de rug kunnen verklaren.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Oeh mag ikneen mea culpa doen? En mijn eerdere mening herzien?



Ik keek net op een groter scherm, en daarbij vielen mij de druppelvormige structuren op. Die hebben naaktslakken ook, incl. de 'naad' die je ziet. Die hebben natuurlijk ogen op stokjes maar wellicht is het donker blauwe dan het zenuwweefsel? Vaag, ik wou dat ik het zelf kon bekijken:)
Het lijkt idd wel wat hierop



http://www.universiteitsm ... lectie/Detail/0285-118434



maar dan iets jonger.
quote:boebezoebe schreef op 20 juli 2014 @ 11:00:

[...]





Ik bedoel meer, hoe komt een embryo van een zoogdier, zo los in het water. Is de moeder die er omheen zat dan zo specifiek er al af gegeten? Vind het een onwaarschijnlijke hypothese dat het een zoogdierembryo zou zijn.Opgepikt en laten vallen door een vogel? Egels komen naakt ter wereld, zonder vachtje of stekels. Dat duurt een week (vertelt Wikipedia mij).
Alle reacties Link kopieren
Stuur anders je foto naar het EIS Kenniscentrum Insecten en andere ongewervelden in leiden. Die weten het vast, als het larve of zo if.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Egelbaby's hebben wel pootjes en 'n vliesje over de kant waar hun stekels komen. Dat zie ik in dit beest niet terug.
quote:elninjoo schreef op 20 juli 2014 @ 11:14:

Egelbaby's hebben wel pootjes en 'n vliesje over de kant waar hun stekels komen. Dat zie ik in dit beest niet terug.Kan een miskraam geweest zijn van een niet goed ontwikkeld embryo?
Alle reacties Link kopieren
Gezien de huidstructuur en de verdere bouw denk ik toch echt aan een soort slak ( weekdier) naaktslakken hebben op de rug ook vaak van die ribbels/bobbels en een gladde buikm dat van die eventueel afgevreten pootjes lijkt me nogal onwaarschijnlijk. Zie er ook geen sporen van. Maar daarvoor zijn de foto's misschien ook niet duidelijk genoeg? TO heb je hem al door de plee gespoeld? Of kun je nog wat foto's maken? ( rug en kop?)
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Ha Masque, ik lees nu pas je posting van 11.09



Jij denkt ook aan een slak?
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Het kan natuurlijk prima een miskraam zijn geweest, ingezet juist door een misvorming in de embryonale fase.



Lijkt erop dat er geen verdere differentiatie van mesoderm, endoderm, en exoderm is ingetreden onder de kop.



Misschien nog verder misvormd lijkend door de aanvraat van slakken en ander leven in de vijver.
Alle reacties Link kopieren
Een egel embryo van 5 cm? I doubt it....
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:boebezoebe schreef op 20 juli 2014 @ 11:13:

Stuur anders je foto naar het EIS Kenniscentrum Insecten en andere ongewervelden in leiden. Die weten het vast, als het larve of zo if.Dank voor de tip, heb het net gedaan.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
No, wil je alsjeblieft niet meer van die vieze plaatjes plakken?



Ik ga je staffen
I am surrounded by morons
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet, maar ik denk dat David Cronenberg het terug wil.
Vrienden, het leven is een hel en wij, proletariers, moeten voor alles boeten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Twisted schreef op 20 juli 2014 @ 11:27:

No, wil je alsjeblieft niet meer van die vieze plaatjes plakken?



Ik ga je staffen Niet? Kheb nog even overwogen om hem mee te nemen en dan jou als kadootje te geven.
Cum non tum age

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven